Welkom gast, aub log in of registreer om volop van het forum te genieten.

Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: te ver weg lopen  (gelezen 2327 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
marijke
Snoepertje

« Gepost op: November 17, 2009, 19:58:25 »

hoe kan ik als melly losloopt hem dichter in de buurt laten lopen ?

mnrke loopt tegenwoordig verder en verder van me vandaan als we wandelen er zit nu wel een meter of zeventig tachtig tussen en ik vind dat geen veilige afstand meer ,...

hij komt wel altijd als ik hem roep gelukkig en ik weet wel dat het een jachthond is en zijn geluk in de bosjes te vinden is , dat die niet zoals de meeste herders of waakhonden van natuurre rond de baas hangen maar te ver is te ver , voornamelijk ook omdat hij op andere honden afstormt om hun ofwel tot spel uit te nodigen of in het ergste , maar hele zeldzame geval boel mee te maken  rologen

het is eigenlijk een tijdje geleden begonnen nadat ik omwille van en peesontsteking in mijn rechterpols dagelijks de auto niet meer nam om ergens leuk en elke dag ergens anders en veel meer dan een uur ,te gaan wandelen en aangewezen was om met hem hier vanuit het huis te voet te vertrekken om min of meer hetzelfde kortere toerke te doen en dan nog aangelijnd ook ,...

dus de eerste paar keren dat hij weer in de mogelijkheid was los te lopen , luisterde hij betrekkelijk minder maw als ik hem riep kwam hij niet meer onmiddellijk  hmm
hij had echt zo iets van "pakken wat er te pakken valt "  saluuuuut baasje  gek  begrijpelijk wel , en dat is ook weer in orde gekomen , extra lekkers mee en wat extra oefeningen en hij komt weer perfect af , maar die extra afstand is er dus ingeslopen en ik weet niet hoe ik dat oplos  weetniet

ik kan hem toch niet de hele tijd bij me roepen toch , heb me al een paar keer verstopt , hij zocht en vond me en even bleef hij wat dichter , maar niet lang ,... kortom weet niet hoe ik dat erin train  weetniet

Xtreme Taz
Verjaardagsbazin
Lang Tongblad

Geslacht: Vrouw

« Antwoord #1 Gepost op: November 17, 2009, 20:30:14 »

Helaas, geen ervaring met loslopertjes. Maar ik wens je wel veel succes met trainen.

Wat wel in mijn gedachten schiet (maar ik kan het dus helemaal mis hebben  bang ) eerder terug roepen en dan belonen zodat hij door heeft van dat is de limiet  weetniet

http://www.bloggen.be/cairn/

Enkel echte vrienden laten hun pootafdruk achter in je hart.
Moozer
Springertje

Geslacht: Man

« Antwoord #2 Gepost op: November 17, 2009, 20:33:20 »

Zora was ook een ver-weg-lopertje. Nu helemaal niet meer.
Eén van de dingen die ik deed:
Ik deed de gewone leiband aan alsook een fijne koord, zonder dat ze die fijne koord opmerkte. De bedoeling is dat ze niet weet dat die koord er is.
Tijdens de wandeling deed ik ze naast me zitten, de leiband los en zei: 'Kalm é!'
Van zodra ze te ver begon te geraken, dat was maar enkele meter, trok ik aan die fijne koord.
Ze kwam dan weer bij me. Het effect van de fijne koord is dan wel weg, ze weet immers dat die er dan is. Dan was het een kwestie van mondelinge bevelen te geven dat ze dicht moest blijven. En natuurlijk op tijd belonen. Ik nam dan andere koekjes mee die ik op een gewone wandeling niet gaf.
Nu kunnen de 2 cockers samen los.
En verstoppertje spelen helpt ook.

