Welkom gast, aub log in of registreer om volop van het forum te genieten.

Pagina's: [1] 2 3 4   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Kreeg onder m'n voeten (Oostende krijgt een losloopbos)  (gelezen 2750 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
*~*DF*~*
Administrator
knuffelaartje

Geslacht: Man

« Gepost op: September 16, 2010, 13:06:20 »

van een cvba die beheerder is over het stadsrandbos in Oostende (Zandvoorde)

omdat ik daar flyers aan barriëres had gehangen voor onze wandeling...

Ik reageerde een beetje cru terug dat ze dan eens een vuilniszak vol afval aan hun deur gaan mogen verwachten. Dat ik die flyers wel weer weghaal als de wandeling is afgelopen...

iets op die manier... grijns

krijg ik terug dat er een hondenbos wordt voorzien in Oostende... jawel, een 3.5 ha groot bos, waar honden LOS mogen wandelen...

niet eens zover van het Stadsrandbos zelf...

maar...

die vijver eh... Er is een vijver in het stadsrandbos en bij mooi weer gaan de hondeneigenaren NIET naar een bos gaan zonder vijver...

Dit was dan de mail die ik daarop terugkreeg:

Citaat
Beste Tim,

Het stadsrandbos Oostende wordt niet ingericht als park, maar blijft een natuurlijk en zoveel als mogelijk “wild” bos. Voetpaden zullen niet worden verhard, vuilnisbakken worden er niet geplaatst.

Wie in een park wil wandelen, kan op andere plaatsen terecht in Oostende. Van mensen die in de wilde natuur gaan wandelen wordt verwacht dat ze aangepast schoeisel dragen en hun afval terug meenemen. In de bergen geldt ook dat principe. Misschien moeten we hierover nog beter communiceren.

Het stadsrandbos wordt frequent bewandeld door mensen met honden. En die zijn hartelijk welkom. Maar honden moeten daar wel aan de lijn.

Omdat we weten dat sommige honden er behoefte aan hebben om eens de  poten te strekken en eens flink door te kunnen rennen, zijn we een ander bosdeel van het stadsrandbos van 3,5ha aan het inrichten waar honden wel vrij zullen mogen lopen, dus niet langer aan de lijn. Het is de bedoeling dat “hondenbos” officieel te openen op zaterdag 16.10.10 n.a.v. “De week van het bos”.

U ontvangt vooraf nog het uur van de officiële opening. Honden en hun baasjes zijn van harte welkom. Elk zegge het voort.

In bijlage ontwerp-perstekst.

Suggesties naar inrichting zijn altijd welkom.

en dan mijn reactie:

Citaat
Ah... dus is er nog een voordeel dat ik m'n flyers daar rond heb gehangen... of ik had het niet geweten...

16 oktober, das de zaterdag voor mijn wandeling... en ik ben tegen dan wel uit het gips.

moet ik nu die flyers gaan weghalen? Zal iemand anders zenden (vanwege dat gips)

Het is en was nooit mijn bedoeling om vervuiling in de hand te werken hoor, zoals ik al zei: ik haal die weer weg en de duimspijkers ook.

maar dan snap ik wel niet dat men er banken heeft gezet... als het een wild bos moet worden.

Alé, kben blij dat jullie na Kasterlee als 2de een bos gaan hebben waar honden wel los mogen :-)

kan ik het ook op m'n site plaatsen...

en ivm inrichting... tis jammer om te zeggen, maar jullie gaan daar natuurlijk geen vijver voorzien... Honden hebben het ook warm bij zo'n weersomstandigheden als begin juli. Een hondenzwembad bestaat... in Antwerpen (www.klaverhoeve.be)  en een hydrotherapiecentrum mag je alleen binnen met een medisch attest. Daarom dus dat ook veel honden de vijver bezochten in de warme periode van deze zomer... ik vraag me dan eigenlijk af of dat verboden was of niet... op dat moment zijn ze los hé...
En ik vrees dan ook dat die vijver ook tijdens de volgende zomers een aantrekkingspool zal zijn voor hondeneigenaren. Ze gaan het bos dat u nu voorziet links laten liggen op dat moment... Uiteraard kan je hen niet beboeten als ze aangelijnd het bos in gaan en dan aan het water komen... nog altijd aangelijnd... maar ze kunnen dan wel beboet worden vanaf ze de honden lossen IN het water.
Om eerlijk te zijn ben ik daar ook schuldig aan hoor. Mijn oudste hond (14) genoot intens van het water. Plus warm water is ook goed voor honden met HD (zoals mijn jongste) HeupDysplasie. Mensen kunnen dat trouwens ook krijgen. Het heupbot dat niet in de Heupkom past en er zonder de pezen en spieren zou kunnen uitvallen. Warm water is goed voor hun spieren... dus laat ik mijn hond soms eens in vijvers zwemmen... weeral omdat je eerst zo'n medisch attest moet hebben... EN dat zo'n hydrotherapiecentrum niet goedkoop is. Bovendien is de dichtstbijzijnde voor mij ... Tielt. Ook niet meteen bij de deur. Ja, Oudenburg, maar dat is dus enkel als je problemen hebt met je hond... dat hangt vast aan een dierenkliniek.

En nu ga je zeggen: honden kunnen toch zwemmen in de zee... Er zijn 2 losloopstroken voorzien... maar daar heb je dan weer de golven. En door het bewegende water warmt dat water minder snel op... en dan heb je zout, waar m'n honden van gaan braken. Ze staan er niet bij stil dat zout water niet zo goed is... dus vijvers zijn echt een must voor honden. Ik heb al bij véél gemeentes een poging gewaagd om een hondenvijver (vijver waar honden mogen in zwemmen) te bekomen, maar bots overal op een njet.

maar goed... een hondenbos in Zandvoorde, losloopweides in Stene en 2 losloopstroken aan het strand in Oostende... Jullie staan al heel wat verder dan de meeste (kust)gemeentes

Tot slot: ik ben alvast niet de schuldige die de bordjes 'honden aangelijnd' heeft weggehaald, want dat vind ik nu net provoceren. Op zo'n manier bekom je niets. (of had je dat nog niet gezien?)

.

Tim
« Laatste verandering: September 16, 2010, 13:09:20 door dogsfriendly » Gelogd

Geniet van elke dag... mijn lieve schat... ik zie je graag
*~*DF*~*
Administrator
knuffelaartje

« Antwoord #1 Gepost op: September 16, 2010, 13:06:57 »

De Perstekst:

Citaat
Hondenbos

Wie al eens gaat wandelen in het stadsrandbos staat er af en toe oog in oog met een viervoeter.
Het gaat om honden die van hun baasje de vrijheid hebben gekregen om eens lekker de poten te
strekken en los van de lijn te genieten van een lange vrije loop. Voor hond en baasje een aangenaam
gebeuren, voor de wandelaar die plots oog in oog staat met een grote loslopende hond kan dat
een minder prettige ervaring zijn. En wie al bang is van honden kan er een serieuze schrik aan
overhouden. En al probeert het hondenbaasje nog zo goed zijn best te doen om uit te leggen dat de
hond niet bijt en de aller-braafste is onder zijn soortgenoten, toch is niet elke wandelaar daarvan
overtuigd nadat hij eerst muil en tanden van de hond heeft gezien. Dit zorgt soms voor discussies en
incidentjes waarbij de een de ander van onverdraagzaamheid beschuldigt.

Nochtans moeten honden in het stadsrandbos aan de lijn gehouden worden. Dat staat duidelijk
aangegeven op de infozuilen bij alle ingangen. Omdat er niet op elk moment van de dag een
natuurwachter of politieagent in de buurt is om een oogje in het zeil te houden, wordt er vooral op
de burgerzin gerekend.

Maar blijkbaar is er bij veel hondeneigenaars een sterke behoefte om de hond eens vrij te kunnen
laten lopen in het bos. Veel bos is er (nog) niet in de regio en het stadsrandbos is voor hen dan ook
een ideale plek. Dat zorgt voor problemen.

Om aan de behoefte van de honden en hun baasjes tegemoet te komen, wordt op zaterdag 16
oktober tijdens de week van het bos het Oostendse hondenbos geopend. In een bosperceel tussen
de Karperstraat (nabij de Groene 62) en de autosnelweg is in een bosperceel van 3,5 ha een
wandeltracé afgebakend voor wandelaars met honden. De honden moeten er niet aan de lijn en
mogen er tijdens het wandelen in het bijzijn van hun baasje vrij rond lopen.

Eens ze hun eigen vrije loopplek hebben, hopen we dat wandelaars met honden hun dier in het
andere wandelbos aan de lijn zullen houden. Zo kan iedereen op zijn of haar manier in alle rust
wandelen en genieten van de vrije wilde natuur.

Guido Vandenbroucke

*~*DF*~*
Administrator
knuffelaartje

« Antwoord #2 Gepost op: September 16, 2010, 13:08:04 »

niet dat ik daar al veel mensen heb gezien zonder honden... noch een agent, noch een natuurwachter...

duidelijk aangegeven op de infozuilen: nu dus niet meer (vermeld ik in m'n reactie op zijn mail)

greatballsoffire
Bolletje Wol

« Antwoord #3 Gepost op: September 16, 2010, 13:20:09 »

Dat is heel goed nieuws.  thumbsup

Ik las daar over het hydrotherapiecentrum van Tielt.
Moest je ooit van plan zijn om er toch naar toe te gaan dan kan ik je zeggen dat ik hier klanten heb van Ruiselede die ik daar naar toe gestuurd heb en die er wekelijks naar toe gaan met hun Bouvier .
Ze zijn er enorm tevreden over. Dat even terzijde  wink

Fiep
Kwijlbakske
**

Geslacht: Vrouw

« Antwoord #4 Gepost op: September 16, 2010, 18:30:36 »

Is er een losloopbos in Kasterlee? Waar dan?
*~*DF*~*
Administrator
knuffelaartje

« Antwoord #5 Gepost op: September 16, 2010, 20:59:36 »

sectie vakantiepootjes - losloopweide

hebben we daar een ABC lijstje 'losloopgebieden België' staat daar tussen wink

patje
dikkopske

« Antwoord #6 Gepost op: September 20, 2010, 08:02:47 »

ik wandel nu dagelijks in de karperstraat en ik zou echt nie weten waar ze bezig zijn met het hondenbos
de stukken bos die er zijn , zijn echt niet om door te wandelen , want de struiken staan te dicht tegen elkaar
zelf heb ik daar een paar plaatsjes ontdekt waar ik mijn doggies ongezien kan loslaten
ook ik ga in de zomer naar die vijver in het stadsrandbos om ze wa te laten afkoelen en da zal ik blijven doen
fietsers gaan ook nog vrij frequent door het bos niettegenstaande zij daar ook nie mogen rijden en daar wordt niets aan gedaan

heb je soms een naam of e-mail waar ik ook es iemand kan contacteren ivm het hondebos
want zou heeeeeeeeeel graag bij die opening zijn van da bos en al die hondvriendelijke politici eens zien !!!!!
zou in feite gans onze hondenschool kunnen optrommelen hiervoor

*~*DF*~*
Administrator
knuffelaartje

« Antwoord #7 Gepost op: September 20, 2010, 10:00:07 »

zal ik geven per pb.

Het is de bedoeling dat veel mensen het weten, dus zal dat niet erg zijn dat er een hondenschool staat, vermoed ik...

ik wandel nooit in de karperstraat, vanwege de fietsen... alleen in de winter, omdat het dan wat te donker is in het bos.

(en ik laat mijn honden altijd los, ongezien of niet)

'echt niet weten waar ze bezig zijn'

Groene 62, dernaast eh...

ik weet ook dat er daar een stuk is dat enorm drassig is, ben er es geweest in m'n gewone sportschoenen ojee en dat was geen pretje... Kleigrond eh... tegen dak terug op de Karperstraat stond had ik kleischoenen grijns

en wat je zegt ivm de fietsers: ook daarvan heb ik al een foto van een fietser doorgezonden naar Oostende hoor...

er staat soms 's avonds zelfs een bromfiets met dan 2 jongens op die bank aan de vijver... die geraakt er ook niet vanuit de lucht eh...

patje
dikkopske

« Antwoord #8 Gepost op: September 20, 2010, 14:31:35 »

ewel , door die flyers heb ik weet van die wandeling en dit forum
ik ben gaan lezen wat er op stond , heb het op internet opgezocht en op mijn kalender aangekruist !!
een paar dagen later waren ze weg
ik wandel er dagelijks , meestal zijn ze los maar als er fietsers afkomen gaan ze aan de lijn ( niet dat ze iets doen hoor maar alleen om sommige reacties van mensen te mijden omdat mijn honden zoo groot zijn )
ik weet dat er naast de oude spoorweg een stuk is maar daar is niets vrijgemaakt en de struiken staan enorm dicht op elkaar ( maar in de winter maak ik daar zelf mijn weggetje )
dan heb je er nog 1 , in de helft  tussen het stadsbos en de oude spoorweg
weet niet of er iemand buiten ik en de boer met zijn paard  nog iemand anders kom
dit is zo'n beetje ons privé plekje waar ze ongestoord kunnen spelen
maar verder in da bos kan je ook niet vanwege de dichte struiken
maar binnen een kwartier ga ik er er mijn wandeling naartoe doen en is kijken tot op het eind van de karperstraat , daar is er nog een stuk , mssn is het dat

*~*DF*~*
Administrator
knuffelaartje

« Antwoord #9 Gepost op: September 20, 2010, 14:50:05 »

je wandelt op ca 2-3km van m'n deur dan lol

Wij wonen in de wijk aan de Keygnaert

patje
dikkopske

« Antwoord #10 Gepost op: September 20, 2010, 23:18:49 »

wij wonen op de conterdam
karperstraat en spoorweg zijn onze dagelijkse wandeling

ik denk dat het hondenbos dat stuk is op het einde van het karperstraatje , voor jou dan het begin
recht over die boer met zijn 5 tal paarden , de klokke boerderij
daar staat een bord met de naam van een weg - pad erop maar om rustig te wandelen daar .............. krab krab
nu ja , ze hebben nog tot 16 oktober te tijd om weggetjes aan te leggen
see you op de inhuldiging van het hondenbos !!!!!! gek

Ziggy
Ploeteraartje
*

www.dogvision.be

« Antwoord #11 Gepost op: September 21, 2010, 11:01:19 »

ken de locatie niet natuurlijk, maar feit dat ze al iets willen doen voor hondeneigenaren is wel aan te moedigen  gek
*~*DF*~*
Administrator
knuffelaartje

« Antwoord #12 Gepost op: September 21, 2010, 11:15:27 »

awel, dat vind ik dus ook...

al vind ik dat ze het Geuzenbos er ook mee in mochten nemen... was wel leuk wandelen, maja... daar steken ze dan weer een fietspad doorheen....

nu, of ik de 16de der zal kunnen zijn, is nog maar de vraag...

die dag hangen we normaal gezien de pijltjes op voor onze wandeling de dag erop...

Borderfan
Deugenietje
*

A woman's best friend is her Border Collie!

« Antwoord #13 Gepost op: September 21, 2010, 18:14:52 »

Goed nieuws.  thumbsup

patje
dikkopske

« Antwoord #14 Gepost op: September 24, 2010, 23:07:58 »

ik had info gevraagd aan één van de beheerders van buitengoed
kreeg deze mail terug

Beste,

Het bos bevindt zich in de Karperstraat, links richting Zandvoorde tegen de Groene 62 aan. We zijn momenteel bezig paden vrij te maken. Bomen en struiken zijn voldoende hoog om er in een (jonge)bossfeer te wandelen.

De opening zal aangekondigd worden in de pers. We houden ook u op de hoogte.

De openstelling is een begin, verdere inrichting kan dan volgen en wij staan uiteraard open voor suggesties.

Groet,

duim omhoog duim omhoog duim omhoog

Pagina's: [1] 2 3 4   Omhoog
  Print  

Ga naar: