Welkom gast, aub log in of registreer om volop van het forum te genieten.

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: afleiding  (gelezen 682 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
sabine
AdviesRaad
Gravertje

Geslacht: Vrouw

« Gepost op: Januari 30, 2009, 00:14:03 »

--------------------------------------------------------------------------------
Titel: afleiding
Bericht door: yvy op September 02, 2008, 02:42:29
--------------------------------------------------------------------------------

Ik heb een Manchester Terrier van 5 maand (heel lief beestje)
maar is door alles afgeleid op het moment dat ze
iets ziet hebben we er geen controle meer over ze
ziet of hoort ons totaal niet meer.
aandacht trekken ;zelfs met speeltje of snoepjes helpen dan niet.
Het wandelen
is ook een ramp ,haar neus plakt  bijna op de grond want als ze een hond, vogel, vlinder...
ziet dan word de wandeling gewoon een trekspel
tussen mij en de hond.
We gaan momenteel naar de hondenschool en daar wordt het een echte ramp.
Daar hebben we bijna geen contorle meer,en haar oefeningen al even erg
Nogthans bij ons thuis doet ze al haar oefeningen.Kan er mij iemand helpen a.u.b

Titel: Re: afleiding
Bericht door: Xtreme Taz op September 02, 2008, 03:12:17

Ik heb een Cairn Terrier en kan alleen maar zeggen dat dit wat jij beschrijft typisch Terrier-gedrag is, neus achterna en bananen in de oren hihi
Kunt hooguit proberen met een snoepje dat ie superlekker vindt voor te houden om zo zijn aandacht af te leiden, zou het anders ook niet weten  weetniet

Bericht door: Riet op September 02, 2008, 03:13:36

Het is een terriër  grijns
Als het je eerste hondje is; veel moed, veel humor en veel doorzettingsvermogen. Als het niet je eerste hondje is wordt je toch hetzelfde gewenst  fluit
Ik kan je al de wijze raadgevingen van in de boekjes geven;
leren hun aandacht trekken en vast te houden enzovoort maar daar ben je niet veel mee.

Eerst en vooral is het nog maar een pupje die zijn zowiezo vlug afgeleid.
Ten tweede is het een terriër  fluit
Ik hoop dat ze van eten en snoepjes houdt? Of anders van trekspelletjes?

Een goede raad, let niet op de anderen in de groep, laat die maar voorbij stomen.  wink
Maak in gedachten een meer-jarenplan van wat je met je hond wilt bereiken. Volhouden, geduld en kunnen lachen om jezelf, ze zal je vast en zeker regelmatig voor schut zetten.  grijns
En tot je grote verbijstering zal je binnen een paar jaar een gehoorzaam (nu ja alles is relatief  eehm ) hondje hebben.

Bericht door: Thea op September 02, 2008, 03:46:48

Ja wat de andere al zeggen, het is voor een deel het ras en voor een deel de leeftijd, maar zeker niet iets om je bij de pakken neer te leggen.
Wat je moet gaan proberen is om jezelf 1000 maal leuker te maken dan al het andere wat je op straat tegen kom. En ja dat zal even zoeken zijn voor jou. Het kan een speeltje zijn waar je hond helemaal gek van is, maar ook iets van eten. Het op jou letten (lees in het begin alleen maar 2 tellen naar jou kijken) moet beloont worden met iets speciaals, dat kan je dan later uitbouwen tot iets langer. Zonder deze aandacht kan je aan iedere oefenining beginnen, maar het zal je eigenlijk nooit lukken.
Als iemand jou iets probeert uit te leggen terwijl jij naar een spannende film zit te kijken, dan heb jij ook geen aandacht voor die persoon en zal je niet opslaan wat die persoon zegt. Ja de tv kan je uitzetten, de omgeving niet, dus dat is oefenen, oefenen en oefenen.
Probeer eerst in de eigen omgeving (lees huis en tuin), daarna ergens waar het rustig is, maar wel afleiding en daarna op steeds drukkere plaatsen.
Maar dat houdt trouwens wel in dat je zelf wat uit de kast moet halen hoor, want alleen maar de naam van je hond is vaak niet genoeg, leuke stemmetjes is al veel aantrekkelijker.

Heel veel succes en vooral niet opgeven hoor

Bericht door: De Sjelle op September 02, 2008, 06:38:09

- Vanaf de eerste dag belonen met piepkleine snoepjes.
- Je moet de eerste maanden altijd piepkleine snoepjes in je zak hebben.
- Wanneer je hondje naar jouw komt wanneer je het niet vraagt: snoep en mondeling belonen.
- In het begin je hondje oproepen wanneer hij 1 meter naast jouw staat -> Meeste kans op succes: snoep en mondeling belonen.
- Tijdens de wandeling wanneer je hondje naar je kijkt: snoep en mondeling belonen.
- Je zit in de zetel en je hond komt bij je zitten: snoep en mondeling belonen.
- Je zit op wc te ontspannen  eehm en je hondje komt in je onderbroek liggen: snoep en mondeling belonen.  grijns
- Wanneer je hem wilt roepen en je denkt dat de kans op succes klein is: wegdraaien van je hond en verder stappen. Je hond gaat dan toch naar je komen: snoep en mondeling belonen.

Valla, zo heb ik het mijn terriers geleerd. grijns Pittewieteke kwam tijdens haar éérste les in de puppy klas al het beste van alle hondjes (sommige pups waren daar al 3 maand) naar het baasje toe. blij
Eén ding dat je niet mag doen is die snoepjes weglaten. Zelfs onze opa Flukje (13 jaar) krijgt nog altijd snoepjes. blij

Terries zijn héél gevoelig in hun relatie met het baasje. Ruwe bolster, blanke pit omschrijft hun het beste. (Alhoewel je ze soms wel eens achter het behang zou kunnen plakken.  hihi )
Dus, altijd proberen om de situtie zo naar je hand te zetten dat je ze kunt belonen en niet hoeft boos te worden. lach

Bericht door: Thea op September 02, 2008, 08:39:11

Citaat van: De Sjelle op September 02, 2008, 06:38:09

Dus, altijd proberen om de situtie zo naar je hand te zetten dat je ze kunt belonen en niet hoeft boos te worden. lach

Zeker niet boos worden, want waarom zou je naar een baas toe gaan als hij boos wordt, terwijl al het andere niet boos tegen je doet. Dan is de keuze snel gemaakt  denk

Bericht door: De Sjelle op September 02, 2008, 08:43:54

Agewettet.  grijns

Heb dat ook al tegen mijn baas gezegd.  hihi

Bericht door: yvy op September 03, 2008, 02:34:26

ok,zal dat in gedachte houden,en moeten volhouden hé
zal dan maar denken...de volhouder wint

Bericht door: Copin op September 03, 2008, 02:38:33

Citaat van: yvy op September 03, 2008, 02:34:26
ok,zal dat in gedachte houden,en moeten volhouden hé
zal dan maar denken...de volhouder wint

that's the spirit!!!!!!  thumbsup

Bericht door: Luc op September 04, 2008, 12:51:02

Citaat
Zeker niet boos worden, want waarom zou je naar een baas toe gaan als hij boos wordt, terwijl al het andere niet boos tegen je doet. Dan is de keuze snel gemaakt 

Citaat van: De Sjelle op September 02, 2008, 08:43:54
Agewettet.  grijns

Heb dat ook al tegen mijn baas gezegd.  hihi

Heb je je baas ook gezegd dat het beter is kleine snoepjes bij zich te hebben? laughing :tongue:

Bericht door: yvy op September 04, 2008, 01:39:30

Citaat van: yvy op September 02, 2008, 02:42:29
Ik heb een Manchester Terrier van 5 maand (heel lief beestje)
maar is door alles afgeleid op het moment dat ze
iets ziet hebben we er geen controle meer over ze
ziet of hoort ons totaal niet meer.
aandacht trekken ;zelfs met speeltje of snoepjes helpen dan niet.
Het wandelen
is ook een ramp ,haar neus plakt  bijna op de grond want als ze een hond, vogel, vlinder...
ziet dan word de wandeling gewoon een trekspel
tussen mij en de hond.
We gaan momenteel naar de hondenschool en daar wordt het een echte ramp.
Daar hebben we bijna geen contorle meer,en haar oefeningen zijn al even erg
Nogthans bij ons thuis doet ze al haar oefeningen.
Kan er mij iemand helpen a.u.b

Bericht door: saskia op September 04, 2008, 02:01:21

"Nogthans bij ons thuis doet ze al haar oefeningen."

