Welkom gast, aub log in of registreer om volop van het forum te genieten.

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: hond plots agressief - cursus/school gezocht  (gelezen 445 keer)
0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic.
Lucava
Puppedup
*

« Gepost op: Augustus 29, 2011, 11:51:08 »

Hallo

Ik ben in het bezit van een 3 jarige JR reu.
Van pup af aan steeds mee naar de hondenschool geweest. diploma gehoorzaamheid behaald, socialiteitstest doorstaan,...
Ook thuis nooit problemen mee gehad. Eigenlijk altijd een heel fijne hond aan gehad.

Vorig jaar ben ik met hem terug verhuisd naar mijn ouders. Opeens meer baasjes, altijd iemand thuis voor hem, nooit alleen zitten, 2 katten mee in huis,...

Maar pas sinds kort merk ik een verandering in zijn gedrag:
Naar bepaalde gezinsleden gaat hij grommen, dreigen,...en de laatste 2 weken heeft hij mijn vader 2x in de hand gebeten.

Wij gaan al een tijdje niet meer naar school omdat ik alle klasjes doorlopen had en voor hem geen uitdaging meer was. Ik ben dus nu dringend op zoek naar een school met opleiding of cursus voor honden die agressie durven vertonen.
Ik weet niet dat dit bestaat?

Regio Kempen.
els
AdviesRaad
Keffertje

Geslacht: Vrouw

« Antwoord #1 Gepost op: Augustus 29, 2011, 12:26:05 »

Op zoek naar een gedragstherapeut denk ik  denk 

Is het in bepaalde situaties ? Op de zetel, in de buurt van zijn eten, in de buurt van een ander persoon, dat soort dingen ?
Of totaal onvoorspelbaar ? Want dan lijkt het eerder iets medisch  weetniet

Lucava
Puppedup
*

« Antwoord #2 Gepost op: Augustus 29, 2011, 12:50:49 »

Hij mag niet in de zetel.
In het begin mocht hij dit wel, maar dan werd hij echt vrij dominant. Dus nu enkel nog in zijn eigen mand die op een vaste plek in het huis staat.

Eten doet hij NA ons.
Hoewel hij de laatste weken wel iets minder eetlust lijkt te hebben : normaalgesproken vliegt hij als een gek naar zijn eten en nu laat hij het soms, zoals vanmorgen, zelfs staan?
Dan haal ik het wel na 15min of zo weg.
Hij is niet vals bij zijn korrels, je mag hem aanraken, potje weghalen, ...
Hij durft wel als hij iets gevonden heeft : stukje brood op de grond of zo, of iets dat gevallen is en hij niet mag pakken,...heel erg vals worden. Mag je niet afnemen en zou dan ook uithalen.

Ook is het voornamelijk 's avonds dat hij gaat grommen op mensen: hij doet het ook enkel op mijn zus en vader.
ALS hij dan zit te grommen of dreigen en je gaat er tegen in : dwz je roept een keer van HELA of GEDAAN dan houd hij ook meteen op en komt bij je knuffelen.

En mijn vader is nu 2x gebeten.
1x was als hij bij mijn vader in zijn bureel lag en mijn vader per ongeluk op zijn pootje trapte. Hij wilde kijken of hond in orde was en hond beet in de hand. Tandjes stonden erin.
Nu vanmorgen was hij hem gewoon over de rug aan t aaien en opnieuw tandjes in zijn hand.

Hij lijkt wel 2 persoonlijkheden te hebben: doorgaans is hij SUPER lief : altijd komt hij knuffelen, wil graag ge-aaid worden, gepakt worden,...en dan ineens krijgt hij een klik en word hij echt vals.
Binno
Bolletje Wol

« Antwoord #3 Gepost op: Augustus 29, 2011, 13:00:32 »

Hoewel hij de laatste weken wel iets minder eetlust lijkt te hebben : normaalgesproken vliegt hij als een gek naar zijn eten en nu laat hij het soms, zoals vanmorgen, zelfs staan?
bij twijfel of er ook iets lichamelijks aan de hand kan zijn, eens volledig laten checken bij de DA

Citaat
Hij durft wel als hij iets gevonden heeft : stukje brood op de grond of zo, of iets dat gevallen is en hij niet mag pakken,...heel erg vals worden. Mag je niet afnemen en zou dan ook uithalen.
dat is op zich niet zo vreemd, ik zou ruilhandel gaan toepassen, dus iets in de plaats aanbieden/geven wat hij wel mag hebben
en hem zo belonen dat hij dus de dingen wel wil afgeven

misschien moet hij "gewoon" door de veranderde situatie een beetje terug vanaf nul heropgevoed worden,
een paar stapjes terug, regeltjes opnieuw gaan toepassen
en dat geldt dus voor alle gezinsleden
dus allemaal even consequent naar de hond toe, wat bij de ene niet mag, mag bij de andere ook niet
en vice versa, zodat de hond weet waar hij staat
en ook misschien het principe toepassen 'voor wat hoort wat' dat hij dus steeds iets moet doen voor hij iets krijgt en
niks vanzelfsprekend is, ook niet geaaid worden, de hond eist niet wanneer hij geaaid moet worden of beslist niet wanneer hij iets wil doen of krijgen, jullie beslissen dat... dus af en toe negeren hoort daar dan ook bij
ik denk dat hij vooral aan het uitproberen is of hij op deze manier geen trapje hoger kan geraken

maar vanop afstand is dit natuurlijk heel moeilijk te beoordelen denk

Xtreme Taz
Verjaardagsbazin
Lang Tongblad

« Antwoord #4 Gepost op: Augustus 29, 2011, 13:28:35 »

Ik sluit me aan bij mijn voorgangers.
Eerder een gedragstherapeut dan een hondenschool raadplegen. Een therapeut komt bij je thuis de situatie bekijken en kan dan gelijk zien waar de problemen zitten en daar ook op inspelen.
Eerst zou ik ook naar de dierenarts gaan voor een grondige check-up om uit te sluiten dat het een medische oorzaak heeft.

Het is altijd zeer moeilijk om op deze manier raad te geven. Het kan aan zoveel liggen.

Citaat
1x was als hij bij mijn vader in zijn bureel lag en mijn vader per ongeluk op zijn pootje trapte. Hij wilde kijken of hond in orde was en hond beet in de hand. Tandjes stonden erin.
Deze reactie vind ik persoonlijk nu niet echt om zorgen over te maken. Als een hond pijn heeft en je komt aan die plaats, ja, dan kan ie bijten. Zou mijn hond zo reageren zou ik het een normale reactie vinden. Der heeft net iemand op zijn poot gestaan he.

Bij iets afpakken zou ik ook handelen zoals Binno beschrijft. Ruilhandel drijven, niet afpakken maar ruilen met iets leuks.

http://www.bloggen.be/cairn/

Enkel echte vrienden laten hun pootafdruk achter in je hart.
*~*DF*~*
Administrator
knuffelaartje

Geslacht: Man

« Antwoord #5 Gepost op: Augustus 29, 2011, 23:14:51 »

Citaat
En mijn vader is nu 2x gebeten.
Nu vanmorgen was hij hem gewoon over de rug aan t aaien en opnieuw tandjes in zijn hand.

herkenbaar

Tommy (overleden) lag onder de bureau en zijn hoofd achter de kast (was ruimte). Vader zat aan die bureau en wou Tommy ff strelen. Tommy voelde zich aangevallen en beet hem in de hand.

wat is bijten eh?

Bijten in mijn ogen is 'met bloed'

happen is: tandafdruk zichtbaar

Hij zal je vader en je zus niet aanzien als zijn baasjes. Altijd bij jouw geweest, jij bent zijn baas. Jij moet hem corrigeren als het nodig is.

Hij ziet je vader en je zus meer als 'minder'... dat hij hoger staat dan hen.

Dat leid ik af uit wat je schrijft.

Bedoeling is dus dat hij 'beseft' dat je vader en zus boven hem staan...

en zoals Binno al schreef:

Citaat
dus allemaal even consequent naar de hond toe, wat bij de ene niet mag, mag bij de andere ook niet
en vice versa, zodat de hond weet waar hij staat
en ook misschien het principe toepassen 'voor wat hoort wat' dat hij dus steeds iets moet doen voor hij iets krijgt en
niks vanzelfsprekend is, ook niet geaaid worden, de hond eist niet wanneer hij geaaid moet worden of beslist niet wanneer hij iets wil doen of krijgen, jullie beslissen dat... dus af en toe negeren hoort daar dan ook bij

Geld ook op vlak van spelen in feite. Jij beslist wanneer je speelt.

Als je trekspelletjes met hem doet (flostouw of pluchen pop). Hij houdt die in z'n mond en jij trekt eraan en dan laat jij los... is niet de bedoeling. Bedoeling is dat hij lost en dat jij het blijft vasthouden.

Jij smijt het weg, jij daagt hem uit om te spelen.

Geniet van elke dag... mijn lieve schat... ik zie je graag
Ziggy
Ploeteraartje
*

www.dogvision.be

« Antwoord #6 Gepost op: Augustus 31, 2011, 11:13:18 »

Waar een hondenschool wel goed voor kan zijn is als hobby voor je hond. Hij is nog vrij jong en van een actief ras.
Misschien heeft hij nood aan meer beweging? Of mentale uitdaging.
Ik denk dan aan bv agility?
stefaanw
Puppedup
*

« Antwoord #7 Gepost op: Augustus 31, 2011, 18:04:07 »

ik schaar me bij DF. Een neep geven (dus bijten zonder bloed) is een waarschuwing dus ziet de hond de vader als een minder lid van de roedel en kan het probleem waarschijnlijk opgelost worden door de vader anders te laten reageren tegen de hond.

Niet negatief bedoeld maar ik zie hier ook gewoon een dominantie probleem in.

groetjes,

Stef

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: