daarstraks een eerste poging gewaagd
had een katoenen touwtje rond zijn nekje gedaan in lusvorm ,dacht ik , bleek na een tijdje oefenen een stropvorm te zijn , van het hevige wurgende soort

vlug terug naar de wagen om dat los te snijden

behalve het feit dat mijne arme melly niet te veel lucht meer kreeg na verloop van de oefening , was het toch wel een heel goed systeem ; ik liet hem dus met dat touw op de grond slepend los en als ik zag dat hij "te ver" ging zei ik "te ver " en ging op het uiteinde van het touw staan ,hij wachte en dan zei ik weer " ja "
ook heeft het een super nut bewezen in het passeren van een andere hond , ik riep dat hij moest volgen eenmaal hij naast me liep bukte ik me voorzichtig al wandelend en pikte het touw op zonder dat hij het wist en kon veilig testen of ik hem gewoon los in volg voorbij een ander woefke kreeg zonder dat hij erop af sprong en nogmaals succes zou hebben met zo een ambetante actie , hij is trouwens met glans geslaagd , maar had dat dus ni durven testen zonder het "stiekemtouw"

wel moet ik een ander touw gaan halen want deze is er echt niet geschikt voor , ik heb nl een extra optie ontdekt
mijne melly kan met vier poten tegelijk terwijl hij met een balletje speelt kant klossen

had wijselijk het mes van in de auto op zak en kon dat nogmaals gebruiken om mijn opgebonden speenvarkske los te snijden

enfin wij verder zonder stiekemtouw en dan maar voortgedaan wat we begonnen waren , als hij te ver was "te ver"
geroepen hij kwam dan altijd af , beloond dan maar ,... nadien bedacht dat dat niet handig was en dan geprobeerd nadat ik " te ver" geroepen had voordat hij bij me was "vrij" gezegd wat ik zeg nadat hij los volg gedaan heeft en weer weg mag , dat snapte hij en kwam niet meer helemaal tot bij mij , "goed zo" werd er dan geroepen

na een tijdje bleef hij dan gewoon even ter plaatse na de "te ver" wat aanrommelen om vervolgens weer verder te schieten na de "goed zo"
enfin het is een goed begin , met het juiste touw eraan en wat geduld moet die " zeventig meter dag baasje

" toch wel verleden tijd worden hoop ik

btw heeft iemand een megafoon te leen ik ben hhhhheeeesss khhuuug