van een cvba die beheerder is over het stadsrandbos in Oostende (Zandvoorde)
omdat ik daar flyers aan barriëres had gehangen voor onze wandeling...
Ik reageerde een beetje cru terug dat ze dan eens een vuilniszak vol afval aan hun deur gaan mogen verwachten. Dat ik die flyers wel weer weghaal als de wandeling is afgelopen...
iets op die manier...

krijg ik terug dat er een hondenbos wordt voorzien in Oostende... jawel, een 3.5 ha groot bos, waar honden LOS mogen wandelen...
niet eens zover van het Stadsrandbos zelf...
maar...
die vijver eh... Er is een vijver in het stadsrandbos en bij mooi weer gaan de hondeneigenaren NIET naar een bos gaan zonder vijver...
Dit was dan de mail die ik daarop terugkreeg:
Beste Tim,
Het stadsrandbos Oostende wordt niet ingericht als park, maar blijft een natuurlijk en zoveel als mogelijk “wild” bos. Voetpaden zullen niet worden verhard, vuilnisbakken worden er niet geplaatst.
Wie in een park wil wandelen, kan op andere plaatsen terecht in Oostende. Van mensen die in de wilde natuur gaan wandelen wordt verwacht dat ze aangepast schoeisel dragen en hun afval terug meenemen. In de bergen geldt ook dat principe. Misschien moeten we hierover nog beter communiceren.
Het stadsrandbos wordt frequent bewandeld door mensen met honden. En die zijn hartelijk welkom. Maar honden moeten daar wel aan de lijn.
Omdat we weten dat sommige honden er behoefte aan hebben om eens de poten te strekken en eens flink door te kunnen rennen, zijn we een ander bosdeel van het stadsrandbos van 3,5ha aan het inrichten waar honden wel vrij zullen mogen lopen, dus niet langer aan de lijn. Het is de bedoeling dat “hondenbos” officieel te openen op zaterdag 16.10.10 n.a.v. “De week van het bos”.
U ontvangt vooraf nog het uur van de officiële opening. Honden en hun baasjes zijn van harte welkom. Elk zegge het voort.
In bijlage ontwerp-perstekst.
Suggesties naar inrichting zijn altijd welkom.
en dan mijn reactie:
Ah... dus is er nog een voordeel dat ik m'n flyers daar rond heb gehangen... of ik had het niet geweten...
16 oktober, das de zaterdag voor mijn wandeling... en ik ben tegen dan wel uit het gips.
moet ik nu die flyers gaan weghalen? Zal iemand anders zenden (vanwege dat gips)
Het is en was nooit mijn bedoeling om vervuiling in de hand te werken hoor, zoals ik al zei: ik haal die weer weg en de duimspijkers ook.
maar dan snap ik wel niet dat men er banken heeft gezet... als het een wild bos moet worden.
Alé, kben blij dat jullie na Kasterlee als 2de een bos gaan hebben waar honden wel los mogen :-)
kan ik het ook op m'n site plaatsen...
en ivm inrichting... tis jammer om te zeggen, maar jullie gaan daar natuurlijk geen vijver voorzien... Honden hebben het ook warm bij zo'n weersomstandigheden als begin juli. Een hondenzwembad bestaat... in Antwerpen (
www.klaverhoeve.be) en een hydrotherapiecentrum mag je alleen binnen met een medisch attest. Daarom dus dat ook veel honden de vijver bezochten in de warme periode van deze zomer... ik vraag me dan eigenlijk af of dat verboden was of niet... op dat moment zijn ze los hé...
En ik vrees dan ook dat die vijver ook tijdens de volgende zomers een aantrekkingspool zal zijn voor hondeneigenaren. Ze gaan het bos dat u nu voorziet links laten liggen op dat moment... Uiteraard kan je hen niet beboeten als ze aangelijnd het bos in gaan en dan aan het water komen... nog altijd aangelijnd... maar ze kunnen dan wel beboet worden vanaf ze de honden lossen IN het water.
Om eerlijk te zijn ben ik daar ook schuldig aan hoor. Mijn oudste hond (14) genoot intens van het water. Plus warm water is ook goed voor honden met HD (zoals mijn jongste) HeupDysplasie. Mensen kunnen dat trouwens ook krijgen. Het heupbot dat niet in de Heupkom past en er zonder de pezen en spieren zou kunnen uitvallen. Warm water is goed voor hun spieren... dus laat ik mijn hond soms eens in vijvers zwemmen... weeral omdat je eerst zo'n medisch attest moet hebben... EN dat zo'n hydrotherapiecentrum niet goedkoop is. Bovendien is de dichtstbijzijnde voor mij ... Tielt. Ook niet meteen bij de deur. Ja, Oudenburg, maar dat is dus enkel als je problemen hebt met je hond... dat hangt vast aan een dierenkliniek.
En nu ga je zeggen: honden kunnen toch zwemmen in de zee... Er zijn 2 losloopstroken voorzien... maar daar heb je dan weer de golven. En door het bewegende water warmt dat water minder snel op... en dan heb je zout, waar m'n honden van gaan braken. Ze staan er niet bij stil dat zout water niet zo goed is... dus vijvers zijn echt een must voor honden. Ik heb al bij véél gemeentes een poging gewaagd om een hondenvijver (vijver waar honden mogen in zwemmen) te bekomen, maar bots overal op een njet.
maar goed... een hondenbos in Zandvoorde, losloopweides in Stene en 2 losloopstroken aan het strand in Oostende... Jullie staan al heel wat verder dan de meeste (kust)gemeentes
Tot slot: ik ben alvast niet de schuldige die de bordjes 'honden aangelijnd' heeft weggehaald, want dat vind ik nu net provoceren. Op zo'n manier bekom je niets. (of had je dat nog niet gezien?)
.
Tim