Dixie werd opgevoed zonder slagen, vastgrijpen bij de nek, muilband (= laf), ...
een correctie geschiedde (en geschied) enkel met de stem.
is hij nu zo'n slechte hond?

nee tuurlijk niet, en zoals hier eerder al gezegd, bij de meeste honden is zo'n aanpak ook helemaal niet nodig
integendeel, je zou daar die honden mee verknoeien
als ik Shiba destijds of Gian nu, om er maar twee te noemen, zo zou aangepakt hebben, goh
mijn stem teveel verheffen is/was al genoeg om ze kleiner te zien worden met een blik van 'oei baasje ik meende da ni zenne'
als ik die bij hun nekvel zou pakken dan maak ik daar enkel heel bange wezeltjes van waar niks meer mee aan te vangen is van pure schrik van mij
Binno heeft een dikker vel, is niet snel onder de indruk en heeft een wat strengere aanpak nodig
anders neemt ze het boeltje hier over en heb ik niks meer te zeggen
maar dan nog... dat is nog niks tegenover echte probleemhonden
en dan hangt de aanpak er nog vanaf van de achterliggende oorzaak van het probleemgedrag
op die trappen lopen
als je die hond niet boven krijgt met lieve woordjes, snoepkes en speeltjes wat dan?
en zeg nu niet 'beneden laten' want als je bvb op een verdieping woont dan heb je die keuze niet altijd
dan kan je hem proberen te dragen... maar met een kalf van een hond is dat niet simpel
dus beter één keer forceren (ook al is dat op dat moment zielig en moet je van je hart een steen maken,
als je zo'n hond ziet tegenspartelen van schrik en hoort janken)
maar daarna 'woooow wat ben jij flink naar boven gelopen' *koekje erin*
en een muilband laf, hmmm 't is maar hoe je het bekijkt en in welke situatie die gebruikt wordt
OK de hond kan niks terug doen, maar soms is dat wel nodig om die zekerheid te hebben
bij de DA bvb heeft Binno bij bepaalde onderzoeken weleens een snuitje om gehad, om zeker te zijn dat ze tijdens een reactie geen hap uit de DA nam
daarna ging dat snuitje weer af, kreeg ze koekjes van de DA en was ze er weer vriendjes mee