alé, ik kreeg de opmerking dat ik te persoonlijk werd omdat ik hem had geschreven dat ik vermoedde dat hij geen hond heeft...
volgens hem speelt dat geen rol...
en hij gaat nu dus ook niet meer reageren op mijn mails... maar iedereen die mij kent, weet dat ik dat niet kan laten... dus heb ik alsnog ééntje gezonden... Van mij hoeft ie niet terug te reageren en jullie hoeven ook mijn mening niet te delen. Ik vind dat wat ik doe... nodig is. En ik vind het jammer dat al die andere hondeneigenaren - die staan te klagen over hondenweides niet afgezet... niets doen. Door te zwijgen geraak je niet vooruit. En wat zitten zeveren op een hondenforum waar de 'belangrijke' mensen niet zitten, gaat ook niets helpen.
Mailen of bellen of erheen gaan is de enige mogelijkheid, gewoon doen...
't zijne:
Geachte heer,
ik heb u van in het begin gezegd dat het op dit ogenblik niet de bedoeling is om die loopweides te omheinen. Dat is nog altijd zo. Eén van de redenen is de kostprijs, ook het esthetische speelt een rol en ook de toegankelijkheid. U zegt dat ik niet luister maar ik heb wel geluisterd: u wil de loopweides laten omheinen. Maar dat is op dit ogenblik niet de bedoeling.
Als u de loopweide aan de Ankerstraat voor uw hond te gevaarlijk vindt, dan kunt u beter naar die aan het Militair Hospitaal gaan of naar het strand. We hebben geprobeerd om in verschillende drukbewoonde wijken (bvb. Konterdam, Vuurtorenwijk) een loopweide in te richten. Maar in een bewoonde wijk is dat niet evident: de ruiùmte is niet onbeperkt.
Ik ga nu niet meer reageren op uw mails. U wordt immers persoonlijk en dat is erover. Of ik al dan niet een hond heb, speelt geen rol en doet niets ter zake.
U hoeft niet terug te reageren. Ik heb het recht dacht ik om op dit nog even te reageren…
U hebt gelijk ivm wat u zegt over ‘als u het daar te druk vindt, ga dan elders’… maar ik deel uw mening niet dat ze niet kunnen afgezet worden. Die aan de Ankerstraat is overbodig ja… Daar gaat echt niemand zijn hond loslaten… Controleert u dat maar ff.
Het nadeel is het tramspoor… zelfs een kind zou daar niet mogen spelen. En dan nog eens de drukke baan ernaast… dat is gewoon gevaarlijk. Zowel voor een mens als voor een hond.
De ruimte is inderdaad beperkt, dat besef ik ook wel. En dat omheinen geld kost, evenzeer. Daar is zoiets als een begroting voor.
Mensen met honden betalen ook belasting, mijnheer Theuninck. Zij betalen ook voor al die speelpleintjes die men aanmaakt voor mensen met kinderen. Ik heb geen kinderen, ik heb honden. Ik heb niets aan een speelplein voor kinderen. Ik betaal geld aan Oostende om speelpleinen te maken voor kinderen, terwijl ik er niets mee ben. Ik betaal geld aan Oostende in de hoop dat zij voor mij wat doen met dat geld. Ze zeggen ‘hondenweides’ dat is gratis als je dat niet afzet… waar gaat mijn geld dan heen? Naar allerhande zaken, dat weet ik ook wel… maar als die hondeneigenaren – die geen kinderen hebben – vragen om iets te doen voor hen… kan het niet. Heb ik hier geen punt, mijnheer Theuninck?
Ik betaal evenveel belasting maar krijg er minder voor terug.
U zegt dat ik persoonlijk wordt en dat een hond hebben er niet toe doet. Ik deel uw mening niet. Ik vind dat het er wel toe doet als de mensen – hoger dan de doorsnee burger – honden hebben of niet.
Iemand die geen hond heeft, zal er ook minder moeite voor doen.
Ik ben pro honden los, mijnheer Theuninck… buiten de bebouwde kom. Iemand die zijn honden loslaat weet dat hij zijn hond(en) onder appel moet hebben, anders is ie weg. Niemand gaat zomaar zijn honden loslaten met de bedoeling het verkeer te storen, noch de andere mensen uit de omgeving.
(Ik wandel al sinds 2003 met mijn honden los… overal in het land, ik heb nog nooit problemen ondervonden!)
Ik deel ook niet de mening van al die mensen die zeggen dat honden niet los mogen in bosgebied. Gewoon omdat Honden van nature uit los liepen. De mens is ze beginnen aanlijnen. De mens is ze beginnen domineren. Dat ze ‘andere dieren verstoren’ is volgens de mens zo… maar van nature uit doen ze dat niet. Als de honden daadwerkelijk van wolven afkomstig zijn… kan je daar niet onderuit. Men is de hond beginnen domineren, maar alles wat de natuur hen geschonken heeft, heeft de mens er nooit helemaal kunnen uitkrijgen. Want moest dat zo zijn geweest… zouden honden niet meer bijten uit zelfverdediging of omdat ze zich aangevallen voelen.
En omdat de mens dat beseft, verplichten ze vanalles om ertoe te komen dat het niet voorvalt (dat bijten ed) … ze moeten hun eigen fouten verdoezelen door dingen uit te vinden…
Het lijkt me meer dan normaal dat hondeneigenaren, die ECHT van hun honden houden en hen zoveel mogelijk in hun habitat willen houden en zoveel mogelijk hun honden vrijheid willen gunnen, er alles aan doen om dat op een veilige manier te laten gebeuren. De mens heeft zodanig veel bebouwd en plaats gemaakt voor het verkeer dat het in deze tijden niet meer mogelijk is om de hond in al zijn vrijheid te laten. Dus moeten er maatregelen worden genomen opdat de honden wel nog vrij kunnen zijn. En de enige mogelijkheid is het afzetten van gebieden waardoor de honden wel nog vrij kunnen zijn, zonder dat ze anderen in gevaar brengen.
Hoe zit de wetgeving in elkaar als daar een kind over dat veld loopt… terwijl iemand zijn hond loslaat op dat stuk gebied en die hond ziet dat kind als ‘prooi’ want dat is ook zo eh. Iets dat wegloopt is voor hem een prooi, een speeltje. Hij rent er achteraan om zijn prooi te pakken. En als ie het prooi heeft gevat, schud hij het dood. Dat is de reden waarom ze zo grijpen en bijten en schudden… Wat als er zoiets gebeurt… dan is de hond weer fout… De eigenaar moet hem maar in bedwang kunnen houden. Maar als je de weide afzet, mijnheer Theuninck, kan dat ook niet gebeuren. De hond is vrij op zijn eigen gebied en daar komen geen kinderen…
Als ik vraag om een gebied af te zetten met draad, is dat niet enkel in het belang van de hond. Ook de eigenaar is daar tevreden over… en de mensen gaan hun kind heus niet in een hondenweide steken terwijl daar een wildvreemde hond zijn pootjes strekt.
Er zijn genoeg mensen die opkomen voor dieren, welnu… ik kom op voor hondenweides, afgezette gebieden … omdat dieren (en honden in mijn geval) zichzelf niet kunnen verdedigen.
Dat is dan ook weer zoiets als op het strand eh… als daar een kind achterna wordt gezeten door een loslopende hond… ook al is het daar de losloopzone. Toch zal weer de hond in fout zijn, terwijl ook de ouders van het kind in dit geval schuld hebben. Zij zouden moeten weten dat er daar een losloop-toelating geldt voor honden…
Ik heb geen vzw zoals hondenlos.be dat heeft, ik doe alles op m’n eentje… en ik besef wel degelijk dat een enkeling niets kan bekomen. Er moet altijd een petitie van komen of er komt een vzw van of …
Maar wie nooit een poging waagt… staat nergens.