Welkom gast, aub log in of registreer om volop van het forum te genieten.

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: BARF (Bones And Raw Food)  (gelezen 1266 keer)
0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic.
sabine
AdviesRaad
Gravertje

Geslacht: Vrouw

« Gepost op: Januari 30, 2009, 20:47:07 »

Om te beginnen, zijn er twee verschillende methodes van barf. Je hebt de methode waarin je groenten en fruit geeft (bones and raw appropriate food, BARF), en er is de methode waarin je groente en fruit weglaat (natuurlijke rauwe voeding, NRV). Ikzelf barf, dus geef groente en fruit. Elke hond is verschillend, en reageert beter op een voedingsproduct (of het nu vers vlees is, of brok). Sommige honden hebben dus geen groente of fruit nodig om hun dagelijkse vitamines en dergelijke binnen te hebben.

Barf geven bestaat uit het geven van :
* Vleesbot : dit zijn GEEN kale botten, maar botten die bestaan uit 50% vlees en 50% bot. Ribbetjes zijn hier een uitstekend voorbeeld van. Ook kan je kippenekken, kippevleugels, volledige kippen (al dan niet in stukken onderverdeeld), konijn, eend, lamsbeenderen, runderbeenderen, ander gevogelte, ... Maar, geef nooit dragende beenderen zoals poten, want deze zijn veel te hard. Hoe ouder het dier, hou harder het bot. Hoe jonger het dier, hoe zachter het bot. ;-)
Geef geen varkensvlees, dit om de ziekte van Aujeszky te vermijden.

* Vleessnijdsels : dit zijn stukken vlees zonder bot en spiervlees. Spiervlees is het vlees dat de botten samen houdt. Denk dan aan kippefilet of iets in die aard, om maar een voorbeeld te noemen.

* Vis : ook vis behoort tot het menu. Sardientjes zijn uitstekende beginnersvisjes omdat ze een heel zachte graat hebben. Later kan je ook zalm geven, of schol, rog, ... Maar vergeet de zalm, of elke andere zoetwatervis, niet 14 dagen in te vriezen. Dit omdat er zich in de kop een bacterie bevindt, die pas dood is na 14 dagen invriezen. Het kan echter geen kwaad. Ik geef Filou nu al meer dan een jaar barf, en elke maand heeft hij zeker wel 2 zalmkoppen op.

* Orgaan : organen behoren ook tot het dieet. Lever (maar geen rundslever), hart, long, milt, nieren, ... Lever en milt werken laxerend, dus het is best om dit in combinatie van vleesbot te geven. Dan heb je ook nog vuile pens. De runderpens is de taaiste, en is een uitstekende tandenborstel voor onze hond. Hij is echter pas optimaal als je hem vuil geeft, maw. niet gespoeld door je slager. Is het een witte pens, dan heb je er niets aan, en zijn al de goeie bacteriën foetsie.

* Groente en fruit : er is heel wat groente en fruit dat je aan je viervoeter kunt geven. Deze moeten echter heel goed gemalen worden, omdat deze cellen bevatten, die door onze honden niet verteerd kunnen worden. Ik doe dit met een keukenrobot en een staafmixer. Mn zegt dat groente en fruit samen geven, windjes veroorzaakt bij hondjes. Ook dit hangt af van hond tot hond. Ik geef het sinds het begin al samen, en heb geen welriekende probleempjes ondervonden. Wat je zeker niet mag geven, is ajuin, onrijpe tomaten, prei, aubergines, of andere groente uit de nachtschadegroep.

* Supplementen : onder supplementen wordt gezien : eieren, yoghurt, kefir, ... Dit vormt echter een klein deel van het geheel.

Volgens de australische dierenarts Ian Billinghurst, zou het wekelijks menu van onze viervoeter moeten bestaan uit :
- 60% vleesbot
- 10-15% orgaanvlees
- 15-20% rauwe groente- en fruitpuree
- 5-10% tafelrestjes en supplementen

Als je deze richtlijnen echter zou toepassen, dan heb je een hond of kat met hele harde stoelgang, en da's zeker niet de bedoeling. Je moet dus een beetje spelen met de percentages.

