Auteur Topic: Oversociale hond  (Read 4957 times)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Marissa

  • Puppedup
  • *
  • Berichten: 2
Oversociale hond
« Gepost op: Maart 05, 2015, 14:05:50 pm »
Hoi, ik ben Marissa en ik geniet er enorm van om lange wandelingen te maken met m'n hond Sam (een puber van 8 maanden).
We trainen alle dagen samen en gaan ook zoveel mogelijk naar de hondenschool en Sam kan al heel wat basiscommando's en luister ook redelijk goed.
Sam heeft alleen enkele minpuntjes die ik niet weggewerkt krijg.
- Hij heeft en enorme conditie, wat op zich geen probleem is aangezien we allebei graag wandelen.
- Hij is oversociaal. Als ik andere honden of mensen tegenkom dringt hij zich enorm op, hij blijft aandringen om te spelen of geaaid te worden en verliest dan de controle over zichzelf waardoor hij niet meer terugkomt als ik hem roep en ook niet volgt als ik doorwandel. Als ik hem loslaat en hij ziet in de verte andere mensen, dan is hij weg en zie ik hem niet meer terug.
Dit maakt onze wandelingen spijtig genoeg niet altijd even ontspannen.
Thuis had hij het eerst ook bij bezoek maar dit hebben we nu onder controle door veel te oefenen en veel bezoek te ontvangen.
Alleen is dat op verplaatsing niet zo eenvoudig.
Ik denk dat het voor Sam goed zou zijn als we konden meewandelen met iemand die een stabiele hond heeft die wel terugkomt als hij geroepen wordt, zodat hij dit op een aangename manier kan leren. Daarom ben ik op zoek naar mensen die regelmatig met hun hond naar een losloopgebied wandelen en die het niet erg vinden als ik met hun meewandel. Ik ben zelf uit de omgeving van Hoogstraten maar wil gerust een eindje rijden om dit probleem op te lossen.
Vrijwilligers mogen zich hier melden...
Alvast bedankt en hopelijk tot snel!

Offline *~*DF*~*

  • Administrator
  • Grijze Snoet
  • *****
  • Berichten: 30,779
  • Geslacht: Man
Re: Oversociale hond
« Reactie #1 Gepost op: Maart 08, 2015, 22:30:13 pm »
Citaat
Thuis had hij het eerst ook bij bezoek maar dit hebben we nu onder controle door veel te oefenen en veel bezoek te ontvangen.
Alleen is dat op verplaatsing niet zo eenvoudig.

mensen die je kent vragen of ze willen 'passeren' op je wandeling... Hetzelfde als wat je bij je bezoekers doet in feite.

afspreken met hen, als je er zo kent. Eventueel met een hond erbij of zonder, maakt niet uit

Hondenschool gedaan? Niet dat je moet.

Ik zit nu zelf met een pup van 4 maand en ik moet de 'kijk' aanleren dmv snoepjes. Wil zeggen dat ie naar jou moet kijken en als ie naar jou kijkt, moet je hem belonen. Als ie niet kijkt, beloon je niet.

Mijn pup kijkt sowieso altijd waar ik ben, deed ie vanaf we hem gehaald hebben bij de fokster. En we proberen dat ook te bewaren, door hem te belonen elke keer hij naar me kijkt... ik duim voor mezelf dat ie dat blijft doen. :lol:

Je moet de mensen ook afleren dat ze hem willen gaan strelen of dat ze tegen hem willen praten, want dat helpt jou natuurlijk ook niet verder.
Ik ben van in 't begin meteen consequent. Langs m'n neus weg zeg ik tegen Pharos: 'Mooi blijven zitten hoor, want pas als je mooi zit en als je baasje zegt dat je mag gestreeld worden, mag je gestreeld worden'

soms in een kortere zin... :lol: maar dat snappen de mensen redelijk snel hoor.

Snoepjes geven doe je best ook zelf. Niet door een ander laten doen.

"Mag ik een snoepje geven?" meestal wordt dat een 'aja, doe maar hoor'
of een koekje die bij hun koffie ligt, waar je op een terras zit

ik zou aanraden dat niet te doen. Jij baas, jij geeft snoep. en alleen als hij naar je kijkt of als je hem wat vraagt en ie dat doet.
Geen snoepjes voor de fun.

thuis ook, als je met een gezin zit bijvoorbeeld. Aangezien jij ermee gaat wandelen... en hij naar jou moet luisteren.
jij en je partner = 1ste plaats, kinderen komen pas op de 2de plaats, je hond als laatste.

Maar als jij geen controle hebt over je hond => weglopen tot je hem niet meer ziet - zullen je kinderen dat normaal ook niet kunnen.
Als ze dat wel kunnen, staan zij (volgens je hond) hoger dan jij.

Wil je geen snoepjes gebruiken, gebruik dan z'n meest favoriete speeltje en leidt hem af op 't moment dat de prikkel nadert of zich in je nabijheid situeert.



Honden maken geen lawaai, maar Muziek

Offline Luc lcdnlf

  • Puppedup
  • *
  • Berichten: 9
Re: Oversociale hond
« Reactie #2 Gepost op: Augustus 07, 2015, 12:36:37 pm »
In mijn denken over honden bestaat er enkel gewenst en ongewenst gedrag. De hond probeert maar wat. Wordt het aangemoedigd is het gewenst gedrag, wordt het nog aangemoedigd, nog ontmoedigd, is het ook gewenst gedrag en wordt het ontmoedigd is het ongewenst gedrag.

Dat de hond niet terugkeert nadat je hem geroepen heeft als er mensen of andere honden in de buurt is, wordt langzaamaan gewenst gedrag. Misschien probeer je hem daarin te corrigeren, maar omdat je er niet voldoende efficient in bent, krijg je dat effect.

Daarom ben ik bang dat je de hond te vroeg los laat lopen op de plaatsen waar de verleiding het grootst is. Daarbij vel ik geen waardeoordeel over het los laten lopen van je hond. Mijn hond krijgt ook die vrijheid waar het kan.

Ik zou het volgende doen. Waar de kans op ontmoetingen relatief klein is, zou ik de hond loslaten, waar ik "moeilijkheden" mag verwachten zou ik hem aan de lange lijn leggen. Bij die ontmoetingen zou ik telkens de hond terugroepen en hem met de lijn terughalen, totdat dit lukt zonder de lijn te gebruiken. Als hij los is en er toch iemand in de buurt is, zou ik hem aanvankelijk niet roepen, om het ongewenste gedrag van het niet-komen niet aan te moedigen. Telkens als de hond bij jou is gekomen, zelfs al heb je hem moeten terughalen met de lijn, geef je hem een positieve feedback. Ik gebruik woorden in de zin van "goed gewerkt."

Gaandeweg vergroot je de eisen om hem een beloning te geven. In het begin krijgt hij een beloning als jij hem teruggehaald hebt na het bevel, een aantal dagen laten is dat niet meer voldoende, maar moet hij uit zichzelf teruggekomen zijn terwijl hij aan de lange lijn vast zit en nog later zal ook dat niet voldoende zijn voor een beloning.

Geleidelijk aan, beetje bij beetje meer eisen en dagelijks oefenen, is in deze belangrijk om uiteindelijk succes te boeken.

De suggestie van Marissa om voorzichtig weg de mensen duidelijk te maken dat de hond niet mag gestreeld worden, is een heel goede suggestie die ik zeker zou opvolgen.