Welkom gast, aub log in of registreer om volop van het forum te genieten.

Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Voeding  (gelezen 1291 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Xtreme Taz
Verjaardagsbazin
Lang Tongblad

Geslacht: Vrouw

« Gepost op: Juni 23, 2010, 12:23:23 »

Wie kan mij eens op weg helpen.
Ik geef Barney normaal Duck compleet, maar de laatste paar pakken die ik aan het gebruiken stinken, niet normaal meer. Vervaldatum is nog lang niet om, maar toch zit er een onfris geurke aan wat ik niet echt vertrouw. Nu wil ik over gaan op zelf Barney zijn maaltijden samen te stellen. Ik wil wel geen Barf geven, botten wil ik vervangen door botpoeder bvb.

Wie kan mij zeggen wat een hond juist nodig heeft aan spiervlees, orgaanvlees, botpoeder enz...

http://www.bloggen.be/cairn/

Enkel echte vrienden laten hun pootafdruk achter in je hart.
Binno
Bolletje Wol

« Antwoord #1 Gepost op: Juni 23, 2010, 17:23:33 »

goh, je kan je calcium ook halen uit gemalen eierschelpen, yoghurt enz.
eierschelpen zou dan ongeveer een theelepeltje zijn per 500gr vlees dacht ik
er bestaan ook wel kant-en-klare botmixen, maar waar daar kan ik je zo direct niet mee verderhelpen vrees ik

qua vlees kan eigenlijk alles, behalve varkensvlees ivm gevaar op ziekte van Aujeszky
orgaanvlees is het kleinste deel van de voeding (oppassen als je teveel geeft, kan laxerend werken, vooral lever dan, hart valt nog wel mee vind ik)
de percentages die je ongeveer kan aanhouden zijn
60-70% spiervlees
15% orgaanvlees
15% bot

maar waarom geen bot?
heeft dat iets met zijn klier te maken die verwijderd is of durf je het liever niet te geven?

zou al een stuk makkelijker zijn namelijk en goed voor zijn gebit
genoeg kleine dingen zoals kippennekken, kippenvleugels, stukjes karkas van kip en konijn, haantje, kwartel... allemaal wel vrij zacht om weg te kauwen
en dan is het ook makkelijker om de verhoudingen juist te hebben zonder al te veel moeten afwegen en rekenen
(heb ik nooit gedaan, dus die berekeningen zijn niet mijn strafste kant  bloos)
je verdeelt dan gewoon zo'n beestje in een aantal stukken, als Barney die over een aantal dagen helemaal op heeft (afgewisseld) en je er nog een klein beetje orgaanvlees bijgeeft omdat dat grotendeels verwijderd is uit die beestjes die je zo in de winkel koopt, dan is het sowieso kompleet
afin ja, zo doe ik het toch min of meer
maar ik geef nog wel deels Carnibest bij (deels uit gemakzucht, en ook makkelijk om Binno haar pillekes in te verstoppen fluit)

stil je kan ook je licht eens gaan opsteken op sites als Barfplaats, Voernatuurlijk ea. stil

Xtreme Taz
Verjaardagsbazin
Lang Tongblad

« Antwoord #2 Gepost op: Juni 23, 2010, 17:28:10 »

Dank je Binno  duim omhoog

Ik durf eerlijk gezegd geen bot geven omdat je best vaak hoort dat het mis gegaan is. Botsplinters in keel en/of buik enz. Ik weet wel dat het gemakkelijker zou zijn, maarja, die angst overwint.  bang

Christel
Grommertje

« Antwoord #3 Gepost op: Juni 23, 2010, 18:27:26 »

Ik stel ook zelf samen volgens de volgende verhoudingen : 70% spiervlees, 15% orgaan en 15% bot.

Het bot dat ik geef is gemalen omdat ik het dan perfect kan afwegen. Als Skye teveel bot krijgt heeft hij problemen met zijn stoelgang. Ik maal kippennekken, kippenkarkas, haaskarkas en fazantkarkas. Haas en fazantkarkas vries ik in tijdens het jachtseizoen omdat dat anders niet te krijgen is. Nadat het bot gemalen is hou je precies gehakt over, geen botje meer te zien.
Ik maal hiermee  http://www.en-garde.nl/product_info.php?cPath=59&products_id=568  dat gaat perfect !
Zo'n vleesmolen kan je voor een prijsje kopen op een of andere rommelmarkt.

Verder krijgen ze elke dag een beetje yoghurt door hun vlees en twee keer per week een rauw eitje.

Je kan het spiervlees dat je geeft ook malen in die molen dat doe ik ook.

Kant en klare botmixen heb ik nog niet geprobeerd.

Xtreme Taz
Verjaardagsbazin
Lang Tongblad

« Antwoord #4 Gepost op: Juni 23, 2010, 18:33:27 »

Dank je  duim omhoog

Linsey
Blaffertje

« Antwoord #5 Gepost op: Juni 23, 2010, 19:21:36 »

Lotje geef ik ook bijna geen botten, alleen kippennek. Kwartel uit de carrefour (precies een mini kipje dan) geef ik ze ook, maar dat knip ik met de schaar helemaal fijn, nog fijner dan 1cm zijn de stukjes, kwartel is makelijk te knippen. En dan krijgt ze van bot nog gemalen karkas dat een mix is van verschillende diersoorten (in wildseizoen ook wild), kost zo'n 0,65 euro per kg en dat koop ik in de plaatselijke pluimveeslachterij, misschien kan je in jouw buurt ook rondhoren? Van kiezebrink heb je nu ook gemalen fazant zonder borstvlees en gemalen haasbout met orgaan. De gemalen fazant heb ik in de vriezer was normaal voor Lotje en de pup ook, maar Lotje moet het niet.

Dit is een menuutje van Lotje om je een idee te geven:
Maandag: 100g spiervlees, runderrib (alleen om op te kauwen)
Dinsdag: Halve kwartel, 1 kippenhartje
Woensdag:   100g gemalen schapenpens
Donderdag: 50g gemalen karkas, 20g kalkoenhart, 20g eendenlever, 10g konijnennier, 1 ei
Vrijdag: 1 kippennek, 50g spiervlees
Zaterdag: Blikvoer van applaws of Bandit wildmix (sinds kort nog maar gewoon omdat ze het lekker vind  tonge)
Zondag: 50g zalm of kabeljauw, 50g gemalen karkas

Spiervlees is afwisselend kalkoen, kip, konijn, rund, paard, haas, zebra, struisvogel, parelhoen, lam, geit of hert.
Verder krijgt ze elke dag wat zeewier en yoghurt met wat honing.

Ik reken wel altijd de percentages uit, gewoon om eens te kijken of alles wat klopt tonge
« Laatste verandering: Juni 23, 2010, 19:23:16 door Linsey » Gelogd
Xtreme Taz
Verjaardagsbazin
Lang Tongblad

« Antwoord #6 Gepost op: Juni 23, 2010, 19:39:22 »

Dank je.  duim omhoog

Hier langs hebben we een fazantenkweker zitten, zal daar eens een lichtje gaan opsteken.  duim omhoog

Ilero
Springertje

« Antwoord #7 Gepost op: Juni 23, 2010, 19:50:58 »

Ik vind de uitleg ook interessant. Zeker de tip van de vleesmolen want was al aan het kijken waarmee ik bot kan mee fijn malen.

Christel
Grommertje

« Antwoord #8 Gepost op: Juni 23, 2010, 21:38:24 »

Nog vergeten te zeggen. Ze krijgen hier ook 1x per week vis, is heel goed voor hun vacht.
Ze krijgen dan zalmsnippers of kabeljauwsnippers. Zalmsnippers en kabeljauwsnippers zijn de resten van een zalm en kabeljauw na het fileren daar hangen toch nog flinke stukken vis aan. Gewoon vragen bij de plaatselijke visboer je krijgt dat gratis.

Kwartels gaan hier ook door de vleesmolen zonder problemen.

@ XT, zeker gaan horen bij de fazantenkwekerij je kan daar waarschijnlijk voor een prijsje lekkere dingen voor Barney kopen.

Xtreme Taz
Verjaardagsbazin
Lang Tongblad

« Antwoord #9 Gepost op: Juni 24, 2010, 19:50:27 »

Ik ben nog volop dingen aan het opzoeken ivm vers. En om al eens iets nieuws te proberen heb ik vandaag alvast eens smuldier geprobeert. Wat een verschil kwa geur en uitzicht met Duck amai. De jongen heeft er goed van gesmikkeld, daar ben ik zeer blij mee. Nu kan ik op mijn gemakje eens uitkijken waar ik wat kan kopen enzo  duim omhoog

charmed
dikkopske

Charming!

« Antwoord #10 Gepost op: Juni 24, 2010, 20:16:41 »

Ik bestel nu barf (gemalen) bij Kiezebrink. Ik heb een compleet menu samen kunnen stellen van gemalen vlees/botmixen (dat is karkas met organen) van hen.
Dag 1 krijgen ze Fazantmix
Dag 2 Hertenspiervlees
Dag 3 Eendenmix
Dag 4 Lamspens
Dag 5 Hazenmix
Dag 6 AA Haring (all-animal) hele haring gemalen) niet bij K te krijgen
dag 7 Kalkoenspiervlees (ook niet bij K te krijgen
dag 8 Konijnenmix
Dag 9 Lamspens
Dag 10 Eendenmix
Dag 10 Paardenspiervlees
Dag 11 Hazenvlees
Dag 12 witvlees

je kan uiteraard ook zelf malen, maar de prijs blijft hetzelfde van hele stukken of gemalen. En vet, dat zie je in gemalen vlees wel zitten, dat kun je er dan zo uithalen. Zelf ben ik van deze leverancier nog niet grote stukken vet tegengekomen. Van All-Animal heb je ook kwartel en konijn in vacht gemalen (daar spugen ze hier van) Kwartel vinden ze hier nog wel lekker en de haring ook. ;) AA heeft ook kip. Hier kan je een volledig menu mee samenstellen.
Ilero
Springertje

« Antwoord #11 Gepost op: Juni 24, 2010, 21:10:36 »

Hier hebben ze het liefst Smuldier vlees van Kvv. Haaksbarf gaat er ook wel in maar het liefst vanal hebben ze gewoon kip het liefste.

Xtreme Taz
Verjaardagsbazin
Lang Tongblad

« Antwoord #12 Gepost op: Juni 24, 2010, 21:26:21 »

Dank je voor het menu Charmed  duim omhoog

charmed
dikkopske

Charming!

« Antwoord #13 Gepost op: Juni 24, 2010, 21:41:42 »

Ik maal hiermee  http://www.en-garde.nl/product_info.php?cPath=59&products_id=568  dat gaat perfect !
Zo'n vleesmolen kan je voor een prijsje kopen op een of andere rommelmarkt.
Moet je daar niet veel kracht voor zetten om te malen?
Christel
Grommertje

« Antwoord #14 Gepost op: Juni 24, 2010, 21:54:02 »

Dat ligt eraan wat je wil malen. Spiervlees en orgaan zijn geen probleem, bot gaat wat moeilijker maar dat is werk voor de mannen hier in huis  hihi
Leo heeft deze avond 5 kg kippenkarkas gemalen, zijn armspieren zijn weer getraind  thumbsup

Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: