Welkom gast, aub log in of registreer om volop van het forum te genieten.

Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Asielhonden castreren/steriliseren? *afgesplitst van honden voorstellen aan elkaar  (gelezen 1679 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
*~*DF*~*
Administrator
knuffelaartje

Geslacht: Man

« Gepost op: Mei 04, 2010, 23:05:32 »

ik wil niet offtopic gaan

maar er zijn al genoeg honden... ze mogen die gerust ook castreren...

en dan klagen over 'oeps' nestjes...

niet iedereen is zoals Tommelein, jij of ik eh...

honden uit een asiel zouden moeten gecastreerd of gesteriliseerd worden.

daarnaast... ik weet niet echt of er echt gecontroleerd wordt op dat fokken en of men echt een boete kan afdwingen? Op basis waarvan? gaan ze daar een advocaat opzetten?...

Geniet van elke dag... mijn lieve schat... ik zie je graag
els
AdviesRaad
Keffertje

Geslacht: Vrouw

« Antwoord #1 Gepost op: Mei 04, 2010, 23:28:37 »

Dan moeten ze meteen maar alle pups die verkocht worden als huishond castreren / steriliseren ...

Nog eerder die dan asielhonden, iemand die een hond uit het asiel haalt zou zich bewust genoeg moeten zijn van het overpopulatie-probleem.

Dus nee, ik vind niet dat ze dat standaard moeten doen, de verantwoordelijkheid ligt bij de baasjes.
En ja ik vloek bij oespnestjes én eenmalige zogezegde hobbynestjes 'omdat het leuk is' of 'omdat dat toch beter is voor de teef' of 'omdat ik graag zelf een nazaat van mijn eigen hond wil'.

*~*DF*~*
Administrator
knuffelaartje

« Antwoord #2 Gepost op: Mei 04, 2010, 23:38:57 »

zoals je zelf zegt: via fokkers worden al voldoende honden afgeleverd.

Dat hoeft niet nog eens te gebeuren via asielhonden.

dat is dan één 'stroom' dat je afsnijdt, maw: sowieso al van die kant geen kans op oepsnesten meer.

Dan moet je de kat ook niet steriliseren/castreren...

mijn inziens net hetzelfde.

els
AdviesRaad
Keffertje

« Antwoord #3 Gepost op: Mei 04, 2010, 23:40:21 »

Belange ni - ons kat loopt vrij rond, door onze en andere tuinen, onze honden daarentegen gaan nergens zonder ons ...

miss e
Krullebolleke

« Antwoord #4 Gepost op: Mei 05, 2010, 07:47:06 »

Dan moeten ze meteen maar alle pups die verkocht worden als huishond castreren / steriliseren ...

Nog eerder die dan asielhonden, iemand die een hond uit het asiel haalt zou zich bewust genoeg moeten zijn van het overpopulatie-probleem.

Er zijn maar mensen zat die een hond uit het asiel halen voor de "goedkoop" ook hoor.
En ik weet zo 4 asielen waar ik als wild vreemde binnen stap en nog 5 minuten later weer buiten sta met de hond van mijn keuze.
Zelf mee gemaakt met een mechelse herder teef (nu toch niet direct het makkelijkste ras mij dunkt)
Heb der gewoon 1 kort stukje mee tussen de kennels gelopen 195€ neergelegd voor een niet gesteriliseerde teef en vertrokken.

Van mij part doen ze idd alles maar van pup af aan maar castreren en steriliseren,
maar dan word het meer dan hoog tijd dat de KKUSH ook wel sommige dingen in het reglement gaat veranderen  wink

www.galgoaid.eu

Het feit dat de term "dierenbescherming" moest worden uitgevonden is één van de meest schandelijke aangelegenheden van de menselijke beschaving.

(Theodor Heuss, bondspresident Duitsland 1949 - 1959)
Fiep
Kwijlbakske
**

« Antwoord #5 Gepost op: Mei 06, 2010, 09:11:45 »

Als bescherming voor de hond vind ik ook dat asielhonden gecastreerd/gesterriliseerd moeten worden. Er zijn altijd van die louche figuren die "goedkoop" een rashond in het asiel gaan halen om er daarna mee door te fokken. Die dieren hebben al genoeg miserie meegemaakt, anders zouden ze niet in het asiel zitten, dus om hun eigen bescherming vind ik het een goede zaak.
Binno
Bolletje Wol

« Antwoord #6 Gepost op: Mei 06, 2010, 09:24:18 »

Dus nee, ik vind niet dat ze dat standaard moeten doen, de verantwoordelijkheid ligt bij de baasjes.
En ja ik vloek bij oespnestjes én eenmalige zogezegde hobbynestjes 'omdat het leuk is' of 'omdat dat toch beter is voor de teef' of 'omdat ik graag zelf een nazaat van mijn eigen hond wil'.

mee eens

ik denk ook dat de meeste honden waarmee verdergefokt worden niet zozeer de asielhonden zijn
maar de honden die in de zgn. broodfok, grote kennels waar je zonder veel nadenken en zonder veel vragen een hond als het ware uit de rekken kan gaan kiezen
al kan het uiteraard in elke 'categorie' gebeuren
maar om dan maar de honden standaard te gaan steriliseren/castreren, daar ben ik persoonlijk niet voor

Ziggy
Ploeteraartje
*

www.dogvision.be

« Antwoord #7 Gepost op: Mei 06, 2010, 09:50:07 »

mja broodfok en grote kennels, dat zou geen discussie mogen zijn gezien dat al lang verboden had moeten zijn.
De kans dat een hond uit de broodfok in een asiel terecht komt zeer groot. Mensen kunnen immers makkelijk een impulsieve miskoop doen waar ze later weer afstand van doen.

fokken met een hond uit t asiel vind ik niet kunnen. je hebt geen idee wat de afkomst is, hoe het zit met erfelijkheid enz. Als je diegene die willen fokken omdat hun hond zo lief is, of omdat ze eens pups willen/ voor het geld, buiten spel wil zetten laat je ze sterriliseren/castreren.

door het sterriliseren en castreren van asielhonden voorkom je pups uit broodfoklijnen.
honden van een degelijke fokker worden meestal door diezelfde fokker opgevangen of herplaatst.

ik ben trouwens onlangs met een vriendin gaan kijken naar een oepsnestje. amstafx labrador. de mensen wisten niet eens hoe je de naam van hun ras schreef, was een asielhond en heel duidelijk niet raszuiver. De labrador kenden ze amper. Het was er ene van de hondenwei of zoiets. Als dat een broodfok lab is met slechte heupen of een afwijkend karakter, gemixt met een onzuivere amstaff met mss ook aanleg tot 1 of andere erfelijke afwijking...
k heb het ze afgeraden.

Xtreme Taz
Verjaardagsbazin
Lang Tongblad

« Antwoord #8 Gepost op: Mei 06, 2010, 10:13:08 »

Ik vind het goed dat sommige asielen de honden al castreren/steriliseren voordat ze naar een nieuw baasje gaan. Hier wonen bvb heel veel mensen die hun honden de hele dag de straten afschuimen (verschillende ervan zijn asielhonden voor de goedkoop gekocht). Daar wordt niet naar omgekeken. Die honden doen hun ding onder mekaar, oeps nestjes genoeg hier. Vorig jaar heeft de boer zijn boerenfox 3 keer pups gehad, het jaar ervoor 2 keer. Nu is het hondje dood omdat ze rattengif gegeten heeft. Maar dat is hier echt geen alleenstaand geval. Die nestjes worden dan wel gratis weg gegeven aan mensen in de buurt, die op hun beurt ook weer de honden gewoon overal laten lopen. Op die manier komt er geen einde aan he.

http://www.bloggen.be/cairn/

Enkel echte vrienden laten hun pootafdruk achter in je hart.
Sheltiefun
Grommertje

« Antwoord #9 Gepost op: Mei 06, 2010, 11:59:13 »

Ik volg Ziggy volledig daarin, voor mij mogen ze ook gesteriliseerd of gecastreerd worden.
greatballsoffire
Bolletje Wol

« Antwoord #10 Gepost op: Mei 06, 2010, 12:43:20 »

Een vraag die ik me stel is: "Wie zal dat kostenplaatje betalen ? "
De asiels hebben al moeite om rond te komen om de dieren een verzorgd onderkomen te geven, de nodige medische kosten en voeding.
Voor een middelgrote hond (teef) kostte een sterilisatie 7 jaar geleden 297 € . Hebben wij betaald voor zowel ons Zoë als ons Zayke .
Nu zal dat wel nog iets meer zijn.
Als het het asiel zal zijn dat betaalt dan zullen de meesten er niet van wakker liggen, maar, als ze zelf de kost moeten betalen zal het bij velen wel uitdraaien dat ze er het geld niet zullen willen aan spenderen .En, dat de honden dus niet geadopteerd zullen worden.
MissE heeft gelijk als ze zegt dat er een percentage mensen is dat een hond uit het asiel neemt omdat het goedkoop is. Het zijn niet allemaal mensen die het puur uit liefde voor de hond doen .
Ik ben ervan overtuigd dat het percentage honden dat uit het asiel komt en dat een nestje krijgt heel klein is.
En, wat met de oudjes die soms nog maar enkele maanden te leven hebben ,maar, die toch bij iemand nog die laatste maanden van liefde en geluk kunnen krijgen ?
Wat met de zieke honden die geen operatie meer aankunnen ?

Voor poezen en katers vind ik dit meer dan normaal. Als je kijkt hoeveel nakomelingen een poes kan krijgen per jaar en dat die nakomelingen dan weer op hun beurt voor nakomelingen zorgen, ja, dan is het snel beslist.
Net zoals Els zegt.Een hond heb je bij je, bij de meeste mensen kunnen poezen vrij lopen waar ze willen.
Vroeger liepen honden zomaar onbeheerd op straat . Het is nu toch al diverse decennia's dat dit hier niet meer te zien is.

Net zoals veel zaken in het leven is ook weer niet zwart-wit .  wink

« Laatste verandering: Mei 06, 2010, 12:45:28 door greatballsoffire » Gelogd

miss e
Krullebolleke

« Antwoord #11 Gepost op: Mei 06, 2010, 13:50:41 »

Als het om een oude of een zieke hond gaat kan de verplichting tot castreren of steriliseren weg vallen.

In de adoptie contracten die ik tot nu toe onder mijn neus gekregen heb staat hier over ook steeds een regel over in het contract.

www.galgoaid.eu

Het feit dat de term "dierenbescherming" moest worden uitgevonden is één van de meest schandelijke aangelegenheden van de menselijke beschaving.

(Theodor Heuss, bondspresident Duitsland 1949 - 1959)
*~*DF*~*
Administrator
knuffelaartje

« Antwoord #12 Gepost op: Mei 06, 2010, 19:58:55 »

dus laat maar los fokken dan maar...

ik blijf erbij... das al één stroom dat je afstopt... en waarschijnlijk de enigste...

els
AdviesRaad
Keffertje

« Antwoord #13 Gepost op: Mei 06, 2010, 21:10:41 »

en veruit de kleinste...

*~*DF*~*
Administrator
knuffelaartje

« Antwoord #14 Gepost op: Mei 06, 2010, 22:03:12 »