Riet
AdviesRaad
Lang Tongblad

« Antwoord #3 Gepost op: November 17, 2009, 20:47:13 »

Met Charlie op de hondenschool hebben we iets gelijkaardigs gedaan.
Eerst lange lijn gebruiken, dan een fijne koord en uiteindelijk alleen een veter rond haar hals waar ik eesrt een rukje aan gaf voor ik haar losliet.
Maar uiteindelijk denk ik dat ze in mijn buurt blijft omdat zij dat wil  grijns

marijke
Snoepertje

« Antwoord #4 Gepost op: November 17, 2009, 21:26:44 »

mm da's mss wel een optie zo een "lijntje simuleren" en daar dan commando opzetten  denk

hoe lang zou die trainingslijn dan zo moeten zijn ongeveer ?

Moozer
Springertje

« Antwoord #5 Gepost op: November 17, 2009, 21:29:30 »

Niet lang.
Het mag niet opvallen.

marijke
Snoepertje

« Antwoord #6 Gepost op: November 17, 2009, 21:37:08 »

ga morgen dan eens naar de doehetuzelve voor iets duns zien  wink
els
AdviesRaad
Keffertje

« Antwoord #7 Gepost op: November 18, 2009, 01:46:50 »

probeer ook eens of het op elk soort terrein is

Laika blijft bijvoorbeeld veel dichterbij in bostoestanden dan in open veld en ze wordt naarmate de wandeling vordert ook wat stoutmoediger, dus net voor ik vind dat ze te ver gaat, gaat ze weer even aan de lijn

en ik vind dat dat ook wel betert met de leeftijd, Melly is momenteel in de fleur van zijn leven hé  blij

*~*DF*~*
Administrator
knuffelaartje

« Antwoord #8 Gepost op: November 18, 2009, 02:32:15 »

Citaat
Laika blijft bijvoorbeeld veel dichterbij in bostoestanden dan in open veld en ze wordt naarmate de wandeling vordert ook wat stoutmoediger, dus net voor ik vind dat ze te ver gaat, gaat ze weer even aan de lijn

idem voor Nuka

Geniet van elke dag... mijn lieve schat... ik zie je graag
Minoes
Kwijlbakske
**

« Antwoord #9 Gepost op: November 18, 2009, 11:37:20 »

Probeer ook met jouw stem te werken. Hou een bepaalde grens in gedachten waar hij niet voorbij mag. Van zodra dat hij dat wel doet, geef je dmv stemgeluid aan dat hij fout bezig is ('foei' of whatever). Je kunt hem terugroepen tot bij jou, maar dan leer je het terugkomen aan. Beloon hem met je stem van zodra hij terug binnen 'tha zone' is. In het begin zal hij wel naar jou toekomen en dan kun je snoep geven, maar gewoon belonen via stem wordt voldoende. Hij moet gewoon leren wat de afstand is die jij toelaat. Jij bent de alpha female, je kunt hem gunsten geven (loslopen), maar je kunt daar grenzen aan stellen en desnoods het terug intrekken (aan de lijn doen).
marijke
Snoepertje

« Antwoord #10 Gepost op: November 18, 2009, 12:45:45 »

probeer ook eens of het op elk soort terrein is

en ik vind dat dat ook wel betert met de leeftijd, Melly is momenteel in de fleur van zijn leven hé  blij

ja da's waar , plaatsen waar goede zichtbaarheid is gaat hij verder dan bvb smalle wegjes en op plaatsen die hij goed kent durft die ook wel wat extra meters te nemen , wat bij hem dan weer omgekeerd is , is het feit dat hij in het begin van de wandeling verder gaat dan op het einde ,...

Probeer ook met jouw stem te werken. Hou een bepaalde grens in gedachten waar hij niet voorbij mag. Van zodra dat hij dat wel doet, geef je dmv stemgeluid aan dat hij fout bezig is ('foei' of whatever). Je kunt hem terugroepen tot bij jou, maar dan leer je het terugkomen aan. Beloon hem met je stem van zodra hij terug binnen 'tha zone' is. In het begin zal hij wel naar jou toekomen en dan kun je snoep geven, maar gewoon belonen via stem wordt voldoende. Hij moet gewoon leren wat de afstand is die jij toelaat. Jij bent de alpha female, je kunt hem gunsten geven (loslopen), maar je kunt daar grenzen aan stellen en desnoods het terug intrekken (aan de lijn doen).

dat touwtje (heb in de garage nog een sterk maar fijn katoentouw gevonden) kan me dan ook helpen om de grens in te schatten ,... en idd daar moet en commando op , zal hij dan vlugger verstaan ,...
*~*DF*~*
Administrator
knuffelaartje

« Antwoord #11 Gepost op: November 18, 2009, 12:48:38 »

in feite zou je dan kunnen oefenen op plaatsen waar je van weet 'oei, hier gaat hij te ver...'

en vergeet dat van Minoes niet te lezen eh lol

Minoes
Kwijlbakske
**

« Antwoord #12 Gepost op: November 18, 2009, 13:23:01 »

dat touwtje (heb in de garage nog een sterk maar fijn katoentouw gevonden) kan me dan ook helpen om de grens in te schatten ,... en idd daar moet en commando op , zal hij dan vlugger verstaan ,...

ja, zoiets als 'te ver' of 'dichter' of whatever blij
marijke
Snoepertje

« Antwoord #13 Gepost op: November 18, 2009, 21:36:38 »

daarstraks een eerste poging gewaagd

had een katoenen touwtje rond zijn nekje gedaan in lusvorm ,dacht ik , bleek na een tijdje oefenen een stropvorm te zijn , van het hevige wurgende soort  aw vlug terug naar de wagen om dat los te snijden  fluit

behalve het feit dat mijne arme melly niet te veel lucht meer kreeg na verloop van de oefening , was het toch wel een heel goed systeem ; ik liet hem dus met dat touw op de grond slepend los en als ik zag dat hij "te ver" ging zei ik "te ver " en ging op het uiteinde van het touw staan ,hij wachte en dan zei ik weer " ja "

ook heeft het een super nut bewezen in het passeren van een andere hond , ik riep dat hij moest volgen eenmaal hij naast me liep bukte ik me voorzichtig al wandelend en pikte het touw op zonder dat hij het wist en kon veilig testen of ik hem gewoon los in volg voorbij een ander woefke kreeg zonder dat hij erop af sprong en nogmaals succes zou hebben met zo een ambetante actie , hij is trouwens met glans geslaagd , maar had dat dus ni durven testen zonder het "stiekemtouw"  hihi

wel moet ik een ander touw gaan halen want deze is er echt niet geschikt voor , ik heb nl een extra optie ontdekt
mijne melly kan met vier poten tegelijk terwijl hij met een balletje speelt kant klossen  grijns

had wijselijk het mes van in de auto op zak en kon dat nogmaals gebruiken om mijn opgebonden speenvarkske los te snijden  eehm

enfin wij verder zonder stiekemtouw en dan maar voortgedaan wat we begonnen waren , als hij te ver was "te ver"
geroepen hij kwam dan altijd af , beloond dan maar ,... nadien bedacht dat dat niet handig was en dan geprobeerd nadat ik " te ver" geroepen had voordat hij bij me was "vrij" gezegd wat ik zeg nadat hij los volg gedaan heeft en weer weg mag , dat snapte hij en kwam niet meer helemaal tot bij mij , "goed zo" werd er dan geroepen  lol

na een tijdje bleef hij dan gewoon even ter plaatse na de "te ver" wat aanrommelen om vervolgens weer verder te schieten na de "goed zo"

enfin het is een goed begin , met het juiste touw eraan en wat geduld moet die " zeventig meter dag baasje  zwaaibeen " toch wel verleden tijd worden hoop ik  duim omhoog

btw heeft iemand een megafoon te leen ik ben hhhhheeeesss khhuuug  ojee
*~*DF*~*
Administrator
knuffelaartje

« Antwoord #14 Gepost op: November 18, 2009, 21:56:29 »

eigenlijk was ik me dat al aant bedenken toen hier iemand schreef van 'fijn touw'... wordt je hond dan niet gewurgd eigenlijk? (of werd?)

Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
  Print  

Ga naar: