Welkom gast, aub log in of registreer om volop van het forum te genieten.

Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Profender: gevaarlijke ontworming !  (gelezen 1799 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Sheltiefun
Grommertje

Geslacht: Vrouw

« Gepost op: Maart 18, 2011, 14:16:41 »

Over twee weken kreeg ik telefoon van Gina, een vriendin van me met drie collie's en een malthezer. Ze was bij de dierenarts geweest en ze had als ontworming PROFENDER van bayer doorgekregen. Ze heeft dit aan alle dieren gegeven.

In de namiddag is Silver ( collie ) beginnen vallen, schuimbekken en gedesorienteerd. Ik heb haar toen aangeraden een andere dierenarts te raadplegen en direct daarheen te gaan. Na telefonisch contact met een andere da heeft hij haar ook gezegd direct te komen.

Daar heeft Silver valuum gekregen en in een donkere kamer de nacht moeten doorbrengen. Rond 3u s'nachts was hij nog niet goed en heeft de da hem een vitaminenkuur ingespoten. Pas tegen de volgende ochtend begon hij te beteren.

Had Gina niet naar de da geweest had Silver er de volgende morgen niet meer geweest.

Ik weet niet of het kwaad kan voor andere rassen, ik heb alleszins weet van nog een collie die op het randje gestaan heeft na inname van deze ontworming.

Dus aub indien je wil ontwormen geef GEEN Profender.

Groetjes
orinake
Wriemelkontje
*

« Antwoord #1 Gepost op: Maart 18, 2011, 14:21:09 »

oh bah seg....
Ik ontworm eigenlijk nooit...

gevraagd op 06/07 om banner aan te passen. Nu 14/07 werd hij verwijderd door admin, vanwege de overschrijding van zeven dagen
*~*DF*~*
Administrator
knuffelaartje

Geslacht: Man

« Antwoord #2 Gepost op: Maart 18, 2011, 14:33:37 »

Wij wel...

gelukkig is ie er weer door duim omhoog

Geniet van elke dag... mijn lieve schat... ik zie je graag
Sheltiefun
Grommertje

« Antwoord #3 Gepost op: Maart 18, 2011, 14:33:56 »

Ik eigenlijk ook niet maar wij geven ze ook KVV, daar zitten genoeg bacteriën die eventuele wormen wel zouden doden denk ik?
orinake
Wriemelkontje
*

« Antwoord #4 Gepost op: Maart 18, 2011, 15:05:36 »

Hier ist barf... nog nooit wormen gezien trouwens...
Ze hebben 1 ontwormingskuur gehad met de historie rond Jelcka, aangezien ze dachten aan een zeldzame worm die eigenlijk niet kon aangezien ze nog nooit in het buitenland was geweest. (bij reizen richting zuiden is het risico hierop groter)

gevraagd op 06/07 om banner aan te passen. Nu 14/07 werd hij verwijderd door admin, vanwege de overschrijding van zeven dagen
greatballsoffire
Bolletje Wol

« Antwoord #5 Gepost op: Maart 18, 2011, 15:09:24 »

Heb ve vriendin ook een bericht gekregen over Exil ontworming (slecht voor herdershonden ) .
Nu moet ik zeggen dat we , ook al denken we soms zou dit ook niet goed zijn , heel voorzichtig zijn wat bvb ontworming betreft.
Schotse herdershonden en shelties zijn zowieso al hondenrassen waar er mee opgelet moet worden, dus passen we dit ook toe voor de anderen.
Onze DA weet dat en houdt daar ook rekening mee. Wat niet van alle DA's kan gezegd worden.
Wormen zien we hier ook niet (al krijgen ze hier wel brokken blij ) . Als je de wormen al ziet bij je hond is de besmetting al groot.
Bij de pupperds wordt het pupontwormingsschema toegepast en vanaf de leeftijd van 6 maanden is het hier halfjaarlijks ontwormingsmoment .
« Laatste verandering: Maart 18, 2011, 15:19:05 door greatballsoffire » Gelogd

Riet
AdviesRaad
Lang Tongblad

« Antwoord #6 Gepost op: Maart 18, 2011, 22:17:24 »

krab Als je zoekt vind je het alleen maar vermeld als ontwormingsmiddel voor katten én al een aantal allergische reactie's daarop.

charmed
dikkopske

Charming!

« Antwoord #7 Gepost op: Maart 18, 2011, 22:24:41 »

Ik reken altijd zo, alles wat slecht is voor een epileptische hond is net zo slecht voor een gezonde hond.  negatief
Xtreme Taz
Verjaardagsbazin
Lang Tongblad

« Antwoord #8 Gepost op: Maart 18, 2011, 22:31:00 »

Hier Riet, de link naar de Profender Hond:

http://www.rhp.nu/index.php?mact=News,cntnt01,print,0&cntnt01articleid=277&cntnt01showtemplate=false&cntnt01returnid=15

En dit vond ik over Exil:

http://www.food4animals.nl/catalog/product_info.php?products_id=83

http://www.forum.duitseherders.com/forum/phpBB3/viewtopic.php?f=28&t=31550&st=0&sk=t&sd=a&hilit=exil

Van Profender vind ik niks op andere hondenfora (via google dan)

http://www.bloggen.be/cairn/

Enkel echte vrienden laten hun pootafdruk achter in je hart.
Riet
AdviesRaad
Lang Tongblad

« Antwoord #9 Gepost op: Maart 18, 2011, 22:42:42 »

danku

greatballsoffire
Bolletje Wol

« Antwoord #10 Gepost op: Maart 19, 2011, 00:11:51 »

Dit vond ik ook nog.

http://www.animalhealth.bayerhealthcare.com/3519.0.html?&tx_bahprdmx_pi1%5BshowUid%5D=81&cHash=44b75885b77917e0869186fb512de221

Tommelein
Ploeteraartje
*

« Antwoord #11 Gepost op: Maart 19, 2011, 11:26:00 »

Profender, nog nooit van gehoord.

Bedankt voor dit bericht!!!  duim omhoog

ximmeke
Deugenietje
*

« Antwoord #12 Gepost op: Maart 20, 2011, 10:55:11 »

Sorry ook nog nooit gehoord van Profender
hier worden ze 2 x per jaar ontwormd en als er nen pup bij komt dan meer natuurlijk
Ilero
Springertje

« Antwoord #13 Gepost op: Maart 20, 2011, 14:26:35 »

Hier ook nog nooit gehoord van profender. Ontwormen gebeurt alleen als wij denken dat het nodig is.

Flips
Puppedup
*

« Antwoord #14 Gepost op: Oktober 18, 2011, 19:12:40 »

Hallo tesamen lach

ik kwam deze discussie tegen toen ik aan het zoeken was naar veilige ontworming voor mijn collie. Ondertussen ben ik meer te weten gekomen over het middel. Naar ik heb begrepen is dat waar het in schuilt bij dit middel is dat echt nauwkeurig de instructies moeten worden opgevolgd over de toediening. Het dient te worden gegeven aan een nuchter/vastend dier en dat ook na toediening nog een bepaalde tijd geen voor mag worden gegeven.
De hond dient dan ook echt nuchter te zijn, dus ook geen een hondenkoekje of beloningsbrokjes o.i.d. te hebben gehad. Als hij niet nuchter is - zo ik heb begrepen - verandert de manier waarop het medicijn 'verstofwisseld' wordt in het lichaam en kan het daardoor komen tot overdosering(-sverschijnselen).

Bij Collies (en een aantal andere rassen ook, maar minder vaak) komt een genetische afwijking voor: Het MDR1-gendefect. (slechts rond de 25 procent van de collies heeft deze afwijking helemaal niet - dus moet men daar rekening mee houden, zolang de hond er niet op is getest en daarbij is gebleken dat deze het gendefect niet heeft).  Dit gendefect maakt dat een aantal diergeneesmiddelen voor collies gevaarlijk is, sommige ervan mogen sowieso niet worden gebruikt in normale dosering, andere kunnen alleen veilig worden gebruikt in aangepaste doseringen en weer andere alleen wanneer zeer strikt de aanwijzingen voor dosering een toediening worden opgevolgd.

Overigens is daarom ook het eten van paardenvijgen/paardenuitwerpselen zeer gevaarlijk voor de collies met het gendefect, en moet dat voorkomen worden. Paarden worden vaak ontwormd met het middel Ivermectine, in hoge dosering. De uitwerpselen van paarden kunnen hoge concentraties van dit middel bevatten, wat voor honden met het gendefect levensgevaarlijk is. Maar ook bij "normale" honden kan het reacties geven (maar dan meestal niet zo ernstig). Jammergenoeg zijn veel honden dol op paardenvijgen, dus het is opletten geblazen.

Meer informatie (duidelijk maar helaas alleen in de duitse taal) over het MDR1 gendefect en medicijngebruik (wat er tot nu is onderzocht daar)  is te vinden op de website van de Justus Liebig Universiteit in Giessen.
Ook is er te zien bij welke andere hondenrassen dit probleem zich voor kan doen.
De Washington State University heeft ook informatie over het gendefect en risicomedicijnen op het internet gezet. (engelstalig) Het een en ander is vrij gemakkelijk te vinden met een zoekopdracht. (bijvoorbeeld zoeken met de woorden Collie, MDR1 en/of Ivermectin).

Het is raadzaam als men een collie, sheltie of ander ras heeft waar het gendefect voorkomt, te kijken op de website van de Universiteit Giessen welke middelen (die in de groep risicomedicijnen vallen voor zover bekend) veilig kunnen worden gebruikt bij de hond - en/of dit ook met de dierenarts te bespreken.

Jammergenoeg verplaatsen zich de problemen met bepaalde wormen/ziektes meer naar het noorden. De hart/longworm Angiostrongylus Vasorum bijvoorbeeld, blijkt zich inmiddels ook in Nederland te hebben gevestigd. Ik dacht tot voor kort dat er geen enkel risico zou zijn voor mijn hond op infectie met deze wormen, omdat ik met haar nooit op reis ga en dus ook niet in zuid-Europa geweest ben. Maar het bleek dat haar kortademigheid door deze wormen veroorzaakt werd! Gelukkig waren we er vroeg bij, want deze wormen kunnen echt ernstige problemen en blijvende schade of de dood veroorzaken.

Dus, ontwormen is belangrijk, ook als je geen wormen in de ontlasting ziet - en opletten bij Collies en hoe dan ook altijd goed de aanwijzingen uit de bijsluiters opvolgen. Je zou het niet denken, maar als het klopt wat ik heb gelezen over het middel waar het hier over ging in deze discussie, kan dus een klein beetje voer of een hondenkoekje vooraf, of te kort na het geven van het medicijn al flinke gevolgen hebben. Ik zou het wel goed en wenselijk vinden als zo'n gevaar dan toch wel een extra duidelijk zou zijn aangegeven in bijsluiter en/of op de verpakking.

Als je geen bijsluiter bij de tabletten hebt gekregen: ze zijn ook op het internet te vinden.

vriendelijke groeten
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: