Maar garantie dat je hond goed is bij zijn nieuwe eigenaar heb je nooit en dan mag je nog zo goed je voorbereidingen genomen hebben.
Neen, zekerheid heb je nooit. Mensen komen soms evenementen in hun leven tegen waar ze geen meester over zijn en dus zijn ze ook niet altijd meester over de gevolgen.
Voorbeeld: ik heb 6 jaar geleden een teefje herplaatst onder contract van de vzw. Altijd goed contact onderhouden, adoptant deed alles voor de hond. Nu heeft zijn vriendin hem gepluimd en met niks achtergelaten (huis leeggehaald, rekening leeggehaald en onbetaalde facturen verstopt). Resultaat: de man staat daar met niks meer en zonder geld. Tja, dan vallen er zware beslissingen die hij niet wil nemen.
Helaas zijn de meeste herplaatsingen niet het gevolg van zulke situatie's, maar van grillen en ondoordachte handelingen. Vandaag nog iemand aan de lijn gehad die 4 maanden geleden een jonge hond uit het asiel haalde. Nu blijkt zijn vrouw zwanger en gezien de hond opspringt en mevrouw er niks over te zeggen heeft, moet de hond weg ... Als je een kinderwens hebt, dan hou je daar aub rekening mee als onervarene en neem je geen super energieke, jonge en lompe Dobermann ook al komt dat kind iets vroeger als gepland. Ik doe dan altijd begripvol aan de telefoon, maar ik denk er het mijne van ... grrrr.