Das normaal hoor, daar heb je geen prikkels of afleidingen
probeer het even ergens anders en dan zal het ook al moeilijker worden

Bericht door: Heavenlysaints op September 04, 2008, 02:13:21

hihi, als ik dit lees...ik ben echt geen terrier menske,
is echt jachthond gedrag, pffffff is ook niet leuk !
veel succes  thumbsup

Bericht door: yvy op September 04, 2008, 06:26:27

ja,zal moeten volhouden en blijven oefenen

Bericht door: kitje op September 05, 2008, 06:02:09

5 maanden, zo jong, denk dat het normaal is, kenji is geen terrier, maar jachthond en had dit ook op die leeftijd, was gewoon lucht voor hem, mocht zelfs met biefstuk zwaaien, dan nog stak hij zijn middenvinger omhoog en zou zeggen, eet hem zelf op, dada grijns

blijven volhouden, het komt wel goed

Bericht door: els op September 05, 2008, 11:16:24

Citaat
Nogthans bij ons thuis doet ze al haar oefeningen.Kan er mij iemand helpen a.u.b

thuis = prikkelarme omgeving

stilaan opbouwen en vooral de lat niet te hoog leggen

DeSjelle heeft dat schitterend uitgelegd dus ik ga dat niet herhalen maar wel bevestigen dat ik dat ook zo toepas  thumbsup

Bericht door: biegel op September 05, 2008, 12:19:07

hier ook geen terriër maar op bepaalde momenten ook nog bananen in de oren en neus tegen de grond
ook al zijn ze 2 en 4
dancer wou ook niet "oefenen", er was altijd wel iets interessanters te horen of te zien
frenchman is gewoon niet "slim genoeg  eehm", 't is een dom blondje, daar heb je echt veel geduld voor nodig
maar 5 maanden is inderdaad nog zo jong en pupsels, nooit straffen en altijd belonen, daar ben ik het mee eens

Bericht door: Dogsfriendly op September 05, 2008, 02:07:32

5 maand... dat alleen al... gewoon blijven oefenen en trainen, daar heb je geen gedragstherapeut voor nodig... en al zeker Geert niet... Kost stukken van mensen  eehm

niet vergeten dat jij ooit ook jong bent geweest... stak je ook kattekwaad uit en luisterde je ook soms niet naar je ouders eh wink

Bericht door: Boontje op September 05, 2008, 04:33:57

Ik ben blij dat ik dit allemaal lees!
Onze Fudge is nu bijna 6 maand en heeft dezelfde kuren.  Alles is interessant, behalve wij, de snoepjes ...  Als hij in de les moet volgen, begint hij te springen en in onze armen te happen  :sad2:
In de school zeggen de lesgevers dat het wel zal beteren.  Als iederen dat zegt (inclusief jullie) zal 't wel waar zijn, zeker? 
Hoewel ik soms met momenten heel erg de neiging heb om de moed te laten zakken ...

Bericht door: els op September 05, 2008, 06:28:06

Nee vooral de moed niet laten zakken !
Er moet vast af en toe iets wél lukken ... en HS is in feite al een serieuze beproeving hoor  fluit

Bericht door: Riet op September 05, 2008, 08:56:48

De moed niet opgeven, je komt er wel  thumbsup

Bericht door: Cindy op September 05, 2008, 10:14:28

Hier zijn er 2 van 6 maanden oud. Ene prikkels genoeg om niet te moeten luisteren...
Volhouden zou ik zeggen, al loop ik soms ook serieus te vloeken hihi

Bericht door: Riet op September 05, 2008, 10:20:42

Citaat van: Cindy op September 05, 2008, 10:14:28
Hier zijn er 2 van 6 maanden oud. Ene prikkels genoeg om niet te moeten luisteren...
Volhouden zou ik zeggen, al loop ik soms ook serieus te vloeken hihi

laughing Doet er me aan denken, op een bepaald ogenblik moet Charlie gedacht hebben dat een bepaalde vloek haar naam was  fluit

Bericht door: Boontje op September 05, 2008, 11:21:27

Danku allemaal voor jullie opbeurende woorden!!!
 joepie

Bericht door: Dogsfriendly op September 06, 2008, 11:41:41

in de armen happen en springen berisp je volgens mij het best met een ferme NEE ...

Bericht door: yvy op September 07, 2008, 06:39:42

ja, inderdaad,men moet consequent zijn en aandacht vragen aan de hond,maar hoe kun je
nu meer aandacht vragen als soms al de snoepjes niet meer helpen?

Bericht door: Riet op September 07, 2008, 08:15:35

Met te zorgen dat ze veel honger hebben als je er mee gaat werken. En met heel kleine stukjes snoep te geven.
Hoe reageert ze op speelgoed? Balletjes, trekkoord... is dat interessant? Dat kan je dan ook gebruiken om aandacht te trekken.
En voor de rest met geduld te hebben.   :sad2:

Bericht door: Boontje op September 07, 2008, 09:17:04

Nee!  Foei!  Mag nie!  Gedaan!  En noem maar op ...   Soms helpt het, meestal niet.
En inderdaad, wat doe je als de snoepkes niet interessant zijn?  Ik steek het snoepke soms bijna in zijne neus!
Vandaag zijn we in de hondenschool van de juniors naar de A-klas verhuisd.  Daar zijn we maar met enkelen en krijgen we individueel les en het gaf al (met momenten) een groot verschil.  Fudge is nu (met momenten  :saywhat?) niet meer zo afgeleid. 
Hopelijk helpt het.

Bericht door: yvy op September 08, 2008, 10:36:43

met speelgoed ook al geprobeerd,maar dat lukt niet altijd.
Ze is gewoon te druk bezig met snuffelen,kan maar moeilijk een paar kurken
in haar neusgaten duwen,zodat ze niet meer kan ruiken hé! laughing

Bericht door: Riet op September 09, 2008, 07:59:11

Ik snap je probleem, met Charlie heb ik hetzelfde voor gehad. Met Kobbe heb ik hetzelfde voor als hij een andere reu ziet waar hij bang voor is  aw
Nu ondanks wat veel mensen mss tegen je zeggen; volgens mij is het niet omdat de band tussen jullie niet goed is. Ik denk gewoon dat er op het ogenblik nog veel te veel in de wereld te ontdekken is voor je pup.
Met de tijd en veel geduld komt er verbetering.
Zien dat je zoals De Sjelle zegt altijd snoepjes op zak hebt zo dat je goed gedrag altijd kunt belonen, zelfs als je dat gedrag niet gevraagd hebt.
Voor sommige honden is hun baasje het middelpunt van de wereld. Voor andere honden ook, maar die vinden de wereld rond dat middelpunt ook interessant  grijns

Bericht door: De Sjelle op September 09, 2008, 10:05:38

Citaat van: Riet op September 09, 2008, 07:59:11
Voor sommige honden is hun baasje het middelpunt van de wereld. Voor andere honden ook, maar die vinden de wereld rond dat middelpunt ook interessant  grijns

headbang headbang headbang

Bericht door: Ziggy op September 09, 2008, 01:10:34

ik heb tijdens de eerste maanden met mijn brakje 2 oefeningen heel erg geoefend.
de eerste is de aandacht, de 2e is het komen.

De aandacht train ik als volgt:
heb een massa mini-snoepjes op zak. eventueel ook clicker maar kan zonder. IN eerste instantie om het aan te leren dat kijken een beloning oplevert was de pup aangelijnt. Nadien kan makkelijk los, lange lijn of toch aan de lijn in bv drukkere omstandigheden. (bv markt)
elke keer dat mijn hondje keek kreeg hij een snoepje. Draai me dan ook regelmatig om zodat hij zelf moeite moet doen om dat contact te herstellen.
Ik plak hier geen bevel op. Ga niet smeken bij mijn hond om naar mij te kijken. Kijkt hij niet dan gebeurt er niets. Dan gaan we niet wandelen, kan hij niet gaan plassen, wordt er niet gespeelt. Niets.

Het komen gaat als volgt:
Eerst start ik van kortbij, eventueel aan de lijn. Zeg vrolijk de naam en laat de hond een koekje komen halen. Vervolgens grotere afstanden etc.

Ook elke vorm van zelf aandacht zoeken (op de manieren die ik ok vind natuurlijk- niet het huis slopen) worden beloont. Bv speelgoedje brengen, kunstje uit zichzelf doen, uit zichzelf afkomen tijdens een wandeling,...

Bericht door: greatballsoffire op September 09, 2008, 02:27:11

Zelf leer ik het kijken naar mij op de vg methode.
Ik werk met de clicker, maar, het kan ook zonder.

Je steekt een heleboel snoepjes op zak en je gaat met je hondje (eerst thuis) een stapje in de wereld zetten....

Je smijt al stappende snoepjes op de grond en je hondje zal zich tegoed doen aan die snoepjes.
Plots hou je op met snoepjes smijten.
Normaal zal je hondje dan naar je kijken om te zien waar de snoepjes blijven.
En, van zodra je hondje je aankijkt beloon je hem met je stem, een snoep , een spelletje , een knuffel.Wat je hondje maar leuk vindt.
En, dat bouw je op.
En, dan ga je dat ook elders oefenen.Eerst met weinig afleiding en dan met meer afleiding.
En, geduld hebben en niet vergeten dat een hondje van 5 maanden nog een heel jong hondje is.

En, ooit was het een rattenvanger. Dus, dat snuffelen zit in de aard van het beestje.

Hier zie je ook heel goed het verschil ts het herdershondtype en onze Cavaliertjes.
Ze worden als gezelschapshondjes beschreven, maar, je ziet zo dat ze ooit de jacht hebben meegemaakt.  hihi

Het kan ook zijn dat je hondje het niet zo op snoepjes begrepen heeft.
Dan zal je iets anders moeten verzinnen.

Het is wel een feit dat een hond die graag werkt voor snoepjes gemakkelijker te trainen valt dan een die met geen snoepjes te vangen is.

Bericht door: yvy op September 09, 2008, 10:58:14

Snoepjes lust ze maar al te graag,maar vooral waneer ze buiten in de tuin loopt en roept haar naam,reageert ze door even op te kijken,maar snuffelt direkt verder.
Als men dan dicher bij gaat en ze ziet het snoepje,dan is er geen probleem.

Bericht door: De Sjelle op September 10, 2008, 07:42:42

Je mag het snoepje nooit laten zien totdat ze bij je staat, NIET eerder. lach
En het is niet omdat je nu met snoepjes werkt dat je ineens een gehoorzame hond hebt he? wink Daar zal nog aan gewerkt moeten worden, elke dag. Dat doe ik nu trouwens ook nog. blij

Bericht door: Ziggy op September 15, 2008, 06:43:35

Citaat van: yvy op September 09, 2008, 10:58:14
Snoepjes lust ze maar al te graag,maar vooral waneer ze buiten in de tuin loopt en roept haar naam,reageert ze door even op te kijken,maar snuffelt direkt verder.
Als men dan dicher bij gaat en ze ziet het snoepje,dan is er geen probleem.

dat is meer ruilhandel dan je hond iets voor je laten doen  bleee
zoiets verlies je zowiso op termijn.

op de dagen dat Vas heel erg zijn kuren had kreeg hij bv geen eten in zijn bakje maar moest hij alles verdienen. Had dan een zakje met de brokjes die hij normaal op een dag kreeg bij.
Deed hij niets dan had hij pech.

Bericht door: Linsey op September 15, 2008, 08:16:34

Kai is soms ook wat afgeleid, maar ik probeer zoveel mogelijk van juist geen aandacht te trekken met snoepjes enz. Wat ik wel doe is hem belonen wanneer hij zelfstandig zonder dat ik iets doe zijn aandacht bij mij heeft. Ik kijk dan vooruit, negeer hem en dan langs mijn ooghoeken houd ik hem een beetje in het oog. Gaat zijn blik richting mij dan krijgt hij een beloning. Toen hij nog pup was, was het echt heel lang wachten totdat zijn blik richting mij ging, snuffelen was veel interessanter (normaal ook wel voor een pup). Dit oefenen ging helemaal niet tijdens de groepstraining omdat je dan de tijd niet hebt om te wachten. Ik ging dan met hem oefenen op het hondenschoolterrein of andere plek met veel geuren want daar mocht je maar 1 maal per week op om zelf te trainen (waar ik nu ga mag je zoveel komen trainen als je wilt). Als hij dan bijvoorbeeld begon te trekken om iets te volgen dan stopte ik gewoon en wachtte tot hij keek naar mij. Juist hetzelfde bij de gehoorzaamheidsoefeningen.
Na een tijd weet de hond dat opletten meer oplevert dan snuffelen en zal de aandacht automatisch beter bij je blijven. Nu beloon ik niet meer altijd, maar blijft het een verassing wanneer de beloning komt. Kai was daar ook altijd heel hardnekkig in, in dat snuffelen. Nu nog als hij echt opgaat in een geurspoor dan is zijn aandacht ook echt weg. Maar dat mindert wel, tenzij het gras nat is, dan hebben we wat problemen nog  :tongue:

Lotje is een ander verhaal die koop ik wel soms om, eerst snoepje laten zien met als resultaat dat ze niks meer doet voordat ze zeker weet dat ik een snoepje vastheb, tenzij ze het echt wel wil doen (dat krijg je dus met aandacht vragen door de beloning te laten zien). Maarja seniorkes mogen al wat meer  hihi

Bericht door: yvy op September 16, 2008, 07:26:23

Nu zijn we bezig met een slipketting,MAAR...we corrigeren enkel met een lichte trek aan de leiband.
Moet wel vermelden dat het de slipketting van onze overleden doberman is.
Sinds het gebruik van die ketting loopt onze Hoska vanaf de eerste minuut ,en zeker thuis , mooi aan de voet.
Ik denk dan ook dat gewoon het gewicht van die ketting ,drukt in haar nek ,door het gewicht.
Maar we belonen wel met snoepjes en onze stem.
Waneer ze buiten loopt,en dat doet ze soms een ganse dag, en we roepen haar ,dan is ze plotseling doof.
Ze kijkt wel op maar blijft gewoon staan!
Ik hoop dan ook dat ze met 'volwassener' worden automatisch wat minder afleiding zal hebben,want het is tenslotte een( Manchester )Terrier,en nog maar 6 maand oud.
Hoe waren we zelf ,toen we klein waren ! !
In ieder geval , we blijven proberen en oefenen bid

Bericht door: Linsey op September 16, 2008, 07:34:48

Ik ken een aantal honden waar de slipketting in eerste instantie hielp en er een grote verandering te zien was bij het eerste gebruik en de volgende weken, maar de honden werden dat snel gewoon en uiteindelijik deed de slipketting hun niets meer. Ik heb er zelf ook ervaring mee gehad zo'n 6 jaar geleden toen ik nog niet van andere methodes had gehoord.
En een slipketting bij een jonge hond in de groei vind ik persoonlijk zelf niet zo gezond, maar iedereen doet zelf wat hij het beste vind wink

Bericht door: yvy op September 16, 2008, 07:51:58

hmm
Moet wel nog zeggen dat die slipketting enkel gebruikt wordt om het trekken af te leren als we
thuis of hier in de wijk wat oefenen.
En dat betekent dan max 15 min/dag.
Als we op uitstap gaan heeft ze een gewoon nekbandje aan!
U sprak daar van andere methoden,wat slipketting beterft.
Welke zijn die dan en heb je daar eventueel ervaring en of resultaat van?
Heb al regelmatig gehoord van de gentley of zoiets, maar..............

Bericht door: Riet op September 16, 2008, 10:30:17

Gentle-leader, easy leader....
Gentle leader is om de snuit, hier moet je heel voorzichtig mee zijn dat je geen plotselinge ruk geeft. Het vasthechtingspunt voor de leiband ligt onder de kin.
Easy leader rond romp en voorste poten, aanhechtingspunt leiband op de borstkas.
Minder risico om de nek te beschadigen door een plotselinge ruk.
Het principe van beide is dat ze, als ze trekken, zichzelf uit de richting trekken  krab ik hoop dat je een beetje begrijpt wat is bedoel.  weetniet
Nu, in het begin legde Charlie zich gewoon op de grond als we de gentle leader aandeden. Zetrok dan inderdaad niet meer  grijns
De eerste twee weken werkte de easy leader goed, nadien had ze door hoe ze eruit kon geraken  ojee

Bericht door: christelbalou op September 19, 2008, 10:47:20

Citaat van: yvy op September 16, 2008, 07:51:58
hmm
Moet wel nog zeggen dat die slipketting enkel gebruikt wordt om het trekken af te leren als we
thuis of hier in de wijk wat oefenen.
En dat betekent dan max 15 min/dag.
Als we op uitstap gaan heeft ze een gewoon nekbandje aan!
U sprak daar van andere methoden,wat slipketting beterft.
Welke zijn die dan en heb je daar eventueel ervaring en of resultaat van?
Heb al regelmatig gehoord van de gentley of zoiets, maar..............

als je denkt dat het van het gewicht is,
doe dan haar slipketting aan en een gewoon halsbandje en maak je leiband vast aan het gewoon bandje, dan pas kan je het effect zien.
Waarom probeer je geen half slipketting, vind een slipketting voor een hondje van 6 maanden precies wat vroeg?

Bericht door: Xtreme Taz op September 19, 2008, 11:10:27

Ik wil je zeker niet beledigen ofzo, maar ik heb het idee dat je heel veel verlangt van een hondje van 6 maanden. Vergeet niet je hondje ook een hond te laten zijn. Daarmee wil ik zeggen, laat 'm eens lekker snuffelen en van hot naar her rennen aan een gewone ketting of zelfs een flexi. Je hebt een jong hondje en ook nog een terrier, leer ook genieten van zijn streken en heb geduld dat komt allemaal wel goed.
Ik zeg niet dat een hond niks moet leren en niet moet luisteren, helemaal niet. Hij is alleen wat jong nog om zo perfect getraint te zijn als jij zou willen. De ene leert makkelijk, de andere niet, geduld is een schone deugt thumbsup

Bericht door: christelbalou op September 20, 2008, 08:30:05

Citaat van: Xtreme Taz op September 19, 2008, 11:10:27
Ik wil je zeker niet beledigen ofzo, maar ik heb het idee dat je heel veel verlangt van een hondje van 6 maanden. Vergeet niet je hondje ook een hond te laten zijn. Daarmee wil ik zeggen, laat 'm eens lekker snuffelen en van hot naar her rennen aan een gewone ketting of zelfs een flexi. Je hebt een jong hondje en ook nog een terrier, leer ook genieten van zijn streken en heb geduld dat komt allemaal wel goed.
Ik zeg niet dat een hond niks moet leren en niet moet luisteren, helemaal niet. Hij is alleen wat jong nog om zo perfect getraint te zijn als jij zou willen. De ene leert makkelijk, de andere niet, geduld is een schone deugt thumbsup

:handjes: :handjes: :handjes: :handjes: thumbsup thumbsup headbang :headbang:das nu ook goed gezegd, ik zie dat bij ons in de hondenschool ook , dat mensen veel te vlug vooruit willen met hun hond, geef ze de tijd.
Al vind ik wel dat ook een pup, mooi moet kunnen zitten, voet en liggen, en aan de lijn volgen maar plakken tegen het been, dat houden we voor wat later hé,
rome is ook niet gebouwd in één dag.
en je hebt inderdaad de verschillen nog eens tussen de rassen, nooit gaan vergelijken met de herder of de boxer in je groep, elke hond is anders, maar elke hond zal de basisbegrippen wel leren hoor, als je maar correct genoeg werkt,
en belonen belonen belonen belonen belonen, daar doet je hondje het niet voor.

Bericht door: yvy op September 20, 2008, 03:41:23

ja, ik weet dat het nog een jong hondje is en een Terrier,maar ik kan toch maar proberen
haar nu al het trekken af te leren.
het is vooral die afleiding dat het haar doet.
Gisteren op de HS wou ze zelfs geen zit en af doen,!!!!enkel de andere honden
intersseerden haar,en haar anders zo lekkere snoepjes ,die waren op dat moment gewoon  " lucht "
Die afleiding is nu net het allergrootste probleem,en daar vinden we tot nu toe
nog altijd geen oplossing voor ! !
We blijven oefenen en proberen.
en a propos,wat is een halve slipketting ?
Groetjes yvy

Bericht door: Xtreme Taz op September 20, 2008, 06:20:51

Halve slipketting

(http://home.zonnet.nl/ijlstra/halve_slip.jpg)

Bericht door: christelbalou op September 20, 2008, 07:25:53

Citaat van: Xtreme Taz op September 20, 2008, 06:20:51
Halve slipketting

(http://home.zonnet.nl/ijlstra/halve_slip.jpg)

dank je wel

Bericht door: yvy op September 20, 2008, 10:32:54

Ach zo,da's een halve slipketting.
Heb dat nog nooit gezien,maar zal daar eens naar uitkijken.
Ben ook aan het zoeken naar de voor en nadelen van de verschillende ........leaders.
In ieder geval bedankt voor de info
 :hello:

Bericht door: remy op September 21, 2008, 01:17:19

Hoi,
Ik ben pas nieuw op dit forum en las met belangstelling wat je vertelt over je Terriër. Het heeft heel duidelijk te maken met opwinding, waardoor de hond niet meer bereikbaar is om 1° ook maar iets te leren 2° alles wat je op dat moment doet wordt door de hond onbewust opgenomen als versterkend.
Maw als je verder blijft in deze situatie trainen zal dit gedrag alleen maar toenemen.

Je zou in de school op afstand van de andere honden moeten staan zodat je hond nog bereikbaar blijft en kan leren. Dan pas ga je de hond kunnen trainen en ander gedrag bekomen.
Anderzijds is het nodig dat je een heel sterke beloning voor de hond hebt, een terriër zijnde zou dat wel iets anders kunnen zijn dan alleen snoep, hoe lekker ook. Een speciaal programma waarmee je de hond zelfcontrole aanleert zou mijns inziens voor deze hond zeker goed zijn.

Bericht door: yvy op September 21, 2008, 08:00:46

Dat is niet zo gemakkelijk om op de HS op afstand te staan.
En daarbij,ze ziet en hoort nog altijd de andere honden op de naast gelegen oefenterreinen.
Dus,dat is een onmogelijke optie .
gr.yvy

Bericht door: Ziggy op September 23, 2008, 01:11:44

een gentle leader enzo zijn best handig maar er zijn wel een paar aandachtspunten:

- geef nooit een ruk
- je moet je hond gelijk ook leren wat je verwacht. Naast je lopen moet beloond worden. Als je dat niet doet zal je hond zonder gentle blijven trekken.
- consequent zijn. Probeert je hond te trekken, blijf gewoon staan. Al is dat tot in de pruimentijd.

het is niet zo dat er een wondermiddel bestaat, behalve je hond opzetten en er wieltjes onder monteren. Alles vraagt tijd, moeite en geduld.

Zowiso voor het leren lopen aan de lijn moet je consequent zijn. Én veeel belonen. Ik ga ervan uit dat als je gaat oefenen je hond regelmatig vrij geeft. Dat hij kan ravotten en ontstressen.
Persoonlijk zou ik is proberen te oefenen zonder al die stress van slipkettingen enzo.
Bv met een lange lijn. Is loopt je hond mee beloon je dat, is hij uit de buurt loop je snel de andere kant uit.
Het is veel leuker voor de hond, hij wordt er moe van en leert op een veel leukere manier dat het tof is om bij jouw te lopen.

Bij het trainen van honden wordt meestal gekeken naar wat men niet wil. De hond mag niet trekken, niet op meubels knauwen, niet blaffen niet weetikhetwat. Als je start met het uitgangspunt van wat je wil dat je hond wél doet kan je op een positieve manier beginnen trainen.
Een hond van 6 maanden heeft nog geen uitmuntende concentratie. En hij zal dat ook niet krijgen als hij de hele tijd stress ervaart van correcties. Bij mensen is dat ook zo. Als je veel aan je hoofd hebt maak je fouten. Kan je rustig nadenken en op een ontspannen manier werken gaat het stukken vlotter. Bij stress werken de hersenen anders waardoor je minder snel kan leren.

Bericht door: yvy op September 23, 2008, 05:28:54

Ze wordt heel veel en direkt beloont met de stem en met snoepjes.
Hier in de tuin loopt ze continue los,maar elders moet ik ze niet vrij laten,want denk dat
het dan een spelletje van lange adem is,want komen zou ze in ieder geval niet direkt doen,
want ze heeft het o zo druk.
Zoals bij de mens is de ene dag de andere niet,en het gebeurt dat ze soms onmiddellijk komt.
Tijd zal raad brengen zeker ?
 :walk:

Bericht door: Ziggy op September 24, 2008, 08:50:37

ja hoor, verstand komt met de jaren  dans (bij honden dan toch, ik wacht nog steeds)

heb je al is getest hoe ze reageert als je ze los laat lopen? op een hondenwei bv?

Bericht door: els op September 24, 2008, 12:11:11

Citaat
Tijd zal raad brengen zeker ?

da's een goeie instelling met een terrier  thumbsup hihi

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: