Auteur Topic: Beenrijden, Castreren?  (Read 7273 times)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline flower

  • Speelkontje
  • **
  • Berichten: 44
  • Geslacht: Vrouw
Beenrijden, Castreren?
« Gepost op: April 22, 2016, 10:14:10 am »
Onze reu van 1maand toont sinds enkele maanden rijgedrag. Sinds een week rijd hij dagelijks op mijn been tijdens het wandelen, en spelen. Ik vermoed dit hormoonaal is. Gaat castratie hier zowiezo tegen helpen? Hoe weet ik of dit dominantie zou zijn of hormonaal? We laten het wel niet toe en corrigeren het maar hij doet het na een poosje opnieuw

Offline Xtreme Taz

  • Grompot
  • **
  • Berichten: 23,659
  • Geslacht: Vrouw
    • Xtreme Nails
Re: Beenrijden, Castreren?
« Reactie #1 Gepost op: April 22, 2016, 14:04:22 pm »
Ik veronderstel dat je bedoeld dat je reu 10 maand is ipv 1 maand.  :hihi:
Als het enkel voor die reden is dat je wil laten castreren zou ik het niet doen, castratie garandeert niks en persoonlijk vind ik het erg jong om daarover te denken. Het kan ook nog een uiting van frustratie zijn. Maar als je blijft volhouden met onmiddellijk verbieden dan gaat hij dat op een gegeven moment wel snappen. Maar kordaat zijn. Van je af duwen, omdraaien en weglopen en onmiddellijk als je hem afduwt ook foei zeggen met een strenge stem. Je moet een hond gewoon alles aanleren wat die moet weten. En dat aanleren zal niet lukken op 1 dag of 1 maand. Een beetje tijd en energie zal het toch kosten. Nooit slaan, stampen of met grof geweld duwen. Hij nu ook aan het puberen. Dus alles wat je ooit aanleerde probeert die nu tegen in te gaan. Hij probeert je uit te testen. Heel normaal op die leeftijd. Wordt dat "rijden" te erg. Dan zou ik eerst een chemische castratie aanraden. Sommige honden kunnen erg van karakter veranderen eens e gecastreerd zijn. Op onze hondenschool zijn al veel mensen van het gedacht van castratie afgestapt nadat ze een tijdelijke (chemische) castratie probeerden, net omdat hun hond teveel veranderde.
http://www.bloggen.be/cairn/

The road to my heart is paved with paw prints.

Offline flower

  • Speelkontje
  • **
  • Berichten: 44
  • Geslacht: Vrouw
Re: Beenrijden, Castreren?
« Reactie #2 Gepost op: April 22, 2016, 16:46:17 pm »
Dankje
Ja 11maand ipv 1 haha,
Het word erg vind ik, vanmorgen de hele wandeling willen rijden... Constant tijdens de wandelingen, hij snuffelt eerst en word dan opgewonden door de geuren was... Neen en af of Foei hebben weinig effect, ik moet hem er echt af trekken. Iemand gaf me vanmorgen de raad hem te laten schrikken door een geurtje te spuiten als hij het deed en ik moet zeggen dat het sinds toen (enkele uren al) al heeft afgenomen..  :pompon1:
« Last Edit: April 22, 2016, 19:40:45 pm door flower »

Offline els

  • AdviesRaad
  • Racertje
  • *****
  • Berichten: 11,483
  • Geslacht: Vrouw
Re: Beenrijden, Castreren?
« Reactie #3 Gepost op: April 22, 2016, 18:06:35 pm »
opwinding vermijden ... lastig natuurlijk als het al van te snuffelen is  :doh:

Wij laten het ook nooit toe, nergens op, wegduwen en afleiden  :kweetni:

Of castreren helpt weet ik niet, ik ken 1 geval waar dat toch gebeterd is maar hondje was toch ook al wat ouder.

Onze jongste reu is gecastreerd maar hij deed dat ervoor al niet veel.


Offline flower

  • Speelkontje
  • **
  • Berichten: 44
  • Geslacht: Vrouw
Re: Beenrijden, Castreren?
« Reactie #4 Gepost op: April 22, 2016, 19:44:07 pm »
Ja ik maak hem nooit wild of opgewonden, hij word op gewonden van te snuffelen en wil overal urine oplikken.. Elk grassprietje met een lekker geurtje aflekken. Dat sta ik toe omdat hij anders niet zou kunnen snuffelen want hij doet het altijd. Als het vuil is trek ik hem wel weg, bvb een vuile paal aflikken..

Offline flower

  • Speelkontje
  • **
  • Berichten: 44
  • Geslacht: Vrouw
Re: Beenrijden, Castreren?
« Reactie #5 Gepost op: April 23, 2016, 21:33:22 pm »
Het kan ook nog een uiting van frustratie zijn.
hij doet het nog steeds, het gedrag is wel al enorm afgenomen... zal wat tijd nodig hebben, vind ik niet erg.
maar het lijkt idd op frustratie, maar van wat dan? ik wandel echt wel voldoende (minstens 2u per dag met snuffel en vrij-momenten) speel spelletjes, laat hem zoeken en denken om zijn eten te krijgen, dus zorg dat hij zich niet verveelt enzo..  :kweetni:

Offline Xtreme Taz

  • Grompot
  • **
  • Berichten: 23,659
  • Geslacht: Vrouw
    • Xtreme Nails
Re: Beenrijden, Castreren?
« Reactie #6 Gepost op: April 23, 2016, 21:57:10 pm »
Frustratie kan zijn dat dingen te snel voor hem gaan, niet alles snapt wat je van hem vraagt. Of (en dat heb ik zelf pas geleerd via een GT) dat je een nerveuze hond hebt en teveel indrukken op hem afkomen (vaak een ander rondje wandelen enz...) voor zenuwachtige honden ou het beter zijn om altijd hun zelfde rondje te wandelen en hun leven zo regelmatig mogelijk te maken. Maar frustratie kan ook nu te maken hebben met zijn puberteit. Beetje niet weten waar die met zichzelf moet blijven. Daarom is blijven consequent zijn het allerbelangrijkste. Net zoals bij pubers (mensen) is dit een moeilijke tijd niet alleen voor jou, maar ook voor je hond.
Laten snuffelen heb ik geleerd is inderdaad juist goed voor een hond (ontspanning, zoals de krant lezen), dus daar doe je wel heel goed aan.
http://www.bloggen.be/cairn/

The road to my heart is paved with paw prints.

Offline flower

  • Speelkontje
  • **
  • Berichten: 44
  • Geslacht: Vrouw
Re: Beenrijden, Castreren?
« Reactie #7 Gepost op: Juni 06, 2016, 14:49:53 pm »
Hij doet het nog steeds, het gedrag is wel al veel afgenomen door hier heel consequent mee om te gaan,
Nu jankt hij de laatste dagen vaak en krabt dan ook aan de deur.. Doet hij anders nooit en hij wil vandaag ook niet eten..
Ik overweeg een chemische castratie te proberen en aan de hand daarvan beslissen wel of niet te castreren. Op mijn andere topic (gehoorzaamheidstraining) denk ik ook dat het gedrag voortkwam op een teefje dat hij rook...

Offline viviane

  • Ploeteraartje
  • *
  • Berichten: 1,684
  • Geslacht: Vrouw
Re: Beenrijden, Castreren?
« Reactie #8 Gepost op: Juni 06, 2016, 15:36:19 pm »
Misschien een loopse teef in de buurt. Als de hond van de buren loops is dan wil Ché ook niet eten en hij is veel ongeduriger dan anders dat kan soms tot 4 weken lang zijn

Offline Xtreme Taz

  • Grompot
  • **
  • Berichten: 23,659
  • Geslacht: Vrouw
    • Xtreme Nails
Re: Beenrijden, Castreren?
« Reactie #9 Gepost op: Juni 06, 2016, 23:54:09 pm »
Inderdaad, dacht ook gelijk aan een loopse teef toe ik het las. Kan wel even duren.
http://www.bloggen.be/cairn/

The road to my heart is paved with paw prints.

Offline *~*DF*~*

  • Administrator
  • Grijze Snoet
  • *****
  • Berichten: 30,779
  • Geslacht: Man
Re: Beenrijden, Castreren?
« Reactie #10 Gepost op: Juni 18, 2016, 02:10:36 am »
Vroeger hadden mijn reu'tjes snel in de mot als er in de omgeving een loops teefje zat... maar ze hebben buiten wat gesnuffel in de tuin en 'ander gedrag dat niet storend was' nooit wat veroorzaakt zoals krabben aan de deur.

Honden maken geen lawaai, maar Muziek

Offline viviane

  • Ploeteraartje
  • *
  • Berichten: 1,684
  • Geslacht: Vrouw
Re: Beenrijden, Castreren?
« Reactie #11 Gepost op: Juni 18, 2016, 13:04:23 pm »
Ché heeft ook nooit storend gedrag getoond enkel dat hij niet wilde eten, ik zat daar wel mee in dacht dat hij ging verhongeren  :krab:maar dat deed hij natuurlijk niet de snoepjes bleef hij wel eten, was wel flink vermagerd, het is wel maar 2 keer gebeurd