Welkom gast, aub log in of registreer om volop van het forum te genieten.

Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Diverse problemen met 2 jack russels  (gelezen 1320 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Samtje
Puppedup
*

Geslacht: Man

« Gepost op: Maart 24, 2011, 13:17:11 »

Wij hebben 2 jack russels, een reu en een teef, die we anderhalf jaar geleden uit het asiel heb gehaald. In april worden ze 3 jaar. Nu hebben wij toch sinds het begin al enkele problemen, die ik evan zal opsommen.

1: als ze alleen thuis zijn, al is dit maar even gaan ze blaffen en huilen, we hebben reeds vanalles geprobeerd, zoals even weggaan, terug binnen komen, dan weer iets langer weggaan en terug komen, ... Dit werd zo erg dat wij blafbandjes hebben aangeschaft en die doen hun werk goed, maar ik wil dat ze van deze bandjes af kunnen want die vinden ze natuurlijk niet prettig.

2: binnen plassen is een groot probleem. Als ze alleen zijn plassen ze tegen tafelpoten en stoelpoten terwijl ze zo naar buiten kunnen om hun ding te doen! Of ze gaan spontaan op je plassen als je thuiskomt. Dit is echt vervelend!

3: met elk apart gaan wandelen lukt, maar vanaf de je met die 2 samen naar buiten gaat zijn ze lastig! Trekken, snauwen naar elkaar, blaffen, ... Komen ze een andere hond tegen (alleen of samen maakt niet uit) dan willen ze die meteen gaan aanvallen en blaffen ze moord en brand: zware agressie dus.

4: als we 's avonds gezellig tv kijken, begint er 1 of beiden plots te schudden en te beven, terwijl er eigenlijk geen enkele reden toe is. Het teefje begint zelf te "piepen" in haar slaap. Kan dit een gevolg zijn van een slechte ervaring bij hun vorige baasjes?

Hopelijk kunnen jullie ons helpen bij 1 of meerdere van deze problemen.
Voor de rest zijn het wel schatjes hoor ;-)

alvast bedankt voor het lezen en eventuele reacties.

baasje van 2 jack russels: Max & Snoopy
Xtreme Taz
Verjaardagsbazin
Lang Tongblad

Geslacht: Vrouw

« Antwoord #1 Gepost op: Maart 24, 2011, 14:05:24 »

1. Als ze een blafband gewoon zijn kunt ge beter proberen met de blafband om te doen, maar hem niet aan te zetten. Vaak is het na een korte periode met die band zo dat de band alleen omdoen al genoeg is.

2. IVM dat overal tegenaan plassen heb ik het idee dat dat dominantieplasjes zijn, vooral omdat je aangeeft dat ze ook op u plassen als ge thuiskomt. Je zult dus moeten zorgen dat je "boven" je hond staat. Door bvb de honden te negeren als je thuis komt, niet op de bank bij je laten liggen....

3. Ook dit lijkt mij een probleem van dominantie, jij staat niet boven je honden, ze aanvaarden jou niet als hun leider. Ik zou daarin trainen met aandachtsoefeningen. Aandacht van je hond vragen en als hij je aandacht geeft belonen (snoepke, knuffel...) Oefen dat eerst met elke appart, ook onder het wandelen af en toe aandacht vragen en als hij jou aandacht geeft uitbundig belonen, als ze dat elk appart heel goed doen gaan oefenen met beide samen. In het begin thuis, dan korte wandelingen en zo langzaam opbouwen. Als ze dan gaan fixeren op elkaar aandacht vragen en uitbundig belonen, zo doorbreek je het fixeren op elkaar. Idem als je andere honden tegen komt. Zet je desnoods even aan de kant en zorg dat je je honden zodanig bezig houd dat ze geen aandacht hebben voor die andere hond(en), hebben ze de aandacht goed bij jou gehouden, uitbundig belonen.

4. Lijkt me dromen te zijn. Een herhaling van alles wat ze die dag meegemaakt hebben. Zelfs mijn pup doet dat vaak. Hoe meer indrukken ze krijgen op een dag, des te meer ze kunnen dromen.

http://www.bloggen.be/cairn/

Enkel echte vrienden laten hun pootafdruk achter in je hart.
*~*DF*~*
Administrator
knuffelaartje

« Antwoord #2 Gepost op: Maart 24, 2011, 14:10:36 »

(wil je je ook even voorstellen in Van Harte Gewelkomeerd?)

Het is goed van je dat je wat info geeft... maar ik heb er nog tekort wink
Citaat
2: binnen plassen is een groot probleem. Als ze alleen zijn plassen ze tegen tafelpoten en stoelpoten terwijl ze zo naar buiten kunnen om hun ding te doen! Of ze gaan spontaan op je plassen als je thuiskomt. Dit is echt vervelend!

Deden ze dat altijd al? Weet je of ze dat ook deden in het asiel of beter nog, bij de vorige baasjes?
Ze zaten daar afzonderlijk? En nu wonen ze samen bij jullie?

En vooral: hoe reageren jullie daar op?

Plassen tegen tafelpoten, stoelen, kasten... kan wijzen op dominantie-gedrag
Zelfs een teef kan dominant zijn of zelfs nog dominanter dan de reu.

Het kan zijn dat als één van de twee ergens tegenaan plast, de andere er met 'opzet' bovenop gaat plassen. Omdat zijn of haar geur dan primeert... en het dan zijn of haar territorium is. Ze bakenen hun 'eigen stek' af door dat te doen.

Als twee honden samen op stap zijn in de vrije natuur, gaan ze normaal gezien ook over elkaars plas heen plassen en dan nog liefst het hoogst. Want de hoogste plasser toont op die manier: "dit is mijn boom"
Soms heb je dan nog dat de hond die eerst had geplast, terugkeert naar diezelfde boom en er nog eens overheen plast... "Nee, het is MIJN boom"

Dat kan de reden zijn waarom ze in huis plassen, ook al kunnen ze buiten.

Er wordt ons allen aangeleerd in de laatste 10 jaar dat je nooit mag reageren op de hond terwijl hij het doet of erna.

Staan roepen van 'foei' of er snel naartoe lopen om hem weg te jagen, is negatieve aandacht.

en negatieve aandacht is aandacht. Aandacht dat je niet mag geven, omdat je hem dan eigenlijk beloond in wat ze doen.

In principe lijkt mij het best om de honden te gaan negeren... maar hen toch wel naar buiten te krijgen (deur dicht) zonder dat ze beseffen dat je ze buitensteekt omwille van hun plas. Je ruimt de boel op (eventueel werk je met geurverwijderaar) en dan laat je ze weer binnen.

Als het negeren of de tips die je via verschillende kanalen binnenkrijgt, niet helpt, raad ik je aan om toch eens een gedragstherapeut om meer raad te vragen.

ivm 4: daar kan ik je niet bij helpen, maar is dat meteen een probleem? Piepen in de slaap doen wel meerdere honden, evenals het schudden en beven. Mijn hond is er bijna 15 en die doet het vaak...

ivm 1: als ze alleen thuis zijn
Citaat
zoals even weggaan, terug binnen komen, dan weer iets langer weggaan en terug komen,

Hoe heb je dat precies gedaan? In kleine stapjes?

Jas aan, deur open, ff naar buiten, deur dicht, deur open, terug naar binnen. Hen beloond omdat ze geen lawaai hebben gemaakt (snoepje, aai'tje, stem)

Jas aan, deur open, naar buiten, deur dicht, 10 tellen wachten, deur open, terug naar binnen. Hen beloond omdat ze geen lawaai hebben gemaakt (snoepje, aai'tje, stem)

Jas aan,deur open, naar buiten, deur dicht, 20 tellen wachten, deur open, terug naar binnen. Hen beloond omdat ze geen lawaai hebben gemaakt (snoepje, aai'tje, stem)

opdrijven als het goed gaat... eens naar de overzijde van de straat en terugkeren, tot de hoek van de straat, tot in de andere straat... etc etc

bij het thuiskomen, belonen als ze braaf zijn geweest. Eventueel vragen aan de buren of ze lawaai hebben gehoord. Eventueel werken met twee personen (1 blijft buiten thuis om te horen of ze iets doen) ofwel blijf je gewoon in de tuin uit hun zicht staan... en kan je het ook horen.

Als ze een terugval doen, doe je ook een stap terug!

Dag 1 - 5 stap 1
dag 6 - 10 stap 2
etc

niet dag 1 stap 1
en dag 2 stap 2
etc...

Je moet het opbouwen en ALTIJD als ze braaf zijn geweest, beloon je hen (stem, aai'tje, snoepje)

Als je de blafbandjes uit zet, huilen ze dan ook?

We hadden vroeger buren die ook blafbandjes hadden gekocht voor hun jacks... omdat de buren kloegen over het gejammer, gegrom en geblaf. Toen de buur de blafbandjes uit zette (na verloop van dagen) en de blafbandjes gewoon om de hals bleven, kwam het gejank niet terug.

ivm 3: zware agressie zou ik dat niet noemen. Zware agressie is dat ze u gaan aanvallen....
Naar elkaar grommen, grauwen en blaffen wijst volgens mij op frustratie.
Dat is zoals een mens uit frustratie op een ander mens gaat meppen of (vreedzamer) op een boksbal.

Normaal - maar die van jou komen uit het asiel, dus kan je niet weten hoe de vorige eigenaar er mee omsprong - is het de bedoeling dat ze in hun puppyjaren zoveel mogelijk met andere honden in contact kwamen.

Als je merkt dat ze samen meer problemen vormen, zou ik trainen op het wandelen apart.

Pas als ze apart goed meewerken, zou ik de stap wagen naar samen.

Je moet ook weten dat als ze samen zijn, ze beseffen dat je minder aandacht hebt.
Je zal zeggen nee: maar het is ja

Je kan niet je tijd 100% aan A geven en 100% aan B, je moet het delen

Dat merken wij ook als we met de honden gaan wandelen. Als Nuka (de hond van m'n moeder) alleen op stap is met m'n moeder, blijft ze dichtbij. Als ik mee ga, loopt ze ver

Als ik met mijn hondje (Chucky, de jongste) op stap ga, is dat een voorbeeldhondje... Is Dixie mee (die van bijna 15), dan is het om zeep

Toen ik met hem agility ging trainen en m'n hondje altijd van het plein af wou, kreeg ik de raad van de voorzitter van die HS om met Chucky apart te gaan wandelen... omdat mijn band duidelijk ver zoek was met hem. Alleen was hij de max... eenmaal Dixie erbij was... was ik die band toentertijd weer kwijt... Je moet zoiets langzaamaan opbouwen.

Als ze al niet samen hebben geleefd op voorhand, moeten de hondjes die je in huis hebt gehaald ten eerste ook al aan elkaar wennen en ze moeten dan nog eens wennen aan een nieuwe leefsituatie en aan hun nieuwe baasjes. Dat vergt veel inspanning...

Geniet van elke dag... mijn lieve schat... ik zie je graag
Samtje
Puppedup
*

« Antwoord #3 Gepost op: Maart 25, 2011, 01:41:20 »

alvast bedankt voor jullie antwoord.
De voorstelling heb ik ondertussen gedaan.

1: dit zullen we eens proberen, het blafbandje zonder batterijen.
die oefening, hebben we dus eerst 1 minuut buiten blijven, dan 2, dan 3, etc... maar dit alles in één "sessie", dus ik zal jouw methode eens toepassen. Wij hebben reeds één keer politie aan de deur gehad voor hun gehuil.

2: ze zijn echt aanhankelijk, dicht bij je kruipen e.d. maar vanaf nu in hun mand! Ik weet niet of ze zindelijk waren voor ons. Als ze nu binnen plassen en ik zie het gebeuren reageer ik daarop, maar is het gebeurt terwijl we weg waren laat ik ze buiten en kuis het dan pas op zodat ze dit niet zien. In het vervolg volledig negeren dus. We hebben zo'n spuitbus gekocht in Zoomart, elke plaats die je ermee inspuit gaan ze niet meer onderplassen, yeah right, dit werkt dus niet!

3: aandacht krijgen van hun terwijl ze een andere hond zien zal een zware opdracht zijn. Ik had ooit eens per ongeluk max zijn lijband gelost en die ging naar een hond en begon hem echt te bijten hoor! Ik wil ze wel in contact brengen met andere honden, maar vind eens mensen die bereid zijn om een blaffende ruziemaker bij hun hond te laten. Wij gaan meestal elk met 1 apart wandelen, maar dit lukt niet altijd. Apart vallen ze heel goed mee, tot het moment dat er een andere hond in hun zicht komt, blaffen voor dood en dan zeg ik bazig NEE MAX/SNOOP!!! Stop!

4: maar dat beven, ook terwijl ze wakker zijn, dat vind ik toch iets raars.

Nog iets: ze slapen op de kamer in hun mand, als ik 's morgens met ze opsta zijn ze stil en als mijn vriendin met ze opstaat is dat constant blaffen tot ze beneden zijn. Ik denk dat dit komt omdat ze weten dat ze bij haar meer gedaan krijgen.

Tommelein
Ploeteraartje
*

« Antwoord #4 Gepost op: Maart 25, 2011, 08:46:04 »

Chapeau dat jullie deze hondjes in huis haalden en hen niet opgeven, ook al vertonen ze op dit moment gedrag waaraan je je ergert. Dat siert jullie enorm! Blij te lezen dat ook zulke mensen nog bestaan, leuk dat je hier ook om hulp vraagt. Hopelijk heb je er iets aan.  duim omhoog

2. Onze herplaatser heeft ook een ruime periode binnen geplast. Ik liet hem ook continu buiten, maar hij wilde maar niet snappen dat hij buiten moest plassen en niet als hij terug in huis kwam.
Wij hebben dan geprobeerd om steeds mee te gaan naar buiten op ongeveer vaste momenten en we bleven dan ook erbij staan en spoorden hem aan om 'pipi', 'kaka' te doen.
Tijdens de week was dit bij het opstaan, na het eten geven en meermaals na het werk.
In het weekend deden we dit vaker.
Op een gegeven moment had hij het door en nu plast hij nooit meer binnen.
Jij hebt natuurlijk 2 hondjes met hetzelfde probleem, dat maakt het niet makkelijker.
(misschien dit in combinatie met die training op dominantie ?)

3. Onze Berner (geen herplaatser) is ook dominant.
Wij hadden ook het probleem (na de dood van haar hondenmaatje) dat ze (ondanks haar vroege kennismaking met andere honden) andere honden niet echt meer moest hebben, blaffen, trekken, uitvallen  ....
Ik kreeg toen het advies van de hondenschool om te trainen in de kantine en mijn hond steeds te doen liggen bij andere honden.  In het begin sprong ze na het liggen nog eens recht, toen zette ik mijn voet op de leiband. Na enige tijd kon mijn voet van de leiband en bleef ze liggen. Ze kon dan de aanwezigheid van die andere honden redelijk verdragen. (uitvoerig belonen natuurlijk).
Ook tijdens de wandelingen, haar gewoon laten liggen bij komst andere honden of haar afleiden met eten (dat werkte voor de mijne).
Ik heb in die periode ook moeten werken aan mijn dominantie. 

extraatje:  wie geeft er hen eten ? Als je vriendin dit doet, is het misschien hun eten dat ze aan het vragen zijn.
Ik geef onze honden eten en bij mij blaffen ze ook als ik thuiskom na een werkdag (bij mijn vriend niet, ze weten dat ze niets krijgen van hem).

Alvast nog heel veel courage en heel veel plezier met jullie 2 rakkers!  foto

Samtje
Puppedup
*

« Antwoord #5 Gepost op: Maart 25, 2011, 10:55:41 »

Ik spoor ze altijd aan om pipi te doen als we buiten zijn en als de achterdeur openstaat voor hen maak ik ze duidelijk dat pipi buiten moet. Het woordje buiten en pipi kennen ze heel goed hoor! Maar blijkbaar de combinatie nog niet zo goed. Als ze plassen terwijl we wandelen ben ik zeer enthousiast: flinke pipi buiten, goed zo, pipi buiten is heel flink,... een koekje willen ze niet als ze buiten zijn, dus een beloning geven lukt niet.

Max zou nog gaan zitten als we het vragen, maar snoopy is de moeilijkste van de 2 om iets aan te leren of laat staan om te luisteren. Enkel als ik ze aanspreek om in hun mand te gaan liggen is Snoopy de eerste. Zit lukt redelijk goed, maar of ik ze lig kan aanleren... daar vrees ik een beetje voor.

Ik denk niet dat ze eten vragen, want dat blaffen is ook wanneer zij thuis komt, als ik thuis kom zijn ze rustig. Ze hebben eingelijk steeds droogvoer staan om te eten en die geven wij allebei aan hen. Zelfde als er eens een vleesje gegeven wordt, geven wij elk aan ééntje een potje vlees.

Xtreme Taz
Verjaardagsbazin
Lang Tongblad

« Antwoord #6 Gepost op: Maart 25, 2011, 12:06:37 »

Nog iets: ze slapen op de kamer in hun mand, als ik 's morgens met ze opsta zijn ze stil en als mijn vriendin met ze opstaat is dat constant blaffen tot ze beneden zijn. Ik denk dat dit komt omdat ze weten dat ze bij haar meer gedaan krijgen.
4. Dat zou dan inderdaad op stress kunnen wijzen, zich niet helemaal goed voelen in hun vel.

IVM 's morgens inderdaad, dan mogen ze bij je vriendin meer dan bij jou en dat weten ze snel ;)
Beide echt op 1 lijn gaan staan qua opvoeding. Het zijn terriers, die blijven je uittesten. Consequent zijn, gelijk ingrijpen bij niet gewenst gedrag en blijven volhouden.
Wij hebben een cairntje, ook terrier, als hij iets mis doet (bijten ofzo nu dat 'm aan het wisselen is) zetten we hem 2 minuten achter het hekje, na 2 minuten mag hij er weer bij tot hij weer de mist in gaat (soms is dat vrij direct), daar zijn we soms meerdan een uur zoet mee eer hij afgeeft. Nooit zelf opgeven (hoe moeilijk dat soms ook is).

IVM eten voor beloning geven: Als ze buiten geen eten willen kan je ook afleiden/belonen door zelf heel uitbundig te zijn met je stem/knuffelen enz.., maar ook een speeltje/apportje kan je gebruiken om te belonen. Bij afleiden van een andere hond blijf je dan spelen met dat speeltje in je hand tot die voorbij is bvb.

http://www.bloggen.be/cairn/

Enkel echte vrienden laten hun pootafdruk achter in je hart.
*~*DF*~*
Administrator
knuffelaartje

« Antwoord #7 Gepost op: Maart 25, 2011, 12:29:38 »

Het is een idee om op geen enkele negatief gedrag te reageren... dus je vriendin proberen te overtuigen dat ze het blaffen moet negeren... ook als ze binnenkomt en hen normaal gaat aaien. Want dan beloont ze hen omdat ze blaffen.

Ze moet hen blijven negeren tot ze stil zijn. Als ze stil zijn, kan ze ze aaien. Als ze weer beginnen te blaffen, staat je vriendin op (als ze gehurkt zou zitten om hen te strelen) en gaat ze weer weg. Ze doet dan gewoon wat ze anders doet... (behalve de hondjes aandacht geven dan)

En dat moet ze volhouden tot de dag dat ze thuiskomt (of wanneer ze opstaat (hetzelfde ritueel toepassen)) dat de hondjes stil zijn.

Citaat
Ze hebben eingelijk steeds droogvoer staan om te eten

Sommige mensen vinden dit geen goed idee... ze kunnen eten wanneer ze willen. Dan denk je misschien: wij toch ook? In onze kast ligt het vol van de koekerij, als wij willen, nemen we daar toch ook iets van?

Het verschil is... Wij werken voor die koekerij en dan hebben wij daar recht op.

Mensen denken altijd: "Als wij altijd vanalles kunnen eten, dan gaan we dat ook toepassen op onze honden"

maar als je m'n redenering volgt...

Wij werken voor ons eten

Honden zijn afkomstig van de vrije natuur (wolf) en toen hadden zij ook niet elk moment van de dag eten, ze moesten er toen ook voor werken...

Dus nu moeten ze er ook voor werken.

In het begin is dat natuurlijk moeilijk toepasbaar, maar ik stel voor dat je hun eten tijdens de nacht omhoog zet. Ze krijgen pas hun eten als 1 van jullie 2 als eersten naar beneden komen. Als de laatste de deur achter zich toetrekt, zet je het eten terug omhoog

Om hen aan te leren dat ze niet elk moment hun eten krijgen, kan je het 'aantal brokken' verminderen... geleidelijk aan dus.

tegen het eind van de week leg je bijv nog 5 brokken in de pot...

Ondertussen leert je vrouw de honden te negeren als ze blaffen.

De hondjes zouden normaal uit zichzelf moeten beginnen beseffen van: 'Owla, we kunnen niet meer met de voeten van onze bazen spelen...' en gaan ze vanzelf hun gedrag aanpassen.

Een kind kan je zeggen: NU is het gedaan

Bij een hond kan je dat niet, dus heb je daar wat tijd voor nodig.

Als je vrouw de volgende maandag (bijv) naar beneden komt en je honden blaffen niet meer, mag ze ze aanhalen en de potten waarin hun voeding zit, omlaag zetten. Je vult de bak niet proppensvol... gewoon een hand of twee (voor een Jack zou dat moeten volstaan). Ondertussen heeft dat nog als voordeel dat je daarmee hun gewicht op peil houdt. Als ze hun pot hebben leeggegeten... zet je vrouw de potten weer omhoog. Voor de rest doet ze wat ze anders ook doet. Als jij de eerste bent: idem.

Blaffen is natuurlijk uit enthousiasme... maar zoals je zelf al (blijkbaar (en ik vind dat erg)) ondervonden hebt, vinden de buren dat niet... dus moet je hun enthousiasme wat temperen. Ze mogen schudden met hun kontje, hun staartje mag alle richtingen uitslaan, ze mogen met hun nagels in je huid haperen (als ze tegen je opspringen), ze mogen hijgen van 'yes yes, m'n baasje is er'... maar ze moeten hun mondje stil houden.

Het leren liggen...

zoals Tommelein spreekt doe je hen liggen.

Het klinkt misschien 'hondonvriendelijk' maar de hond is jou onderdaan. Hij moet luisteren naar jou. Als jij zegt dat ie moet gaan liggen, moet ie gaan liggen.

Je hebt verschillende mogelijkheden om het hen aan te leren.

De meest hondonvriendelijke manier is: leiband aandoen, hond dicht tegen je en dan jij die de hond via de leiband ruw naar beneden trekt en erbij zegt: liggen!

waarom is dat hondonvriendelijk? A. je trekt aan hun hals. Hals kan daardoor 'uit de kom' geraken en dan heb je een hond met halswervel-problemen. In het slechtste geval evenwel. Maar sowieso is een ruk aan de hals niet gezond.
Stel je voor dat iemand jou een leiband om de hals doet en er dan plots een ruk aan geeft...

2de manier is dat je met een snoepje (of een brokje uit hun pot) voor hun neus houdt en deze langzaam naar de grond brengt. Ondertussen zeg je het bevel tegen je hond (ik gebruik 'af' voor lig, omdat dat korter en kordater klinkt) en als hij ligt, geef je hem het snoepje. "Brave jongen" (of wat je ook gebruikt)
Blijft hij niet liggen? Maak je niet kwaad... Je hebt tenslotte niet aangegeven dat ze moeten 'blijven' en als ze dat bevel niet kennen... kan je je daar niet kwaad in maken dat ze dan niet 'blijven'.

1 raad: maak je nooit kwaad voor zo'n (ik noem dat) luttele dingen... Als je bijv 'blijven' hebt gezegd en je hond gaat weer rechtstaan, adem eens diep in... neem je hond opnieuw in de positie van staan... je kan eventueel eerst doen zitten en dan doen liggen. Want als ze liggen niet kennen, is het een grote stap van rechtstaan naar liggen.
Dan opnieuw dat snoepje in je hand. Je houdt dat snoepje zo op het eind van je duim, middenvinger en ringvinger... net genoeg dat ze het zien. Je houdt het voor hun neus en traag maar zeker ga je ermee naar beneden (niet recht naar beneden, maar wat schuin naar jou toe) en zeg je 'lig' of 'af' of 'omlaag' (wat je het beste acht). Als hij ligt, belonen.

Train er eerst voldoende op thuis. Elke dag een stuk of 3x kan al volstaan. Doe het niet tot in het oneindige, want dat gaat een hond vervelen. En als het gaat vervelen is dat negatief en negatief is niet goed.

Als je hond na de 3e poging bijv nog niet wou gaan liggen... zucht nog eens, neem je hondje terug in positie en doe hem desnoods gewoon zitten. Als je hondje zit = positief resultaat = een goede afsluiter van de oefening.

Je hond zal onthouden dat hij het goed heeft gedaan en dat hij voor goed -> een beloning krijgt.

Laat hem daarna spelen... na het spel laat je hem met rust...

Eventueel probeer je hetzelfde nog eens 's avonds... voordat je gaat slapen bijvoorbeeld.

Onthoud: Een oefening sluit je altijd positief af.

Ook al voldeden ze niet aan je uiteindelijke bedoeling.

Als ze het liggen onder de knie hebben bij jouw thuis, kan je met hen gaan wandelen (apart). Reageert je hond onderweg op een andere hond, doe hem liggen.

Dit zal je niet lukken... omdat de hond aan de andere kant van de straat/wegel een nieuwe prikkel is in je oefening.

Je kan je hondjes ook af en toe eens laten liggen, wanneer er géén hond is... op die manier associëren ze het liggen NIET met de andere hond.

Als je je hond enkel gaat doen liggen, wanneer er een andere hond in zicht komt, zit de kans erin dat ze met je voeten gaan spelen en het zeker niet zullen willen doen...

En dan sta jij je op te winden...  dat is nergens goed voor.

Als er een andere hond komt - probeer hem eerst te zien...

je hebt 2 mogelijkheden: ofwel ontwijk je de hond, door een andere straat in te slaan of door je om te draaien en terug richting 'thuis' te wandelen. Maar dat vind ik geen oplossing, omdat je niet altijd die mogelijkheid zal hebben

of je doet je hond meteen liggen... nog voordat de andere hond bij je is. Liefst nog voordat je eigen hondje beseft dat hij moet gaan liggen omdat die hond daar is. Als je hondje ligt en de andere hond komt dichterbij. Zet je voet op de leiband, zo kort mogelijk houden. Ga eventueel op je hurken zitten en zeg tegen je hondje dat ie braaf is. Streel hem eventueel. Als je hondje niet probeerde weg te komen (om naar die hond te kunnen rennen) heeft ie de oefening met glans doorstaan en verdient ie een beloning. Als hij het niet goed heeft gedaan... doe de oefening opnieuw. Deze maal is de andere hond er niet bij. Je hond gaat liggen => positieve afsluiter van de oefening.

Daarna kan je eventueel met hen spelen... je hebt een flos waar ze bijv zot van zijn, neem die mee op wandeling.

Pas als je dat bij je beide hondjes kon bekomen, kan je hen samen mee op pad nemen en de hondjes samen doen liggen. (Ik zit altijd op m'n hurken ofwel naast m'n honden ofwel voor de honden... maw: in hun zicht)

WAT je ook kan doen... is je hond afleiden met hun favoriete speeltje, terwijl die hond passeert... heb je dat al es geprobeerd?

En als ze enkel reageren op het speeltje, niet op de hond... beloon je hen door ze het speeltje te geven. (als ze bijv met een flos schudden ofzo, laat ze maar schudden)
Als ze reageren op de hond, terwijl jij je daar staat moe te maken met je speeltje... dan steek je het speeltje weg.
Slechte manieren = geen aandacht = geen beloning (speeltje, aai, stem) Dan wandel je gewoon door alsof er niets is gebeurd.
Voor een mens komt dat misschien belachelijk over, maar een hond denkt zo niet hoor.
(en zorg ervoor dat het speeltje niet meer zichtbaar is... als het een flos is, prop je die heel diep in je zak en je raakt die zak ook niet aan)

Zo'n dingen als 'liggen' en 'blijven' en 'andere honden passeren zonder te reageren' krijg je ook op een hondenschool...

Wij kunnen je theorie geven, jij moet de praktijk doen. Op een hondenschool zie je de theorie in de praktijk.
Ik wil je niet naar een hondenschool jagen - als je dat niet wil - maar ik bedoel slechts dat je handelingen sowieso anders gaan zijn dan dat wij misschien bedoelen...

Citaat
Als ze plassen terwijl we wandelen ben ik zeer enthousiast: flinke pipi buiten, goed zo, pipi buiten is heel flink,... een koekje willen ze niet als ze buiten zijn, dus een beloning geven lukt niet.

je enthousiasme is voor hen een beloning.

Het is niet omdat ze geen koekje/snoepje moeten hebben dat je ze niet kan belonen.

Een aai of een stem is bijv ook al voldoende.

tot slot:

Citaat

dat kan evengoed van de zenuwen zijn hoor... of van frustratie.

Samtje
Puppedup
*

« Antwoord #8 Gepost op: Maart 25, 2011, 13:57:46 »

dat was een hele brok om te lezen, maar heel interessant! Ik moet nu wel dringend vertrekken naar mijn werk.
Alvast super bedankt voor jullie reacties, ik zal morgen gepast antwoord geven jullie uitleg, tips,...

Sam

Samtje
Puppedup
*

« Antwoord #9 Gepost op: Maart 26, 2011, 14:56:01 »

vandaag zelf een eerste keer een oefening geprobeerd:

eerst met Max gaan wandelen, maar wanneer ik zijn lijband wil aandoen begint hij spontaan te plassen dus lok ik hem terug naar de living en kuis de plas op. Nu kunnen we verder doen, maar voor we de deur uit gingen moest hij zitten, dus van zodra hij zit een streeltje, "flinke jongen" en we zijn weg. Ergens onderweg stop ik plots en vraag hem te zitten, dit doet hij meteen en ik beloon hem met een koekje. We komen op een grasplein toe en hij gaat gezellig plassen en ik beloon hem met een koekje en "flinke pipi buiten Max". Op het grasplein laat ik hem nog eens zitten en leg een koekje voor hem op de grond, natuurlijk wil hij het koekje en ik zeg nee, hij blijft zitten omdat ik hem dat vroeg. Ik vraag hem een pootje te geven en ik krijg een pootje. De beloning is dat hij het koekje mag nemen. Op de terugweg naar huis komen we 2 honden tegen, 1 achter ons en 1 voor ons  tonge Hij doet wat lelijk maar ik loop gewoon door en reageer er NIET op, een beetje verder is hij gewoon weer rustig tot we weer thuis zijn. Dit was dus een aangename wandeling.

Nu Snoopy... zelfde ritueel, eerst zitten voor we buiten gaan, dit duurt een 5 tal minuten eer ze wil zitten, maar eens ze zit krijgt ze een streeltje en "flinke Snoopy". Bij de eerste pipi onder de baan "flinke pipi buiten snoopy" en een streeltje. Ook met Snoopy stop ik even om haar te laten zitten... dit weigert ze te doen!!! en ze is voortdurend afgeleid en draait haar kop heel de tijd van mij weg, slechts af en toe kijkt ze mij aan. Als ik dan een koekje vastneem en haar vraag om te zitten doet ze dit meteen. Op het grasplein doet ze enkele plasjes woorvoor ze telkens "flinke snoopy, pipi buiten is flink" krijgt. Ook daar wil ik haar laten zitten en weer gaat dit moeizaam... maar ik weiger om een koekje uit te halen, in plaats daarvan trek ik haar leiband naar achter (niet te hard natuurlijk) en na enkele keren vragen gaat ze uiteindelijk toch zitten, een koekje als beloning. Op de terugweg naar huis geen honden tegengekomen dus ook geen problemen. Enkel dat trekken kan ze niet laten.

Ik denk dat snoopy ervan overtuigd is dat zij de baas is en dat ze daarom niet wil zitten. Op vlak van luisteren is Max dan wel een flinkere hond, hij gaat zitten, blijft zitten als je het vraagt (maar soms moet je hem wel helpen herinneren dat hij moet blijven zitten), pootje geven,...

Ja dit klinkt allemaal leuk, maar dat was natuurlijk een wandeling met elk apart hé.
Ik hou mijn hart al vast voor wanneer ik met die 2 samen ga wandelen.

*~*DF*~*
Administrator
knuffelaartje

« Antwoord #10 Gepost op: Maart 26, 2011, 15:34:35 »

gewoon ervoor zorgen dat ze pas wat krijgen als ze iets goed gedaan hebben. Dat is het allerbelangrijkste.

Je kan ook wat anders proberen bij Snoopy, dat ze je aankijkt (bedoel ik). Iets dat sterker geurt is lever (gebakken) en dat doe je in stukjes. Als je dat niet gewoon in je zakken wil stoppen, kan je een plastiek zakje gebruiken. Op kaas reageren ze doorgaans ook beter dan op een gewoon koekje. of gewoon een bifi-worstje (of iets gelijkaardigs)... maar dat is dan weer vettiger (en niet zo gezond).

Samtje
Puppedup
*

« Antwoord #11 Gepost op: Maart 27, 2011, 02:01:38 »

ja, dat kan ik ook overwegen, maar ik vond het al een hele prestatie dat ze uberhaupt een koekje aanvaard hebben buitenshuis. Ik zal nu enkele dagen hetzelfde ritueel vasthouden, en dan zal ik hier een update geven.

*~*DF*~*
Administrator
knuffelaartje

« Antwoord #12 Gepost op: Maart 29, 2011, 10:44:35 »

Hoe gaat het met het ritueel? blij

Samtje
Puppedup
*

« Antwoord #13 Gepost op: April 07, 2011, 11:57:10 »

Max is een flinke kerel, als we een andere hond tegenkomen vraag ik hem om te zitten en dan is zijn aandacht voor die andere hond grotendeels verdwenen.

Snoopy blijft een probleem, het duurt soms 5 min. eer ze gaat zitten en dit vind ik wel heel lang hoor.

Het binnen plassen is voorlopig weer verbeterd, maar ik ga geen euforie kraaien.

Nu zitten ze veel meer in hun "mandje" ipv in de zetel, ze mogen sporadisch eens een half uurtje als wij hen zelf roepen. Ze weten waar hun plaats is.

Er is al verbetering, maar het kan nog veel beter natuurlijk. Bij mij blaffen ze niet, maar bij mijn vriendin nog steeds.

*~*DF*~*
Administrator
knuffelaartje

« Antwoord #14 Gepost op: April 07, 2011, 12:17:01 »

En pas je toe, wat wij zeiden (ivm dat blaffen bij vriendin)

Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: