|
Josephien
|
 |
« Gepost op: Oktober 25, 2009, 21:02:57 » |
|
Ik heb Radja al eens voorgesteld in het hond in de kijken topic. Nu heb ik een paar vraagjes. En eventueel ook een voorstel maar dat is een groot vraagteken. Radja is een Appenzeller Sennenhond van 6 jaar, hij is alles wat dit ras inhoud.  Ik heb gehoord dat veel Reutjes van dit ras gecastreerd worden omwille van hun karakter. Radja heeft alles wat hem man maakt nog steeds en hij heeft een stamboom. Als wij hem ter beschikking willen stellen voor het dekken van teefjes hoe zouden jullie dat aanpakken? 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
els
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: Oktober 25, 2009, 21:13:55 » |
|
eerst op alles laten testen ... paar shows meepikken en oor wat te luisteren leggen bij kenners van het ras ... stamboom uitpluizen ... en voor mij zou die ook sociaal en stabiel moeten zijn aangezien het een niet veel voorkomend ras betreft kan het zijn dat hij idd een bijdrage kan betekenen aan het ras, persoonlijk zou ik echter niet gemakkelijk mijn reu laten dekken, 't is al niet zonder risico, als er iets mis is met nakomelingen wordt nogal eens de reu met de vinger gewezen, en ik zou bang zijn dat zijn gedrag naar andere honden (teven) erdoor zou veranderen 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Josephien
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: Oktober 25, 2009, 21:26:26 » |
|
Het probleem is net dat de Appenzeller geen sociaal ras is. Het is eigen aan het ras om wantrouwend te zijn naar vreemden toe. Hij gaat door vuur voor het gezin en die kunnen alles aan hem vragen en met hem doen. Ik mag hem (bij manier van spreken!) met de staart door de tuin sleuren. Maar naar vreemden is het een ramp. Hoewel het al veel gebetert is. Sommige Appenzelllers vermijden vreemden en hebben er schrik van maar deze uit het in een waarschuwende blaf, hier moet niet iemand binnen komen en direct naar hem gaan om te aaien. Daar heeft hij tijd voor nodig. Naar shows gaan brengt hetzelfde probleem met zich mee. Hij houd niet van drukke ruimten met veel lawaai, vreemde mensen en gedoe. Dan zou hij de ganse tijd blaffen...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Josephien
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: Oktober 26, 2009, 14:10:42 » |
|
Dat is een leuke tip!! Dank je wel!!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Borderfan
Deugenietje
Geslacht: 
A woman's best friend is her Border Collie!
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: Oktober 26, 2009, 21:15:24 » |
|
eerst op alles laten testen ... paar shows meepikken en oor wat te luisteren leggen bij kenners van het ras ... stamboom uitpluizen ... en voor mij zou die ook sociaal en stabiel moeten zijn aangezien het een niet veel voorkomend ras betreft kan het zijn dat hij idd een bijdrage kan betekenen aan het ras, persoonlijk zou ik echter niet gemakkelijk mijn reu laten dekken, 't is al niet zonder risico, als er iets mis is met nakomelingen wordt nogal eens de reu met de vinger gewezen, en ik zou bang zijn dat zijn gedrag naar andere honden (teven) erdoor zou veranderen  Ik volg Els helemaal. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
miss e
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: Oktober 26, 2009, 22:07:19 » |
|
Ik volg ook Els hier in
|
|
|
|
|
|
www.galgoaid.eu Het feit dat de term "dierenbescherming" moest worden uitgevonden is één van de meest schandelijke aangelegenheden van de menselijke beschaving. (Theodor Heuss, bondspresident Duitsland 1949 - 1959)
|
|
|
|
Josephien
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: Oktober 26, 2009, 22:48:55 » |
|
Maar als iedereen schrik heeft dat er iets kan gebeuren dan word er toch helemaal nooit gedekt?? Hij heeft al een keer een dekking gedaan. Dit was bij een niet raszuiver teefje. Deze mensen waren we tegen gekomen in de Ardennen en waren direct verliefd op Radja (tja wie niet  ). We hebben daar gegevens uitgewisseld en een keer afgesproken. Om alles op een rijtje te zetten. Alles is toen prima verlopen maar ik zou liever niet een onraszuivere dekking doen. Dit was de beslissing van mijn schoonouders, het trouwens hun hond. Maar ga er dikwijls mee joggen, wandelen, spelen. Ik ben eigenlijk een beetje deel van het gezin geworden. Ik heb het heel even met hun erover gehad en ze zeiden zie maar eens wat de reacties zijn. Dat ben ik dus nu aan het achterhalen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
els
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: Oktober 27, 2009, 00:04:30 » |
|
Ik heb hier 2 intacte reuen met stamboom rondlopen waar weinig op aan te merken is. Allebei conform hun rasstandaard, allebei aangename probleemloze honden, zelfs allebei verdienstelijk in de sport (elk binnen hun mogelijkheden want het zijn totaal verschillende rassen). 1 ervan is ook een zeldzaam ras.
Maar dat maakt hun nog geen potentiele dekreuen - dat laat ik over aan mensen die zich willen verdiepen in heel de materie en die bereid zijn de volle verantwoordelijkheid te nemen die het fokken van honden met zich meebrengt.
Zomaar een 'mooie' reu op eender welke teef zetten, dat noem ik niet verantwoord fokken. De puppies die geboren worden moeten allemaal een baasje krijgen die daar in 't beste geval 15 jaar voor kan zorgen, net zomaar baasjes die vandaag een hond willen en er een jaar later niet meer willen/kunen voor zorgen, er zijn al meer dan honden genoeg...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Saantje
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: Oktober 30, 2009, 14:57:02 » |
|
Mooi uitegelegd els, volg je helemaal. Zou toch de nodige testen laten doen ook. U eens laten inlichten bij de rasclub.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*~*DF*~*
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: November 01, 2009, 13:28:05 » |
|
paar shows meepikken niet noodzakelijk en eerder geldklopperij.
|
|
|
|
|
|
Geniet van elke dag... mijn lieve schat... ik zie je graag
|
|
|
|
Xtreme Taz
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: November 01, 2009, 13:36:55 » |
|
Zover ik weet moet je een bepaald aantal shows gedaan hebben, zeker als het om een stamboomhond gaat. En vanaf 01 januari 2010 is een DNA-test ook verplicht. Dit om te voorkomen dat er met stambomen en nakomelingen gesjoemeld wordt.
Ik ga ook helemaal met Els mee verder. Om te fokken moet je heel wat meer kennis hebben dan enkel een mooie reu bij een mooi teefje te zetten. Als je er toch serieus wil mee doorgaan zou ik eerst een cursus hondenfokken volgen (bij bvb Syntra ofzo)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Josephien
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: November 01, 2009, 16:03:27 » |
|
Ja maar dat is het net echt serieus en intensief ermee gaan doen wil ik niet. Dus ik denk dat ik ga passen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|