Welkom gast, aub log in of registreer om volop van het forum te genieten.

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Raakvlakken trainen  (gelezen 1436 keer)
0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic.
Copin
Ploeteraartje
*

Geslacht: Vrouw

« Gepost op: Januari 31, 2009, 13:31:18 »

Bericht door: Copin op Mei 27, 2008, 09:07:55
--------------------------------------------------------------------------------

raakvlakken oefenen?, te weinig eigenlijk...
Voor het ogenblik lukt het om hem te laten zitten in een soortement van 2 on 2 off, op training
maar op wedstrijd schiet hij daar voorbij, hij gaat voor de "speed" en neemt dan meestal een reuzesprong over raakvlak voor ik bij hem ben, als ik bij hem geraak springt ie zijdelings eraf  krab
maw hij pikt het niet dat ik hem zou vertragen op een raakvlak, hij wil alleen maar vooruit

Copin
Ploeteraartje
*

« Antwoord #1 Gepost op: Januari 31, 2009, 13:31:37 »

Bericht door: De Sjelle op Mei 27, 2008, 10:08:46
--------------------------------------------------------------------------------

http://www.4adogz.be/product_info.php?cPath=26_33&products_id=62

Da's iets goed voor uw raakvlakken te trainen. blij
Ik oefen mijn raakvlakken met snoepjes, zoals velen bij ons in de club. Wanneer je je hond vanaf pup af aan altijd beloont met snoep zijn ze daar heel ontvankelijk voor. lach
Wanneer het niet lukt met snoep en ze lopen over het raakvlak zoals jij zegt kun je eerst je raakvlakken apart oefenen, zonder sprong. En alleen het afgaand raakvlak. Dus je pakt je hond op, zet hem bijna boven op de kapel en laat hem zo zoetjesaan naar beneden gaan. Daar laat je hem 2-2 staan en beloon je hem door te aaien en je stem te gebruiken. Daarna balletje spelen gelijk ne wille. Dit herhaal je ontiegelijke keren totdat je zeker bent dat hij dat meester is. Dan neem je het raakvlak toestel helemaal, maar nog altijd zonder sprong. Zelfde ritueel. Daarna met een sprong ervoor. Pas daarna met een sprong er achter. Wanneer hij een fout maakt DIRECT herstellen, niet eerst nog eens die sprong laten nemen en dan pas herstellen.
Daarna tijdens je training altijd goed letten op de raakvlakken, fout = herstellen. Wanneer je denkt, och voor die ene keer of het was toch BIJNA goed ben je mis bezig.  :tongue:
Op wedstrijd ga je waarschijnlijk een wedstrijd of 2 moeten opofferen om hem consequent terug op zijn raakvlak te zetten. Op onze wedstrijden zie je er veel tijdens de spel parcoursjes dit oefenen. lach

Copin
Ploeteraartje
*

« Antwoord #2 Gepost op: Januari 31, 2009, 13:31:56 »

Bericht door: Copin op Mei 27, 2008, 10:31:31

Ik train ook met snoepjes zunne...
en op training lukt dat al redelijk wel, maar op wedstrijd  ojee

Copin
Ploeteraartje
*

« Antwoord #3 Gepost op: Januari 31, 2009, 13:32:10 »

Bericht door: De Sjelle op Mei 27, 2008, 11:42:32

Ah, awel da's omdat hij weet dat het op wedstrijd mag he? blij
Dus corrigeren op wedstrijd. lach

Copin
Ploeteraartje
*

« Antwoord #4 Gepost op: Januari 31, 2009, 13:32:31 »

Bericht door: Christel op Mei 27, 2008, 02:20:38

Wij oefenen de raakvlakken ook met snoepjes maar in Nederland doen ze het helemaal anders.

Ik ben vorige maand naar een training in Goes gaan kijken en daar oefenen ze raakvlakken met een lapje stof.
Ze beginnen te oefenen zonder toestellen, ze leggen dat lapje stof op de grond en geven het commando "touch". De hond moet dan dat lapje aanraken met zijn neus.
Wanneer dat goed gaat word dat lapje juist onder het raakvlak gelegd en wanneer de honden dan bijna aan het raakvlak zijn roepen zij "touch". De hond blijft dan op het raakvlak stilstaan omdat hij met zijn neus het lapje moeten aanraken.

Volgens hun werkt het perfect. Ik vind het verschil tussen dat lapje en het snoepje niet zo groot.
Uiteindelijk moeten ze het toch allebei afleren. Ik denk dat Skye veel gelukkiger is dat hij een snoepje krijgt dan dat hij een lapje moet aanraken met zijn neus blij

Copin
Ploeteraartje
*

« Antwoord #5 Gepost op: Januari 31, 2009, 13:33:07 »

Bericht door: els op Mei 27, 2008, 02:32:15

Ja, da's de 'target' methode voorzekers ... meestal in combinatie met de clicker dacht ik  denk

ze doen dat in de gehoorzaamheid ook met terugsturen naar de plaats  ...

nog efkes over dit :

Citaat
Wanneer hij een fout maakt DIRECT herstellen, niet eerst nog eens die sprong laten nemen en dan pas herstellen.

ik ben ook van dat principe  thumbsup

Copin
Ploeteraartje
*

« Antwoord #6 Gepost op: Januari 31, 2009, 13:33:47 »

Bericht door: De Sjelle op Mei 28, 2008, 08:11:27

Citaat van: Christel op Mei 27, 2008, 02:20:38

Citaat
Uiteindelijk moeten ze het toch allebei afleren. Ik denk dat Skye veel gelukkiger is dat hij een snoepje krijgt dan dat hij een lapje moet aanraken met zijn neus blij

Daar ben ik het héél hard en verschrikkelijk oneens mee. blij Die snoep is een van de motivators om de oefening goed te doen. Waarom zou je het dan weglaten?

Copin
Ploeteraartje
*

« Antwoord #7 Gepost op: Januari 31, 2009, 13:34:07 »

Bericht door: Christel op Mei 28, 2008, 01:39:41

Op de training laat ik de snoepjes niet weg !

Ik bedoel maar uiteindelijk als ze wedstrijd lopen kan je niet meer na elk toestel een snoepje leggen, dan moeten ze het zonder kunnen.

Copin
Ploeteraartje
*

« Antwoord #8 Gepost op: Januari 31, 2009, 13:34:25 »

Bericht door: De Sjelle op Mei 28, 2008, 03:22:36

Ah.  grijns

Copin
Ploeteraartje
*

« Antwoord #9 Gepost op: Januari 31, 2009, 13:34:43 »

Bericht door: BRES op Mei 29, 2008, 08:38:47

Beetje zitten prutsen  eehm maar is toch gelukt om er een nieuw topic van te maken.
Handiger als iemand later wil weten hoe je raakvlakoefeningen doet  grijns

Ik zou zeggen doe maar verder met info  fluit

Copin
Ploeteraartje
*

« Antwoord #10 Gepost op: Januari 31, 2009, 13:35:05 »

Bericht door: Dogsfriendly op Mei 31, 2008, 05:31:19

Vroeger trainden ze met metalen beugels aan de raakvlakken (op onze club). Later zijn ze overgeschakeld naar snoepjes leggen aan elk raakvlak.

Ik ben daar ten eerste niet zo voor te vinden. Ge leert je hond snuffelen... en daar ik vroeger met Dixie een snuffelhond had, is dat niet echt handig. Misschien wel voor Colliehonden... maar niet voor alle... Ideaal ist dus ook ni.

Ten tweede kan je geen snoepjes leggen op een wedstrijd, want snoep tijdens de wedstrijd is al verboden...

Ik gaf pas een snoep aan het raakvlak zelf, zorgen dat je die in de hand hebt, tegen dat je hond er is... Of zorgen dat je hond daar wacht, tot jij er bent, zodat je hem kan belonen.

Copin
Ploeteraartje
*

« Antwoord #11 Gepost op: Januari 31, 2009, 13:35:24 »

Bericht door: Copin op Juni 01, 2008, 09:30:22

Ik ben beginnen "backchainen" met Copin en Garbhan, nu zit je wel met de wedstrijden ertussen, maar we gaan iedere dag proberen trainen!!

Copin
Ploeteraartje
*

« Antwoord #12 Gepost op: Januari 31, 2009, 13:35:40 »

Bericht door: Dogsfriendly op Juni 01, 2008, 12:26:06

misschien kan je ook eens het woord uitleggen? wink

Copin
Ploeteraartje
*

« Antwoord #13 Gepost op: Januari 31, 2009, 13:36:01 »

Bericht door: Copin op Juni 01, 2008, 01:54:01

ahum, ja, da's misschien wel beste é...

Backchaining: betekent achterwaarts ketenen...
maw: je begint met het einde, en dan zo werk je stap voor stap naar het begin vd oefening.
je positioneert je hond (in 2on 2off bvb) op het afgaande raakvlak (van een platte schutting of gewoon een plank) met zijn voorpoten in het gras en de achterpoten op het raakvlak. belonen..., keer op keer erop zetten en belonen, tot hij daar staat en blijft staan, wat jij ook doet of hoever jij ervan weggaat.
Vervolgens start je een meter achteruit, opnieuw een vlak toestel, je zet je erop op een meter van het einde, en stapt met de hond aan de leiband richting raakvlak/gras, zodra hij in de 2o2o positie staat, klikken en belonen. Telkens opnieuw tot hij uit zichzelf die positie aan houdt. Dan pas kan je er een bevelk beginnen aan geven, "touch" of iets anders (als je de hand touch al gebruikt, neem dan een ander bevel).
dan ga je op nieuw een meter achteruit, enz... tot je aan het begin van een toestel kan beginnen, en hij die vaste 2o2o inneemt.
Dan pas kan je beginnen met verhogen van het toestel. telkens je het toestel verhoogt, eerst een opfrissertje maken en hem op een steiler vlak dus in de 2o2o zetten, dat de hond niet vergeet dat dit eigenlijk de oefening is!
het voorafgaande, toestel oplopen en weer beneden lopen is eigenlijk gewoon een aanloop naar die 2o2o positie.

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: