Welkom gast, aub log in of registreer om volop van het forum te genieten.

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: WVL - Parochieveldwandeling - Doomkerke  (gelezen 712 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
els
AdviesRaad
Keffertje

Geslacht: Vrouw

« Gepost op: Januari 29, 2009, 13:37:26 »

Vertrek: Kerk Doomkerke, deelgemeente van Ruiselede
duur: 2.5u
km: 8.5

Ik heb deze wandeling gedaan in het jaar 2005 en beschrijf hieronder kort mijn verhaal

-

Na wat zoeken en misrijden vind ik het doodstille Doomkerke verborgen achter bomen, geplet tussen velden en weides.
Ik parkeer mijn wagen aan de kerk van het gehucht en lijn m'n hondjes aan, zodat ik de route kan aanvatten.
De parkeerplaatsen aan de kerk zijn maar krap bemeten, net groot genoeg om er mijn wrak (toenmalige Citroën Ax Fit) tussen te proppen.
ALs ik met mijn ogen naar de kerk gericht sta, start ik de route naar links. Ietsje verderop moet ik tussen twee huizen door, om zo uit te komen op een smal paadje dat ook als sluikweg voor fietsers wordt gebruikt. Dit ondervind ik aan den lijve en mag mijn - al - tengere lijf tegen de weideafsluiting persen met m'n honden bijna opgehangen tegen mij aan, wanneer een oudere vrouw met zakken volgepropt op de zijkant van haar fiets, mij passeert.
Daarna kan ik verder stappen, mijn honden kon ik daar loslaten. Alleen is dit van korte duur, want even verder staan er huizen en kom ik onder de bomen uit op privégebied. De eigenaren van die huizen stonden een deel van hun voortuin af en dus moet dit worden gerespecteerd. Aanlijnen die honden dus. Ik stap onder de bomen door en komen even verder aan een wat drukkere baan, die ik dien over te steken om zo uit te komen op een boerenbaantje die even verder in een S bocht verdwijnt achter een stel bomen. Daar vertrouw ik het niet om m'n honden te lossen, daar ik geen enkele wagen kan zien afkomen... maar daarna en nog enkele meters verder kom ik wat verder aan een graspad die ons op de grens met een vogelnatuurreservaat verder leiden. Daar genieten we van de fluitende vogeltjes en laat ik even mijn honden los.  Na het reservaat komen we terug op een boerenbaan en daar staat GEEN aanwijzing van het wandelpad aw wat me een gokje bezorgt. Ik wandel wat naar rechts en bemerk twee wegen die het bos inlopen (de andere kant is weide).
Welk pad moet ik nu nemen? krab ik waag een gokje en neem de tweede afslag (het bos in) naar links. Klaarblijkelijk kan ik toch nog goed gokken want even verder vind ik het zeshoekige bordje terug waarop de wandeling staat aangeduid. Verderop in het bos moet ik naar links en daar is een waterplas waar m'n hondjes even pootje-baden, waarna we terug via een boerenbaantje een hoek afsteken. De boomplanterijen zijn hier even rijk als de bomen zelf.
Eenmaal na dat hoekje te hebben afgestoken passeren we via een nog rustiger boerenbaantje enkele huizen, héél veel land, koeien en paarden. Twee blaffende Golden Retrievers, jagen ons, via hun tuinafsluiting, verder weg. We passeren een kapel, een café en een militair Domein. Daar gaat volgens het plannetje dat ik meeheb, de route in... maar volgens de paaltjes, blijft de wandeling langsheen de toch wel drukke tweevaksbaan lopen. Ik hou me dus maar aan de pijltjes die ik zie en wandel rechtdoor om dan wat verderop aan een wegversmalling (met van die plastic blokken) naar links te gaan.  Ik dien die versmalling met halsbrekende toeren te nemen, want de autobestuurders lijken me niet geneigd af te remmen voor een jongen met twee aangelijnde honden aw

Ik passeer wederom een stel honden op m'n linkerzijde, om dan even verder een baantje te nemen met kiezelsteentjes. Oef, hier kunnen mijn honden terug los en om eerlijk te zijn vind ik dit baantje het enigste 'mooie' voor m'n ogen, om doorheen te wandelen. Na nog één veld te hebben gepasseerd vol met mini-boompjes, betreft de rest van de wandelroute een boerenbaantje waar huizen langs staan. Onderweg komen we nog een zotte, doch lieve rottweiler tegen, die in companie is met een verdedig-mijn teef - labrador aw (het hek stond bovendien open en ik diende snel snel mijn honden aan te lijnen)
Even later sta ik terug aan de kerk.

Het café daar rechtover was helaas niet open, waardoor ik dus dorstig terug huiswaarts keerde. Mijn hondjes hadden wel hun water, want mijn koeltas is altijd open voor zo'n gelegenheden lol

Dit is een aanrader voor warme dagen - dankzij de bomen
Het is geen aanrader om deze wandeling te doen met honden die graag doorheen velden crossen - vanwege de vele boomkwekerijen.

Het is ook geen aanrader om deze wandeling te doen met een groep honden, omdat deze ook snel door velden gaan crossen... en jij wss ook geen kwade boomkweker achter je aan wilt wink

De wandeling met honden verdient een 5 waarbij de vijf punten volledig naar de waterput in het bos gaan en de enkele stukken waar je je hond ongestoord los kan laten wandelen

als je zonder honden zou gaan, dan krijgt deze wandeling een 8... de twee punten die ik afneem zijn voor de drukke straten die je moet dwarsen of langswandelen, wat niet echt een 'rust' is voor je oren ... en evenmin leuk om geheel langszij te moeten wandelen met elke minuut het gedacht dat de wagens je in de gracht gaan rijden (wegens een tekort aan voetpad)

--------------------------------------------------------------------------------
Titel: Re: WVL - Parochieveldwandeling - Doomkerke
Bericht door: Dogsfriendly op Juli 05, 2007, 11:11:13
--------------------------------------------------------------------------------

de parochieveldroute is te druk behuisd met gewone boerenbaantjes, om er met de hondjes langs te wandelen.

« Laatste verandering: Juli 27, 2009, 21:55:49 door dogsfriendly » Gelogd

sabine
AdviesRaad
Gravertje

Geslacht: Vrouw

« Antwoord #1 Gepost op: April 09, 2012, 18:52:35 »

(GPS) kaartje : http://nl.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=2697648

met knooppunten : starten aan de kerk en vervolgens volgende knooppunten 70 - 71 - 72 - 69 - 67 - 68 - 58 - 57 - 56 - 70
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: