blaffen en stress en enthousiasme
kijk naar een wolfen roedel daar word zogoed als niet geblaft
dus van erfelijkheid kan je niet spreken
blaffen in doggydans is meestal een teken dat de hond een oef. niet begrijp of niet kan volgen of dat hij pijn heeft
ik blijf daar bij ,,,veel honden doen het bij dezelfde oefeningen
waarom blaffen veel honden naar hun baasje omdat wij ze voor het blaffen negatief of positief beloont hebben
vb. als 20 keer een bal weggooit en dan in één keer niet , gaat 80 % van de honden een blaf geven ,,,
waarom een blaf , in mijn ogen zegt hij gewoon ,,, gooi die bal nu weg en wat doen veel baasjes ze doen dat ook
resultaat hond heeft geleerd , ik blaf baasje gooit bal weg
en bij heel veel dingen gaat het zo ,,,
een voorbeeld bij agility er zijn toch honden die niet blaffen ,,, wil dat dan zeggen dat zij het niet graag doen ,
ook hier is de blaf meestal ook beloont en heeft het enthousiasme er weinig mee te maken
blaffen honden gaan veel sneller fouten maken dan de honden die niet blaffen
ook dat blaffen aan de zee is aangeleerd gedrag , je hond heeft per toeval geblaffen en jij hebt waarschijnlijk heel blij gereageerd op zijn enthousiasme , dus positief beloond met je stem
sheltie's zijn echte blaffers , ik heb zelf ook een sheltie , maar wij hebben Cedi het blaffen nooit beloond niet negatief of positief , resultaat hij blaft een stuk minder dan de meeste sheltie's ,
maar in mijn ogen blaft cedi meestal om mij te commanderen dat ik met iets niet snel genoeg ben zoals met zijn eten op de grond te zetten en Cedi blaft heel veel en heel luid als er visite komt waarom omdat hij daar meestal van mij toch negatieve aandacht krijgt met Cedi stop en 9 van de 10 keren word Cedi na het blaffen bij bezoek beloont door de bezoekers omdat ze het zo zielig vinden dat hij het kleinste hondje is en hem dan altijd na blaffen gaan belonen of oppakken , dus bij bezoek hoort heel Merksplas dat er bij ons visite is

dat ga ik nooit kunnen afleren omdat veel mensen hem na het blaffen toch belonen
het eten in huis zou ik nog wel kunnen afleren maar dan moeten alle honden daar onder lijden en dat wil ik niet
als je meer blaffende honden of sheltie's hebt nemen pups of geadopteerde dat gedrag gewoon over
die kans is toch wel heel groot
neen echt blaffen is door ons een beloond gedrag geweest negatief of positief