Auteur Topic: hond moeite om te luisteren na spel of vrij wandelen  (Read 4935 times)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline flower

  • Speelkontje
  • **
  • Berichten: 44
  • Geslacht: Vrouw
hond moeite om te luisteren na spel of vrij wandelen
« Gepost op: April 01, 2016, 21:37:05 pm »
hallo,
even kort uitleggen:
mijn hond bijt vaak om te spelen, hij is nu 10maand, wij blijven het hem afleren, laten het dus niet toe, maar hij doet het de volgende keer gewoon opnieuw, hij doet het om te spelen, maar is soms wel pijnlijk, wat ik als probleemgedrag ervaar is dat als wij bvb met de bal spelen in het park, en na een kwartier ben ik van plan te stoppen en stop de bal terug in mijn tas, ik straf hem dan ook niet, ik stop gewoon met spelen, maar als hij daar niet mee akkoord gaat begint hij me ook te bijten, in mijn benen, armen, hij probeert dan ook in mijn handen te bijten, of als hij vrij rondloopt en ik hem daarna weer wil aanlijnen, doet hij dat ook vaak, ik beloon hem nochtans vaak met een snoepje en roep hem ook vaak terug zonder hem aan te lijnen zodat terugkomen niet altijd betekend het einde van iets leuks,  als hij zich dus zo gedraagt, dan corrigeer ik het gedrag dan met een 'NeeN!' rukje aan de riem, en als het niet stopt negeer ik hem... uiteindelijk stopt het dan wel, iemand tips om dit te voorkomen?

Offline Xtreme Taz

  • Grompot
  • **
  • Berichten: 23,659
  • Geslacht: Vrouw
    • Xtreme Nails
Re: hond moeite om te luisteren na spel of vrij wandelen
« Reactie #1 Gepost op: April 01, 2016, 22:42:53 pm »
Als hij naar je toekomt laat je hem dan recht blijven staan?
Ik zou hem dan namelijk laten liggen, commando "blijf" aanleren (als ie dat nog niet kent). Als hij dan ligt heel even wachten (ook opbouwen) zodat hij terug wat rustiger is, aanlijnen, nog even wachten en dan laten rechtstaan.
Het blijven bijten op die leeftijd is wel vrij normaal. Best is daarmee een harde "AI, of AU" en weggaan. Blijven herhalen....... (als ik het echt moe was durfde ik wel eens een flinke neut peper op mijn handen/armen te doen. Pas op ook niesgevaar voor jezelf  :hihi: , maar hier werkte dat wel super)
http://www.bloggen.be/cairn/

The road to my heart is paved with paw prints.

Offline flower

  • Speelkontje
  • **
  • Berichten: 44
  • Geslacht: Vrouw
Re: hond moeite om te luisteren na spel of vrij wandelen
« Reactie #2 Gepost op: April 02, 2016, 00:09:07 am »
Hihi grappig van de peper :p
Ik laat hem een zit en blijf doen,
Mss eens liggen proberen, dat vraagt weer een andere oefening en dat vind hij wel leuk wss

Offline els

  • AdviesRaad
  • Racertje
  • *****
  • Berichten: 11,483
  • Geslacht: Vrouw
Re: hond moeite om te luisteren na spel of vrij wandelen
« Reactie #3 Gepost op: April 02, 2016, 11:17:23 am »
Ik denk eerlijk gezegd dat dat 'normaal' is. Overschakelen van opwinding naar rust is niet zo simpel  :?
Zelf zo weinig mogelijk drukte maken, stil blijven staan etc... maar 't is helaas niet altijd mogelijk, ik kan er van meespreken  :doh:

Offline flower

  • Speelkontje
  • **
  • Berichten: 44
  • Geslacht: Vrouw
Re: hond moeite om te luisteren na spel of vrij wandelen
« Reactie #4 Gepost op: April 02, 2016, 12:08:01 pm »
Juist, hij is niet stout ofzo, hij bijt om te spelen en van opwinding. Ik zal er meer op letten zelf rustig te blijven :-) ik ervaar het soms als probleemgedrag omdat ik dan ook geen vat meer heb op hem als ik 'neen' zeg. Maar hij is nog jong en vol energie. Ik zal er rekening mee moeten houden

Offline Loki

  • Wriemelkontje
  • *
  • Berichten: 454
  • Geslacht: Vrouw
Re: hond moeite om te luisteren na spel of vrij wandelen
« Reactie #5 Gepost op: April 02, 2016, 18:40:22 pm »
Met Loki had ik een gelijkaardig probleem. Enkel begon ze te bijten wanneer ze moe werd. Ipv naar haar bench te gaan, begon ze te bijten naar mij (de tip gekregen om haar voor te zijn en een commando te geven om te gaan slapen waardoor ze niet kon tegenstribbelen) Soms helpen kleine extra regels om je hond te tonen wat er van gedrag verwacht wordt. Het is simpel om te zeggen dat je het 'slechte' gedrag moet negeren maar als ze bijten dat het pijn doet dan is het moeilijk om dit te negeren. Vooral kalm blijven en als je voelt dat je je geduld verliest, verlaat dan even de locatie en kalmeer jezelf om opnieuw te beginnen.

Als je stopt met spelen (bv. met de bal) maak je dan ook duidelijk aan de hond dat het gedaan is? Wij zeggen bv. "Het is gedaan" zodat ze op die manier weet dat er niet meer gespeeld wordt. Aan die leeftijd is het inderdaad normaal dat ze zo reageren omdat ze met veel gevoelens nog niet kunnen omgaan of niet weten wat het correcte gedrag is.
Voor het aanlijnen inderdaad een andere routine zoeken want op de duur geraakt hij dit patroon gewend en denkt dat het bijten verwacht wordt voor het aanlijnen.

Het bijten op zich zou ik niet afleren maar de hond juist leren tot hoever hij mag gaan. Het is natuurlijk voor een hond om met zijn muil te reageren zoals wij met onze handen doen. Dit is natuurlijk mijn mening, sommigen laten het bijten inderdaad totaal niet toe.
" Vergeet niet dat je hond alles doet om je te behagen. Als de hond iets verkeerds doet, dan heb jij een fout gemaakt."

Offline *~*DF*~*

  • Administrator
  • Grijze Snoet
  • *****
  • Berichten: 30,779
  • Geslacht: Man
Re: hond moeite om te luisteren na spel of vrij wandelen
« Reactie #6 Gepost op: April 03, 2016, 10:45:33 am »
bijten mag je ook niet 'afleren', je moet het aanleren dat er een rem op moet staan.

Als het pijn doet, moet je 'ai' zeggen of 'neen' of gelijk wat, zodat ie weet dat het pijn doet. Als hij bijt en het doet geen pijn, zeg je gewoon niets. Ook niet aaien ofzo, op die manier leert je hond uit zichzelf tot hoever hij mag gaan.

Ik heb Pharos aangeleerd dat als ik het speeltje wegsteek, ik het bevel geef 'genoeg'.


Zolang je maar onthoudt dat
Citaat
hij bijt om te spelen en van opwinding

je hem niet aanleert dat ie dat kan blijven doen, want dan gaat ie boven je groeien en dat is ook niet de bedoeling.

Citaat
als hij daar niet mee akkoord gaat begint hij me ook te bijten

Honden maken geen lawaai, maar Muziek