Ook voor de hoeveelheid dat je kan geven, is er een te hanteren percentage. Naargelang de leeftijd van de hond, en de activiteit dat de hond heeft, geef je tussen de 2% en de 5% van het lichaamsgewicht van je hond. Stel je geeft 5% maar je hond neemt toe in gewicht, dan geef je teveel. Geef je 2% maar je hond vermagert, dan geef je te weinig.

Ik hanteer voor mijn 14-jaar oude kanjer, volgende percentages gebaseerd op 2% van zijn lichaamsgewicht :
- 36% Vleesbot (900gram)
- 28% Vlees en vis (700gram)
- 16% Orgaan (400gram)
- 16% Groente en fruit (400gram)
- 4% Supplementen (150gram)

Zoals ik zei, is elke hond anders. Dus stel dat je deze percentages overneemt, en je hond heeft veel te slappe stoelgang, wil het zeggen dat je te weinig vleesbot en te veel vlees of vis geeft.

Zo ziet het wekelijkse menu van Filou eruit:

Ma:   200g groente- en fruitpuree
         200g steenbokkenribbetjes

Di:   300g kalkoenfilet
        1 ei

Wo:    200g kippenekken
        200g runderhart

Do:    200g sardien
         100g yoghurt

Vrij:    200g kippevleugels
         200g groente- en fruitpuree

Za:    200g sardien
         1 ei

Zo:    300g steenbokkenribbetjes
         100g lever

Zoals je kunt zien uit dit menu, geef ik hem hier maar 300g orgaanvlees ipv. 400g. De week daarop geef ik hem dus 100g meer, 500g dus. Het voornaamste is dus dat hij in 2 weken tijd, de nodige voedingsproducten binnen heeft. Ik kan dit in elke voedingsgroep toepassen. De ene week wat minder en de daaropvolgende week wat meer, of omgekeerd.

Ook is het gezond voor de hond, om een vastendag te hebben. Dit geeft zijn maag dan een dagje rust. Ik pas dit echter niet toe, omdat Filou het op de vastendag niet goed deed. Hij schooide dan enorm voor voedsel, en ik kon er niet meer tegen. Hierdoor heb ik die vastendag dus afgeschaft.

Hoe begin je hier nu mee??
Ten eerste, schakel niet onmiddellijk over op barf, maar doe het geleidelijk aan. Begin bijvoorbeeld met 100gr kippefilet, en geef hem dit om de paar dagen en zie hoe zijn reactie is. Lukt dit goed na een week of twee ofzo, dan kan je iets toevoegen, bijv. een kippenek (is trouwens een uitstekend beginnersbotje omdat het bot voornamelijk uit kraakbeen bestaat). Hoor je dat hij het goed kraakt en niet in 1x doorslikt, dan zit je goed. Als je zeker wil zijn dat hij het effectief kraakt, dan kan je het ook vasthouden met je hand. Je kan, indien nodig, je hand in een washandje steken om zo een betere grip te hebben.

Lukt dit dus ook goed, dan kan je eventueel een groenteprutje maken en hem dit ook af en toe eens geven. En zo ga je maar verder, totdat je zeker bent dat je hond klaar is om de overstap naar barf te zetten.
Met kippevleugels moet je iets meer voorzichtig zijn, zeker als je gulzige of grote honden hebt. Deze hebben nl. een "rottig bochtje", en als de hond deze in één keer zou doorslikken, dan zou deze vast kunnen komen te zitten in het maag/darmkanaal.

Ook geef je beter geen barf en brok samen. Wat je wel kan doen, is 's morgens bijv. brokken, en 's avonds barf. Dit omdat brokken en barf totaal anders zouden verteren.

Mochten er nog vragen zijn, ik antwoord ze met plezier. wink

Bericht door: Loekie

Enorm interessant ik vind barf meer en meer interessant, maar hier zijn ze vertegenwoordiger van Brok dus denk dat ik mensen tegen de kop stoot moest ik willen barfen en ook, ik ben nog student en zij betalen de brokken, dus... Barf zouden ze niet betalen!!! Nu zeg ik niet dat brok slecht is want Loekie staat er heeeel goed op maar denk dat het idd wel "beter" is of lijkt!!!

Bericht door: Isabelle

brokken zijn niet altijd slecht. En sommige honden doen het er goed op, anderen slecht. Filou had regelmatig last van excema, en toen de DA hier een hele dure brok voorstelde, heb ik dat geweigerd. Niet omdat ik het niet wou proberen, maar omdat ik het geld niet had om zo'n zak te kopen. Barf kwam voor mij op dat punt goedkoper uit. Filou heeft nu ook zelden nog last van barf, dus ik ga niet snel terug overstappen naar brok. grijns

Bericht door: jelle01

Interessant, Isabelle.
Onze drie honden barfen niet. Ik ben bang om al die botten te geven.
Maar wij geven wel vers.
Ik heb een vraagje.
Geef jij de groente rauw of gekookt ?
Ik steek al de groenten in de stoompot voor een 2-tal minuten.
Ik heb de indruk dat onze honden die zo beter verteren.
De vrijdag koop ik al de groenten en 's avond is het koken geblazen voor heel de volgende week.

Bericht door: chelsey

Ik geef sinds Februari barf, en mijn border reageert er super op  blij
Kan het alleen maar stimuleren om er info over te schrijven, zodat -als iemand geïnteresseerd is- er ook iets over kan lezen...

Zolang ik al bezig ben met honden (en dat is al een hele tijd  wink)heb ik al weet van barf...Maar zolang ik thuis woonde, kon ik er niet mee beginnen. En neen, ik heb er geen spijt van  8)

Iedereen z'n keus hoor,   :thumbup: moest iedere mens hetzelfde doen, zou het enorm saai worden  lol

Bericht door: Nathalieke

Ik zou het ook graag geven. Maar hier staan ze er thuis zo niet achter. Mijn vriend wel dus dat komt later wel in orde.

Ik denk duck en Barf te combineren later. Maar is dit eigenlijk veel kostelijker dan brokken? Alle dagen vers vlees? Het is maar een vraag hoor  lol

Bericht door: binno

Citaat van: "Nathalieke"
Citaat
Maar is dit eigenlijk veel kostelijker dan brokken? Alle dagen vers vlees? Het is maar een vraag hoor  lol

Hangt er een beetje vanaf hoe duur je brokken zijn, en waar en met welke hoeveelheden je Duck en vlees kan aankopen. Kennelverpakkingen van Duck zijn goedkoper dan losse kiloos, en als je met een aantal pakken tegelijk aankoopt wordt het nog goedkoper.
Als je nu bvb een dure brok geeft dan is Duck niet duurder denk ik.
Barfen is voor mij wel iets duurder dan brok en Duck, maar dat is simpelweg omdat ik de moeite niet doe om naar interessante adresjes te zoeken of naar het slachthuis te rijden.
Het meeste koop ik gewoon in de supermarkt, hou de aanbiedingen en snelverkoop in de gaten of koop ineens een aantal kiloos als er iets interessants staat in de Makro.
Maar sinds ik vers geef kom ik ook nog maar nauwelijks bij de dierenarts, en dat is ook winst. wink

Bericht door: Annefromflanders

Ik maak al BARF - voeding voor mijn honden sinds het boek van Billinghurst verscheen. Hoelang dat nu al weer is, weet ik zelf al niet meer. Wat ik echter wel weet is dat ik steeds naar BARF - voeding voor mijn honden overschakelde op momenten dat ander voer niet meer voldeed.

Zo kreeg mijn Berner Sennenhond, onze 1ste hond, last van blaasstenen. En wel calcium-oxalaatstenen. Ik heb van onze toenmalige dierenarts een speciale dieetvoer van een heel bekend merk dat dierenartsen verkopen gegeven. Echter hoewel de bijsluiter van deze voeding schreef dat de voeding niet langer dan 6 maanden mocht toegediend worden, was na 6 maanden het probleem niet opgelost. Ik moest de dieet-voeding dan maar levenslang geven :-( Ondertussen ontwikkelde onze Berner ook een auto-immunziekte en takelde zij snel af, op den duur at ze niets meer. En ja je hond moet toch iets eten, dus als laatste hoop probeerde ik BARF.  Ik had toen net het boek gekocht. Rudith ging weer eten, meer nog na een jaar bij een toevallige controle van bloed en urine, stelde de dierenarts vast, dat de blaasstenen verdwenen waren. En dat vond ik geweldig want ik had bij het BARFEN, erop gelet dat mijn Berner geen voedingsstoffen binnen kreeg die deze blaasstenen in de hand zouden werken, maar dat ze ook echt zouden verdwijnen ja dat had ik niet verwacht. Rudith leefde nog vele jaren, maar de auto-immuun ziekte konden we natuurlijk niet stoppen. In die periode was BARF voor mij puur experimenteren, ik mailde toen ook met Billinghurst persoonlijk.

En onze Tervurer Rembrandt had een heel zeldzame pangreasafwijking, ja ik heb ook Duck-pangreas geprobeerd maar zonder veel effect. Met gewone voeding braakte op zeker moment onze Tervurerer meer dan 25 keer per dag en ik kan je zeggen dat is om gek van te worden, met Duck Pangreas nog steeds meer dan 15 keer per dag. Toen ik in de Nieuwjaarsperiode niet aan Duck pangreas kon geraken, hoewel reeds maanden besteld, ben ik van de ene dag op de andere weer naar BARF overgeschakeld, maar ditmaal naar een dieet voor honden met zeer zwaar pangreas lijden en ik ging in het slachthuis verse pangreas kopen. Vanaf de eerste dag BARF + verse pangres braakte hij NIET meer :-)) en nooit meer, tot de dag van zijn overlijden.
Op het moment dat hij naar BARF overschakelde, woog hij nog slechts 18 kg, en dat is veel te weinig voor een Belgische herder. Dus, ik het internet afgespeurd naar info naar wat ik nog meer kon doen, en ik vond dat je best groene pens bij gaf. En dat deed ik ook, ik ging in het slachthuis ook verse koeiemagen halen en sneet die in kleine stukjes ( tegenwoordig kan je dat kant en klaar vers van het slachthuis in de speciaal handel kopen ) en we kregen Rembrandts gewicht terug op 25 kg :-)
Met de aandoening die hij had, kon hij normaal niet ouder worden dan 1 jaar. Hij werd net geen 7 jaar oud. Bij Rembrandt was BARF voor mij al geen geëxperimenteer meer, die fase was ik al voorbij :-)

En dan onze Schotse Collie, die wilde ik van pup af BARF geven, maar ze kon geen botten met vlees bijten en aan malen had ik niet gedacht, dus gaf ik haar commerciele brokken. Tot nu 2 jaar geleden, op aanraden van Collie-mensen uit Duitsland. In ieder geval ik heb ze ook van de ene dag op de andere op BARF overgeschakeld. En ik heb een uiterst  gezonde, actieve sporthond dus ik hou het bij BARF.

Op reis geef ik indien BARF niet mogelijk is terug commerciele brokken, zo ook vorige zomer toen we 1 maand boven de Noordpoolcirckel verbleven en er geen winkel te bekennen viel. Maar voor reizen in centraal of zuid Europa gaat het BARFen gewoon door op reis.

Ik ben pro BARF omdat ik daarbij ontdekt hebt dat je zeer individu-gericht een dieet kan samenstellen. En je honden hebben hagelwitte tanden en een frisse adem.

Op mijn website www.annedegraef.be met een klik op Evy de familie-hond kan je lezen ( ergens in het midden van die lange pagina ) wat ik juist geef en in welke hoeveelheden. Ik geef dus ook BARF volgens Billinghurst.

Vriendelijke en sportieve groeten,
Anne en Evy

Bericht door: kitje

In een artikel in de woef tijdje terug stond er ook over barf, had het overlaatst nog eens gelezen en ze raden het af om dit te geven als hoofdvoeding, niet dat het slecht is, maar meer omdat op latere leeftijd de honden te korten hebben opgelopen door deze manier van voeden.

ik barf ook wel eens hoor, maar meer tussendoor.

euhm ... mijn hond is er 14.5, ongeveer anderhalf jaar op barf, en ik merk niets van tekorten hoor .... integendeel ... aw

Je kan voor of tegen BARF zijn maar waar je niet omheen kan is dat de HONDENVOER-FABRIKANTEN wereldwijd, na de olie-sjeiks de rijkste multi-miljardairs zijn die er rondlopen. Toen ik dat te weten kwam moest ik wel eens slikken, want daar had ik geen flauw vermoeden van. En dat zullen deze mensen zo wel willen houden denk ik. Dus volgens mij zullen ook alle middelen goed zijn om andere voeding uit de markt te prijzen.

Een  voorbeeld :
In vroegere jaren moest ik met onze Berner jaarlijks naar de dierenarts voor een poetsbeurt van de tanden. Zij maakte ongelooflijk veel tandplak aan.  Deze dierenarts was en is nog steeds één van de weinige in ons land met zo'n speciaal diploma in het domein dan alles wat met tanden te maken heeft ( kan effe niet op de juist term komen  :roll:  ). We hadden wat je kan noemen een goede relatie met onze dierenarts tot.... ik BARF begon te geven. Toen had onze Berner plots geen tandplak meer ! en moesten we plots veel en veel minder naar de dierenarts. En tandplak bij de hond verwijderen kostte aardig wat euro's, in die tijd toch.

Onze Berner was echter ook heel ziek en op een dag ( na 5 jaar aftakelen ) heeft ze volgens ons zelfmoord gepleegd  :(  Ze heeft toen een hele kalfsknie ingeslikt, iets wat normaal niet kon, dat bot was gewoon te groot en het zat vast in haar keel, haar mondhoeken waren volledig ingescheurd. Binnen de 5 min. stond ik bij deze dierenarts, die het nodig achtte ons dik de huid vol te schelden maar terwijl liever verder de tanden van een hamster van tandplak ontdeed en ons liet wachten... meer dan een uur tot ze ons dan naar de dierenkliniek stuurde en onze Berner daar in de operatie bleef zogezegd ondat wij te lang gewacht hadden om haar naar de dierenkliniek te brengen !!!! Als we haar binnen het half uur gebracht hadden had ze kunnen gered worden.
Wij stonden wel binnen de 5 min. bij de dierenarts waarom stuurde die ons niet onmiddellijk naar de dierenkliniek ????

De dag later liet onze dierenarts een groot artikel in het Laatste Nieuws  publiceren met als titel en dat stond in koeien van letters : GEEF JE HOND NOOIT EEN BOT ! met nog een halve pagina aan blablabla... Wij waren geschokt.Zelfs toen we nadien onze vee-arts in het dorp tegenkwamen kregen we weer de volle laag, hoe slecht we waren... omdat we pro BARF waren.

Nu, de mensen die BARF geven zijn meestal ook goed gedocumenteerd, zo ook ikzelf. Lees maar eens de boeken van oa. Lonsdale ( zelf dierenarts ), die verwijt in het bijzonder de dierenartsen die hun kost moeten verdienen op de tandplak van onze honden, en zo zegt Lonsdale als wij allemaal onze honden laten BARFEN ( of hen op zijn minst wekelijks een groot bot geven ),  dan hebben al onze honden schone tanden... en jawel verdienen die dierenartsen daar natuurlijk niets meer op. Heeft één iemand onder jullie, na het laten verwijderen van de tandplak bij je honden ooit advies gekregen hoe je in het vervolg tandplak kan voorkomen bij je hond ?? En ik bedoel dan niet dat je nu de tanden van je hond moet gaan poetsen, want dat is echt iets volledig tegennatuurlijk bij honden ) Aan mij is het nooit gezegd. Nochtans kost de preventie op tandplak je nauwelijks iets, elke week een been dat je enkele eurocentjes kost en je bent van de tandplak vanaf.
Ah neen, dat wordt niet gezegd, want dan spreken deze dierenartsen tegen hun eigen winkel, want zij weten ook dat met commerciële brok je honden na verloop van tijd weer met tandplak zitten opgezadeld en jij weer een afspraak zal maken om het te laten verwijderen.

Dit om maar één voorbeeld te geven.

Ja ondanks het feit dat ik een hond  verloren heb met het geven van een bot, maar ik weet ondertussen ook dat je dat soort botten niet mag geven, heb ik geleerd en zelf ervaren dat de voordelen van BARF niet opwegen tegen dit voorval.

Meer nog honden op BARF worden veel veel ouder dan andere honden.
En als je wat ervaring hebt met BARF kost het je echt niet veel, en je weet wat je hond eet.

Tja, ik zou hier nog zoveel van kunnen schrijven, ik zal maar stoppen zeker  wink

-

Bericht door: Copin

Ik ben begin dit jaar (2007) begonnen, met BARF, maar Copin kreeg een allergische reaktie op een bepaalde vleessoort (denk geit).
Dus terug op brok, KVV, en af en toe krijgt ie terug een kippetje of kalkoen.
rustig aan terug opbouwen en alles in de gaten houden ;)

inderdaad. Dat kan zeker gebeuren. Daarmee dat je het idd rustig moet opbouwen, en soort per soort moet geven om te zien of ze er al dan niet allergisch aan zijn. lach

Eigenlijk doe ik van alles wat, wat brokdagen, wat barfspullen dagen, wat ik toch kan vinden hier en kvv dagen, zal ook al wel goed zijn hoop ik

Bericht door: Riet

Zolang je hond zich goed voelt  :happy: Dat is toch het belangrijkste.

Ik heb altijd wat gebarft, maar dit is vanaf vandaag verleden tijd, mijn hond heeft tot 2 maal toe problemen gehad met beentjes in zijn darmen, ongekookte!

Vandaag weer naar DA geweest en als men aan zijn poep of darmen komt gilde hij het uit, DA zei direct, heb je hem kippebeentjes gegeven of ribben, ik doe mijn uitleg en ja, er komen toch wat honden die problemen hebben met deze voeding.

Dus ik hou het nu veilig en blijf maar alleen bij kvv en brok en een dikke recreatieknook

Onze eerste hond, een Berner, is er ooit in geslaagd om een grote recreatie-knook in te slikken, met de dood als gevolg omdat het bot vastzat in de keel.
Ik heb een tijdje niet meer gebarft, maar ben daar uiteindelijk op terug gekomen.
Ik moest wel mijn angst voor BARF eerst overwinnen.
Nu geef ik alleen nog rauwe botten van jonge dieren.
Zo geef ik nooit kip, wel piepkuiken ( omdat ik had gehoord dat die nooit ouder zijn dan 3 weken ) en dat bot is veel veel zachter dan dat van kip, je moet het maar eens platdrukken tussen je vingers, bij kip lukt dat niet.
Botten van konijn ( meer bepaald de voorpoten ) vinden onze honden heel moeilijk om te eten, dus die maal ik in kleinere stukken.
Liefst geef ik wild konijn, dat in het wild seizoen ook steeds goedkoper is dan tam konijn. Het bot van wild konijn is ook veel dunner dan dat van tam konijn.
Ik ben wel heel voorzichtig in mijn keuze van raw meaty bones geworden.
Zo vind ik duif ook veel te hard van bot maar kwartel dan weer niet, dus geef ik ook kwartel.
Zelfs het bot van een lamskoteletje vind ik te hard maar het bot van lamsborst is weer OK.
Mijn Schotse Collie heeft niet van die krachtige kaken, en als iets niet kan stukgebeten worden zal zij het of laten liggen of  proberen inslikken en dat laatste wil ik geen 2 keer meemaken.
Maar ik blijf wel Barfen, ik heb dan weer met commercieel voer geen goede ervaringen.

Groetjes,
Anne en Evy

Onze Schotse Collie reageerde in het begin heel nieuwsgierig op een raw meaty bone maar ervan eten deed ze niet, enkel het voorzichtig aflikken, ze was toen bijna 3 maanden oud.
Dus gaf ik commercieel voer, tot ze daar genoeg van had en eerlijk gezegd haar vacht niet echt schitterend was en ze problemen kreeg met te zachte voetzooltjes.
Ze was toen 2 jaar oud.
Deze voetzoolproblemen bleken te wijten aan een tekort aan zink in de voeding, of een slechte opname van zink dat kon het ook zijn.
Ik gaf nochtans een eerste klas commercieel voer...
eerst heb ik een zink-voedingssupplement ( voor honden - ZINPRO ) gegeven en daarmee waren de problemen aan de voetzooltjes vrij snel opgelost maar de vacht die bleef er niet goed uitzien.
Dan ben ik overgeschakeld op BARF en heb ik in het begin alles gemalen zo dat ze eigenlijk niet echt nog veel moest bijten... 3 weken duurde dat en toen kon ze zelf raw meaty bones goed en veilig opeten.
Na 3 weken BARF begon haar vacht te veranderen, ze kreeg een mooiere en langere vacht.

Groetjes,
Anne

Bericht door: RachelleAmericanBulldog

Hier word er kvv gegeten en gebarft..nu al zo'n 3 jaar.
Shaggy(ambull) had altijd rare allergien en zijn vacht zag er niet uit...na 3 jaar tobben en verschillende brokken..en heel wat euro's armer..kwam ik een man tegen die me vertelde over vlees geven aan je hond..ik ben me erin gaan verdiepen en dacht ik geef het 6 weken de tijd en dan moet het beter zijn..anders word het weer brok..maar nu 3 jaar later  komt er hier nooit meer een brok in.
ik ben niet zo;n enthousiasteling die zegt dat iedere brok slecht is hoor...
het enige dat mij tegen de kop stoot is dat er in iedere brok heel veel zit wat een hond niet nodig heeft..en dit dus voor veel gezondheidsproblemen kan zorgen.
maar veel honden doen het prima op brokken..dus houden zo dan.
Ik vind hetzlf heel leuk om iedere keer weer alles te verzamelen en zo een menu te maken wat iedere keer weer afwisseld.
en shaggy en nina zitten iedere dag weer te kijken wat het nu weeer gaat worden grijns

Bericht door: Dubhe en Kyrah

Onze shelties krijgen ook vers. Ongeveer 2 dagen in de week kvv en de andere dagen barf. Ik ben ermee begonnen nadat anderhalf jaar geleden onze jonge sheltie epilepsie kreeg. Nou, dan wil je wel zoeken wat een oorzaak zou kunnen zijn.
Brok, en met name de conserveringsmiddelen daarin kunnen aanvallen opwekken, een aangezien ze ook aanvallen tijdens het eten kreeg..... Helaas mocht het voor haar niet baten. Het was een ernstige vorm van epilepsie en ze is nog geen twee jaar geworden, ondanks medicatie, andere voeding etc.
Maar het heeft mijn ogen geopend over brok en sindsdien krijgen onze honden vers.
Inmiddels is het bijna een sport geworden om 'lekkere' dingen op te sporen en ik heb hier een heel aantal adresjes.
Ik hoor onze twee dames niet klagen over het eten, maar als ze het kunnen flikken vreten ze bij mijn schoonzus het kattenvoer op....... hihi aw

« Laatste verandering: Januari 08, 2010, 15:24:07 door dogsfriendly » Gelogd
Zorrathello
dikkopske

Geslacht: Vrouw

ik hou van jou

« Antwoord #1 Gepost op: Maart 25, 2009, 18:02:26 »

Zorra, Sloeber(ke) en Delilah respectievelijke 10,5  12 en 14 kg hebben voor het eerst gebarft! Het ging vlotjes bij D. en S; voor Z. heeft het ietsje langer geduurd maar als ze zag dat de twee anderen lekker aan het smakken waren is ze er ook maar aan begonnen. Ik heb één kilo kippennekken verdeeld Delila( (14kg) en Sloeber(ke) (12kg) hebben elkg ong. 400gr gehad en Z. (10,5 kg) dus 200gr. Ik heb hélemaal geen gedacht hoeveel ze eigenlijk mogen hebben. Ze hebben daarna ook nog elk een wortel en een derde van een appel gehad. Kan iemand mij zeggen hoeveel ze eigenlijk mogen hebben?

Goed getrainde honden doen geen poging je lunch te delen, ze geven je alleen zo veel schuldgevoel dat je er niet van kunt genieten
Michel
Krullebolleke

Geslacht: Man

« Antwoord #2 Gepost op: Maart 25, 2009, 19:26:47 »

Ik denk dat je er kort bij bent... Je kant dat nooit niet precies zeggen aangezien niet elke hond hetzelfde is.
Hier dieje van 10.5kg 450gr/dag, 10kg 350/dag, 8kg 250/dag. :blij: Gewoon doen zoals wij, een beetje op het oog voeren. Te dik minder, te mager meer.

Linsey
Blaffertje

« Antwoord #3 Gepost op: Maart 25, 2009, 21:11:25 »

Ze mogen 1-3% van het lichaamsgewicht hebben. Is een beetje kijken naar de hond zelf. Ik reken dat soms nog helemaal anders uit sinds ik soms Duck bijgeef, dus dan deel ik die % nog eens. Ik reken dat vooral nu nog uit omdat ik daar nog niet lang mee bezig ben  tonge
Hier 1 van 8kg 200g/dag - 250g/dag, van 4kg 120g/dag en van 3,3kg 100g/dag.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: