Welkom gast, aub log in of registreer om volop van het forum te genieten.

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Dingen vastnemen  (gelezen 502 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
sabine
AdviesRaad
Gravertje

Geslacht: Vrouw

« Gepost op: Januari 30, 2009, 20:26:25 »

--------------------------------------------------------------------------------
Titel: Dingen vastnemen
Bericht door: Linsey op Augustus 11, 2008, 10:51:43
--------------------------------------------------------------------------------

Waarom nemen sommige honden iets vast als ze opgewonden zijn? Bijvoorbeeld wanneer de baasjes thuiskomen, dat ze dan afkomen met speelgoedjes of als er geen speelgoedjes zijn eender wat vastnemen wat ze het snelste kunnen pakken. Of als ze iets gaan doen wat ze graag doen, maar even moeten wachten dan ook iets vastnemen in de bek? denk Iemand een idee? :tongue:

Titel: Re: Dingen vastnemen
Bericht door: Xtreme Taz op Augustus 11, 2008, 11:25:58

Geen idee. Ik had het me eerlijk gezegt ook nog nooit afgevraagt, tot nu dus :tongue:. Nu ben ik ook nieuwsgierig naar het antwoord grijns

Bericht door: Riet op Augustus 11, 2008, 12:37:50

Ik beken schuld; heb me daar ook nooit het hoofd over gebroken  hihi

Bericht door: muffin en emma op Augustus 11, 2008, 01:07:21

ik wel hoofd gebroken daarover, ik vind het eigenlijk wel plezant. Ze doen dat ook bij alle bezoek.
Denk dat het een onderdanig gebaar is wel zoals een witte vlag hahaha
Zo van 'wil jij mijn vriendje zijn?'

Bericht door: Linsey op Augustus 11, 2008, 02:48:19

Kai doet dat dus ook. Ik had dat eigenlijk alleen nog maar bij retrievers gezien, dus dacht dat het iets rastypisch was. Totdat Kai dat sinds enkele maanden ook doet. Daarmee ik het mij begon af te vragen. lol
Ook als ik bijvoorbeeld de leiband van de hondenschool neem, dan wordt Kai helemaal zot en als ik dan niet direct vertrek gaat hij vanalles zoeken om vast te nemen, hij brengt het daarom niet altijd naar mij, maar meestal wel. Zijn achterwerk schud dan ook alle kanten uit hihi

Bericht door: Christel op Augustus 11, 2008, 05:38:58

Erka doet dat ook, Skye niet.
Waarom ze dat doen,ik weet het niet weetniet
Ik heb altijd het idee dat Erka dat doet omdat ze wil dat ik dan met haar speel.

Bericht door: Joni op Augustus 11, 2008, 08:07:17

Soms is dit overspronggedrag. De hond weet niet hoe zich te gedragen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Overspronggedrag

Of het is een soort van afreageren van de spanning.

Bericht door: Emmanuelle op Augustus 11, 2008, 08:10:18

Citaat van: Christel op Augustus 11, 2008, 05:38:58
Erka doet dat ook, Skye niet.
Waarom ze dat doen,ik weet het niet weetniet
Ik heb altijd het idee dat Erka dat doet omdat ze wil dat ik dan met haar speel.

:lachen:  't is de kleur weeral.
Falco doet dat ook soms.
Gizmo doet dat ook niet.   hihi
Ik heb ook geen idee waarom ze dit doen  weetniet

Bericht door: Ineke op Augustus 11, 2008, 08:36:38

Esty en fjurdy doen dat ook...
Maar eens als je dan binnen bent dan is dat gedaan...
Ze doen dat omdat je dan bent weggeweest en dan willen ze aandacht.! Ze doen dat vooral als ze met meerdere zijn, om toch zelf de aandacht te krijgen.. + ze willen spelen ook omdat je bent weggeweest...
Of gelijk Joni zei: het kan ook zijn van het afreageren van de spanning!
Dat is toch bij elke hond anders!

Bericht door: Heavenlysaints op Augustus 12, 2008, 09:55:27

ja, echt waar, als wij binnen komen, zoekt Angel naar zijn bal,

dat is om het baasje te plezieren

om te zeggen: kijk baasje wat ik kan en wat ik je wil geven, flink hé  hihi

Bericht door: Copin op Augustus 12, 2008, 11:11:24

Garbhan doet het ook, Copin niet...
Zodra ik de leiband neem om te wandelen, om de potten om hen eten te geven, rent Garbhan naar speeltje/kauwbeen en begint nogal uitbundig te spelen, ook als ik thuiskom...
Vroeger was ie aan't opspringen en blaffen, dat heb ik er dus proberen uitkrijgen, maar hij moet iets met zijn extase/blijdschap/verwachting é, zodra het eten klaar is of als het zijn beurt is om aangelijnd te worden, laat ie alles vallen en wordt weer kalm  zot

Bericht door: marij op Augustus 12, 2008, 11:54:00

mijn dobby deed dat ook ; als ik thuiskwam nam ze een speelgoedje in de muil en begon piepend en snorkelend rondjes te lopen ,...
ooit vond ze zo niet direct iets, wist ze met zichzelf geen blijf en heeft ze van de grote commotie lichtjes in mijn kont gebeten   grijns

melly neemt soms ook iets om mee rond te lopen als hij blij is , maar hij is wat rustiger van aard dan mijn dobbertje was ,denk dat ze dat doen om zichzelf te kalmeren en niet op ons te springen ed ,...

Bericht door: muffin en emma op Augustus 12, 2008, 02:04:58

quote wiki
"Overspronggedrag

Overspronggedrag is niet logisch lijkend gedrag (bij mens en dier) dat voortkomt uit het conflict van twee relevante gedragssystemen. Bijvoorbeeld: In een situatie waarbij een dier twijfelt tussen vluchten of aanvallen, kan het besluiten te gaan eten of zich te wassen. Dit laatste, derde gedrag wordt overspronggedrag genoemd."

hum, vind ik niet echt relevant.
katten vertonen dit wasgedrag idd, maar heeft volgens mij totaal niks met de honden en hun speeltjes te maken

Bericht door: els op Augustus 12, 2008, 10:24:47

Hier doet geen enkel hond dat, enkel  zot Laika als wij bij mijn ouders toekomen, en dat zou best overspronggedrag kunnen zijn  denk

Bericht door: Linsey op Augustus 12, 2008, 10:49:15

Ik denk dat het dan bij Kai 2 verschillende gedragingen zijn.
Als iemand thuiskomt omdat hij met die persoon wil spelen, hij wil dan ook echt dat het speeltje wordt gegooid.
En als ik mij klaarmaak om te trainen of te wandelen dan zal het overspronggedrag zijn. Hij is dan super zenuwachtig en enthousiast, op zo'n moment brengt hij het speeltje ook niet dikwijls hij neemt het enkel vast en gromt daarbij ook soms. Dikwijls neemt hij gewoon vast wat hij snelste kan pakken, zijn dekentje, slaaphuisje van Lotje of pluche beren die als sier in huis staan en eigenlijk geen speelgoed zijn. Is toch wel anders dan dat er iemand thuiskomt nu ik erover nadenk.  denk

Bericht door: alessandraak op Augustus 13, 2008, 12:08:25

Kashmir doet dat niet.

Ik verdenk de honden die dat wel doen ervan, om gewoon sluwe verleiders te zijn die weten hoe ze die domme mensen rond hun pootje moeten winden, met hun o zo schattig gedrag. eehm  grijns

Bericht door: Dogsfriendly op Augustus 13, 2008, 03:44:34

Dixie doet dat ook, zijn speeltje (een knuffelspook of een knuffelhart) gaan halen en dan wil hij spelen... Ik denk dat dat eerder een 'welkom' is... de baas van de roedel welkom heten.

(en dat dominante honden daar minder zin in hebben, omdat zij liever zelf de roedelleider willen zijn... weetniet )

Bericht door: Copin op Augustus 13, 2008, 03:55:31

Citaat van: alessandraak op Augustus 13, 2008, 12:08:25
Kashmir doet dat niet.

Ik verdenk de honden die dat wel doen ervan, om gewoon sluwe verleiders te zijn die weten hoe ze die domme mensen rond hun pootje moeten winden, met hun o zo schattig gedrag. eehm  grijns

Dus ben je dan zeker dat Kash dat niet doet?? mensen om z'n pootje winden met schattig gedrag??????

Bericht door: alessandraak op Augustus 13, 2008, 09:17:26

O jawel! blij Zo hebben we een ritueel als ik thuis kom: ik zeg "knuffeltjeee!" en sla kort op mijn benen, waarop hij met zijn voorpoten erop springt, ik me buk en hem knuffel. Ik smelt keer op keer. :love5:

Hij heeft me in zijn macht, die sluwe vos!

Edit: Kashmir heeft het ook niet echt zo voor speeltjes, waarschijnlijk daardoor dat hij me op een andere manier verleidt. Het enige waar hij eigenlijk echt mee speelt, zijn pluchen voetballen uit Ikea. (Geen echt hondenspeelgoed dus.) Ik ga hem eens testen: ik leg een bal klaar dicht bij de voordeur. Eens zien wat hij doet. hihi

Bericht door: 1engel op Augustus 27, 2008, 05:15:35

Het is een deel van een begroetingsritueel. Sommige honden doen het, uitnodigen om te spelen. Het zijn de emoties die overspoelen en het brengen van een speeltje is gecontroleerde, geaccepteerde uiting van blij zijn.
Er zijn honden die met dezelfde emotie gaan plassen en dat zijn deemoedplasjes. Ze zijn net zo blij maar tonen onderdaniger en anders.
Overspronggedrag is een gedrag van twijfel maar ook om vanonderuit een werkoefening te komen bijvoorbeeld. Begroeten en willen weglopen; niet weten wat te doen en dus maar met speeltje rotzooien kan je ook zien als overspronggedrag maar hoeft het niet te zijn.
Bepaalde rassen en bepaalde karakters komen aanzetten met speeltjes. Zie het meer als een uitbundig blij weerzien van baas en/of bekenden.

Bericht door: sharona op Augustus 30, 2008, 07:38:34

Citaat van: Linsey op Augustus 11, 2008, 10:51:43
Waarom nemen sommige honden iets vast als ze opgewonden zijn? Bijvoorbeeld wanneer de baasjes thuiskomen, dat ze dan afkomen met speelgoedjes of als er geen speelgoedjes zijn eender wat vastnemen wat ze het snelste kunnen pakken. Of als ze iets gaan doen wat ze graag doen, maar even moeten wachten dan ook iets vastnemen in de bek? denk Iemand een idee? :tongue:

hey,

dat is meestal omdat ze zo kunnen kijken wie de leider is van de roedel. Ieder moment dat je elkaar niet meer gezien hebt moet je dat bewijzen door hem totaal te negeren.

Bericht door: Linsey op Augustus 30, 2008, 10:20:48

Dat is hier helemaal het geval niet, heeft niets te maken met leider zijn of niet.
Het is zoals engel zegt een begroetingsritueel, een uiting van blijdschap.

En waarom je een heel privaat bericht doorzend om leider te worden snap ik ook niet  weetniet Ik heb helemaal geen problemen om 'leider' van de roedel te zijn. En ik moet ook niet telkens aan mijn honden bewijzen dat ik leider ben door die regeltjes te volgen.   :roll:

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: