http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/4750Ik heb een hond en ga er veel mee wandelen, maar op vele plaatsen is het verboden. Is dat niet in strijd met dierenrechten?
pijl19/08/2008 - Nina (45 jaar)
Mens en maatschappij Context van de vraag:
In sommige parken is het verboden om met je hond te wandelen (zelfs aangelijnd). Meer en meer worden de terreinen waar je je hond kan los laten lopen ingepalmd door een park (met paadjes en verbodsborden) of bebouwing. Het politiereglement is streng, aanlijnen met max.1,50 lijn.
Een hond die nooit kan los lopen, rennen, zwemmen, ... wordt een (te dikke) neuroot en bijtincidenten zijn niet ver af. Dat kan toch nooit goed gaan. Wat zegt de wet over loslopende honden en wat wordt er aan gedaan om die mogelijkheid toch open te laten? Je verbied je kinderen toch ook niet om buiten te spelen?
Antwoord
Beste Nina,
Mensen en rechtspersonen zijn "rechtssubjecten". Dit wil zeggen dat dit personen/entiteiten zijn die drager kunnen zijn van rechten. Dieren zijn in ons recht niet erkend als rechtssubjecten, maar als "rechtsobjecten". Dit wil dus zeggen dat dieren zelf geen rechten hebben, maar wel het voorwerp kunnen zijn van een recht (bvb. je hebt een eigendomsrecht op je hond, je kan die verkopen,...). Er is dus een fundamenteel verschil tussen mensen en dieren op het vlak van rechten.
Wel voorziet de wet in een aantal vereisten in verband met het dierenwelzijn. Dit zijn een aantal minimumvereisten voor de behandeling van dieren. Daarnaast staan de verschillende overheden ook in voor de veiligheid van de burgers. In het kader daarvan kunnen zij bvb. opleggen dat een hond steeds aan de
lijband moet gehouden worden op openbare plaatsen,... Bovendien
blijf jij als eigenaar ook aansprakelijk voor de schade die je hond zou aanrichten aan derden. Daarnaast moet je er ook rekening mee houden dat heel wat mensen zich niet comfortabel voelen bij loslopende honden, waarbij de eigenaar dus niet onmiddellijk kan ingrijpen.
Deze vraag werd beantwoord door:
drs. Jeroen De Herdt
Assistent
ivm vetgedrukte: des te meer m'n reden om afbakeningen te vragen aan de losloopzones van Oostende...
ik heb trouwens gereageerd via een mailtje, dat ik liever had dat hij die 'woordkeuze' anders had genoteerd
meer iets van: 'de wetgeving betreffende honden aan de lijn is gemeentelijk bepaald'
mais bon... geheel terzijde nog ff meegeven
een lijdband = om te lijden
en lijden is negatief, nog altijd, in mijn ogen
een leidband = om te leiden
daarmee breng je je hond naar plaatsen...
alleen is het in de schrijfwijze zo dat je de D laat vallen...