Ok, ik zal hier effe neerpennen waarom ze mij op dierenhappening Hasselt nooit meer zullen zien.
Een jaar of 2a3 geleden bezochten wij de dierenhappening in Hasselt. Ik heb me blauw geergerd van begin tot eind.
We waren nog niet tegoei binnen of er stond een grote ronde glazen bak met een stuk of 10/15 chihuahua's erin. Zogenaamd om het ras voor te stellen aan het publiek. Maar het waren fokkers (het aantal pups in die bak zegt mij broodfokkers) die niet mogen verkopen op de happening. Dat ze wel pups reserveren voor na de happening op te halen wordt dan maar door de vingers gezien. Awel, voor mij is dat verkoop op de happening.
Verder gelopen en overal waar ik keek zag ik totaal gestresseerde dieren, net als de meeste honden van de bezoekers.
Op een gegeven moment lopen we door een vlindertuin. Leuk om zien, maar de vlinders vielen bij bosjes neer. Ik vraag om uitleg en krijg te horen dat dat normaal is. Een vlinder leeft al niet zo lang en nu met de drukte/stress en niet optimaal klimaat, tja, dan gebeurt dat....huh.....
Ik zie mensen die hun honden laten plassen tegen alles wat ze tegen komen, ook tegen andere dieren aan die daar in hokken staan, ik maak me steeds kwader om alles wat ik daar zie gebeuren.
Halverwege staat er een olifant die gebruikt wordt om kinderen te laten opkruipen voor een mooie foto. Een beetje verder staat een bijna levensechte namaak olifant, waarom moet een levend dier dit ondergaan??? Die foto's kunnen ook op die nep-olifant!
Op kermissen zijn paardenmolens met levende paarden niet meer toegestaan, maar op de dierenhappening mag een rondje op een paardje/ezel/kameel ineens wel. Ik zie het verschil niet met de paardenmolens op de kermis.
Bijna op het einde en eindelijk komen we langs alle goede doelenstands. Ik blij, helaas voor korte duur. We staan te praten met de mensen van de spaanse windhonden, ineens beginnen ze in een andere hal te knallen als zot. Einde van de show die ze aan het opvoeren zijn. Leuk! (sarcastisch). Alle dieren vol in de stress. We hebben met verschillende bezoekers moeten helpen die windhonden te kalmeren, die dieren gingen helemaal door het lint. Die man van de windhonden zei me dat ze al geklaagd hadden maar tot de organisatie daar totaal niet op reageerde.
Dat was voor mij de druppel!! Ik ben thuis gekomen en heb een mail gedaan met bovenstaande bevindingen naar de organisatie en de stad. Van de organisatie kreeg ik als antwoord dat er niks onwettelijks gebeurde en dat ze dus niks met deze klacht gingen doen. Van de stad......ik wacht nog op reactie.
Dit weekend: Ik had de affiche niet eens bekeken omdat ik toch niet zou gaan. Blijkt nu (staat ook op de affiche vermeld) dat er een broodfokker aanwezig is. Uitgenodigd door de organisatie! Ik spreek de organisatie daar via FB op aan en krijg als antwoord dat er geen dieren mogen verkocht worden en dat de fokker daar staat om de mensen te laten kennis maken met zoveel mogelijk verschillende rassen. Niks wat niet mag volgens de organisatie en als dank je wel voor mijn opmerking een blok op hun FB pagina en mijn bericht gewist

De organisatie schijnt (door de dollar tekens in hun ogen) niet te willen snappen dat die broodfokker daar idd geen pups gaat verkopen, maar wel een mooie reclame krijgt en mensen kan lokken (visitekaartjes uitdelen ed) en dat hij wel de kans heeft om hondjes te reserveren wat voor mij evenveel betekend als ter plaatse verkopen.
Ook heb ik van bezoekers gehoord dat ze nog steeds de show afsluiten met luide knallen en dit jaar zijn er zelfs wasberen als huisdier te bewonderen

Jammer voor de goede doelen die er staan, maar mij zien ze op die dieronvriendelijke happening nooit meer en ik kan alleen maar hopen dat er meer mensen zo gaan reageren.
Ook heb ik via FB BLID erover aangesproken. Dit was hun reactie daarop:
BLID Dierenrechtenorganisatie Men kan niemand verbieden op dierenhappening, indien zij zich aan de wetgeving houden betreffende het verbod op verkoop van honden en katten!
9 uur geleden · Vind ik leuk
Veerle Rol- Geurts Ik weet wel dat je niemand kunt verbieden als ze zich aan de wet houden. Wil niet zeggen dat je de mensen niet moogt inlichten over broodfok he
8 uur geleden · Vind ik leuk
BLID Dierenrechtenorganisatie Je mag mensen altijd inlichten. Maar we vinden dat organisaties die zich specifiek bezig houden met anti broodfok de organisatie Dierenhappening op voorhand een lijst van eventuele broodfokkers zou kunnen overhandigen en dan kan men daar in de mate van het mogelijke rekening mee houden. Maar men moet steeds opletten om een handelszaak te weigeren!
8 uur geleden · Vind ik leuk
BLID Dierenrechtenorganisatie Wij staan hier niet om de hallen te controleren en ons het zoveelste proces op de kop te halen. Wij staan hier om medewerkers bij te krijgen en het is enkel hier dat we mensen kunnen overtuigen, via internet heeft iedereen maar oog voor zijn eigen ding en zijn eigen verhaal en mening te brengen.Waar is Anti Broodfok om die broodfokker te controlen en hem hier buiten te halen. dus we zouden voorstellen om de pijlen niet op verkeerden te richten!
7 uur geleden · Vind ik leuk
Veerle Rol- Geurts We hebben geen oog voor eigen ding, maar oog voor de dieren die daar aanwezig zijn. Broodfok is niet enkel een probleem voor ABA. De ouderhonden leven in verschrikkelijke omstandigheden en worden zwaar verwaarloosd en deze dingen vallen in jullie straatje.
ongeveer een uur geleden · Vind ik leuk
Met oogkleppen opstaan en enkel nieuwe medewerkers ronselen, das pas enkel oog hebben voor eigen ding.
Dus eerlijk gezegd verwacht ik uit die hoek niet veel.
Ik weet dat ze in regel zijn om daar een broodfokker neer te zetten. De wet is de wet, daar kan je niet veel tegen beginnen. Maar als de organisatie diervriendelijk zou zijn zou het er daar wel heel anders aan toe gaan. Naar het schijnt hebben nu wel veel van de standhouders samen klacht neergelegd tegen de organisatie en ik hoop vanharte dat ze succes gaan hebben.