Welkom gast, aub log in of registreer om volop van het forum te genieten.

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Drijven  (gelezen 727 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
sabine
AdviesRaad
Gravertje

Geslacht: Vrouw

« Gepost op: Januari 30, 2009, 20:16:25 »

--------------------------------------------------------------------------------
Titel: Drijven
Bericht door: Lab-Borderfan op Juli 23, 2008, 11:13:48
--------------------------------------------------------------------------------

Hinta drijft auto's en fietsers.
Ze blaft er dan op en wil mee lopen met het voertuig.
Zo ook met fietsers. Het is heel lastig om zo met haar te wandelen.
Als ik een auto hoor aankomen, laat ik haar zitten, dat lukt heel goed, maar soms moet ik haar kontje echt tegen de grond gedruk houden om te voorkomen dat ze toch nog met de auto mee loopt. Een ruk aan haar riem geven of gewoon foei zeggen helpt nauwelijks.
Als ze in haar kennel zit, en ik ben met Emmy aan het spelen, dan blaft ze heel de buurt bij elkaar.
Filmpje van een blaffende Hinta
(http://i167.photobucket.com/albums/u128/Borderfan/Hinta/Filmpjes/th_MOV03408.jpg) (http://s167.photobucket.com/albums/u128/Borderfan/Hinta/Filmpjes/?action=view&current=MOV03408.flv)
Als Emmy een bal apporteert, mag Hinta soms toekijken, maar dan wel aan de leiband.
Maar gisteren blafte ze 1 keertje toen mijn zwarte meid naar de bal toe rende, dat pik ik dus niet en ik heb haar bij haar nekvel genomen en ze gilde eens goed. Ik heb haar niet door elkaar geschud!
Dit om te voorkomen dat ze op de Hondenschool ook zo gaat blaffen, want dan heb ik terug een 2de Famke (Die blafte op het plein als er honden Agility deden, apporteerden) en dat wil ik absoluut niet. Maar tot nu toe blaft ze niet.   wink
Weten jullie raad?

Titel: Re: Drijven
Bericht door: De Sjelle op Juli 23, 2008, 12:12:43

Citaat van: Lab-Borderfan op Juli 23, 2008, 11:13:48
Hinta drijft auto's en fietsers.
Ze blaft er dan op en wil mee lopen met het voertuig.
Zo ook met fietsers. Het is heel lastig om zo met haar te wandelen.
Als ik een auto hoor aankomen, laat ik haar zitten, dat lukt heel goed, maar soms moet ik haar kontje echt tegen de grond gedruk houden om te voorkomen dat ze toch nog met de auto mee loopt. Een ruk aan haar riem geven of gewoon foei zeggen helpt nauwelijks.

Hinta lijkt mij nog een jonge hond te zijn, dus die moet nog wel het een en ander leren.....
Rukken zou ik laten, sommige honden geraken er nog meer opgewonden door. blij Dat zitten is een goed systeem maar je moet er voor zorgen dat je hond aandacht heeft voor jou en niet voor de auto. Zet je hond met de rug naar het aankomend verkeer. Snoepje, balletje, noem maar op. Wanneer ze het goed doet belonen met de stem, wanneer ze het niet goed doet niet belonen, maar zeker niet straffen.

Citaat van: Lab-Borderfan op Juli 23, 2008, 11:13:48
Als ze in haar kennel zit, en ik ben met Emmy aan het spelen, dan blaft ze heel de buurt bij elkaar.
Als Emmy een bal apporteert, mag Hinta soms toekijken, maar dan wel aan de leiband.
Maar gisteren blafte ze 1 keertje toen mijn zwarte meid naar de bal toe rende, dat pik ik dus niet en ik heb haar bij haar nekvel genomen en ze gilde eens goed. Ik heb haar niet door elkaar geschud!
Dit om te voorkomen dat ze op de Hondenschool ook zo gaat blaffen, want dan heb ik terug een 2de Famke (Die blafte op het plein als er honden Agility deden, apporteerden) en dat wil ik absoluut niet. Maar tot nu toe blaft ze niet.   wink
Weten jullie raad?

Je hond bij het nekvel pakken is eigenlijk geen oplossing maar een daad van frustratie van jouw kant. lach
Zoals die situatie nu is bij jouw thuis lok je het eigenlijk zelf uit. Wanneer je niet wilt dat de ene hond blaft als je met de andere aan het apporteren bent zet je die ene hond zo dat die het apporteren niet kan zien he? lach
Wanneer je wilt dat ze niet blaft tijdens de les geef haar dan een balletje of apport. Dat zie je genoeg op agility wedstrijden. lach Leen doet dat ook met Fons, anders gilt die de hele hs bij elkaar.  hihi Wanneer Eyki (te) veel blaft pak ik haar in mijn armen, dan zwijgt ze. blij Je moet dan wel met je hond bezig zijn tijdens die situaties met je apport en je stem de aandacht van de hond verleggen naar jouw en je apport.
Als je gehoorzaamheid beoefent op wedstrijdniveau kan je natuurlijk niet met je apport zwaaien maar tegen dan heeft je hond geleerd jouw aan te kijken wanneer ze apport oefeningen doen.

Bericht door: Ziggy op Juli 23, 2008, 01:56:44

Hinta is toch de border eh?

Dan vind ik t logisch dat ze gefixeert is op beweging.

Een border wil werken, liefst de hele dag. Naarmate ze ouder wordt zal je ze wel kunnen leren om bv rustig te blijven terwijl een ander een oefneing doet, maar daarvoor moet je een alternatief bieden ipv straffen. Het is immers normaal gedrag.
Mijn honden zouden ook gefrustreerd geraken als ik met de ene speel en de andere niet. Zeker als er dan nog 1 opgesloten zit.

Wat ik zou proberen... speelgoed. En vooral dat goed laten bewegen. Bv een knopentouw aan een koord hangen en dan over de grond slepen, een bal met koord aan, een speeltje in je hand opgooien etc.
Maak het zo boeiend mogelijk. Jij moet immers een grotere interesse opwekken en opboksen tegen de natuurlijke instinctieve drijfdrift.

Verder, gewoon blijven werken aan de basisgehoorzaamheid.
En misschien ook schapen- of eendendrijven overwegen, dat is immers dé passie van je hond.

Bericht door: Lab-Borderfan op Juli 23, 2008, 02:06:36

Citaat van: Ziggy op Juli 23, 2008, 01:56:44
Hinta is toch de border eh?

Ja, dat is inderdaad de Border.
Maar schapendrijven zie ik eigenlijk niet zitten.  bloos
Ik ben van plan om naast gehoorzaamheid er ook Canicross mee te beoefenen.

Bericht door: Ziggy op Juli 24, 2008, 02:05:27

voor de cerieuziteit, waarom zie je schapendrijven niet zitten?

Bericht door: Lina op Juli 24, 2008, 02:36:27

Hinta doet me denken aan de border collie in het boek 'een hondenjaar'. hihi Ooit gelezen?

Bericht door: Lab-Borderfan op Juli 24, 2008, 02:40:54

Citaat van: Ziggy op Juli 24, 2008, 02:05:27
voor de cerieuziteit, waarom zie je schapendrijven niet zitten?

Goh, da's een sport die me nooit geboeid heeft, dus vandaar.
Citaat van: Lina op Juli 24, 2008, 02:36:27
Hinta doet me denken aan de border collie in het boek 'een hondenjaar'. hihi Ooit gelezen?

Ja, dat heb ik zelfs in mijn boekenkast staan, buiten het drijven, de kleur
zie ik eigenlijk niet veel gelijkenissen tussen Devon en Hinta, want m'n Bordertje is gauw rustiger geworden door de invloed van Emmy.  wink

Bericht door: Heavenlysaints op Juli 24, 2008, 06:27:20

echt wel funny, een vriendin haar border doet het met de kippen, op 8 weken bij zijn thuiskomst deed hij het al  hihi

Bericht door: Linsey op Juli 24, 2008, 06:49:29

Is eigenlijk heel normaal gedrag voor een border, ik denk niet dat je dat er helemaal uit kan krijgen hoor.

Hier iets over het drijven van auto's van Nice of You To come Bye border collie kennel:

Citaat
Mijn border van 4 maanden wil elke rijdende auto achterna rennen waardoor gewoon wandelen langs een drukke baan onmogelijk wordt. Hoe kan ik dit afleren?

Het gedrag dat de hond vertoont is in feite hoedgedrag dat normaal op schapen gericht zou zijn. Sommige borders drijven als vervanging katten, bladeren, konijnen, kinderen en auto's.
Normaliter is de beste remedie gewoon te gaan schapendrijven met de border. Als hij z'n drijfinstinct kan bevredigen met het werken met schapen, zal het drijfgedrag op andere zaken (bijna) verdwijnen. Gezien de leeftijd is het echter weer niet zo'n verstandige oplossing. Een vier maanden oude border is gewoon geestelijk niet volgroeid genoeg om overwicht over schapen te hebben. Een fikse uitval van een schaap zou z'n zelfvertrouwen dusdanig kunnen schaden dat hij op latere leeftijd in meer of mindere mate bang is voor schapen.

Blijft de oplossing van het associëren van auto's met ander gedrag. Probeer te trainen bij een ietwat rustigere weg of op een wat rustig tijdstip. Zorg ervoor dat je zelf de auto's eerder in de gaten hebt dan je hond. Probeer de hond nu af te leiden met iets geweldig leuks (eten, trek spelletje, balletje, etc.). Als je intensief genoeg bezig bent zal hij de auto's niet of nauwelijks in de gaten hebben.

Als vervolg ga je het tijdstip van het leuks steeds ietwat verlaten. In het begin sta je hierbij toe dat hij bijvoorbeeld zelf met z'n bal gaat spelen als er een auto aankomt. Later kun je de beloning uitstellen totdat de auto voorbij is. Nu is het een beloning geworden voor het met rust laten van de auto.

Overigens wil ik je er wel op wijzen dat een gewone wandeling nogal vervelend is voor een Border Collie. Hun behoefte aan een geestelijke bezigheid zorgt er voor dat een (bos)wandeling slechts een fysieke bezigheid voor hun is. Je kunt de wandeling veel interessanter maken (met ook minder kans op 'auto-drijven') door allerlei spelletjes onderweg te spelen. Hiervoor komen in aanmerking apporteerspelletjes, balzoeken, allerlei opdrachten uit de gehoorzaamheid (af, zit, naast, hier, etc.).

Bron: http://www.bordercollies.nl/dddd.shtml

Bericht door: Ziggy op Juli 25, 2008, 07:06:18

bij de kennel die ik ken doen ze de eerste schapentest op 3 maand
en manmanman die honden kunnen er wat van!!! Prachtig om te zien!!

Bericht door: Sabine op Juli 25, 2008, 07:12:39

Muck sprong ook naar auto's, fietsen  toen ze puppie was. Nu niet meer

Is zoals Linsey geciteerd heeft. Zorgen dat je auto eerst ziet, laten zitten of liggen en afleiden met met iets dat interessanter 

Bericht door: Emmanuelle op Juli 25, 2008, 07:39:31

Even terzijde, naar't schijnt als je wilt schapendrijven mag je geen andere sporten doen voor de rest.
Dus als je gehoorzaamheid wilt blijven doen, zal je niet mogen schapendrijven.
Ik ken iemand bij ons op de hondenschool die dat wou doen. Maar die wilt ook graag doggydance en gehoorzaamheid doen.
En die heeft moeten kiezen...

Bericht door: Linsey op Juli 25, 2008, 08:48:35

Ik ken zeer veel border collies die meerdere sporten doen en schapendrijven. Een goed voorbeeld is de kennel Luna Tale.  En zo zijn er veel meer. Dus waarom die persoon heeft moeten kiezen weetniet

Bericht door: Luc op Juli 26, 2008, 12:15:53

Hey mensen, dank, ik heb veel geleerd van dit topic.

Bericht door: Ziggy op Juli 31, 2008, 01:50:01

idd een keuze maken is onzin.
een border is voor erg veel inzetbaar

bij de luna tale kennel bv heeft elke hond 1 wedstrijdsport en 1 recreatieve sport.

qua tijd moet je misschien wel een keuze maken, maar het is perfect doenbaar. Een werkhond heeft dit naar mijn mening zelfs nodig. En gehoorzaamheid is voor zo een hond meestal zelfs verre van genoeg.

Bericht door: bloempje op Augustus 02, 2008, 05:50:00

hey,

er zijn er nochtans genoeg op onze hondenschool die agility en schapendrijven doen.
En die honden doen het in allebei de diciplines heel goed...
Bij ons op agility is er niemand die daarbij problemen heeft...

Ikzelf zou bv. doodgraag agility en doggydance doen.
En er zijn genoeg honden die dit allebei kunnen

Bericht door: Emmanuelle op Augustus 02, 2008, 08:02:49

Ha tiens da's straf, waar zij schapendrijven wou doen mocht zij geen andere sporten doen buiten schapendrijven.
En dan heeft zij toch gekozen voor de andere sporten...
Sorry dus voor mijn verkeerde info, ik dacht daardoor dat het altijd zo was  bloos

Bericht door: Ziggy op Augustus 03, 2008, 10:58:04

ha maar da's dan opgelegd door de club in kwestie, dat is nog wat anders

ach er zijn altijd mensen die denken dat honden van suiker zijn.
die niet beseffen dat honden gefokt werden voor 8- 10 u per dag te werken.

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: