Voor zover ik al gelezen heb... ontstaat Artritis uit Artrose...
Gisteren las ik een nieuwsbrief van een hondenvereniging waarin da aandoening 'artritis' werd vermeld en ik dacht meteen aan Dixie...
last met trappen lopen, met opspringen, wankelt soms eens, moeilijk rechtstaan
maar dan dacht ik: 'dat is toch gewoon eigen aan ouder worden?'
al kan ik het niet weten, Dixie is de eerste hond in mijn bestaan, die zo lang in ons midden mag vertoeven...
Is het echt 'eigen aan'... of heeft ie artritis?
Artritis
Wat is artritis?
Osteoartritis, vaak aangeduid met artritis, is een progressieve, degeneratief gewrichtsziekte. De gewrichten raken ontstoken en het kraakbeen tussen de gewrichten brokkelt langzaam af. Dit veroorzaakt pijn en heeft invloed op de bewegingsvrijheid van de hond. De gewrichten waarbij de meest voorkomende problemen zijn, zijn de heup, knie en ruggengraat.
De chronische schade die aan de gewrichten kan onstaan wanneer de ziekte onbehandeld blijft, is kraakbeen dat steeds verder verdwijnt en constante ontsteking aan de gewrichten. Dit kan voor de hond leiden tot toenemende pijn en het verlies van flexibiliteit en het wegnemen van bewegingsvrijheid. Daarom is het belangrijk om uw hond te behandelen voor artritis waardoor zijn leven weer van betere kwaliteit wordt.
Factoren die het risisco op artritis verhogen
Hoewel elke hond artitis kan ontwikkelen, hebben de volgende dieren een verhoogd risico:
• Honden ouder dan 5 jaar
• Honden met gewrichtsproblemen in de familie(geschiedenis)
• Bepaalde rassen bijv. bassets en labradors
• Grote en reuzenras honden
Behandeling en controle van artritis
Sommige vetzuren hebben gunstig invloed op honden met artritis
De omega-3 vetzuren, EPA en DHA, afkomstig uit visolie en omega-6 vetzuren, GLA, uit borage olie kunnen een gunstige invloed hebben op de symptomen van artritis bij huisdieren.
Hoe werkt het?
EPA, GLA en DHA verminderen ontstekingen, terwijl tegelijkertijd EPA en DHA ook de afbraak van gewrichtscollageen tegengaan. De voeding kan daardoor helpen om de pijn te verminderen bij honden met artritis.
Symptomen
De volgende symptomen kunnen aangeven dat uw hond last heeft van artritis:
• Moeite met lopen of spelen
• Moeilijkheden met opstaan en trappen beklimmen
• Mank lopen of stijfheid
• Gewichtstoename door weinig beweging
• Verandering in karakter of agressie
• Verminderde eetlust vanwege pijn
van het vetgedrukte heeft ie last...
Het kan wellicht geen kwaad om toch eens aan de dierenarts te vragen wat zijn mening daarover is...
Ivm lopen en spelen... dat doet hij wel nog, zij het in mindere mate... en als ie achter zijn pop aangaat, zak hij vaak door zijn achterpoten...
al een paar maal gehad dat hij ook niet meer rechtgeraakte toen hij omlaag viel (met alle vier zijn poten).
Het is vooral zijn achterhand die het laat afweten...