Welkom gast, aub log in of registreer om volop van het forum te genieten.

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: geeuwen, pijnsignaal?  (gelezen 2054 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
sonja
Snuffeltje

« Gepost op: November 17, 2009, 11:04:52 »

Vanaf pup is Maja dikwijls aan geeuwen, heb nooit geweten waarom ze dit zoveel doet, in de woef stond er eens een artikel dat geeuwen kalmerende signalen zijn, maar kan het ook een signaal zijn van pijn? meestal doet ze dit als ze op de zetel ligt tegen de avond en die dag wat meer dan normaal heeft gedaan, vroeger veel meer dan nu, na rust mankt ze wat als ik te veel met haar heb gedaan en dan geeuwt ze ook meer, kan dit dus pijn?

Probeer niet altijd pijnstillers te geven, maar tja, wanneer moet ik het wel geven en wanneer niet, ze loopt altijd wel wat raar door die achterpoten en soms geef ik het met gedacht, ze zal wel pijn hebben, maar weet het nooit zeker momenteel bij haar, ze doet het vrij goed gezien vanwaar ze komt, nog altijd maar ja, wel als het een oude hond was, niet voor een 20 maanden jonge hond natuurlijk
Binno
Bolletje Wol

Geslacht: Vrouw

« Antwoord #1 Gepost op: November 17, 2009, 11:52:18 »

hmmm van pijn heb ik het hier nog nooit gezien, hijgen wel

els
AdviesRaad
Kwispelstaartje

« Antwoord #2 Gepost op: November 17, 2009, 12:16:12 »

Ik heb ook een 'geeuwer' maar da's bij hem zeker niet van pijn.

Is wel opvallend dat die het veel meer doet dan de andere honden, stress of kalmeringssignaal en gewoonte geworden denk ik...

Geen idee of het een teken van pijn kan zijn  weetniet

Linsey
Blaffertje

« Antwoord #3 Gepost op: November 17, 2009, 13:20:12 »

Kai is ook een geeuwer, een luidruchtige geeuwer. Bij hem ook zeker niet van de pijn.
Ik heb ook geen idee of ze kunnen geeuwen van de pijn, al zou het natuurlijk wel kunnen als de hond gestressed raakt van de pijn, dat ze dan gaan geeuwen om te kalmeren misschien?  weetniet
Xtreme Taz
Verjaardagsbazin
Cross-dog

« Antwoord #4 Gepost op: November 17, 2009, 13:23:06 »

Barney geeuwt ook vaak en ook bij Barney geen tekenen van pijn. Ik heb ook altijd aan een kalmerend signaal gedacht  weetniet

http://www.bloggen.be/cairn/

Enkel echte vrienden laten hun pootafdruk achter in je hart.
Riet
AdviesRaad
Cross-dog

« Antwoord #5 Gepost op: November 17, 2009, 15:48:26 »

Nooit gehoord dat geeuwen een pijnsignaal zou kunnen zijn  weetniet

greatballsoffire
Bolletje Wol

« Antwoord #6 Gepost op: November 17, 2009, 16:07:15 »

Nooit gehoord dat geeuwen een pijnsignaal zou kunnen zijn  weetniet

Ik ook niet.

Het kan vriezen, het kan dooien . Maar, als je op je bek gaat hebben ze vergeten te strooien .
Minoes
Kwijlbakske
**

« Antwoord #7 Gepost op: November 18, 2009, 12:30:04 »

Mij lijkt het ook niet in verband te staan... het is sowieso heel moeilijk om te zien aan honden dat ze pijn hebben. Van zodra ze bepaalde dingen begint te laten (bvb in de zetel springen) of duidelijkere pijntekens (bvb manken), zou ik proberen in kaart te brengen wat ze vermijdt en wat er soms voor zorgt dat ze mankt oid. Lijstje maken en daar rekening mee houden ;)

Wanneer pijnstillers? Van zodra ze 'meer' dan anders raar loopt. Geef haar eens pijnstillers en kijk goed hoe ze loopt (en noteer dat). Dat is dan als het ware de 'baseline'. Doe dit een paar dagen ang, tot je zeker weet dat ze niet verbeterd en dat je de echte baseline te pakken hebt. Die zie je dan als normaal. En van zodsra ze daar teveel van afwijkt voor je gevoel, dan geef je haar weer wat pijnstillers (terwijl je ook probeert te bedenken of er een reden achter die pijn kan zitten: meer gewandeld, vochtiger weer etc).

Het belangrijkste is dat ze een leuk leven heeft en doet wat ze zelf wilt en denkt aan te kunnen. Ja, ze zal daar dan een prijs voor betalen ovv pijn, maar dat besluit ze uiteindelijk zelf (zij voelt haar lichaam uiteindelijk, ze kent haar grenzen beter dan jij). Pas wanneer ze te vaak te ver over haar grenzen gaat, zou ik haar wat meer intomen.
sonja
Snuffeltje

« Antwoord #8 Gepost op: November 18, 2009, 14:17:51 »

Mij lijkt het ook niet in verband te staan... het is sowieso heel moeilijk om te zien aan honden dat ze pijn hebben. Van zodra ze bepaalde dingen begint te laten (bvb in de zetel springen) of duidelijkere pijntekens (bvb manken), zou ik proberen in kaart te brengen wat ze vermijdt en wat er soms voor zorgt dat ze mankt oid. Lijstje maken en daar rekening mee houden ;)

Wanneer pijnstillers? Van zodra ze 'meer' dan anders raar loopt. Geef haar eens pijnstillers en kijk goed hoe ze loopt (en noteer dat). Dat is dan als het ware de 'baseline'. Doe dit een paar dagen ang, tot je zeker weet dat ze niet verbeterd en dat je de echte baseline te pakken hebt. Die zie je dan als normaal. En van zodsra ze daar teveel van afwijkt voor je gevoel, dan geef je haar weer wat pijnstillers (terwijl je ook probeert te bedenken of er een reden achter die pijn kan zitten: meer gewandeld, vochtiger weer etc).

Het belangrijkste is dat ze een leuk leven heeft en doet wat ze zelf wilt en denkt aan te kunnen. Ja, ze zal daar dan een prijs voor betalen ovv pijn, maar dat besluit ze uiteindelijk zelf (zij voelt haar lichaam uiteindelijk, ze kent haar grenzen beter dan jij). Pas wanneer ze te vaak te ver over haar grenzen gaat, zou ik haar wat meer intomen.

Dan is het dus niet door pijn, al goed, naar haar achterpotenstand zie ik wanneer ze te veel heeft gedaan, dan botst de rechter meer tegen de linker en meestal is dit als ze te veel en te lang los heeft gelopen, loslopen is bij haar dus echt lopen, niet beetje wandelen en daarom mag ze dit maar 1 keer per dag 20 min loslopen, gebeurt wel eens dan ik het langer toelaat, bv als ze leuk speelt met andere honden en ik het zielig vind haar spel te verbreken,  de rest van de wandelingen is aan de uitrollijn, om haarzelf te beschermen en meestal gaat dit wel goed zo.

sonja
ximmeke
Bolletje Wol

« Antwoord #9 Gepost op: November 21, 2009, 18:07:40 »

geeuwen is meestal een vorm van stress ,,,,
als je terug geeuwt kan dit je hond een beetje ontstressen , das wat ze mij wijsgemaakt hebben  weetniet
Siebe geeuwt wel heel veel vooral als hij in stress situatie's zit
terug geeuwen doe ik niet , ik probeer hem wel steeds uit zijn stress situatie te halen ,, of te negeren

dat geeuwen een vorm van pijn is dat geloof ik niet
charmed
dikkopske

Charming!

« Antwoord #10 Gepost op: November 24, 2009, 21:16:01 »

Geeuwen is meer honger, onzeker, of echt moe! Heb er hier een paar die geeuwen echt vaak, ze zijn dan ook ziek en vaak heel erg moe!
Fiep
Kwijlbakske
**

« Antwoord #11 Gepost op: Januari 13, 2010, 12:39:10 »

Nu begin ikzelf al te geeuwen met al dat gegeeuw slaap
dookia
Speelkontje
**

Little monster

« Antwoord #12 Gepost op: Maart 09, 2010, 07:03:03 »

Geeuwen is een kalmerend signaal. Dat kan hij gebruiken in een stress situatie