Welkom gast, aub log in of registreer om volop van het forum te genieten.

Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Rashonden in Tros Radar  (gelezen 569 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Xtreme Taz
Verjaardagsbazin
Lang Tongblad

Geslacht: Vrouw

« Gepost op: September 20, 2011, 23:13:31 »

http://www.trosradar.nl/uitzending/item/1788/rashonden/?tx_brmenu2010%5byear%5d=2011

http://www.bloggen.be/cairn/

Enkel echte vrienden laten hun pootafdruk achter in je hart.
ximmeke
Deugenietje
*

« Antwoord #1 Gepost op: September 21, 2011, 13:22:04 »

ik heb net het filmpje gezien en moet echt zeggen dat er aan heel veel rassen iets gedaan moet worden

toen ik de vrouw met de schedels zag van de ST Bernards moest ik toch een beetje aan onze berner sennenhond denken
Albert Heim heeft  in 1904 een rasstandaard opgesteld als je deze honden bekijkt met de berner Sennen die er nu is is er een enorm verschil

zelf ben ik 16 jaar Berner Senen fokker geweest11 jaar geleden had ik mijn laatste nestje toen in die tijd als een pup een geboortegewicht had rond de 400 gram had je een mooi gewicht nu zitten de pups rond de 500/550 gram , vele fokkers hoor ik zeggen dat vele pups geboren worden met keizersnede in mijn tijd was dat zelden nu is het meer regelmaat en niet abnormaal dat je een keizersnede moet laten doen

ik heb daar toch mijn vraagtekens bij en wat de ziektes betreft van onze rashonden daar zijn spijtig vele fokkers doof en blind voor ,,, spijtig want het gaat tenkoste van je ras

Flips
Puppedup
*

« Antwoord #2 Gepost op: December 19, 2011, 10:35:08 »

Ja, jammergenoeg is het heel droevig gesteld met veel soorten rashonden. Ergens vind ik het onbegrijpelijk dat er dieren gefokt worden waarvan vooraf bekend is, dat ze zullen gaan lijden als gevolg van de erfelijke afwijkingen. Veel van de populaire kortsnuitige rassen die onder (ernstige) ademhalingsproblemen lijden bijvoorbeeld en als gevolg daarvan ook vroegtijdig zullen overlijden, of een leven met pijn door skeletafwijkingen (doelbewust zo gefokt, vanwege het uiterlijk dat het dier moet hebben). Ik kan er wel van huilen.

Veel mensen denken/dachten als ze een hond(je) hebben met bepaalde problemen, dat het gewoon een geval is van
domme pech dat hun hond dit heeft, maar inmiddels wordt steeds duidelijker dat de problemen al te verwachten zijn op het moment dat de keuze op een bepaald ras valt. Triest.

Er is in NL een "Rashondenwijzer" uitgebracht (werd ook genoemd in de uitzending van Radar), waar men informatie vinden kan per ras wat daarbij de te verwachten gezondheidsproblemen/risico's zijn. Een super initiatief.

http://rashondenwijzer.nl/

Als mensen beter geinformeerd zijn, kunnen ze de fokker gerichter vragen stellen en hun keuze voor een pup (als het een pup moet zijn - er zijn ook nog heel veel asielhonden die wachten op een goed thuis) zo maken dat de kans kleiner is dat een ongezond dier wordt gekocht. Op die manier ontstaat er bij de fokkers ook meer druk/motivatie om wat aan de problemen te doen, te zorgen dat hun rashonden gezond zijn. Het is zowel hun verantwoordelijkheid als ook die van degenen die een rashondje gaan kopen, denk ik.

Xtreme Taz
Verjaardagsbazin
Lang Tongblad

« Antwoord #3 Gepost op: December 19, 2011, 12:25:00 »

Die rashondenwijzer is dus totaal niet betrouwbaar en naar mijn gevoel dik gesponsord door bepaalde rasverenigingen. De cairn zou afgeraden worden door ziektes die zelden tot nooit in het ras voorkomen (als je bij een betrouwbare fokker gaat natuurlijk. Bij een broodfokker kunnen ze vanalles hebben).

De cairnvereniging België en Nederland samen doen elke 5 jaar een gezondheidsonderzoek waar je als cairneigenaar zelf aan deelneemt en ze informatie verschaft over het wel en wee van je cairn (zelfs futiliteiten willen ze weten) daaruit is gebleken dat de cairn het heel goed doet. Ook van nog een paar andere rassen zijn al klachten geweest dat de honden echt wel gezonder zijn dan erin staat.

http://www.bloggen.be/cairn/

Enkel echte vrienden laten hun pootafdruk achter in je hart.
ximmeke
Deugenietje
*

« Antwoord #4 Gepost op: December 20, 2011, 19:17:35 »

Ik ben ook eens gaan kijken naar die rashondenwijzer

ik heb gewoon ook bij mijn ras gekeken , wat zij allemaal schrijven klopt veel niet van volgens mij
bepaalde ziektes zullen zeker wel voor maar zo extreem , dat geloof ik niet

ik heb zelfs nu meer dan 25 jaar berners en heel veel daarvan hebben een mooie hoge leeftijd gehaald

waar de site hun info haalt weet ik niet , maar eens ben ik het er niet mee

wel dat onze berners verzwaard zijn na zoveel jaren ,,,
ik ben er nu 11 jaar uit en toen ik een jaar geleden terug op show kwam zag ik duidelijk dat de berner struiser was geworden ,,, enkele van mijn kampioenen teven zouden nu helemaal niet meer aan de bak komen omdat ze te klein en te licht zouden zijn
jill
Krullebolleke

« Antwoord #5 Gepost op: December 20, 2011, 20:36:45 »

ben ook eens gaan kijken naar de vaak voorkomende ziektes bij de golden retriever en er staan veel ziektes bij die praktisch niet voorkomen bij dit ras!
We hebben vorig jaar in verschillende vakken veel voorkomende ziektes bij een aantal rassen besproken en de meeste ziektes die in die lijst staan zijn echt heel uitzonderlijk.

Ben wel akkoord dat er bij een aantal rassen heel veel problemen zijn, zoals de chihuahua, maar als je die website mag geloven mag je bijna geen enkel ras meer kopen!
Flips
Puppedup
*

« Antwoord #6 Gepost op: December 21, 2011, 20:13:28 »

Het mag dan "zwaar negatief" lijken, maar welbeschouwd is het dat dus eigenlijk ook wel. De meeste rashonden zijn
inteeltprodukten.

Kritiek andersom op de lijst is er ook te geven, dat bepaalde ernstige problemen (vooralsnog) een weging van 0 hebben gekregen.

Hoe de lijst is opgebouwd en waarop ze is gebaseerd is op de website te lezen.

Ik vind de score voor de Berner Sennen (gelet op het gemiddelde..) eigenlijk relatief nog laag, wetende dat in Nederland de gemiddelde levensverwachting voor dit ras is gedaald naar 6 !!! jaar en bijvoorbeeld bij 1 op 3 honden de elleboogproblemen al te verwachten zijn.

Het kan misschien zijn dat we "gewend" raken/zijn geraakt aan alle gezondheidsproblemen bij de honden, of dat we het vanuit ons persoonlijke perspectief niet zo waarnemen. Feit is, dat het al erg genoeg is, dat honden vanwege een gewenst uiterlijk ideaal ter wereld komen met erfelijke afwijkingen, waarmee (in meerdere of mindere mate) gezondheidsproblemen (bewust) voorgeprogrammeerd zijn. Eigenlijk, is dat welbeschouwd toch behoorlijk zot, of niet dan, objectief bekeken.

Voor wie niet helemaal in beeld heeft waarover de Rashondenwijzer gaat en waarom deze is opgesteld is hier
wat filmmateriaal. *** Pas op, bevat schokkende beelden! ***

De documentaire Pedigree Dogs Exposed op Youtube
http://www.youtube.com/watch?v=GhXHFOrBbEc

De uitzending van Zembla over dit thema:
http://zembla.vara.nl/Nieuws-detail.2624.0.html?tx_ttnews[tt_news]=35939&cHash=94476cfed59543c14975b15529f8fcdd

Het is niet moeilijk nog meer te vinden:
"Pflegefall Schäferhund, vom Ende einer deutschen Legende" Docu.
http://www.youtube.com/watch?v=uPc0X_0yrr8&feature=BFa&list=PL4E0DAD682F488D00&lf=results_video

Zolang er niet structureel iets verandert, is het waarschijnlijk werkelijk zo dat je maar beter bijna geen rashondenpup (of rashonden"look-alike"-pup) kunt kopen. In elk geval is duidelijk dat een stamboom alleen zeker geen garantie (meer) is voor een gezond dier.  En het  nut van de rashondenwijzer is bovendien dat het de mensen die een hond wensen informeert over de problemen, waardoor ook een keuze kan worden gemaakt voor een fokker die zich ook bewust is van de problemen en wel gezonde honden fokt, danwel bewust daarnaar streeft.

Ik vind - ook al is er veel kritiek te geven, zowel dat sommige problemen misschien te sterk zouden zijn aangezet, of andere toch ernstige problemen onvoldoende 'gewogen' of vermeld zijn - het een heel goede zaak dat deze Rashondenwijzer is opgezet. Het zijn niet alleen fokkers (en rasverenigingen en wetgevers) die verantwoordelijkheid
dragen voor de problemen die zich voordoen en de laatste jaren in razend tempo verergeren/verergerd zijn - maar ook de mensen die deze honden kiezen/kopen. Door deze ook beter te informeren, is dat een stap in de goede richting.

vriendelijke groeten
Kim

PS: Kijk ook eens naar de uitzendingen van SBS6 "Dieren op spreekuur" als je de hele serie bekijkt, zie je hoe vaak er honden bij een dierenarts komen met - vaak behoorlijk ernstige - erfelijke/aangeboren problemen! Of als je zelf regelmatig in een dierenartsenpraktijk bent, zie je ze ook al in de wachtkamer. De bulldogjes die snakken naar adem bijvoorbeeld... 

PS2:
Wat mij betreft is elk hondje/elke hond die lijdt aan pijn/gezondheidsproblemen, die hij puur wegens zijn gewenste uiterlijk heeft, feitelijk een schandaal, te gek voor woorden.  Mag hard klinken, maar dat vind ik. Als problemen bekend en ontdekt zijn (bij een bepaald ras) moet men zijn verantwoordelijkheid nemen en er niet mee fokken, doet men dat wel dan is dat strikt genomen eigenlijk gewoon ordinaire dierenmishandeling. En zolang fokkers nog doorfokken met dergelijke honden, ligt er ook een grote verantwoordelijkheid bij degenen die zulke pups kopen.

Daarom ook vind ik zo'n initiatief dat bijdraagt aan bewustwording van de problematiek een goede zaak.

Ice Dragon Tyco
Krullebolleke

Geslacht: Man

« Antwoord #7 Gepost op: December 21, 2011, 21:15:50 »

Gelukkig hebben ze de vergelijking niet gemaakt met onze schedel van tegenwoordig en een mensenschedel anno 1800.
Wij, en ook de dieren, zullen blijven ontwikkelen naar behoefte. Check uw staartbeentje  weetniet

En voor wat betreft "de inteelt". Ik denk dat dieren in het wild nog minder keus hebben in hun roedel. Dus als ze praten van grootvader met kleindochter zal dit veel minder het geval zijn bij de (serieuze) raskwekersdan bv bij de wolven in het wild.
Waar wij Tyco van hebben gehaald wordt er vijf generaties teruggekeken. Kwestie van zeker geen inteelt te hebben.

Flips
Puppedup
*

« Antwoord #8 Gepost op: December 21, 2011, 22:04:41 »

Beste Tyco,

gefeliciteerd, als je een gezonde hond hebt, en van een fokker die wel verantwoord met zijn dieren omgaat.

Dat wil niet zeggen dat de problematiek die hier thema is, niet zou bestaan. Ook is een vergelijking met natuurlijke evolutie totaal niet van toepassing op de hond (en de meeste andere dieren die gefokt worden door de mens).

citaat:
"Wij, en ook de dieren, zullen blijven ontwikkelen naar behoefte"

Dat is, voor honden en andere (landbouw)huisdieren is er helemaal geen sprake van natuurlijke evolutie, daarvoor geldt bij "behoefte" te lezen, naar de behoeften en grillen van de mens. Ongeacht (zoals het nu is) of dat schadelijk is voor het individuele dier.

Om het nog even plastisch voor te lichten (nu toch ook schedels ter sprake kwamen), een aantal van de nu zo populaire rassen, zouden helemaal niet kunnen voortbestaan, zouden de dieren zich zelf vrijelijk voortplanten. Alleen al om ze ter wereld te brengen is al medisch ingrijpen nodig. Zoals bij de Engelse Bulldog, en andere kort/breedschedelige rassen. Veel honden zouden zelfs al jong sterven, stikken, omdat ze niet normaal kunnen ademhalen zonder operatieve ingreep die de luchtwegen ietsjes (maar niet normaal) vrijer maakt. De koppen moeten zo kort (en dus ernstig misvormd) zijn naar de smaak van de fokker/rasvereniging/consument dat de dieren (bijv. Engelse Bulldog, Franse Bulldog, Mopshond.. ) niet meer normaal ter wereld kunnen komen, hun hele leven lijden aan ademnood en vaak ook nog zullen stikken. 

citaat:
" En voor wat betreft "de inteelt". Ik denk dat dieren in het wild nog minder keus hebben in hun roedel. Dus als ze praten van grootvader met kleindochter zal dit veel minder het geval zijn bij de (serieuze) raskwekersdan bv bij de wolven in het wild."

Daarvan kan ik met zekerheid zeggen dat dat niet zo is.

Iets anders in dat verband:
Bij bijvoorbeeld een bepaald ras, komt een bepaalde erfelijke aandoening voor bij ca. 75 % van de honden. Deze ene erfelijke aandoening is herleid tot één specifieke hond (reu) die rond 1875 leefde nog vóór er rasverenigingen begonnen met het opstellen van hun fokeisen en daarmee de genetische basis voor het ras begon te versmallen...   Dus, ook al kruis je een hond uit de Verenigde Staten met een uit Belgie of Nederland, en lijkt er tot 10 generaties terug nergens sprake van inteelt, toch grote kans dat het wél familie is van elkaar.

En vergeet daarbij niet, bij natuurlijke evolutie is de succesvolle voortplanting vaak voorbehouden aan de sterkste en gezondste en sociaalste (belangrijk aspect voor overleving bij een sociale diersoort) dieren.

Bij de selectie van de hond: bij veel rassen staan de (steeds verder overdreven) uiterlijke kenmerken (bijna altijd) op de eerste plaats, en gezien de status quo bij veel rassen, is dat eerder schadelijk voor het welzijn van de dieren.

vriendelijke groeten,
Kim

Riet
AdviesRaad
Lang Tongblad

« Antwoord #9 Gepost op: December 21, 2011, 22:27:06 »

Kruisingen moeten dan,volgens wat jij vertelt, helemaal een ramp zijn.

Citaat
citaat:
" En voor wat betreft "de inteelt". Ik denk dat dieren in het wild nog minder keus hebben in hun roedel. Dus als ze praten van grootvader met kleindochter zal dit veel minder het geval zijn bij de (serieuze) raskwekersdan bv bij de wolven in het wild."

Daarvan kan ik met zekerheid zeggen dat dat niet zo is.
Moeten we je op je woord geloven?

Er zijn fouten gemaakt, grove fouten, maar meer en meer kwekers van rashonden zijn zich daarvan bewust en proberen daar iets aan te veranderen.
Wat door die rashondenwijzer kan gebeuren is dat veel mensen zeggen dat het toch niet de moeite is om een kleine fokker te zoeken en dat ze verder aankopen van dieren blijven doen in hondensupermarkten.

Het zijn vooral de grootkwekers om nog maar niet van de broodfokkers van zogenaamde rashonden te spreken die rustig doorgaan.

Weten waaraan je begint en zoeken naar een goede fokker zal er dan zeker niet bij zijn.

Flips
Puppedup
*

« Antwoord #10 Gepost op: December 21, 2011, 23:06:26 »

Beste Riet,

Je eerste opmerking (over Kruisingen) kan ik echt niet volgen.

Op je vraag, of men mij op mijn woord moet geloven (aangaande het citaat).: Nee hoor, dat kan men makkelijk in betrouwbare literatuur over de desbetreffende onderwerpen nalezen. Om dat hier allemaal toe te gaan lichten gaat me wat ver en raakt dan ook te ver af van het oorspronkelijke thema. Feit is dat de genetische varieteit/de genetische basis bij veel rassen erg smal is.

Het is jammer dat je denkt dat de rashondenwijzer eerder zal leiden tot meer problemen. Ik denk juist dat bewustwording eerder zal leiden tot minder problemen. Natuurlijk is er een deel van het publiek die het allemaal niet
waar wil hebben of serieus zal nemen, maar dat is mét of zonder rashondenwijzer sowieso al het geval (helaas)., maar er zijn zeker ook genoeg mensen met echt hart voor dieren die juist wél op zoek zullen gaan naar de (kleine) echt goede fokker.

In Duitsland bijvoorbeeld zie je dat er afsplitsingen ontstaan in de fokkerswereld van groepen fokkers die voor het ras vooral de gezondheid voorop stellen. Bijvoorbeeld "Retro-Mopshonden" gaan fokken. Echte dierenliefhebbers en liefhebbers van zo'n ras zullen dan juist weer gemakkelijker de weg vinden naar de betere fokkers.

vriendelijke groeten,
Kim

Riet
AdviesRaad
Lang Tongblad

« Antwoord #11 Gepost op: December 21, 2011, 23:30:18 »

Opmerkingen over kruisingen is nochtans heel simpel
Rashond A + rashond B alle problemen op één hoop  ojee

Betrouwbare literatuur?
Zoals je zelf goed zou moeten weten kan je met die literatuur alle kanten op, vaak is het een kwestie van interpretatie van de onderzoeker of van een doorgedreven onderzoek in een bepaalde richting.
Ik ga niet zeggen dat je ongelijk hebt, er is bij veel rassen (te) een smalle genetische basis.
Maar ik dacht dat de literatuur waar jij op doelde sloeg op het onderzoek naar genetische variëteit bij wilde dieren, je kan hier altijd een paar referenties plaatsen.

Ik blijf bij mijn standpunt, bewust maken van het probleem juich ik toe maar volgens mij is die rashondenwijzer het verkeerde middel.

Flips
Puppedup
*

« Antwoord #12 Gepost op: December 22, 2011, 17:10:52 »

Hallo Riet,

"Opmerkingen over kruisingen is nochtans heel simpel
Rashond A + rashond B alle problemen op één hoop  ojee "

Nee, zo werkt dat dus niet. Ik zal het even kort uitleggen. Juist door de inteelt en de smalle genetische basis binnen één ras, is de kans groot dat er meer dieren geboren zullen worden die homozygoot zijn voor een bepaald recessief(!) gen. Dat betekent dus, in dat geval zal de ziekte gaan optreden. Is het dier heterozygoot met een afwijking op een recessief gen (recessief versus dominant) en bezit het ook een normaal gen, is het gezond.

Ten aanzien van het verzoek om referenties:

Het mag als algemeen bekend worden verondersteld dat de genetische basis van gedomesticeerde diersoorten per definitie algemeen veel smaller is dan die van in het wild levende diersoorten.
Ook ga ik er van uit dat de leefwijze en het voortplantingsgedrag van de wolf algemeen bekend is.
Daarnaast kan men er tevens vanuit gaan dat een enkele mannelijke wolf in de natuur nooit dergelijke enorme aantallen nakomelingen zal produceren als een mannelijke kampioen van een bepaalde rashondensoort.

Het eerdergenoemde voorbeeld van het ras waarbij ca. 75 % van de populatie te herleiden is tot één enkele reu die rond 1875 geleefd heeft illustreert één en ander denk ik op heel duidelijke wijze.

Zoiets zal in een natuurlijk evolutieproces bij een dergelijke populatiegrootte en verspreiding nooit kunnen optreden.

Het lijkt mij niet zinvol om hier literatuur te gaan opsommen voor elke opmerking, waarvan sommige feiten simpel tot de biologieleerstof behoren in het voortgezet onderwijs. Een opmerking over doorgeschoten of "subjectief" wetenschappelijk onderzoek is hier dan ook niet van toepassing. Dergelijke informatie is zelfs te vinden op het internet bij rashondenverenigingen die de problemen die door inteelt onstaan (zijn) wél serieus nemen.

Ten aanzien van de Rashondenwijzer: Deze is samengesteld uit objectief verkregen wetenschappelijke informatie (zie ook de toelichtingen op de website) en men kan de site contacteren, om aanvullende informatie te verstrekken.

Mijn opvatting blijft, dat de Rashondenwijzer een goed middel is bewustwording bij pupkopers te bevorderen. Gebleken is dat men zich in veel gevallen niet kan verlaten op informatie die door rasverenigingen over dergelijke  onderwerpen wordt verstrekt.

Voor sommige afwijkingen geldt nog eens dat onwetendheid over het voorkomen ervan bij de eigenaar ernstige, ook zelfs dodelijke gevolgen kan hebben voor de hond. Als een rasvereniging en fokkers de eigenaren er niet over informeren dan kan men wel kritiek hebben op de rashondenwijzer, maar ... 

vriendelijke groeten,
Kim

Riet
AdviesRaad
Lang Tongblad

« Antwoord #13 Gepost op: December 22, 2011, 21:31:11 »

zucht Als ik het aantal autopsiën op puppy's afkomstig van hondenfabrieken bekijk  sla ik het intelligentieniveau van de gemiddelde puppykoper heel wat lager aan dan jij.
Wat wetenschappelijk onderzoek betreft, elk onderzoek is subjectief.
Nu, ieder zijn mening.

Flips
Puppedup
*

« Antwoord #14 Gepost op: December 23, 2011, 00:23:48 »

Op de introductiepagina bij de Rashondenwijzer is te lezen (in heel weinig tekst, dus niet gauw over het hoofd te zien) dat het zowel over rashonden als stamboomloze "rashonden" gaat (de look-alikes dus).

Als de rasverenigingen bang zijn dat mensen nog eerder naar broodfokkers gaan rennen, laat ze dan als eerste eerlijk en open zijn over de problemen binnen het ras, en tonen dat zij WEL het belang en de gezondheid op de eerste plaats hebben staan.

Zolang er kreupele en/of echt niet gezonde honden gebruikt en toegestaan worden binnen bepaalde rasverenigingen, soms zelfs kampioen kunnen worden (en zo enorm veel zieke/niet gezonde nakomelingen produceren) - daar kan ik nou vreselijk van zuchten, huilen zelfs

Het verzwijgen en bagatelliseren van bepaalde afwijkingen, die zoals gezegd wanneer deze niet bekend zijn bij de eigenaar tot een vroegtijdige en vermijdbare dood van de hond kunnen leiden, daarover kan ik wel zuchten, huilen zelfs.

En, al zouden veel mensen denken, dan maar niet dat ras (of zoeen met hetzelfde uiterlijk van een broodfokker) nadat ze de lijst hebben gezien, goede zaak - iedereen weet dat grote populariteit voor de gezondheid een ras vaak de nekslag is.  (inbegrepen zowel de "produkten" van de erkende fokkers als die uit de broodfok).

En, het is goed dat mensen zich bewust worden dat die "schattige" platgedrukte koppies, eigenlijk welbeschouwd ernstige misvormingen zijn, een groot aantal hondenrassen karikatuur zijn geworden van wat het ooit was. Mismaakte dieren, met ernstige afwijkingen. Als je je dat realiseert is er helemaal niks schattigs meer aan.

Of de "stoere/alerte" houding van de Duitse Herder, die ertoe geleid heeft dat kreupele dieren kampioen worden, omdat de achterpoten dan verder naar achter staan en de rug wat afloopt. Je ziet bij de kampioenshond, de knik in de wervelkolom, een onderontwikkelde achterhand en zwabberende achterpoten. Om van te kotsen!

Cavaliers met een te kleine schedel, omdat het zo schattig is. Mensen die het soort pijn kennen dat deze afwijking veroorzaakt, zullen unaniem zijn voor een totaal fokverbod op dit ras.

Ogen die uit de oogkassen springen omdat het zo "schattig" is, die grote ogen, en het zo in de rasstandaard staat.

Veel honden die op jonge leeftijd al moeten worden geopereerd aan gewrichten, de elleboogproblemen, patella-luxaties, enzovoort...

En natuurlijk al genoemd, de ademhalings- en oververhittingsproblemen bij veel kortsnuitige rassen, met voortijdige dood en een levenslange kwelling van steeds snakken om genoeg adem...

En zo kan de lijst nog even doorgaan.

JAZEKER   "ZUCHT"

Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: