Welkom gast, aub log in of registreer om volop van het forum te genieten.

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Hulp vragen bij zoek-apport.  (gelezen 936 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Borderfan
Deugenietje
*

Geslacht: Vrouw

A woman's best friend is her Border Collie!

« Gepost op: Juli 21, 2010, 21:06:53 »

Hoi 
Sinds kort train ik met Hinta in P1.
Maar de zoek apport is een probleem.
Ik had 1x de fout gemaakt om haar na de training wat te helpen. 
Nu 'vraagt' ze elke keer om hulp.
Ze is dan wel even aan 't zoeken, maar dan geeft ze het op en staat ze me aan te kijken.
De instructeur helpt haar dan en dan lukt het goed, maar ze durft soms nog wat rondneuzen als ze haar apportje al vast heeft, maar toen de instructeur haar riep kwam ze direct.
Omdat dit niet zo vlot ging mocht ik de oefening opnieuw doen. En weer wachtte ze.
Ik heb zo de indruk dat ze het, meestal, goed genoeg weet hoe ze bij haar apport moet komen, maar dat het gewoon vertikt om te zoeken en liever op hulp wacht.
Voor de rest doet ze alle oefeningen goed, behalve die zoek-apport gaat minder.
Ik hoop dat ik dit gedrag er nog uit krijg. En dat ze zo'n gedrag niet gaat vertonen op een wedstrijd.
Grtjes Dorien 

Borderfan
Deugenietje
*

« Antwoord #1 Gepost op: Augustus 19, 2010, 13:50:34 »

Inmiddels heeft ze momenten waarop ze het goed doet en haar apport zelf gaat zoeken.
Maar als ze er niet direct aan kan heeft ze de neiging om hulp te vragen.
Er is dus nog wat werk aan.  wink

Linsey
Blaffertje

« Antwoord #2 Gepost op: Augustus 20, 2010, 14:00:56 »

Heb je het al eens geprobeerd met de snoepjes? (ik had op het gh forum iets op jou berichtje gezet) Kai zocht echt compleet niet, vroeg telkens hulp aan mij door te blaffen, piepen, kijken naar mij en nu al enkele trainingen dat hij zelfstandig blijft zoeken, ook al loopt hij de ingang voorbij en vind de apport niet hij blijft zoeken en geeft niet op. Ik doe zo'n zoekspelletjes bijna elke dag met Kai en als ik op training een moeilijke apport heb gehad waar Kai toch hulp vroeg (zoals woensdag, ingang was onder de stoel waarop je zat met een hoop valse ingangen, kende hij nog niet) dan doe ik hem thuis nog eens over de volgende dag, maar dan met snoepjes.

Ik zal het misschien even hier ook zetten, misschien heb je het niet gezien:
Citaat
Ik had hetzelfde probleem met Kai, teveel geholpen en dus wachtte hij telkens op mijn hulp. Ik heb dat er terug uit gekregen door in plaats van de apport in het doolhof te gooien, een snoepje in het doolhof te gooien, iets nemen wat ze heel graag eten. De meeste honden doen veel meer moeite voor eten en blijven moeite doen. De eerste keer toen ik dit deed heb ik echt een halfuur gewoon gestaan zonder iets te zeggen, Kai keek naar mij, blafte naar mij, sprong tegen mij en uiteindelijk zocht hij de ingang. Nu doe ik thuis met een puppyren zoekspelletjes op dezelfde manier om dit zo te houden (heb ik eerst mee geoefend voordat ik doolhoven op hondenschoolterrein deed met snoepjes, terwijl op training gewoon de apport heel makkelijk gemaakt), in het begin dagelijks, nu nog een paar keer per week en Kai zoekt voortaan heel goed en weet dat hij van mij geen hulp moet verwachten (tenzij een keer een 'over' als de ingang in de hoogte is of 'door' als hij echt de ingang niet ziet). Dit zijn filmpjes van hoe ik thuis oefen:
http://www.youtube.com/watch?v=VeTinEJXUWs
http://www.youtube.com/watch?v=8oNUKINygp8
Maar dan elke keer iets anders.

Dino (mijn pup) laat ik ook elke dag zijn eetbak zoeken in een doolhof, met tunnels, valse ingangen,... Ik zie bij Kai dat dat echt enorm helpt bij het aanleren van een zoekapport. wink
Borderfan
Deugenietje
*

« Antwoord #3 Gepost op: Augustus 21, 2010, 11:32:35 »

Hoi Linsey
Jouw tip heb ik nog niet geprobeerd.  bloos
Dat zal ik de volgende keer zeker doen, maar misschien dat ik het snoep kan vervangen door een tennisbal.  weetniet
Daar is ze stapelgek op en daar doet ze echt alles voor.

Riet
AdviesRaad
Lang Tongblad

« Antwoord #4 Gepost op: Augustus 21, 2010, 15:03:42 »

krab Mag je dan voor die zoek-aport geen tennisbal gebruiken?

els
AdviesRaad
Keffertje

« Antwoord #5 Gepost op: Augustus 21, 2010, 21:05:59 »

Tennisbal mag zeker... alleen soms moeilijk om die te laten afgeven  fluit

Ik zou de moeilijkere apporten een tijdje zo laten - eventueel als laatste gaan en aan de instructeur vragen dat ze het wat makkelijker maken, meestal is dat simpel op te lossen door een hekje wat te verzetten ofzo. Ik vrees dat ze er ondertussen al een gewoonte van gemaakt heeft - een border leert snel - ook de foute dingen  ojee

Probeer wat in te schatten wat ze wel en niet kan en bouw daar verder op - het zijn namelijk niet allemaal natuurtalenten, ervaring speelt zeker een rol.

Ondertussen NIET helpen, zelfs al duurt het lang, desnoods oefening stopzetten en efkes iets anders gaan doen. Ik kijk ook altijd naar de grond ofzo - en sta stokstijfsteendood  laughing

Borderfan
Deugenietje
*

« Antwoord #6 Gepost op: Augustus 22, 2010, 10:31:06 »

Tennisbal mag zeker... alleen soms moeilijk om die te laten afgeven  fluit

Ik zou de moeilijkere apporten een tijdje zo laten - eventueel als laatste gaan en aan de instructeur vragen dat ze het wat makkelijker maken, meestal is dat simpel op te lossen door een hekje wat te verzetten ofzo. Ik vrees dat ze er ondertussen al een gewoonte van gemaakt heeft - een border leert snel - ook de foute dingen  ojee

Probeer wat in te schatten wat ze wel en niet kan en bouw daar verder op - het zijn namelijk niet allemaal natuurtalenten, ervaring speelt zeker een rol.

Ondertussen NIET helpen, zelfs al duurt het lang, desnoods oefening stopzetten en efkes iets anders gaan doen. Ik kijk ook altijd naar de grond ofzo - en sta stokstijfsteendood  laughing

Dank je wel voor de tips Els.  thumbsup

Ziggy
Ploeteraartje
*

www.dogvision.be

« Antwoord #7 Gepost op: Augustus 22, 2010, 11:41:25 »

ik raad je aan om absoluut NIET te helpen.
bij Ziggy is het zo ver gekomen dat ze in een simpele U-vorm de apport niet meer ging halen zonder hulp van de trainer.

Wanneer ik met haar alleen trainde zocht ze in eender welke opstelling haar apport en bracht ze hem perfect in zitvoor terug (en met kwispelende staart)
Ik heb bijgevolg ferm ruzie gehad met de trainer omdat ik hem verbood om nog te gaan helpen. Terwijl hij deed alsof ze het niet kon en ik een geit was die niet inzag dat ik ze moest helpen. Maar effectief, als hij zich afzijdig hield en ik het commando nog eens herhaalde, zag je ze ff twijfelen maar ging ze de apport toch halen.

Helpen is echt not done. Als het te moeilijk is kan je beter een andere oefening doen, of de apport in een makkelijker stuk leggen, of bv zelf in het doolhof kruipen en je hond roepen (bij sommigen stimuleerd dat meer om te leren zoeken)
Borderfan
Deugenietje
*

« Antwoord #8 Gepost op: Augustus 22, 2010, 14:30:52 »

Dank je Ziggy.
En ja, ik ben er zelf ook niet zo voor om haar te helpen.
Ik zal eens aan de instructeur vragen de apporteeroefening, als ik denk dat het wat te moeilijk is voor Hinta , het dan wat makkelijker te maken.  wink

Linsey
Blaffertje

« Antwoord #9 Gepost op: Augustus 22, 2010, 17:10:27 »

Je kan eender wat gebruiken waar de hond zot van is en alles voor zou doen om het te bemachtigen, het is namelijk belangrijk dat ze na lange tijd wachten op jou hulp nog altijd ernaartoe willen omdat de eerste keren dan niet zo goed zal gaan. Bij Kai had ik de eerste keer zien lievelingsnoepje genomen en dan ook een heel makkelijke zoekapport, maar toch nog wel eentje waar ze een beetje de ingang moeten zoeken (moet je wel zeker zijn dat de hond de ingang kan vinden, dat alleen het niet-zelfstandig zoeken het probleem is). Als je een bal gebruikt ook oppassen dat het niet naar de kant rolt, toch zeker de eerste keren zien dat je het mooi in het midden laat vallen, anders is de moeilijkheidsgraad ook weer groter. En vooral niet helpen, het kan de eerste keer lang duren. Kai had ook onbewust van mij aangeleerd dat mijn hulp erbij hoorde en het is altijd moeilijk om slechte gewoontes terug af te leren, leeuwhondjes staan er ook om bekend dat ze ook foute dingen heel snel aanleren en dat heb ik met Kai al dikwijls geweten ojee Het helpt voor Kai dus heel goed en ik zal alle toekomstige honden zo dit leren van pups af aan, bij Dino merk ik ook dat het al vruchten afwerpt door zijn eetbak in een doolhof te zetten, de eerste keren keek hij van baasje help mij, heb me gewoon omgedraaid en nu soms als ik richting doolhof ga zit hij er al in voordat ik kan zeggen wachten lol Voor een pup ook leuk dat hij mag 'werken' voor zijn eten, Dino doet dit veel liever dan dat ik zijn eetbak gewoon neer zet (ik doe niet elke maaltijd een doolhof alleen de maaltijd 's avonds).
Maar misschien dat het niet voor elke hond werkt, is maar iets wat ik zelf gezien heb dat werkt wink

Dat doe ik voortaan ook, ik mag echt compleet niet naar Kai kijken of hij stopt met zoeken.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: