Welkom gast, aub log in of registreer om volop van het forum te genieten.

Pagina's: 1 [2]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Border Collie  (gelezen 1470 keer)
0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic.
els
AdviesRaad
Keffertje

Geslacht: Vrouw

« Antwoord #15 Gepost op: Januari 11, 2010, 11:59:29 »

hihi maar de tijd vliegt hoor...

Riet
AdviesRaad
Lang Tongblad

« Antwoord #16 Gepost op: Januari 11, 2010, 13:00:23 »

hihi maar de tijd vliegt hoor...

Achteraf bekeken  wink

Jungles
Puppedup
*

Geslacht: Man

« Antwoord #17 Gepost op: Januari 11, 2010, 23:08:53 »

Goh, al een heleboel uitleg...

Denk dat je na een tijdje wel zult zien dat er nog altijd verschil is tussen border collies onderling..

Sommige gaan mss meer actief zijn als ze fysisch en psychisch niet genoeg gestimuleerd worden. Maar ze gaan niet persé overactief doen.. als ik een dagje niet ga wandelen , heeft Zita mss meer energie, maar ze zal dan eerder treuren.. ERG HOOR! :( maar soms jah..
Zelfde beeld heb ik in Oostende al vaak gzien.. oude mensen met borders... thoofdje in de grond, heel triest.. wrs op een appartement zonder bezigheden.. erg jammer :( 

Vriend van me heeft dan iets helemaal anders, die zijn reu'tje loop de hele tuin af, en maakt zo al springend zijn eigen looppad door alles heen (gebrek aan wandelen vind ik lach )
Nuja, het blijft een feit, ze moeten de energie kwijt kunnen! Maar volgens mij verschillen karakters toch veel soms.. en een goede opvoeding doet toch ook veel! Met Tess zal ik bv meer werk hebben.. lach
Jungles
Puppedup
*

« Antwoord #18 Gepost op: Januari 11, 2010, 23:14:16 »

zal mss ook ineens wat meer uitleg geven over de vraag  blij

wij hebben morgen een afspraak bij een foktster van BC's. Joeri is nog niet helemaal zeker, vandaar dat het vnl een verkenningsgesprek zal worden

wat we verwachten van een BC:
- actief maar niet geflipt. we hadden vroeger in de straat een geflipte border die niet recht kon lopen, sleurde de baasjes overal naartoe, dreef auto's enzo. Zou heel graag ook het ras ten volle willen benutten en leren schapendrijven. Bij de fokster zie ik de honden buiten zeer gefocust werken maar binnen zijn ze rustig. De veelzijdigheid van een border spreekt me ook enorm aan.

- handigheid & lichtgbouwd, aanleren van kunstjes, hondensport, lange wandelingen enz

- werklust. De Kopó is ook actief en intelligent maar het ontbreekt hen wat aan 'will to please'. Ik dacht met Vas ook iets van agility of frisbee te doen maar daar voelt meneer zich te goed voor  hihi
Ook de passie om ergens voor te gaan. Ze lijken alles vol overgave te doen. Als ik hier een bal weggooi kijken ze naar waar die is gevallen, vervolgens naar mij met een blik:"  halt,jij denkt toch niet dat ik die ga halen zeker!?"

- een hond die wat in de buurt blijft of komt als je hem roept. Natuurlijk, dit is aan te leren, maar vnl voor Joeri wil ik wel een hond die dat makkelijker accepteerd dan een brak. vnl dan in combi met Vas.Uiteraard moet een jonge hond alles leren, maar er zijn honden waar het 'verkennen' wat meer in de genen zit.

twijfelpunten:
- kan een BC ermee leven als we een dag niet meer kunnen doen dan een korte wandeling en wat balletjes gooien ofzo?
- hoeveel vachtverzorging ongeveer nodig? wij hebben enkel ervaring met kortharige honden.

denk dat je wel een beetje geluk moet hebben met het vinden van ééntje waarbij het verkennen  erin zit.. kun je eigenlijk nooit weten he.. en ze moeten niet perse met stamboom zijn of duur.. Tess is daar een goed voorbeeld van.. ze drijft en sluipt van in het begin al.. luisteren zonder problemen.. lach
Ziggy
Ploeteraartje
*

www.dogvision.be

« Antwoord #19 Gepost op: Januari 12, 2010, 21:46:17 »

bedoel je met het verkennen het drijven van schapen?
ik denk dat dat bij het hondje wel zal zijn. Ook doen ze op 3 maand een schapentest. De pups die ik tot nutoe zag deden dat allemaal. Nuja er kan wel verschil zijn in vaardigheid natuurlijk.
denk dan eerder pech als ze niet drijven. maar dan zoeken we een andere sport.
Jungles
Puppedup
*

« Antwoord #20 Gepost op: Januari 14, 2010, 19:01:53 »

lach  3 maand?? moet dringend ook eens testen met Tess dus ^^  ze doet niets anders dan Zita drijven tijdens het wandelen, tot vervelende toe..

en idd.. flyball ofzo ^^
*~*DF*~*
Administrator
knuffelaartje

« Antwoord #21 Gepost op: Januari 15, 2010, 21:17:33 »

ff tussenzijdedoor... er snuffelt ook een BC in Haïti... als je niet weet wat gedaan met je hond  zonnebril

Geniet van elke dag... mijn lieve schat... ik zie je graag
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
  Print  

Ga naar: