Welkom gast, aub log in of registreer om volop van het forum te genieten.

Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Border Collie  (gelezen 1470 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Ziggy
Ploeteraartje
*

Geslacht: Vrouw

www.dogvision.be

« Gepost op: December 29, 2009, 14:38:37 »

vraagje voor de eigenaars van Bc's

had graag jullie ervaringen met het ras gehad
typische eigenschappen, leuke en minder leuke kantjes

dingen waar je met een BC zeker rekening mee moet houden

els
AdviesRaad
Keffertje

« Antwoord #1 Gepost op: December 29, 2009, 16:05:24 »

Hier enkel positieve ervaringen.

Hoewel... mijn ouders hebben voor Laika ook een border gehad (gekregen van bij een boer, zoals dat vroeger ging hé) en dat is toch niet helemaal goed gegaan. Volledig eigen schuld hoor, het beestje had geen enkel uitdaging noch voldoende uitlaatklep en dan worden dat dus toch nerveuze gevallen ... Hij kon niet gekamd of verzorgd worden, had weinig vertrouwen... Maar hij is wel oud geworden en heeft nooit échte problemen veroorzaakt ook niet.

Elbee is een totaal ander verhaal natuurlijk. Die is er net gekomen omwille van de potentiele werklust. Aanvankelijk was ik zo geen fan van de border collie - te gevoelige zieltjes  eehm 
Maar een vriend zei toen dat ze je zelf rap genoeg leren daarmee rekening te houden, als je er oog voor hebt natuurlijk. En dat is dus ook gelukt. Zélfs als je de onafhankelijkheid van terriers gewend bent  grijns

Als je graag met honden bezig bent en je wil hun leren 'lezen' - dan zijn borders zalig veelzijdige hondjes.

Ziggy
Ploeteraartje
*

www.dogvision.be

« Antwoord #2 Gepost op: December 29, 2009, 18:01:29 »

zal mss ook ineens wat meer uitleg geven over de vraag  blij

wij hebben morgen een afspraak bij een foktster van BC's. Joeri is nog niet helemaal zeker, vandaar dat het vnl een verkenningsgesprek zal worden

wat we verwachten van een BC:
- actief maar niet geflipt. we hadden vroeger in de straat een geflipte border die niet recht kon lopen, sleurde de baasjes overal naartoe, dreef auto's enzo. Zou heel graag ook het ras ten volle willen benutten en leren schapendrijven. Bij de fokster zie ik de honden buiten zeer gefocust werken maar binnen zijn ze rustig. De veelzijdigheid van een border spreekt me ook enorm aan.

- handigheid & lichtgbouwd, aanleren van kunstjes, hondensport, lange wandelingen enz

- werklust. De Kopó is ook actief en intelligent maar het ontbreekt hen wat aan 'will to please'. Ik dacht met Vas ook iets van agility of frisbee te doen maar daar voelt meneer zich te goed voor  hihi
Ook de passie om ergens voor te gaan. Ze lijken alles vol overgave te doen. Als ik hier een bal weggooi kijken ze naar waar die is gevallen, vervolgens naar mij met een blik:"  halt,jij denkt toch niet dat ik die ga halen zeker!?"

- een hond die wat in de buurt blijft of komt als je hem roept. Natuurlijk, dit is aan te leren, maar vnl voor Joeri wil ik wel een hond die dat makkelijker accepteerd dan een brak. vnl dan in combi met Vas.Uiteraard moet een jonge hond alles leren, maar er zijn honden waar het 'verkennen' wat meer in de genen zit.

twijfelpunten:
- kan een BC ermee leven als we een dag niet meer kunnen doen dan een korte wandeling en wat balletjes gooien ofzo?
- hoeveel vachtverzorging ongeveer nodig? wij hebben enkel ervaring met kortharige honden.

els
AdviesRaad
Keffertje

« Antwoord #3 Gepost op: December 29, 2009, 19:12:12 »

twijfelpunten :
Ja, die kan daar mee leven als het eens een dag wat minder is maar je merkt het wél ... een ganse week op non-actief wordt moeilijker, we hebben dat ondervonden toen we vorig jaar allebei te ziek waren om zelfs maar 10 minuten balletjes te gooien  ojee
Vachtverzorging valt hier goed mee, broek in 't oog houden op klitten ... voor de rest doen wij daar weinig aan. Verliest wel haar maar hier is dat in ruiperioden (zit buiten overdag)

De mijne zou perfect aan al je verwachtingen voldoen  zonnebril
Is actief maar niet hyper, hij trekt wel aan de lijn maar dat werd hem toegelaten. Is soepel en lenig en draait ook op behoorlijk niveau mee in de hondensport (in ons geval gehoorzaamheid maar ik denk dat hij evengoed een goed agility of frisbee of flyball hondje was geweest) Schapen drijven denk de bewegingen en de commando's aanleren zou gaan, of hij genoeg 'eye' heeft weet ik niet aangezien ik dat er eerder uit wil hebben  hihi Hij drijft geen auto's, fietsen of eender wat.
Hele dagen wandelen is uiteraard geen probleem. En ook in de buurt blijven is redelijk 'vanzelfsprekend' (de keren dat hij zijn 'jacht' niet op het eerste commando onderbrak zijn op 1 hand te tellen.

Je gaat wel ontelbare keren moeten horen dat het zo'n simpele hondjes zijn, zo 'saai' dat je ze bij wijze van spreken gratis krijgt bij het waspoeder  lol, wel... ze hebben gelijk, borders zijn over 't algemeen gemakkelijke honden - 't was alsof de mijne al nederlans kende, je zegt daar tegen 'zit' en dat gaat zitten  schok
Dat zo'n border daarom geen uitdaging is en je als baasje voor de gemakkelijke weg kiest, dat is onzin, je legt de lat gewoon hoger of je legt veel meer latten dan met een ander ras.

Ziggy
Ploeteraartje
*

www.dogvision.be

« Antwoord #4 Gepost op: December 29, 2009, 19:33:24 »

ik kan er wel van op aan dat de eye aanwezig zal zijn. moet ik ook wat mee doen. Het zou ze wat ontzeggen moest ik ze de kans niet geven. (werklijn)En het lijkt ze zelf ook heel leuk samenwerken.

een week non actief, kan t me niet voorstellen. In geval van ziekte zou ik ze kunnen meegeven aan vrienden voor een wandeling. Met Vas durf ik dat niet. Bij mij kom hij redelijk goed terug maar voor anderen heeft hij geen oren.

ik weet al op voorhand dat ik veel commentaar ga krijgen. van de waspoeder is idd een gekende.
Heb ook altijd de mening gehad, bv voor de gehoorzaamheid, als je echt een uitdaging wil, koop een dog of brak en ga daar P1 mee proberen te spelen  hihi (bij irritatie bij lesgevers die in heel hun leven enkel maar borders trainden)

zelf wil ik de lat idd hoger leggen, of (leuk zoals je t zegt) meer latten leggen.
en Joeri verkiest een hond waar hij mee kan spelen maar die ook gehoorzaam is.
sabine
AdviesRaad
Gravertje

« Antwoord #5 Gepost op: December 29, 2009, 23:39:08 »

Muck is actief maar niet hyper... gelukkig.

Ben ooit begonnen met gehoorzaamheid op het laagste pitje, maar voor mijn eerste hond was ik al blij dat ze wat luistert. Ben begonnen met schapendrijven maar het zat er niet echt in en ik had te weinig geduld  rologen .
Ben dan agility gaan doen, was wel leuk en had wel de indruk dat Muck dit ook wel plezant vond, maar door haar HD was ik toch wel wat voorzichtiger.
Aangezien ze toch wel plezier heeft aan het wandelen (en ik ook  lach ) zijn we dat dan maar meer gaan doen. 

Dus eigenlijk om het even wat het is , je moet er gewoon tijd voor maken. Maar vind eigenlijk dat dat telt voor elke hond. En daar zal het bij jullie niet ontbreken

Mijn border is nu ook super sociaal en zou je gerust met iedereen kunnen meegeven om te wandelen. Soms beetje té sociaal dat ze er geen probleem mee heeft om me volledig te negeren als ze een ander slachtoffer vindt om balletjes of stokjes te gooien.  schok

Ik kan ze eigenlijk bijna overal los laten meewandelen

Op vlak van vachtverzorging , doe ik ook niet zoveel.

Maar onthou wel dat je nooit zo'n lieve, brave, sociale border zult vinden als Muck want die heb ik al  winkt hihi

Ziggy
Ploeteraartje
*

www.dogvision.be

« Antwoord #6 Gepost op: December 30, 2009, 09:32:39 »

Maar onthou wel dat je nooit zo'n lieve, brave, sociale border zult vinden als Muck want die heb ik al  winkt hihi

hihi
Borderfan
Deugenietje
*

A woman's best friend is her Border Collie!

« Antwoord #7 Gepost op: Januari 01, 2010, 14:02:55 »

Hinta is, voor mij toch, echt een geweldige hond.
Ze luistert heel goed en ze blijft ook goed in m'n buurt als ik haar ergens los laat lopen.
Als er al 'ns dagje minder wordt gespeeld is wel iets 'zotter' als ik er dan mee ga trainen of spelen.
Maar als ik, zoals afgelopen week door de sneeuw het geval was, niet kan gaan trainen op de HS dan is ze ook iets heviger als normaal en als ik er dan thuis wat mee train is ze zo blij als ik-weet-niet wat.
Maar ze doet haar GH-oefeningen dan ook heel goed, maar iets heviger. Op de HS werkt ze ook heel goed, maar als er bv. geapporteerd wordt houdt ze dat allemaal heel goed in 't oog en als de geleider zijn hond daarna beloond kan het weleens zijn dat ze aan de lijn trekt en blaft. Dan bestraf ik haar wel, omdat ik niet wil dat ze totaal 'onbereikbaar' wordt. Hinta's moeder Famke blafte tijdens elke training als er iemand met z'n hond speelde of een oefening deed waarbij de hond moest lopen. Ze was dan helemaal in trance en daardoor hoorde ze me niet meer.
Ze durfde soms zelfs eens nippen van opwinding. Vandaar dat ik dit gedrag bij Hinta, al van pup af aan, in goede banen probeer te leiden.
En de Doggy-dance oefeningen worden altijd gedaan met het nodige geblaf.  hihi
Maar het 'Eye' heb ik er ook uit getraind. Ze drijft geen auto's of fietsen etc. 

Ziggy
Ploeteraartje
*

www.dogvision.be

« Antwoord #8 Gepost op: Januari 01, 2010, 14:55:48 »

thx voor je reactie!

hoe train je de eye eruit als ze daar net typisch voor zijn? het focussen blijft toch of niet?

we hebben ondertussen de knoop doorgehakt, er komt een border collie.
zal nog wel even duren, ik denk ten vroegste een nestje van oktober, maar kan nog een stuk langer duren ook. Er staan wel meer mensen op de wachtlijst.
Gaat een tricolor worden uit een werklijn  grijns
Borderfan
Deugenietje
*

« Antwoord #9 Gepost op: Januari 01, 2010, 15:26:04 »

thx voor je reactie!
hoe train je de eye eruit als ze daar net typisch voor zijn? het focussen blijft toch of niet?
Ze focust zich inderdaad nog wel op een speeltje of de apport, maar ik ze zal niet meer achter auto's jagen.
Als ze achter een auto wilde gaan heb ik haar heel goed gecorrigeerd. (Ruk aan de leiband en belonen als ze rustig bleef wandelen zonder achter de auto te willen jagen) En als ik zag dat ze zich ergens op wilde fixeren probeerde ik haar af te leiden met een balletje wat heel handig.
Nog een tip: Maak je Border heel zot van een balletje en zorg dat je dat balletje altijd bij je hebt.
Als je bv. wil dat je Border heel dicht bij blijft kan je hem of laten of het balletje vast houden.
Hinta wijkt geen meter van m'n zijde als ze weet dat ik een bal in m'n handen heb.  hihi

Zorrathello
dikkopske

ik hou van jou

« Antwoord #10 Gepost op: Januari 01, 2010, 17:00:02 »

Onze border is niet moe te krijgen. Als hij ùren met het paard meegelopen heeft is hij nog niet voldaan. Ik zou nooit een Border nemen (de Border bij mij is eigendom van mijn zoon) omdat ik wéét dat ik hem onmogelijk de fysieke én mentale activiteit kan geven die hij broodnodig heeft en zo is een Border op den duur meer een opgave dan een plezier. Als hij niet zijn nodige verzet heeft gehad durft hij wel eens erg wild te worden en in zijn hyperkinetische enthousiasme durft hij te bijten als uitnodiging tot spel. Hij blaft ook constant naar alles wat hij ziet of hoort passeren, dat het vogels zijn in de lucht of een vliegtuig, een grasmachine of een ander elektrisch apparaat met ronkend geluid dat in de buurt gebruikt wordt of als er wandelaars op de weg passeren, àlles is excuus om uit de bol te gaan tot grote ergernis van de buren.
Een border dat niet genoeg fysieke én mentale activiteit krijgt ontwikkelt al gauw stereotypisch gedrag, gaat ijsberen, loopt op en af de omheining, bijt van alles kapot of erger gaat zich zelf verminken.
Dat zijn alle negatieve punten die ik aan "onze" border vind, maar hij is wel héél aanhankelijk en lief.

Goed getrainde honden doen geen poging je lunch te delen, ze geven je alleen zo veel schuldgevoel dat je er niet van kunt genieten
Ziggy
Ploeteraartje
*

www.dogvision.be

« Antwoord #11 Gepost op: Januari 01, 2010, 18:56:18 »

Onze border is niet moe te krijgen. Als hij ùren met het paard meegelopen heeft is hij nog niet voldaan. Ik zou nooit een Border nemen (de Border bij mij is eigendom van mijn zoon) omdat ik wéét dat ik hem onmogelijk de fysieke én mentale activiteit kan geven die hij broodnodig heeft en zo is een Border op den duur meer een opgave dan een plezier. Als hij niet zijn nodige verzet heeft gehad durft hij wel eens erg wild te worden en in zijn hyperkinetische enthousiasme durft hij te bijten als uitnodiging tot spel. Hij blaft ook constant naar alles wat hij ziet of hoort passeren, dat het vogels zijn in de lucht of een vliegtuig, een grasmachine of een ander elektrisch apparaat met ronkend geluid dat in de buurt gebruikt wordt of als er wandelaars op de weg passeren, àlles is excuus om uit de bol te gaan tot grote ergernis van de buren.
Een border dat niet genoeg fysieke én mentale activiteit krijgt ontwikkelt al gauw stereotypisch gedrag, gaat ijsberen, loopt op en af de omheining, bijt van alles kapot of erger gaat zich zelf verminken.
Dat zijn alle negatieve punten die ik aan "onze" border vind, maar hij is wel héél aanhankelijk en lief.

dat is zowat het beeld dat ik eerst van de border had. net omdat er in onze straat zo eentje woonde.

denk je dat zoiets ook afhankelijk kan zijn van fokker of lijnen?
bij de fokster liggen de honden rustig te soezen. natuurlijk mits de nodige beweging

[/quote]
Ze focust zich inderdaad nog wel op een speeltje of de apport, maar ik ze zal niet meer achter auto's jagen.
Als ze achter een auto wilde gaan heb ik haar heel goed gecorrigeerd. (Ruk aan de leiband en belonen als ze rustig bleef wandelen zonder achter de auto te willen jagen) En als ik zag dat ze zich ergens op wilde fixeren probeerde ik haar af te leiden met een balletje wat heel handig.
Nog een tip: Maak je Border heel zot van een balletje en zorg dat je dat balletje altijd bij je hebt.
Als je bv. wil dat je Border heel dicht bij blijft kan je hem of laten of het balletje vast houden.
Hinta wijkt geen meter van m'n zijde als ze weet dat ik een bal in m'n handen heb.  hihi
[/quote]
achter auto's zitten lijkt me zowiso niet de bedoeling  wink
maar de eye zou ik wel willen gebruiken voor het schapendrijven indien ik dat aangeleerd krijg.
blijft Hinta ook bij jouw zonder bal? bv op losse wandelingen?
Zorrathello
dikkopske

ik hou van jou

« Antwoord #12 Gepost op: Januari 01, 2010, 22:40:13 »

Hier ook ballenzot. Cooper vertoont zelfs stereotypisch gedrag i.v.m. bal. Als hij zijn bal ergens weet liggen gaat hij niet van dieplaats weg en blijft blaffen totdat je die hem geeft. Ik denk nu wel dat het een en het ander te maken kan hebben met opvoeding. Cooper is niet echt goed opgevoed, was de hond van de vriendin van mijn zoon maar als ze uiteengegaan zijn heeft mijn zoon de hond gehouden. I.p.v. in een twee-mensengezin op te groeien is Cooper veel alleen moeten blijven in huis totdat mijn zoon weer thuis is komen wonen en nu heeft Cooper wel min of meer een nieuw gezin en 4 andere honden als gezelschap. Dus echt een evenwichtige levenstijl kent hij niet. Hij is nu wel 6 jaar en begint wat kalmer te worden.

Goed getrainde honden doen geen poging je lunch te delen, ze geven je alleen zo veel schuldgevoel dat je er niet van kunt genieten
Borderfan
Deugenietje
*

« Antwoord #13 Gepost op: Januari 02, 2010, 20:23:44 »

achter auto's zitten lijkt me zowiso niet de bedoeling  wink
maar de eye zou ik wel willen gebruiken voor het schapendrijven indien ik dat aangeleerd krijg.
blijft Hinta ook bij jouw zonder bal? bv op losse wandelingen?
Ja, ze blijft heel goed bij mij, ook zonder bal. 
Ik durf haar hier in de straat zelfs loslaten, hier is weinig verkeer, en als ik haar roep komt ze direct.
En ik denk dat, eens je Border door heeft dat hij enkel de schapen mag drijven, hij niet gauw andere zaken zal drijven.

Ziggy
Ploeteraartje
*

www.dogvision.be

« Antwoord #14 Gepost op: Januari 10, 2010, 19:16:01 »

ooh ik droom dus al van pups en schapen en moet misschien zelfs nog een jaar wachten! zot
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: