Auteur Topic: Aangevallen, wat doen?  (Read 3315 times)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Tworan

  • Puppedup
  • *
  • Berichten: 12
  • Geslacht: Man
Aangevallen, wat doen?
« Gepost op: September 18, 2014, 20:50:51 pm »
Ik was aan het wandelen met mijn hond,  toen we een ontsnapte Turkse herdershond tegenkwamen. Ik wist niet wat ik moet doen dus ben ik stilletjes achteruit gaan wandelen,  maar spijtig genoeg hielp dit niet hij viel mijn hond aan. Ik heb de politie gebeld en ben langs geweest bij de  dierenarts. Mijn vraag is nu wat kan ik doen om zulke gevaarlijke situaties te vermijden of om ze op te lossen? Ik weet dat tegen de andere hond te slaan niet werkt en koekjes gooien om het af te leiden werkt ook niet. 
Het spijt me als ik in de verkeerde topic zit.  Met drogon gaat alles goed dankzij zijn dikke huid.
« Last Edit: December 04, 2020, 15:58:54 pm door Hans »

Offline *~*DF*~*

  • Administrator
  • Grijze Snoet
  • *****
  • Berichten: 30,779
  • Geslacht: Man
Re: Aangevallen, wat doen?
« Reactie #1 Gepost op: September 18, 2014, 22:10:38 pm »
Ik denk dat je zoiets niet echt kan vermijden. Als die hond zin heeft om aan te vallen, valt ie aan... is 't niet naar je hond, is het naar jou.

Als ik wandel, ergens ter velde, en ik kom een hond tegen waarvan ik merk dat ie niet vriendelijk nadert, maak ik me kwaad. Zowel in spraak als in houding... een beetje de baas gaan spelen. Meestal draaien ze zich om... je groter tonen dan de hond.

Ik vermoed door achteruit te gaan, heb je je angst toegegeven en zal de hond gedacht hebben: 'gemakkelijke prooi'

Eénmaal de hond aanvalt en jouw hond vast heeft, denk ik dat het enigste wat je kan doen, hem proberen weg te trekken van jouw hond. Men zegt altijd: aan zijn achterpoten trekken, waardoor ie gaat lossen... (zoals je vroeger 'kruiwagen' speelde als kind) Maar of dat dat daadwerkelijk helpt weet ik niet.

Die keer dat mijne Dixie werd aangevallen door een boxer, heb ik me ertussen gesmeten... Dat is ook niet echt 'veilig' voor jezelf natuurlijk...

In mijn geval stopte de Boxer na die ene beet en liep ie weer weg. Maar voor hetzelfde geld blijft die Turkse Herdershond happen. Of het nu jij is of je hond.

Ik hoop in ieder geval dat je hond er psychisch niet teveel aan overhoudt...  :?


Honden maken geen lawaai, maar Muziek

Offline Xtreme Taz

  • Grompot
  • **
  • Berichten: 23,659
  • Geslacht: Vrouw
    • Xtreme Nails
Re: Aangevallen, wat doen?
« Reactie #2 Gepost op: September 19, 2014, 01:38:25 am »
Kunt er idd weinig tegen doen. Ik neem als ik de bos in ga of een dikke stok mee om te slaan of vaak heb ik tegenwoordig haarlak of deo ofzo bij. Dan kan je in de ogen spuiten eer ze aanvallen.
Maar door zo een voorvallen ga ik dus niet meer alleen met mijn honden de bos in en wandelen we enkel in wijken en pleinen in de buurt, waar zoiets ook kan voorvallen maar minder snel dan in de bos. Bos doen we enkel nog als mijn man eens mee wil of als we een groepswandeling doen.

Hopelijk alles ok met uw hondje en houdt hij er niks aan over  :knuff:
http://www.bloggen.be/cairn/

The road to my heart is paved with paw prints.

Offline Marion

  • Snuffeltje
  • ****
  • Berichten: 138
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aangevallen, wat doen?
« Reactie #3 Gepost op: Oktober 05, 2014, 22:17:40 pm »
Eigenlijk ben ik hier wat laat, maar ik raap het onderwerp nog eens op, omdat loslopende honden idd een probleem zijn.
Hier in de Ardennen is dat eigenlijk nog een beetje erger dan elders, en zeker in het dorp waar wij nu wonen. Hier staat de ene boerderij naast de andere en de eerste keer wij hier wandelden, hebben wij gelijk kennis gemaakt met de twee honden van de boerderij op de hoek. Wij waren wel niet gebeten, maar die twee honden (waarvan de een op een soort Border lijkt) vlogen blaffend en grommend op ons af.
Afgezien van dat bedreigend gedrag waren die honden ook nog eens zo vuil als iets, hun vacht was een dikke klit en ze stonken uren in het rond  muur:

Als er hier een pup zou komen, weet ik al, waar we zeker niet langs mogen gaan, maar ik ga toch bij die mensen eens aanbellen en het probleem aankaarten, want toen wij daar zo "aangevallen" werden, dacht ik nog: wat als dat nu een kind zou geweest zijn ???

Tja, voor de rest zou ik ook niet weten, wat je kan doen. Mijn man zou er, als die een stok bij had, volgens mij zelf dood slaan, maar dat vindt ik dan ook weer niks  :?
« Last Edit: November 18, 2014, 22:54:55 pm door Marion »
Groetjes
Marion
----------
Het leven begint aan de andere kant van de wanhoop. (Jean-Paul Sartre)

Offline Tworan

  • Puppedup
  • *
  • Berichten: 12
  • Geslacht: Man
Re: Aangevallen, wat doen?
« Reactie #4 Gepost op: Oktober 05, 2014, 22:24:59 pm »
@ *~*DF*~* & Xtreme Taz bedankt voor jullie tips. Sorry dat het een beetje te laat is had het wat druk. Met Drogon gaat alles goed we zijn de volgende dag gewoon weer gaan wandelen, maar dan een andere route waar ook meer mensen voorbij komen.

@Marion "Tja, voor de rest zou ik ook niet weten, wat je kan doen. Mijn man zou er, als die een stok bij had, volgens mij zelf dood slaan, maar dat vindt ik dan ook weer niks " Ja het klopt zeker een andere hond vermoorden is ook weer niet leuk, maar als er zoiets gebeurd denk je niet van oh die andere hond ga ik niet mag ik niet vermoorden. Je doet er alles aan om je eigen hond te helpen denk ik.

Offline Marion

  • Snuffeltje
  • ****
  • Berichten: 138
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aangevallen, wat doen?
« Reactie #5 Gepost op: Oktober 05, 2014, 23:04:24 pm »
maar als er zoiets gebeurd denk je niet van oh die andere hond ga ik niet mag ik niet vermoorden. Je doet er alles aan om je eigen hond te helpen denk ik.
Nu denk ik er juist aan, dat ik wel al eens iets heel ergs heb meegemaakt en dat was dan nog op het terrein van de hondenschool, wel te verstaan  :eek:
Ik was daar toen gaan trainen met mijn Sheltie en in mijn groep zat een vrouw met een Bouvier waarvan iedereen wist dat die hond heel gevaarlijk en agressief was. Tijdens het apporteren, toen iedereen z'n hond aan de leiband had en z'n toer stond af te wachten, viel die Bouvier ipv zijn apport te halen, mijn Sheltie aan.
Ik schaam mij nu nog ( :oops:) maar ik was niet in staat iets te doen en zou zeker niet tussen beide zijn gekomen. Mijn hondje lag op z'n rug en krijste heel de omgeving bij elkaar. Naar mijn gevoel minuuuuuten later kwam eindelijk de instructeur er aan en greep die Bouvier bij zijn nekvel om hem van Arran af te halen. Pas dan heeft de eigenares haar hond terug vast gemaakt.
Als alles voorbij was, heb ik mijn hondje op mijn arm genomen en ben de instructeur en de clubverantwoordelijke als een hysterische gaan uitmaken. Omdat op het eerste zicht aan Arran niets te zien was, heb ik hem in de auto gezet en ben naar huis gereden. Ik heb nooit geen voet meer in die club gezet, maar moest mij achteraf ook nog eens door de clubverantwoordelijke via de mail laten uitmaken omdat ik het verhaal aan een ander clublid had verteld.

Omdat Arran thuis vrij normaal deed, ben ik toen niet naar de DA geweest, maar twee dagen later, toen ik hem wilde borstelen, stelde ik vast, dat de halve hond onder de korsten zat die van de beten voort kwamen.
Gelukkig had hij er psychologisch ook niets aan over gehouden.

Dit verhaal alleen maar, om te zeggen, dat ik best wel een lafaard ben, als het er om gaat, mijn eigen hond te verdedigen. Ik ben gewoon veel te bang zelf aangevallen te worden en dan is niet alleen mijn hond gebeten maar ik ook. Ik ben niet helemaal zeker, dat daarmee iets opgelost geraakt.
En ik zou zeer zeker geen andere hond met een stok kunnen dood meppen, ook niet als die mij/ons aanvalt.
Ik denk, dat dat een caractertrek is, of zo  :kweetni:
Groetjes
Marion
----------
Het leven begint aan de andere kant van de wanhoop. (Jean-Paul Sartre)

Offline Furry

  • Puppedup
  • *
  • Berichten: 11
  • Geslacht: Vrouw
    • Furry Gurus
Re: Aangevallen, wat doen?
« Reactie #6 Gepost op: November 17, 2014, 00:51:26 am »
Ik weet niet of dit advies veel waard is, maar ik heb eens gehoord dat je op een bepaalde manier de hond zijn keel moet vastnemen zodat je hem zijn zuurstof ontneemt en hij uiteindelijk vanzelf lost. Wel nog nooit toegepast in de praktijk. Slaan zou inderdaad niet helpen aangezien de hond zijn pijngrens extreem hoog ligt en je hem alleen maar kwader maakt. Dat van die kruiwagen had ik nog niet gehoord, maar in zulke noodsituatie zeker het proberen waard!