--------------------------------------------------------------------------------
Titel: gehoorzaamheid
Bericht door: Luc op Februari 14, 2007, 08:34:28
--------------------------------------------------------------------------------
Dit aanvangsbericht heb ik verscheidene keren gewijzigd in functie van de inzichten die in dit topic boven kwamen drijven.
Wat zijn de minimumvereisten aan gehoorzaamheid die een hond moet hebben om in de meeste omstandigheden genietbaar te zijn?
Ik denk aan:
Thuis
Zindelijk zijn
Alleen thuis blijven (zonder overlast te veroorzaken)
Rustig / voorzichtig / genoeg (stoppen met een activiteit zoals spelen)
Hond moet zich laten verzorgen / betasten / onderzoeken
Wandelen
Komen
Blijven (voor grote honden is onderscheid staan-zitten-liggen noodzakelijk)
Links en rechts uitwijken
Aan de lijn wandelen op het tempo en in richting van begeleider
Op wandeling jou in de gaten houden indien niet aangelijnd (verloren lopen vermijden)
Sociaal contact
Neutrale houding tegenover katten
Houding tegenover honden op bezoek en op wandel
Houding tegenover mensen op bezoek en op wandel
Houding tegenover kinderen op bezoek en op wandel
Hond moet zich laten verzorgen / betasten / onderzoeken bij de veearts
zoals je merkt vat ik het onderwerp relatief ruim op. De eerste twee items worden meestal niet als gehoorzaamheid opgevat, denk ik.
Bericht door: stefany op Februari 14, 2007, 12:03:05
Ben zelf nog maar een beginner op het vlak, maar denk dat je dat zelf zo ver kunt drijven als je zelf wenst.
De belangrijkste bevelen die ik Féline wil leren (naast zindelijkheid en alleen blijven):
komen als ik haar roep (kom hier)
volgen (kom)
blijven
niet aan de lijn trekken (of ze daarbij aan de voet blijft, steekt eigenlijk niet zo nauw, maar 't moet voor de HS)
zitten
liggen
wachten
nee
af
los
(apport en zoek zijn er 2 voor de fun

)
Als ze deze al kent zal ik al heel blij zijn
Titel: Re: gehoorzaamheid
Bericht door: els op Februari 14, 2007, 12:17:36
Citaat van: "Luc"
zindelijk zijn
alleen thuis blijven
komen
blijven
links en rechts uitwijken
aan de voet wandelen zonder aangelijnd te zijn
aan de voet wandelen zonder aan de lijn te trekken
zoals je merkt vat ik het onderwerp relatief ruim op. De eerste twee items worden meestal niet als gehoorzaamheid opgevat, denk ik.
een hond die dat kan in alle omstandigheden , da's al een superhond
bijv. blijven met baas helemaal uit het zicht en iemand die de hond dan lokt met vlees ofzo... is al iets anders dan een halve minuut blijven zitten terwijl je er een meter af staat
maw als de omstandigheden te moeilijk zijn - pas ik mij aan aan de hond
voor mij is het dus belangrijk dat ik de hond én zijn grenzen ken en daar oplossingen voor heb die maatschappelijk aanvaardbaar zijn
Bericht door: Luc op Februari 14, 2007, 10:05:31
Stefany,
Ikzelf wil geen onderscheid maken tussen zitten, liggen of staan. De hond mag dat zelf kiezen, wat mij betreft. Of er zou een goede reden (die ik niet ken) moeten zijn om het onderscheid wel te maken.
Het is goed om voor twee verschillende bevelen twee verschillende klanken te gebruiken. KOM en KOM HIER lijken goed op elkaar. Graag nog reactie hierover van anderen.
Els,
De situatie die ik voor ogen had toen ik mijn vraag stelde, was meer gericht op het praktische nut van alle dag, zoals gaan wandelen, de voordeur of autodeur openen, enz. Je hond laten blijven, je uit het zicht opstellen en iemand hem laten lokken met lekkers, lijkt mij dat praktische doel te overstijgen.
Dat doet mij eigenlijk ook denken aan de situatie waarbij je de hond los laat op een wandeling. Goed is dat je je hond ook leert jou in de gaten te houden ipv omgekeerd. Kwestie van niet verloren te lopen.
Bij kleine honden kan je aan de voet wandelen zonder aangelijnd te zijn eventueel vervangen door hem te dragen.
Zelfs de minimumgehoorzaamheid zal al heel wat kennis van het baasje vragen en de hond zal inderdaad een heel goed werkend beestje moeten zijn. Mijn huidige hond doet het ook niet allemaal.
Bericht door: Dogsfriendly op Februari 14, 2007, 10:15:41
Citaat
aan de voet wandelen zonder aangelijnd te zijn
haal dat er maar van tussen in je lijst... van mij hoeven ze dat niet te kunnen..
Chucky komt terug als ik hem roep - als er bijv een wagen wil passeren... en hij blijft ook onder 'bevel' bij me...
Dixie idem. Dixie werd dat wel aangeleerd... maar buiten de hondenschool doe ik dat dus nooit... kvind het niet nuttig.
Bericht door: Riet op Februari 14, 2007, 10:19:57
De term aan de voet wandelen wil zeggen dat ze vlak naast je moeten lopen en je voortdurend moeten aankijken, al dan niet aangelijnd. Goed voor gehoorzaamheidstrainingen en wedstrijden maar om te gaan wandelen is dat nogal overdreven.
Wat ze van mij moeten kennen voor normaal sociale kontakten;
- aangelijnd lopen zonder te trekken aan de lijn, lukt als ik met 1 hond op stap ben, niet met de twee tesamen dan zou ik veel nut hebben van rollerskates.
- naar mij komen als ik roep, Charlie doet dat heel goed, Kobbe als er een leuk teefje in de buurt is kan ik het vergeten.
- los wandelen, mij in de gaten houden en ik niet aan hen, met Charlie lukt dat heel goed, met Kobbe veel minder
- als we aan het spelen zijn, stoppen en/of lossen als ik het zeg, lukt bij beiden.
- niet op de mensen springen om dag te zeggen, mislukt bij beiden
- niet uitvallen naar andere honden; lukt soms wel, soms niet, altijd beter als ze niet aan de leiband zijn.
af, zit staan moeten ze voor mij in normale omstandigheden niet kennen zolang ze de armen niet van mijn lijf trekken.
Ik weet niet wat je met kleine honden bedoelt, die van mij kunnen alleszins heel goed wandelen

Bericht door: Bezoeker op Februari 14, 2007, 10:20:42
Ik hoop dat de mijne ooit het volgende kunnen of willen doen
komen
blijven
zitten
staan (vind ik wel belangrijk tijdens 't kammen en het drogen)
af (is hier ergens af blijven verkeerd aangeleerd dus)
nee (zeg ik altijd als iets niet mag)
Bericht door: Riet op Februari 14, 2007, 10:34:20
Citaat
Bij gehoorzaamheid is het zo dat als je een bevel geeft (af, staan, zit) ze dat moeten volhouden tot jij hen vrij geeft (zegt van op te houden, kortom jij het bevel bëindigt)
Blijven zeg je meestal voor het bevel zitten, staan, af... vooral als je van hen weggaat maar in feite zou dat dus niet echt nodig moeten zijn.
Het is meer om een bevel extra nadruk te geven.
Nee, om iets te verbieden is evengoed als iets anders, die van mij reageren en weten dat ze verkeerd zijn als ik èh roep en dat is er gekomen omdat ik gewoon in de war raakte van foei, mag niet, nee...en èh is dan veel korter en makkelijker

Bericht door: els op Februari 15, 2007, 12:17:50
Citaat
ik doe dat ook zo - waarom zou dat verkeerd zijn ?
ik gebruik gewoon 'liggen' voor de houding
Citaat
De situatie die ik voor ogen had toen ik mijn vraag stelde, was meer gericht op het praktische nut van alle dag, zoals gaan wandelen, de voordeur of autodeur openen,
mja ... als ik er 4 moet doen 'blijven' voor ik de voordeur opendoe, ben ik wel efkes bezig - ik doe dus gewoon de deur van de gang dicht :hihi
de auto is voor mij ook niet van toepassing omdat ze in afzonderlijke kennels zitten...
maar met elke hond afzonderlijk moet dat allemaal wel lukken
Citaat
Goed is dat je je hond ook leert jou in de gaten te houden ipv omgekeerd. Kwestie van niet verloren te lopen.
behalve dit dan met de airedale - geen haar op haar lijf dat er aan denkt om mij in 't oog te houden - madam heeft nl. niemand nodig
Citaat
Het is goed om voor twee verschillende bevelen twee verschillende klanken te gebruiken
ik vind dit dus niet zo belangrijk .. ze leiden nl. ook veel af uit de intonatie, lichaamshouding (gebaren), ...
de airedale en de border kennen allebei handsignalen voor de houdingen (zonder woorden dus)
de border kent houdingen op basis van variaties in zijn naam
...
zoveel mogelijkheden

Bericht door: Bezoeker op Februari 15, 2007, 12:20:23
Citaat
lichaamshouding (gebaren),
Dit geloofde ik dus niet tot ik Chesko kreeg, als hij 't begint uit te hangen zeg ik altijd :"pas op hé" terwijl ik met m'n vinger zo'n kijvend gebaar maak, nu bekijkt hij me al met zo'n blik van "ja 't is goed 'k zal mij wat gedragen als ik mijn vinger laat zien"
Bericht door: els op Februari 15, 2007, 12:26:47
het meest frappante voorbeeld vind ik het verschijnsel dat onze honden prompt de straat willen oversteken als wij achteromkijken of er geen auto's zijn (we kijken namelijk pas om als we niks horen aankomen...)
ik ben daar echt beginnen op letten omdat dat wel lastig is als ze zo ineens van richting veranderen
toch maar kort aangelijnd houden dus

Bericht door: Dogsfriendly op Februari 15, 2007, 07:23:19
lees eens je hondenmanieren-boek Chris
en weet mij eens te zeggen wat MG vertelt over het volgens ons 'kijvende vingertje' en hoe de hond dat interpreteert

Bericht door: Bezoeker op Februari 15, 2007, 07:30:48
Als ik zo ver ben zal ik 't je weten te zeggen zene

Bericht door: Luc op Februari 15, 2007, 10:50:07
Ik heb er nog eentje vergeten: neutrale houding tegenover katten. Lijkt mij belangrijk om de hond los te laten op een wandeling.
Aan de voet meelopen dient om bijvoorbeeld een straat over te steken, zonder de hond te moeten vastleggen of te dragen. De hond moet dat dus niet al te lang volhouden.
Met kleine hond bedoel ik een hond die je kan dragen. Voor een freel vrouwtje zal een kleine hond kleiner zijn dan voor een body bulder.
Bericht door: Dogsfriendly op Februari 15, 2007, 11:02:08
ik zou toch nooit mijn hond vertrouwen langs een drukke baan... ook al is hij onder 'apel' er zal wel altijd eens iets zijn waar je hond van schrikt
baan op en...
nee zenne, altijd aan de lijn

Bericht door: Bezoeker op Februari 15, 2007, 11:28:44
Geen haar op m'n hoofd dat er aan zou denken om de straat over te steken met m'n honden zonder leiband. Ze moesten maar een treuzelen of iets zien dat ze "geweldig" vinden.
Ik hou mijn schatjes liever levend bij mij

Bericht door: Riet op Februari 15, 2007, 11:40:28
Bij mij is straat = leiband.
Onlangs gelezen op ander forum
Citaat
Toby was een prachtige sheltie reu van amper 3 jaar oud.
Hij was geschrokken van een grote hond en ontsnapte .
Hij liep weg en was een dag spoorloos.
Een dag later blijkt hij te zijn overreden

Bericht door: stefany op Februari 15, 2007, 12:57:03
Citaat
Stefany,
Ikzelf wil geen onderscheid maken tussen zitten, liggen of staan. De hond mag dat zelf kiezen, wat mij betreft. Of er zou een goede reden (die ik niet ken) moeten zijn om het onderscheid wel te maken.
Het is goed om voor twee verschillende bevelen twee verschillende klanken te gebruiken. KOM en KOM HIER lijken goed op elkaar. Graag nog reactie hierover van anderen.
Aangezien Fé straks een grote hond wordt die met haar lieftallig kopje boven de tafel kan gaan 'vissen' als ze zit, vind ik het makkelijk als ze kan gaan liggen op bevel. Is handig als ze meegaat op restaurant of bij mijn ouders bv.
Zitten en blijven moet ze als we een winkel binnenstappen waar ze (we) even ter plaatse blijven staan of als we met iemand praten. Waarom? Omdat ons miss anders alle kanten op wandelt en je alle richtingen uittrekt. Of ze dan blijft 'zitten' of gaat 'liggen' maakt me niet veel uit. Gewoon kwestie dat ze het begin van het bevel kent...
Staan, zie ik het nut ook niet van in, maar zoals Chris zegt, bij het kammen van langharige hondjes is dat wel makkelijk. Fé haar vacht wordt met tijd ook wel iets langer, maar die ligt liever bij het kammen...
'kom' en 'kom hier' zijn eigenlijk een beetje uit puur toeval ontstaan. Toen ze hier net was gaf ik het bevel 'kom' om naar me te komen. Aangezien madam al bijna van in het begin 'een hare kop' had, ga je automatisch verder en zeg je 'kom hiiieeer' met de nadruk op 'hier' dus

En dat werkt veel beter.
Op de hs moesten we de eerste les 'volg' gebruiken maar uit pure gewoonte zei ik 'allé kom' en Fé volgde. Sindsdien is volgen='kom'. Zolang Fé het verschil kent zie ik daar verder geen probleem in.
Ik werk trouwens ook heel vaak met gebaren, enkel 'kom' heeft geen handgebaar maar is meer m'n hele lichaamshouding. Denk dat ze daardoor het verschil ziet

Ondertussen heb ik nog op 4 andere woordjes gelet :
genoeg: voor als ze met haarzelf geen weg weet en dus Joni het hele huis doorjaagt.
gedaan: als 't spelletje gedaan is
't is op: is als ze bv, een potje vanille-pudding of yoghurt mocht uitlikken en het is op.
voorzichtjes: is er eentje die 'k van een vriendin overgenomen heb. Als Fé 'zot' staat en ze heeft voor het één of ander een koekje/snoepje verdient had je het risico dat samen met het koekje ook je vingers mee verorberd werden. Nu weet ze dat als je 'voorzichtig' zegt ze het koekje voorzichtig uit je hand of vantussen je vingers moet nemen.
@Chris: Ik gebruik hier ook 'af' voor als ze ergens op of tegen springt. Bv, rechtstaan tegen de tafel, of op de zetel springt, of tegen iemand opspringt.
Nee, is dan wanneer ze iets doet wat niet mag: bv, achter Joni jagen... :roll:
@Luc: veel succes met het aanleren van 'een neutrale houding tgo katten'... Hier is er maar één kat (van de 6) de hele dag op z'n gemak. Hij is dan wel ook bijna zo groot als Fé nu en heeft al een paar keer een serieuze mep uitgedeeld. De andere 5 zijn hele leuke jaag'speeltjes'.
Ik heb al alle kleuren gezien bij mijn strijd om een neutrale houding aan te leren

Bericht door: Luc op Februari 15, 2007, 10:58:27
Het aan de voet de straat oversteken heb ik verwijderd uit het lijstje in de openingsbijdrage. Staan-zitten-liggen is noodzakelijk voor grote honden. Genoeg / voorzichtig is toegevoegd.
Tot nu toe zijn twee volwassen honden in de loop der jaren in ons gezin met katten opgenomen. Vanaf het eerste ogenblik heb ik de hond verboden de kat op te jagen. Het is gelukt zonder veel moeite. Erger zou het zijn als de hond zou geleerd hebben: "Waar zijn de katjes, pak de katjes"
Ik neem inderdaad een reëel risico door mijn hond langs de openbare weg los te laten lopen. Voor mij is het nu 7 jaar goed gegaan, maar voor hetzelfde geld was het dier na 7 maanden al onder een auto gelopen en morgen kan het ook nog gebeuren.
Mijn hond heb ik niet bewust geleerd op gebaren te reageren, maar hij gehoorzaamt wel op gebaren. Nochthans (is dat juist geschreven?) verdenk ik hem er niet van de meest intelligente onder de honden te zijn, integendeel zou ik zeggen. (Hij is wel de tweede liefste hond die bestaat, alleen kan ik mij met de beste wil van de wereld de naam van de allerliefste hond niet herinneren)
Bericht door: Dogsfriendly op Februari 15, 2007, 11:01:22
Citaat
alleen kan ik mij met de beste wil van de wereld de naam van de allerliefste hond niet herinneren)
Dixie :handjes:
:hihi
...
Bericht door: Bezoeker op Februari 15, 2007, 11:08:31
Citaat
alleen kan ik mij met de beste wil van de wereld de naam van de allerliefste hond niet herinneren)
Dixie
Excuseer 'k wil nu niet moeilijk doen maar de allerliefste honden heten toevallig wél Laïka en Chesko hé

Bericht door: Sabine op Februari 16, 2007, 12:45:01
Dat zijn er wel 2 hé Chris
Ik hou het op Muck

Bericht door: Dogsfriendly op Februari 16, 2007, 09:42:28
ivm twee klanken
lig en zit gelijken ook op elkaar

dus wij gebruiken: af en zit en recht
ivm kom en kom hier
waarvoor gebruik je die kom of kom hier? Das twee keer hetzelfde
roep gewoon de naam van je hond, normaliter is dat al genoeg om hem te laten kijken
ik roep: Dixie hier of Chucky hier (zonder die kom)
Bericht door: els op Februari 16, 2007, 10:39:15
Citaat
Nochthans (is dat juist geschreven?)
nee, 't is nochtans (wel thans, althans, ... )
nog even over los op de openbare weg - ik zou dat kunnen met elke hond afzonderlijk... maar ik heb al net zo snel hun lijn rond hun hals (sliplijn, ze steken daar zelf hun hoofd door

)
en over katten : het hangt volgens mij grotendeels van de kat af - bij mijn ouders loopt een exemplaar die in een hond een vriendje ziet, die geeft geen krimp ... en de hond (labrador Laika die niet gewend was aan katten) heeft dus ook nooit wat geprobeerd
ik zou aan het lijstje toevoegen :
hond moet zich laten verzorgen / betasten / onderzoeken

Bericht door: Dogsfriendly op Februari 16, 2007, 10:45:13
Chucky wast zichzelf

echte kattemanieren heeft die

Bericht door: Luc op Februari 17, 2007, 12:34:26
Citaat
Dit heb ik aan het lijstje toegevoegd.
Het lijkt er op dat wij nu een lijst hebben met minimale vaardigheden die hond moet kennen om genietbaar te zijn.
Nu komt mijn tweede doelstelling. Wat is de beste wijze om die vaardigheden aan te leren?
Stap per stap of geïntegreerd?
Bedoeling is een soort handleiding te krijgen voor de hondeliefhebber die zijn lieveling enkel als gezelschap wilt houden.
Misschien kunnen wij nu een nieuw topic openen per noodzakelijke vaardigheid?
Bericht door: Dogsfriendly op Februari 17, 2007, 12:40:58
van mij moogde dat hoor

Bericht door: Luc op Februari 17, 2007, 08:28:10
Het lijkt mij goed te zijn de minimumvaardigheden eerst in categorieën onder te verdelen. Iemand sugesties hierover?
Thuis
zindelijk zijn
alleen thuis blijven (zonder overlast te veroorzaken)
rustig / voorzichtig / genoeg (stoppen met een activiteit zoals spelen)
Wandelen
komen
blijven (voor grote honden is onderscheid staan-zitten-liggen noodzakelijk)
Op wandeling jou in de gaten houden indien niet aangelijnd (verloren lopen vermijden)
Andere dieren
Door nu even onder te verdelen kom ik bij nog een belangrijk element:
Houding tegenover andere honden
Bericht door: Luc op Februari 20, 2007, 09:42:44
Op mijn laatste bericht heb ik geen reactie meer gehad. Kan iedereen zich vinden in deze reeks aan minimum gehoorzaamheid? Kan iedereen zich vinden in de onderverdeling in drie rubrieken?
Thuis
zindelijk zijn
Openbare weg
komen
Sociaal contact
houding tegenover honden op bezoek en op wandel
houding tegenover mensen op bezoek en op wandel
Bericht door: Bezoeker op Februari 20, 2007, 09:45:52
Ik wel alhoewel bepaalde dingen voor mij niet zo belangrijk zijn, zo moeten ze bij mij niet aan de voet lopen als we gaan wandelen
Bericht door: Dogsfriendly op Februari 20, 2007, 10:05:47
Omdat er geen reactie komt, hoef je geen twee keer dezelfde tekst te schrijven hoor Luc

Bericht door: Luc op Februari 20, 2007, 11:34:17
Citaat van: "chris1970"
Ik wel alhoewel bepaalde dingen voor mij niet zo belangrijk zijn, zo moeten ze bij mij niet aan de voet lopen als we gaan wandelen
Misschien is dit niet voldoende goed geformuleerd. Misschien is beter:
Aan de lijn meewandelen zonder trekken (is vooral voor de iets grotere en sterkere hond van belang)
Bericht door: Luc op Februari 20, 2007, 11:35:51
Citaat van: "Dogsfriendly"
Omdat er geen reactie komt, hoef je geen twee keer dezelfde tekst te schrijven hoor Luc

Sorry, had je niets gezegd had ik het nog nooit opgemerkt. Is een vergissinkje. Geen snode bijbeloelingen
Bericht door: Dogsfriendly op Februari 20, 2007, 12:54:13
Citaat
Bedoeling is een soort handleiding te krijgen voor de hondeliefhebber die zijn lieveling enkel als gezelschap wilt houden
ik ken iemand die zijn hond enkel als gezelschap houdt, die gaat er niet mee naar de hondenschool, want dat is tijds - en geldverspilling...
die kan niet zitten op bevel, niet liggen op bevel, niet mooi aan de voet wandelen...
en toch is dat een braaf hondje eh

hij schiet wel uit naar andere honden, maar doet mijn 'geleerde' en 'gesocialiseerde' hond ook...
da hangt allemaal van hond tot hond en van baas tot baas af, in hoeverre dat dat allemaal lukt hoor...
Bericht door: Krak op Februari 20, 2007, 01:07:43
Citaat
Thuis
zindelijk zijn
Openbare weg
komen
Sociaal contact
houding tegenover honden op bezoek en op wandel
houding tegenover mensen op bezoek en op wandel
ik wil niet ambetant doen, maar kzou er nog wat bijdoen.(heb dit topic nu pas gelezen

)
thuis:
-slopen
- gewoon aan bench?
- laat zich borstelen?
-makkelijk leiband/tuigje aan en uitdoen?
- waken ja/nee
- baknijd
- dominant over speelgoed ea
openbare weg:
-rent niet achter auto's, fieters, brommers,.. aan
- kan een voetganger passeren zonder deze omver te springen
- kan een andere hond passeren zonder aanstalten te maken tot vechten
- schrikgedrag? (agressief, ineen krimpen, blijven staan, weglopen,...)
sociaal contact:
- algemene jachtdrift naar vee, knaagdieren, vogels,... (als cavia eigenares gezien dan...)
- reactie op paarden, koeien,...
- houding en reactie naar kinderen
[/b]hond moet zich laten verzorgen / betasten / onderzoeken dit lijkt mij meer iets voor bij de dierenarts? daar heb je dan tanden laten zien, pootjes opheffen, oren onderzoeken, temperatuur nemen,...
houding van bezoek en honden thuis of op wandel is iets totaal verschillends. misschien onderverdelen?
Bericht door: Krak op Februari 20, 2007, 01:10:40
dan is er nog gedrag op verplaatsing zoals op cafe, bij vrienden,...
laat de hond zich oppakken
laat de hond zich aaien door vreemden
...
denk dat dit een lijstje is wat voor iedereen toch anders is zenne

maar ik snap dan ook niet echt de bedoeling ervan, tschoot mij gewoon te binnen

Bericht door: Luc op Februari 20, 2007, 03:31:57
@dogsfriendly,
Er zullen heel wat mensen zijn die nooit zullen kunnen koken, met of zonder opleiding. Betekent dit dat er geen kooklessen moeten bestaan? Is het meteen zinloos een basis te creëren voor amateurs?
Anderzijds wilt iedereen heel lekkere maaltijden voorgeschotel krijgen, maar af en toe, en bij sommigen geregeld, is het wat minder om het zacht uit te drukken.
Ik begrijp je opmerking, maar ... altijd die "maar" en dan komt het. Ik weet het. Maar ik geloof dat als één procent van de forumbezoekers één of meerdere voordelen halen uit de tips en trics die ik hoop samen te brengen in enkele topics of zelfs bijdragen, dan is de opzet geslaagd.
Te veel mensen hebben een hond en het enige dat andere mensen beschermen tegen die hond een koordje van enkele meters lang en een diameter van een halve centimeter. Daarbovenop gaat het dikwijls over grote honden. Dat is koren op de molen van de hondenhaters.
Andere mensen hebben dan wel een opgevoede hond, maar als je dan de opvoedmethode observeert, dan vraag je je af waarmee zij bezig zijn.
@krak
Je opmerking ivm kinderen is inderdaad volledig terecht. De andere elementen zijn inderdaad zinvol, maar leiden ons te ver of kaderen al in de verschillende minimumvereisten.
Hoe uitgebreider, hoe moeilijker en hoe hoger de drempel om er iets zinvols mee te doen. In een later stadium kunnen een aantal hondeliefhebbers wel nut hebben van je opmerkingen.
Bericht door: Krak op Februari 20, 2007, 11:14:28
hoe uitgebreider ge het gaat maken (wat ge ook aan het maken zijt want dat is mij nog altijd een raadsel), dan kunnen toekomstige eigenaars wel eruit filteren wat voor hun belangrijk is en waar ze zelf nog niet op voorhand aan gedacht hebben.
vb de hond een dierenartsonderzoek aanleren. hoeveel hebben er bij hun 1ste hond aan gedacht om deze handelingen aan te leren bij de hond of de hond hieraan te laten gewennen? tis maar gelijk ge het bekijkt zeker?
en ale, ik zie hier nergens een opvoedingsmethode staan, alleen maar punten die voor sommige eigenaars belangrijk kunnen zijn (ale, voor u want ge filtert nogal ne gang vind ik

en nie alleen van mij zenne) denk dat als mensen hier vragen hebben bij de opvoeding, ze toch wel goed geholpen worden? niet?
Bericht door: Luc op Februari 21, 2007, 03:50:52
We vullen onze minimum vereisten nog maals aan met het gedrag bij de veearts.
Krak,
Mijn ervaring is dat soms minder meer betekent. Bovendien is er al iemand die mij er op wijst dat zijn hond niet aan al die vereisten voldoet. De mijne voldoet er ook al niet aan.
Waar wil ik naar toe? Uit de ervaringen van de forumgangers de beste methode(n) filteren om één van die minimumvereisten aan onze hond aan te leren. Als dit te vinden is in één topic, is dit een meerwaarde voor het forum. Hetzelfde geldt voor gezondheid, maar dat wordt al toegepast dacht ik.
Een nieuwe forumganger kan dan binnen een minimum aan tijd een maximum aan praktische informatie verzamelen. Aan hem of aan haar om er mee te doen wat hij of zij wilt.
Bericht door: Krak op Februari 21, 2007, 04:36:04
Luc, ik denk dat je toch wel 1 heel belangrijk detail bent vergeten,
dat is dat elke hond anders is en wat werkt voor de ene hond is complete kapotmakerij voor de andere.
elke hond heeft zijn eigen karakter, zijn eigen mogelijkheden, beperkingen, willeke, wensen,...
ik vind nog altijd dat je bij het opvoeden vooral moet leren kijken naar de grens van je hond. elke hond heeft een andere grens op elk gebied en ik vind dat je die moet respecteren en niets mag forceren. iedereen kan tenslotte een hond leren zitten of liggen, maar de manier waarop, das voor elke hond verschillend.
en mijn honden voldoen ook belange na niet aan alle eisen, hangt ervanaf hoe je ze bekijkt althans. zijn ze daarom minder goede huishonden? belange na niet!
Bericht door: Luc op Februari 21, 2007, 04:46:36
Krak,
Volledig akkoord met je opmerking.
Bericht door: Krak op Februari 21, 2007, 04:49:36
ale, als je bekijkt dat elke hond een andere grens heeft, een ander verleden, karakter,... en dus ook elke hond een andere opvoedingsmethode nodig heeft, lijkt het mij nogal onlogisch om een algemene opvoedingsmethode te zoeken.
zo zal ik jou hond niet kunnen opvoeden op de manier zoals ik Maya of Krak of Sifra opvoed. net zo goed zal jij met jou opvoedingsmethode hier hoogst waarschijnlijk de mist in gaan met mijn 3 dames. (kzeg niet dat die van u opvoeding nodig heeft, maar ge snapt mij wel he)
Bericht door: Riet op Februari 21, 2007, 09:25:57
Amaai, je hebt er al een ganse boterham van gemaakt met drie verschillende topics.

Voor antwoorden zul je nog wat geduld moeten hebben want dat kan lang worden.
Bericht door: Luc op Februari 22, 2007, 08:59:55
Krak,
Eigenlijk kan je hetzelfde van mensen zeggen en toch is er een psychologische wetenschap die zowat alles van het menselijk gedrag in "wetmatigheden" kan vastleggen.
Er zijn zo veel verschillende soorten vrouwen en toch zijn er links en rechts mannen die tachtig procent van de vrouwen die ze tegenkomen (kunnen) verleiden en hun aanpak is in grote lijnen altijd hetzelfde.
Zowel bij mensen als bij honden kan je stellen dat er bepaalde principes vast te leggen zijn en dat daarbinnen nuances in gedrag nodig zijn.
Er zijn zoveel verschillende soorten honden en toch zal de overgrote meerderheid zindelijk zijn. Hoeveel verschillende aanpakken zijn er? Welke zullen wij hier verkiezen als beste?
Bericht door: Krak op Februari 22, 2007, 10:16:48
tja, ik geloof nog altijd dat mensen meer geholpen zijn met individueel advies, dan met het advies dat ze even goed uit de boekskes kunnen halen.
blijkbaar vind je het moeilijk om aan te nemen dat de 'beste' opvoedingsmethode voor iedere opvoeder en voor elke opvoedeling verschillend is. zodus bestaat er niet iets als de 'beste opvoedingsmethode'.
nu ja, nog veel plezier met het vinden van de 'beste' manier, ik ga er geen woorden aan vuil maken want volgens mij zijn daar al 1000den boeken over geschreven en uiteindelijk doet ieder het nog op een andere manier.
Bericht door: Sale Môme op Februari 23, 2007, 05:58:03
Citaat van: "Luc"
Krak,
Eigenlijk kan je hetzelfde van mensen zeggen en toch is er een psychologische wetenschap die zowat alles van het menselijk gedrag in "wetmatigheden" kan vastleggen.
Er zijn zo veel verschillende soorten vrouwen en toch zijn er links en rechts mannen die tachtig procent van de vrouwen die ze tegenkomen (kunnen) verleiden en hun aanpak is in grote lijnen altijd hetzelfde.
Zowel bij mensen als bij honden kan je stellen dat er bepaalde principes vast te leggen zijn en dat daarbinnen nuances in gedrag nodig zijn.
Er zijn zoveel verschillende soorten honden en toch zal de overgrote meerderheid zindelijk zijn. Hoeveel verschillende aanpakken zijn er? Welke zullen wij hier verkiezen als beste?
De beste methode bestaat niet, ik werk met de blindegeleidehondjes ander dan met de therapiehonden en nog anders dan met de speurhond in spé...
Het hondje van de bejaarde krijgt een andere trainingsmethode dan het hondje van iemand die bijvoorbeeld een jong-volwassene is...(timing)
Verder veranderen de methodes continue... de manier waarop ik nu training geef is volgens mij een stuk beter dan de manier waarop ik twee jaar geleden training gaf... Dat heeft te maken met workshops volgen, seminaries volgen maar vooral met ervaring...
Een hond trainen moet een afstemming zijn, een afstemming op baas en hond... Voor mij geldt vooral dat de trainingsmethode verantwoord is en zo weinig mogelijk stress veroorzaakt bij baas en hond...
Toen ik tien jaar geleden training gaf heb ik er nooit bij stilgestaan en zeker nooit gehoopt dat je een hond in een dag kunt leren liggen en blijven met afleiding enzoverder... vandaag moet ik vaststellen dat het principieel gezien op 1 minuut kan...
Bericht door: Luc op Februari 24, 2007, 11:50:50
Citaat van: "Sale Môme"
De beste methode bestaat niet, ik werk met de blindegeleidehondjes ander dan met de therapiehonden en nog anders dan met de speurhond in spé...
Het hondje van de bejaarde krijgt een andere trainingsmethode dan het hondje van iemand die bijvoorbeeld een jong-volwassene is...(timing)
Verder veranderen de methodes continue... de manier waarop ik nu training geef is volgens mij een stuk beter dan de manier waarop ik twee jaar geleden training gaf... Dat heeft te maken met workshops volgen, seminaries volgen maar vooral met ervaring...
Een hond trainen moet een afstemming zijn, een afstemming op baas en hond... Voor mij geldt vooral dat de trainingsmethode verantwoord is en zo weinig mogelijk stress veroorzaakt bij baas en hond...
Toen ik tien jaar geleden training gaf heb ik er nooit bij stilgestaan en zeker nooit gehoopt dat je een hond in een dag kunt leren liggen en blijven met afleiding enzoverder... vandaag moet ik vaststellen dat het principieel gezien op 1 minuut kan...
Sale Môme én Krak,
Bij deze herzie ik mijn mening. Laat ons aannemen dat de beste methode niet bestaat.
Maar misschien bestaat er nog een mogelijkheid meer bij te leren dan enkel dat gegeven. Sale Môme, je zegt:
Citaat
Voor mij geldt vooral dat de trainingsmethode verantwoord is en zo weinig mogelijk stress veroorzaakt bij baas en hond...
Ook zeg je:
Citaat
Er is dus in de eerste plaats een onderscheid te maken naar de verschillende doelgroepen, ook onder die mensen die hun hondje louter hebben voor plezier en gezelschap.
Kunnen een aantal richlijnen binnen die doelgroepen gedefinieerd worden?
Zo denk ik bijvoorbeeld aan dingen die ik hier rechts en links gelezen heb zoals: eerst eet de mens, dan de hond. De hond maakt plaats voor de mens. Wanneer je door een deuropening moet bijvoorbeeld, ga de mens voor en pas dan de hond. Dit zijn drie heel eenvoudige richtlijnen die er aan mee helpen de hond zijn ondergeschikte plaats duidelijk te maken.
Bericht door: Mariska op Maart 01, 2007, 02:11:43
De beste methode bestaat nooit.
Het karakter telt ook altijd mee. De ene hond heeft een strengere aanpak nodig dan een andere.
Hoewel ik zeker niet honden met kinderen vergelijk is het een beetje dezelfde situatie, het ene kind is ook het andere niet.
Als je je gewone basis-opvoedingsregels inzake gehoorzamen & veiligheid hanteert en je hond aangenaam in omgang is met mensen en dieren, ben je al goed op weg, denk ik. Alles wat je verder onderneemt zoals trainingen ligt aan het karakter van je hond.
Iedereen stelt verschillende prioriteiten aan zijn hond en dat is niet voor iedereen gelijk en is ook niet voor elke hond realiseerbaar.
Voor ik begon aan onze hond had ik een gebrek aan kennis en zelfvertrouwen ( op dat gebied, bedoel ik dan ). Nu merk ik dat het met mijn gezonde manier van denken heel goed gaat. Tuurlijk loop je eens tegen een probleempje aan, maar daar leer je, samen met je hond, veel uit. Boekjes lezen kan je doen tot je grijs ziet, maar als je geen aandacht hebt voor je huisdier en de tijd niet neemt ( lees: ik met mijn Bull Terrier= geduld hebben) maakt dit lezen niet veel uit.
In alle boekjes kom je hetzelfde tegen, maar geef mij toch maar de ervaringswissel met mensen die het zelf ondervinden.