Over snel antwoorden gesproken.
Gisteravond mailde ik de gemeente Anzegem over een onrechtmatigheid in hun politiereglement. Of eigenlijk, vannacht. Rond een uur of twaalf.
Groot was mijn verbazing toen ik reeds om half tien vanmorgen antwoord kreeg. Slechts 9 en een half uur later dus!
Mijn e-mail aan hun:
Geachte,
Het politiereglement van uw gemeente bestuderende constateerde ik de volgende strijdigheid met de 'Wet betreffende
de bescherming en het welzijn der dieren':
HOOFDSTUK 2: WEGENIS EN OPENBARE WEG
Afdeling 3: Laten loslopen van dieren
Art.2.3.4
Ronddolende en zonder meester aangetroffen honden zullen door de politie opgesloten
worden. De eigenaars der gevangen honden zullen hiervan verwittigd worden indien zij
gekend zijn. De honden die binnen de 24 uur, te rekenen vanaf de kennisgeving aan de
eigenaar of toezichter, door deze laatsten niet worden opgeëist of waarvan de eigenaar
onbekend blijft, zullen door de politie naar een instelling voor dierenbescherming worden
overgebracht. Is het dier ziek, zwaar gewond of gevaarlijk, dan mag het door de politie
terstond worden afgemaakt. Alle hieruit voortvloeiende onkosten vallen ten laste van de
eigenaar van de hond indien deze gekend is.
De vetgedrukte zin is strijdig met de dierenwelzijnswet, die stelt:
HOOFDSTUK I. - Doel - Begripsbepalingen
Artikel 1.
Niemand mag, uitgezonderd bij
overmacht, handelingen plegen die niet door
deze wet zijn voorzien en waardoor een dier
zonder noodzaak omkomt of zonder noodzaak
verminking, een letsel, of pijn ondergaat.
Handelingen waardoor een dier zonder noodzaak omkomt die door deze wet zijn voorzien mogen enkel door een erkende dierenarts worden uitgevoerd en uitsluitend na het toedienen van voldoende efficiënte verdovingsmiddelen.
Overmacht: Een ziek of zwaar gewond dier valt hier niet onder. Een gevaarlijk dier mag enkel worden gedood uit acute noodzaak.
Ik vertrouw er op u hiermede voldoende te hebben geïnformeerd en verwacht dan ook de noodzakelijke aanpassing aan het politiereglement binnen korte termijn.
Het antwoord:
Dank voor de info, bij een eerstvolgende aanpassing van het algemeen gemeentelijk politiereglement zullen we hieraan de nodige aandacht besteden.
Allee, er is nog niets gebeurd. Maar het snelle antwoord alleen al verbaasde me toch wel enigszins.