Welkom gast, aub log in of registreer om volop van het forum te genieten.

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Wormen (algemeen) en schema ontworming  (gelezen 1655 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Xtreme Taz
Verjaardagsbazin
Lang Tongblad

Geslacht: Vrouw

« Gepost op: Maart 05, 2010, 10:13:18 »

Wormen:

* Wormeitjes zijn met het blote oog niet zichtbaar
* Ze kunnen maanden/jaren in de buitenwereld overleven
* Ze kleven overal aan: bv schoenen..
* Ze zijn zeer resistent tegen ontsmettingsmiddelen (javel, dettol...het helpt er allemaal niet tegen.) Voor uw terras/vloer te reinigen gebruikt u best een hoge drukreiniger met stoom of bijtende soda
* Ze zijn gevoelig voor: -25 graden celsius, + 75 graden celsius, direct zonlicht en droogte
* Uw huisdier ook nooit altijd hetzelfde ontwormingsprodukt geven, hij kan resistent worden

De pre-patente periode= de tijd tussen infectie worm en 1e dag dat men (DA) eitjes terug vind in de stoelgang

De 2 meest voorkomende wormen bij onze huisdieren zijn de Toxocara canis en Dipylidium caninum.
Toxocara canis is een spoelworm met een Pre-patente periode van 3 tot 5 weken
Dipylidium caninum is een lintworm met een pre- patente periode van 6 tot 8 weken

Dit wil zeggen dat als u uw huisdier worm-arm (worm-vrij is utopie) wil houden u ontworming dient te geven specifiek aan het soort worm dat u wenst te bestrijden:

Voor de Toxocara canis dient u maandelijks te ontwormen
Voor de Dipylidium dient u dan 2 maandelijks te ontwormen

De toxocara canis komt ook meer bij teven voor dan bij reutjes.Teven worden dan ook best voor en tijdens de  loopsheid ontwormd en 30 dagen voor en 10 dagen na de bevalling. Dit om te voorkomen dat de pups niet besmet worden. Bij pups kunnen door deze wormen zeer zware infecties optreden: door de migrerende larven kunnen longontstekingen ontstaan en zelfs sterfte bij 2-3 dagen oude pups...
Longworminfecties worden voornamelijk veroorzaakt door Toxocara canis die door de long migreren.

Ontworming:

* Is geen vacinatie
* Regelmatig doen!! Alle dieren in een huishouden gelijkertijd
* Pups erge besmetting: Vanaf 2 weken, om de 10 dagen
                                           1 maal per maand tot 6 maanden
* Volwassen hond (2 tot 6 maal per jaar)
Steeds 2 weken voor de vaccinatie
Controleer mest (ontlasting) na 2 dagen en als er wormen inzitten na 14 dagen ontworming herhalen

Vakantie: Preventief tegen hartworm (voornamelijk Zuid-Europa o.a. Frankrijk, Spanje, Portugal, Griekenland enz....)
De hartworm wordt door een 20-tal soorten muskieten overgedragen. De pre-patente periode van de hartworm is 7 tot 9 maanden. Een hartworm eenmaal gekregen is er geen hulp meer mogelijk!
Zeer belangrijk dus om preventief te gaan ontwormen en beschermen. Ga hiervoor langs bij uw dierenarts!
« Laatste verandering: Maart 05, 2010, 20:27:51 door Xtreme Taz » Gelogd

http://www.bloggen.be/cairn/

Enkel echte vrienden laten hun pootafdruk achter in je hart.
Ilero
Springertje

« Antwoord #1 Gepost op: Maart 05, 2010, 21:47:56 »

thumbsup
Dat doet me eraan denken dat het half jaar hier weer bijna om is. Ze worden preventief hier om de 6 maanden ontwormd.

charmed
dikkopske

Charming!

« Antwoord #2 Gepost op: Maart 05, 2010, 22:50:38 »

Preventief ontwormen, vind ik wel zo vreemd, als er geen worm zit, hoe kan je die dan weg krijgen? Die is er dan toch al niet? Kan best zo zijn dat als je vandaag preventief ontwormd, terwijl je hond geen wormen heeft, hij morgen gaat staan smikkelen van andere ontlasting waar wel wormen inzitten en dan zal je 14 dagen moeten wachten omdat hij al wormenspul heeft gehad. Al dat spul is giftig, het is een aanslag op het lichaam van je hond.
Xtreme Taz
Verjaardagsbazin
Lang Tongblad

« Antwoord #3 Gepost op: Maart 05, 2010, 23:44:41 »

Een hond heeft altijd wormen zitten, vandaar dat je regelmatig moet ontwormen om er niet teveel zouden komen waardoor je erge problemen kunt krijgen. Heb ik ook geschreven he:

Citaat
Dit wil zeggen dat als u uw huisdier worm-arm (worm-vrij is utopie) wil houden u ontworming dient te geven specifiek aan het soort worm dat u wenst te bestrijden

Ontworming is ook niet schadelijk, kan ook geen kwaad als je teveel toedient. Is zelfs aangeraden als je hond 11 kg weegt en het zou 1 pilleke per 10 kg zijn, dan kan je beter anderhalf pilleke geven, dus meer in plaats van minder.
« Laatste verandering: Maart 05, 2010, 23:48:04 door Xtreme Taz » Gelogd

charmed
dikkopske

Charming!

« Antwoord #4 Gepost op: Maart 09, 2010, 19:51:53 »

Heb ooit een wormonderzoek laten doen inclusief andere parasiet onderzoeken in de ontlasting. Eén van mijn honden die al zeker 4 jaar niet ontwormd was, geen enkele worm of eitje of wat dan ook aangetroffen.

Ontwormen kan zeker wel gevaarlijk zijn, zeker voor Epileptische honden!
Xtreme Taz
Verjaardagsbazin
Lang Tongblad

« Antwoord #5 Gepost op: Maart 09, 2010, 19:53:35 »

Geen wormen in de ontlasting wil niet zeggen geen wormen in de hond.

Deze informatie komt van een DA. Ik heb er bewust Algemeen bijgezet. De bedoeling is dat dit een algemene info is voor gezonde honden, dit is een zeer gebruikelijk schema. Ik mag veronderstellen dat mensen met zieke honden niks doen zonder medeweten van hun eigen DA.
« Laatste verandering: Maart 09, 2010, 20:02:05 door Xtreme Taz » Gelogd

Binno
Bolletje Wol

« Antwoord #6 Gepost op: Maart 09, 2010, 20:01:31 »

ieder moet het voor zich uitmaken, maar ik ben het volledig met Charmed eens

Linsey
Blaffertje

« Antwoord #7 Gepost op: Maart 09, 2010, 20:25:38 »

ieder moet het voor zich uitmaken, maar ik ben het volledig met Charmed eens

Sinds ik mij meer heb ingelezen over ontworming ben ik het hier ook mee eens. Ik heb al teveel gehoord van honden (vooral kleine honden) die zwaar ziek werden van ontworming en zelfs met fatale afloop (gezonde honden overigens). Ik zou ook zeker nooit een hond meer ontworming geven als hij net ietsje meer weegt dan waarvoor het bestemd is.
En volledig vertrouwen in dierenartsen dat heb ik al lang niet meer.  

Maar net zoals met vaccineren en voeding, moet ieder voor zich weten natuurlijk wat men doet. wink
charmed
dikkopske

Charming!

« Antwoord #8 Gepost op: Maart 10, 2010, 10:06:08 »

ik wil niet lastig doen hoor! Maar 3 dagen ontlasting is opgespaard en daar is niets in gevonden. Als er wormen of eitjes zaten, dan hadden ze toch gevonden moeten worden.

Ik weet dat je er Algemeen bijgezet hebt,  maar ik denk dat het niet erg is mensen eens na te laten denken over wat ze hun hond geven. Ongevaarlijk is het zeker niet, het is en blijft giftig (het is een afdrijfmiddel)

Geen wormen in de ontlasting wil niet zeggen geen wormen in de hond.
Binno
Bolletje Wol

« Antwoord #9 Gepost op: Maart 10, 2010, 16:04:28 »

er bestaan ook natuurlijke middelen op basis van kruiden zoals bvb Verm-X, Wormbalans en Parasietcompositum van de Groene Os
(zelf tot hiertoe nog geen ervaring mee)
als je dan toch met regelmaat iets wil geven lijkt dit me een stuk 'vriendelijker' voor de hond

ikzelf ontworm mijn honden enkel nog als pup met reguliere middelen en daarna nooit meer zolang daar geen indicatie voor is wink

Xtreme Taz
Verjaardagsbazin
Lang Tongblad

« Antwoord #10 Gepost op: Maart 10, 2010, 16:55:21 »

Dank je Binno, interessant om weten  duim omhoog.

charmed
dikkopske

Charming!

« Antwoord #11 Gepost op: Maart 10, 2010, 21:28:36 »

Verm X kon mij niet zeggen of het veilig was voor Epileptische honden
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: