Welkom gast, aub log in of registreer om volop van het forum te genieten.

Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: over TEKEN  (gelezen 1772 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Xtreme Taz
Verjaardagsbazin
Lang Tongblad

Geslacht: Vrouw

« Gepost op: Mei 31, 2010, 19:33:18 »

Duckie had gisteren een teek zitten. Nu heeft heeft hij een verdikking waar de teek heeft gezeten en ziet het precies ook wat rood. Als het nog dik is denk ik dat ik woensdag middag even langs de DA ga. Ik denk wel niet dat hij er veel last van heeft.
Een tekenbeet kan een paar dagen dik en rood blijven. Is er een beetje teek blijven zitten dan zweert dat vanzelf uit. Over het algemeen zijn honden niet vatbaar voor de ziekte van Lyme. Geen zorgen maken dus.
« Laatste verandering: Januari 27, 2011, 22:38:28 door dogsfriendly » Gelogd

http://www.bloggen.be/cairn/

Enkel echte vrienden laten hun pootafdruk achter in je hart.
Riet
AdviesRaad
Lang Tongblad

« Antwoord #1 Gepost op: Mei 31, 2010, 20:03:08 »

Goede avond iedereen  hey
Een tekenbeet kan een paar dagen dik en rood blijven. Is er een beetje teek blijven zitten dan zweert dat vanzelf uit. Over het algemeen zijn honden niet vatbaar voor de ziekte van Lyme. Geen zorgen maken dus.
Met dat laatste ga je toch een beetje kort door de bocht XT  grijns

Bij de dieren is het voornamelijk de ziekte van Lyme, ook wel tick-borne borreliosis of Lyme-artritis genoemd, die veroorzaakt wordt door een tekenbeet van een teek die besmet is met spirocheet Borrelia burgdorferi.

Binnen Europa kunnen via teken 4 ziekten op de mens worden overgebracht:
• de ziekte van Lyme
• Tick Borne Encephalitis (ook wel bekend als TBE)of TBD (Tick Born Disease)
• Früh Sommer Meningo Encephalitis (FSME)
• Ehrlichiose

De meeste honden die gebeten worden met een geïnfecteerde teek zullen nooit de ziekte van Lyme krijgen. Soms kunnen echter erge symptomen optreden.

Het eerste teken van ziekte van Lyme is een rode uitbreidende plek rond de teek. Hierna kan de hond kan maanden tot jaren (of zelfs levenslang) symptoomloos zijn.
Jaren na de infectie kunnen de symptomen optreden. Deze kunnen bestaan uit gewrichtsontstekingen (polyartritis), ontstekingen van de lymfevaten (lymphadenopathie) en koorts. Soms wordt ook hartspierontsteking (myocarditis) en nierinfectie gezien.
Ook kunnen symptomen aan het centrale zenuwstelsel optreden. Deze uiten zich in gedragsveranderingen zoals agressiviteit en epileptische aanvallen.
De symptomen kunnen vanzelf weggaan, maar komen dan regelmatig terug.

Voor nog meer info http://www.causus.be/doorverwijzing.cfm?Id=83

Nu kan bij de hond een andere ziekte voorkomen door een tekenbeet; piroplasmose
In dit geval gaat het om parasieten -"babesia canis-parasieten" (of zeldzamer babesia gibsoni-parasieten) - die door de teek doorgegeven worden ipv bacteriën.
Binnen de 2 dagen tot 1 maand na de besmetting met babesia canis kan de hond hoge koorts krijgen, met een temperatuur van rond de 40 tot 41°C. Dit leidt tot anorexia en extreme vermoeidheid. Door het openbarsten van veel rode bloedlichaampjes krijgt de urine een oranje tot bruine kleur en er treden er ook bloedarmoede en lever- en nierletsels op die gauw dodelijk kunnen zijn als de hond niet snel genoeg wordt behandeld. De behandeling bestaat uit het
injecteren van een specifiek geneesmiddel dat de parasiet in het bloed doodt en het aanleggen van een perfusie ter ondersteuning van nieren en lever. Voordat hij de behandeling start, bevestigt de dierenarts zijn diagnose door het bloed van de hond onder de microscoop te bekijken: op die manier kunnen de babesiaparasieten in de rode bloedlichaampjes worden bekeken. Een hond met piroplasmose is niet besmettelijk voor zijn soortgenoten, noch voor andere dieren of voor mensen. De ziekte wordt uitsluitend overgebracht door de beet van een besmette teek.

meer info; http://www.e-gezondheid.be/tekenbeten-opgelet-piroplasmose/gezondheid-huisdieren-52-184-13670.htm

En nu hoor ik iemand vloeken dat we dat hier zetten  fluit

Xtreme Taz
Verjaardagsbazin
Lang Tongblad

« Antwoord #2 Gepost op: Mei 31, 2010, 20:23:26 »

Ja, die uitleg kende ik en toen ik het voorlegde op de cursus werdt gezegt dat het zo zelden voorkomt dat een hond daar last van heeft dat het bangmakerij is.  weetniet

Inderdaad, ik hoor al gemopper tot hier  hihi hihi hihi

Riet
AdviesRaad
Lang Tongblad

« Antwoord #3 Gepost op: Mei 31, 2010, 20:28:27 »

Bangmakerij?  weetniet

Het zal maar net jouw hond wezen die de uitzondering is  schok
Dus na een tekenbeet ontsmetten en de roodheid in de gaten houden. Wordt die rode vlek groter, dan naar DA.
Paniek voor iedere tekenbeet is niet nodig maar je hond in de gaten houden is gewoon alle risico's vermijden  wink

Xtreme Taz
Verjaardagsbazin
Lang Tongblad

« Antwoord #4 Gepost op: Mei 31, 2010, 20:30:19 »

Paniek voor iedere tekenbeet is niet nodig maar je hond in de gaten houden is gewoon alle risico's vermijden  wink
Dat laatste is natuurlijk altijd waar he.

Joni
Puppedup
*

« Antwoord #5 Gepost op: Juni 02, 2010, 16:13:49 »

Hey,

Onze honden hebben hier geregeld teken. Soms haal ik er wel 3 op een dag weg. Maar eens de teek eraf is, zou het enkele uren daarna toch er weer normaal moeten uitzien. Als het de dag of twee dagen nadien rood en dik ziet, zou ik snel naar de dierenarts gaan.

Duck †                Mitrill                   Aili                  Yanco               Floris †
miss e
Krullebolleke

« Antwoord #6 Gepost op: Juni 02, 2010, 17:35:30 »

Ehrlichiose is dacht ik toch een middelandsezeeziekte?
Of zijn er ook gevallen bekend van Belgische honden die deze ziekte hebben zonder in het buitenland te zijn geweest?

Wij hebben zelf 1 hond met Babesiose.

www.galgoaid.eu

Het feit dat de term "dierenbescherming" moest worden uitgevonden is één van de meest schandelijke aangelegenheden van de menselijke beschaving.

(Theodor Heuss, bondspresident Duitsland 1949 - 1959)
Riet
AdviesRaad
Lang Tongblad

« Antwoord #7 Gepost op: Juni 02, 2010, 20:06:06 »

Ehrlichiose is dacht ik toch een middelandsezeeziekte?

Binnen Europa kunnen via teken 4 ziekten op de mens worden overgebracht:
....

Zuid-Europees vooral,  dus Middellandse zee ook

Piroplasmose = babesiose.

yvy
Snuifdooske

Geslacht: Man

« Antwoord #8 Gepost op: Juni 02, 2010, 22:38:12 »

wat ik me wel afvraag ivm teken verwijderen,moet je nu met de klok meedraaien of tegen de klok in, met andere woorden links of rechts uitdraaien  krab denk krab
kweet het,da is hier wel het onderwerp nie ,maar het valt me nu juist te binnen bloos

www.bloggen.be/doggylover

-   Manchester Terrier & Chihuahua -
Riet
AdviesRaad
Lang Tongblad

« Antwoord #9 Gepost op: Juni 02, 2010, 22:43:39 »

Voor rechtsborende teken naar links en voor linksborende teken naar rechts  fluit

yvy
Snuifdooske

« Antwoord #10 Gepost op: Juni 02, 2010, 22:46:46 »

hoe weet ik nu of ze links zijn of rechts ?? hmm hihi

www.bloggen.be/doggylover

-   Manchester Terrier & Chihuahua -
Ilero
Springertje

« Antwoord #11 Gepost op: Juni 03, 2010, 06:05:32 »

hihi hihi.

Ik weet niet meer van wie of waar maar ze hebben mij verteld gehad dat dat geen belang heeft.

greatballsoffire
Bolletje Wol

« Antwoord #12 Gepost op: Juni 03, 2010, 11:58:19 »

Voor rechtsborende teken naar links en voor linksborende teken naar rechts  fluit

grijns  thumbsup

@Yvy. Tegen de wijzers in (zoals Riet het zo mooi omschrijft  lach .

Moozer
Springertje

« Antwoord #13 Gepost op: Juni 03, 2010, 12:00:15 »

hoe weet ik nu of ze links zijn of rechts ?? hmm hihi
Ik vraag het eerst aan die teek.
"Links draaien", zeggen ze altijd.
 tonge

Xtreme Taz
Verjaardagsbazin
Lang Tongblad

« Antwoord #14 Gepost op: Juni 03, 2010, 12:12:56 »

Wij hebben ook geleerd dat het geen belang heeft links of rechts draaien.

Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
  Print  

Ga naar: