Je kan eender wat gebruiken waar de hond zot van is en alles voor zou doen om het te bemachtigen, het is namelijk belangrijk dat ze na lange tijd wachten op jou hulp nog altijd ernaartoe willen omdat de eerste keren dan niet zo goed zal gaan. Bij Kai had ik de eerste keer zien lievelingsnoepje genomen en dan ook een heel makkelijke zoekapport, maar toch nog wel eentje waar ze een beetje de ingang moeten zoeken (moet je wel zeker zijn dat de hond de ingang kan vinden, dat alleen het niet-zelfstandig zoeken het probleem is). Als je een bal gebruikt ook oppassen dat het niet naar de kant rolt, toch zeker de eerste keren zien dat je het mooi in het midden laat vallen, anders is de moeilijkheidsgraad ook weer groter. En vooral niet helpen, het kan de eerste keer lang duren. Kai had ook onbewust van mij aangeleerd dat mijn hulp erbij hoorde en het is altijd moeilijk om slechte gewoontes terug af te leren, leeuwhondjes staan er ook om bekend dat ze ook foute dingen heel snel aanleren en dat heb ik met Kai al dikwijls geweten

Het helpt voor Kai dus heel goed en ik zal alle toekomstige honden zo dit leren van pups af aan, bij Dino merk ik ook dat het al vruchten afwerpt door zijn eetbak in een doolhof te zetten, de eerste keren keek hij van baasje help mij, heb me gewoon omgedraaid en nu soms als ik richting doolhof ga zit hij er al in voordat ik kan zeggen wachten

Voor een pup ook leuk dat hij mag 'werken' voor zijn eten, Dino doet dit veel liever dan dat ik zijn eetbak gewoon neer zet (ik doe niet elke maaltijd een doolhof alleen de maaltijd 's avonds).
Maar misschien dat het niet voor elke hond werkt, is maar iets wat ik zelf gezien heb dat werkt

Ondertussen NIET helpen, zelfs al duurt het lang, desnoods oefening stopzetten en efkes iets anders gaan doen. Ik kijk ook altijd naar de grond ofzo - en sta stokstijfsteendood

Dat doe ik voortaan ook, ik mag echt compleet niet naar Kai kijken of hij stopt met zoeken.