geschreven door Copin:
Pfew, dat worden hier wel veel G-topicskes...

Omdat garbhan nu niet echt mijn 1e hondje is én omdat hij eigenlijk getraind moest worden voor agility, hebben wij het laatste jaar volgende gedaan op vlak van "gehoorzaamheid"
Vanaf het prille begin kreeg hij naast de gewenningssessies op agility, ook 1 x per week puppy les.
Na de 2e week kon meneertje daar gewoon los werken, zonder weglopen of spelen met de anderen.
nu dat verandert rap ne keer dat ze gewend zijn aan de wijde wereld, hoor...
op de leeftijd van bijna 6 maand mocht hij verder gaan naar "de starters", hiervoor wordt geen overgangstest gedaan, maar dit stoelt op het oordeel vd lesgevers. nl of de hondjes klaar zijn voor het serieuze werk. De een al wat vroeger dan de ander. (ikzelf ben express langer gebleven bij de pups, eigen keuze)
het laatste half jaar hebben we welgeteld 1 les gevolgd bij de startertjes.
Voor deze morgen was er dus een overgangstest gepland voor de startertjes om over te gaan naar de beginners. Ik heb me es gewoon voor de lol ingeschreven, kwestie dat Garbhan ook nog es in groep werkte en wat breder zou moeten werken.
Stond ik te kijken naar de andere testers en daar kreeg ik toch efkes kouwe rillingen, de helft kende hij niet eens!!!!
betasten en beoordelen, bvb, had hij nog nooit gedaan, welja, hij laat zich wel betasten, maar dan meestal met het nodige (niet-sheltie) enthousiasme.
een wandeling aan leiband met slenter en looppas, de nodige draaikes, met onderweg een bordje worst, een gigantische teddybeer en een tuinparasol. (als ik wandel aan leiband is dat met een links en rechts commando, en nen halve meter steekt niet nauw)
liggen en blijven... (liggen kent ie, maar blijven is een "zit blijven" voor hem.
Oproepen in zitvoor aan de lange lijn... (gelukkig mochten wij die los doen)
Maar mijn kleine ventje heeft dat allemaal vrij goed gedaan, al zeg ik het zelf!!!
Met tijdens de wandelingen hier en daar een afwijkingske, maar zonder gespannen leiband

het voedsel werd niet bekeken, de beer maar lichtjes besnuffeld en de parasal, huh, de moeite niet om naar te kijken.

oproepen deed hij met een mooie zitvoor en een prachtige "rond".
Liggen en blijven was ook goed genoeg, moest het baasje nu eens direct het juiste doen é.
aangezien ik zelf ook al testen afgenomen heb, en kon meetellen, is Garbhanneke geslaagd, samen met nog 3 anderen uit 12 kandidaten!
na vorige week zijn mooie prestatie op het clubkampioenschap agility, ben ik zo mogelijk nog trotser op mijn kleine baasje!!!!