Welkom gast, aub log in of registreer om volop van het forum te genieten.

Pagina's: 1 [2]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: trekken aan leiband  (gelezen 2333 keer)
0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic.
Tommelein
Ploeteraartje
*

Geslacht: Vrouw

« Antwoord #15 Gepost op: Juni 17, 2011, 06:46:53 »

duim omhoog

Ilero
Springertje

« Antwoord #16 Gepost op: Juni 17, 2011, 21:36:36 »

DF de leiband die ik bij had voor Duckie toen jullie in Voeren kwamen wandelen was zo een wacky walk'r.

*~*DF*~*
Administrator
knuffelaartje

Geslacht: Man

« Antwoord #17 Gepost op: Juni 27, 2011, 23:19:16 »

ik probeerde dat aan te praten bij iemand waar ik ga poetsen, maar ze gelooft er niet in...

Geniet van elke dag... mijn lieve schat... ik zie je graag
silke en woody
Speelkontje
**

« Antwoord #18 Gepost op: Juni 28, 2011, 11:57:57 »

woody heeft dat ook (8maanden )
khoop/denk dat het over zal zijn als hij ouder is

maranoa
Krullebolleke

« Antwoord #19 Gepost op: Juni 28, 2011, 23:39:14 »

Onze Noa heeft ook altijd aan de leiband veel getrokken, tot ergernis van mij, mijn frustraties bracht ik over op haar, met gevolg dat het nog erger werd.
We hebben nu een andere methode en dat werkt uitstekend.
Ik doe een riem om mijn middel en daaraan bind ik de riem van Noa. Het is een soortgelijke versie van de walky.....
Normaal als Noa trekt en je hebt de leiband in je hand reageer je gelijk. Nu als ze trekt reageer ik niet, eigenlijk negeer ik haar en ze volgt mij meer, ik ben dan ook rustiger.

Het helpt ons echt, misschien een tip.

We hadden laats hier een man die les gaf en die vertelde dat de 1e 5 lessen de mensen ook een heupriem omkregen met daaraan de riem van de hond en dat ze niet mochten praten met de pup, maar alleen non-verbaal contact mochten maken.
Het werkt echt zei hij en ik geloof het.
tenslotte hoor je in het wild ook niet de dieren hard schreeuwen naar elkaar.

Misschien een tip

Tommelein
Ploeteraartje
*

« Antwoord #20 Gepost op: Juni 29, 2011, 06:48:29 »

Das inderdaad wel iets om eens uit te testen Maranoa!  duim omhoog

JudyBerner
Speelkontje
**

« Antwoord #21 Gepost op: Augustus 22, 2011, 17:21:59 »

Ik heb het mijn pup geleerd door stil te staan telkens als er spanning op de lijn kwam, eventueel een stapje achteruit zodat ze tot bij mij ging komen. Toen ze nog een stuk jonger was kwam ze niet tot bij mij als ik stopte, dus keerde ik telkens een stukje terug. Ik heb véél stilgestaan en soms lang gedaan over een korte afstand, maar we zijn zeer consequent gebleven het heeft zeker zijn vruchten afgeworpen! Wat ook hielp: vertragen als ze voorop liep maar nog niet trok, dat had ze snel door (dan keek ze zo achter zich van "oops", en vertraagde). En bij het stoppen pas verder gaan als je zelf het commando geeft.

Ze kan al geruime tijd netjes aan de lijn lopen. Maar als er honden of mensen vlak voor ons lopen - zeker als ze ze kent - dan durft ze nog in de lijn hangen hoor. Ze is nu 8 maand, we blijven consequent: áls er toch wat spanning op de lijn komt, stoppen.

Ik denk dat dat het belangrijkste is, consequent blijven..  weetniet De hond moet weten dat trekken nooit helpt. Maar het is gemakkelijker gezegd dan gedaan hé. grijns

Flips
Puppedup
*

« Antwoord #22 Gepost op: Oktober 18, 2011, 20:42:57 »

De methode met het stoppen zodra er spanning op de lijn komt - en daarbij vooral het consequent zijn - is naar mijn mening echt het beste. En ook zeer effektief. Ook in het filmpje op youtube over de Wacky Walk'r  wordt het zo geadviseerd. (Zie vanaf 8:05 mm:ss).
Daarbij ook dat het het beste is de hond een tuigje (ipv. halsband, wurgband e.d.) dat voor de borst en onder de bost langs gaat te laten dragen erbij. Voordeel van zo'n elastische lijn is, dat er geen schokwerking optreedt, zowel bij baasje als bij de hond. Een heupgordel dragen waar de hondenlijn aan gaat is ook een handige oplossing, zeker als je gezondheidsproblemen hebt, waarbij trekken of schokken aan de armen problemen geven.

Bij honden die erg trekken aan de lijn komen nogal eens rug- en nekproblemen voor (bij de hond). Deze kunnen ontstaan als door het trekken, of wegspringen/uitvallen door de hond terwijl hij aangelijnd is, maar niet zelden ook door harde correcties met de lijn.

De pijn die de hond heeft, van de nek- of rugklachten kan op zich zelfs de oorzaak zijn dat de hond trekt aan de riem. Ook de angst voor harde correcties kan trekken aan de riem veroorzaken als dit bij een hond met pijnklachten gedaan wordt. De hond wil zo snel mogelijk uit de onaangename situatie en "haast maken", trekken dus.  (Dat kun je ook zien met prikkelbanden e.d.)

In zo'n geval is het niet alleen zinloos maar ook niet goed met corrigerende middelen te werken. De oplossing met het tuig in combinatie met een lijn (er zijn ook andere merken) die elastisch is/de schokken opvang is dus ook een goede om dit soort problemen (en leed voor het dier) te voorkomen.

Persoonlijk ben ik geen voorstander van halti's en gentle leaders, juist ook omdat hierbij een grote kans bestaat op beschadigingen/letsel aan de nek van de hond. (Die zoals juist uitgelegd, dan op zich oorzaak worden van trekgedrag en mogelijk zelfs ook agressief gedrag aan de lijn).  Met name jonge honden en honden die niet "in de gaten hebben" dat ze een halti/gentle leader dragen lopen makkelijk letsel op, als ze plots weg willen springen terwijl ze aangelijnd zijn. Corrigeren met de lijn kan hier ook tot ernstig letsel bij de hond leiden.  (Wat niet altijd wordt opgemerkt).

Ook angstige honden trekken soms aan de riem. Ook hierbij is het effekt van correcties, wurglijnen en gewoon al de druk van een halsband in de hals doorgaans contraproduktief. Het "toegesnoerd" worden van de hals kan de angstgevoelens bij de hond versterken (en daarmee dus ook het trekgedrag). Zeker voor dit soort honden/gedrag is het aan te raden de hond een tuigje in plaats van halsband te laten dragen.

Bij aanschaf van een tuigje dient op te worden gelet dat de hond niet door achterwaarts bewegen uit het tuigje kan slippen. Het mag niet te strak om de borstkas (2 vingers tussenruimte zeker) en de band die om de borst gaat mag niet de kort achter de voorpoten van de hond zitten, om te voorkomen dat het gaat schuren/trekken in de oksels. Ongeveer twee vingerbreedtes achter het oksel is genoeg.

Sommige honden hebben al na 50 meter door wat de bedoeling is, als je telkens niet verderloopt zodra er spanning op de lijn staat, andere doen er wat langer over. Maar de meesten hebben het zeker (en vaak dus al eerder) binnen een maand geleerd niet meer te trekken aan de lijn. Als 't baasje, de baasjes maar consequent is/zijn!  lach

Succes allemaal
en veel wandelplezier
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
  Print  

Ga naar: