Ik had deze week een gesprek met een persoon over bijt gedrag/agressie bij honden.
Die persoon was van mening dat een hond die bijt agressief is...
Naar mijn mening is agressie en bijt gedrag totaal verschillend.
Agressie zie ik meer als een "afwijking" en onoplosbaar, omdat echte agressie vaak geen oorzaak heeft. (kan gecontroleerd worden of je kan gewoon de hond goed leren voorspellen ed maar eruit krijgen niet bv)
Het gebeurd vaak zonder reden, onverwachts of het is altijd aanwezig in de hond (zichtbaar, steeds gevaarlijk).
Ik zie het dus meer in de oorzaak van de hond zelf, neurologisch dus.
Omdat deze honden vaak zonder reden of plots veranderen en erna weer zichzelf zijn ook al blijft de toestand hetzelfde.
Maar deze gevallen zijn dan ook zo extreem zelden dat we bijna nooit over echte agressieve honden kunnen spreken en dus meer over bijt gedrag of aangeleerd gedrag.
Honden die bijt gedrag vertonen worden zo vaak onterrecht agressief genoemd.
Want meestal ligt een oorzaak aan de basis (angstbijters, baknijd,...)
Zoals honden waar je niet dicht bij mag komen als ze eten, niet aan hun mat of speelgoed mag komen.
Honden die heel angstig zijn en snel van zich gaan afbijten, honden die al meermaals van eigenaars veranderd zijn en dus helemaal hun kluts kwijt zijn, honden die verkeerd aangepakt worden, honden die een trauma hebben (gebeten door andere hond of dergelijke,...)
Dan heb je ook nog honden die zich "agressiever" gaan opstellen als ze ziek zijn, gewond zijn, loops zijn, ouder worden, etc,...
Vaak heb je dan dat ze na die periode over is weer de normale hond, maar soms leren ze dat het gedrag hun wat opleverde en dan zit je met een aangeleerd gedrag (en dus geen agressie).
Algemeen heeft bijt gedrag en aangeleerd gedrag ontzettend veel met elkaar te maken, maar hoeft daarom niet percé.
De ene hond kan nog steeds weg vluchten terwijl de andere wel zal uithalen bv, ligt dus ook wat aan de hond zelf.
Er zijn nog veel meer situaties, maar vond de start post toch al voldoende om een babbel te kunnen starten

Wat denken jullie, hebben jullie gelijksoortige of andere voorbeelden, gevallen, ervaringen, etc,... ?
PS: Ik wil hier geen grote discussie over ofzo, enkel hoe jullie erover denken.
Ziggy schreef:In de meest strikte zin van het woord is een hond die bijt agressief. Agressie is een geweldadige of vijandelijke aanval.
Agressie daarintegen is een natuurlijk communicatiemiddel. Een aanval, of dreigen met een aanval, is wat honden onderling doen om elkaar iets duidelijk te maken.
Grommen, tanden trekken of staren zijn voorbodes. Ze zeggen in feite, "pas op of ik val aan". het is dus een dreigement. En eigenlijk ook een manier om een gevecht te voorkomen.
Agressie kan verschillende oorzaken hebben
- dominantieagressie
- angstagressie
- verdedigen van prooi, speelgoed, ...
- spelagressie
- competitieagressie
- verdedigen van territorium
- agressie veroorzaakt door pijn
- omgerichte agressie
Dus om een kat een kat te noemen en een hond een hond, een hond die bijt vertoond agressief gedrag.
Daarna kan je echter kijken of dit normale, onverklaarbare of gedragsgestoorde agressie is.
Het is niet omdat wij mensen niet weten waarom een hond bijt dat er geen reden is.
Het is dus niet zo eenvoudig om zomaar een hond agressief te noemen maar feit en gevolg zijn wel hetzelfde: iets of iemand wordt gebeten.
Saantje schreef:Dus als een hond bijt (gelijk welke reden) is die agressief?
Daar ben ik absoluut niet mee eens...
Even aan de hand van dit voorbeeldje dan

Filmke opgenomen op de Dogolympics, ik ben dus de 2de persoon met de Aussie Faiko.
De 3de persoon haar hond (kennend dat hij het niet zo heeft met andere honden) schiet op een moment uit naar Faiko.
Hij vliegt op Faiko zijn rug, Faiko zag het niet aankomen, verdedigd zich en je ziet hem ook wat "vechten en happen".
Zodra de andere hond eraf gehaald werd moest ik gewoon Faiko roepen en hij stopt, komt terug niets aan de hand.
De andere hond had een wondje op de neus, Faiko niets maar met zijn haar zou me dat verwonderen,...
Maar dan noem je mijn hond dus ook agressief want hij beet toen ook terug en de andere hond was ook gewond.
(dit is in mindere mate, maar wel wat jij beweerd.)
VIDEO:
http://nl.youtube.com/watch?v=iINloaz-IHUIk zie dit dus absoluut niet als agressief maar als een reactie op de andere hond zijn aanval...
Toch is er gebeten geweest, een wondje en klein gevechtje.
Faiko had erna ook geen enkel probleem met de andere hond en ook niet met andere honden.
Maar langs den andere kant is agressie dus nogal vrij interpreteerbaar en is elke hond agressief?
Want elke hond bijt wel eens, ook al is het zo niet bedoeld of serieus uitgelokt ?
Ziggy schreef:nee, ik zei: een hond die bijt vertoond op die moment agressief gedrag.
agressie is een momentopname. Ik heb het helemaal niet over wat sommigen zeggen "nen agressieven hond". Dat is een even verstandige opmerking als een bekend persoon een dikke nek noemen omwille van 1 regel in een artikel.
Ik heb jouw hond niet agressief genoemd. Maar hij vertoond wel agressie om duidelijk te maken dat hij de actie van de tegenstander niet accepteerd. Indien hij gekozen had geen agressie te vertonen had hij zich jankend op de rug gelegd.

Je moet dus wel het onderscheid maken tussen feiten en hondentaal tov wat men in de volksmond bedoeld met een agressieve hond.
Saantje:
Ziggy schreef:Ik heb jouw hond niet agressief genoemd. Maar hij vertoond wel agressie om duidelijk te maken dat hij de actie van de tegenstander niet accepteerd. Indien hij gekozen had geen agressie te vertonen had hij zich jankend op de rug gelegd.

Klopt, hij weerde eerst van zich af. Als je het al serieus afweren kan noemen, want uiteindelijk bijt hij niet door en liet hij zich ook gevangen nemen.
Noem me zot of niet, ik ben blij dat hij wél reageert op een aanval (alle niet altijd) maar op deze was dat wel zo.
Omdat hij reageert niet overmatig, maar door het feit dat hij reageert zijn er vaak al honden die niet verder gaan.
Zaro reageert niet en blijft steevast staan, vaak al jankend en de hond blijft maar doorgaan :roll:
Vermits Zaro niets doet of ook als Faiko niet reageert vind ik de hond er zoveel moeilijker weg te halen of eraf te halen.
In het filmpje zelf kwam ik niet echt tussen beide, ik had de lijn om mijn pols vanwege het spel en dat ging niet af, ik was meer bezig met het zorgen dat die lijn niet voor ergere problemen zorgde.
Ziggy schreef:agressie is een momentopname. Ik heb het helemaal niet over wat sommigen zeggen "nen agressieven hond". Dat is een even verstandige opmerking als een bekend persoon een dikke nek noemen omwille van 1 regel in een artikel.
Ik had het dus niet over een moment opname maar over het geheel van de hond zelf.
Want met wat jij nu zelf uitlegt aan momentopname en persoon die aan 1 regel een dikke nek genoemd wordt is net hetzelfde wat ik bedoelde, maar dan misschien te ingewikkeld uitgelegd.
Wat ik bedoel, als je een bange hond forceert en die bijt is dat de fout van de geleider en is de hond niet agressief ondanks hij beet. Ja hij beet wel, maar er was dan ook een duidelijke reden voor. Een hond met problemen zorg je voor de juiste begeleiding gewenning, training,...
Faiko is ook helemaal niet agressief maar reageerde wel even defensief op de aanval van de andere hond.
Terwijl er anders nooit problemen zijn met Faiko en honden, ook niet al doen ze gemeen naar hem.
Natuurlijk ja, erop vliegen langs achteren geeft wel datzelfde effect, maar ik zou hetzelfde doen