|
heavenlysaints
|
 |
« Gepost op: Oktober 13, 2009, 17:50:24 » |
|
.De taal van de hond:
Herkennen jullie de kalmerende signalen van je hond? Maak je er gebruik van om conflicten te vermijden als je hond zo'n signaal geeft? Of weet je niet wat dit zijn? Honden hebben ongeveer 30 kalmerende signalen, ik zal er een paar noemen: Gapen, Likken om de bek kop wegdraaien bevriezen
Is jullie dit voorbeeld wel eens overkomen omdat je het signaal niet begreep?
Prince wordt geroepen; zijn eigenaar heeft op de cursus geleerd dat hij streng en dominant moet klinken, zodat Prince weet wie de baas is. Maar Prince vindt de stem te aggressief en omdat hij een hond is, geeft hij onmiddellijk een kalmerend signaal om ervoor te zorgen dat de eigenaar stopt met zijn agressie. Prince zal misschien zijn neus gaan likken, gapen of wegdraaien, wat ertoe zal leiden dat zijn ‘baas’ nu echt boos wordt, omdat hij meent te zien dat Prince eigenwijs, koppig en ongehoorzaam is. Prince wordt gestraft omdat hij zijn kalmerende signalen gebruikt om de ‘baas’ tot bedaren te brengen.
Helemaal verkeerd, de hond weet niet waar hij aan toe is en verliest vertrouwen in de baas.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Xtreme Taz
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: Oktober 13, 2009, 18:56:46 » |
|
 Wij hebben op cursus geleerd dat er geen koppige honden bestaan (dus ook geen terriers met bananen in hun oren) Dat zijn intellegente en/of zelfreddende honden 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
heavenlysaints
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: Oktober 13, 2009, 19:08:03 » |
|
 Wij hebben op cursus geleerd dat er geen koppige honden bestaan (dus ook geen terriers met bananen in hun oren) Dat zijn intellegente en/of zelfreddende honden  hahahahahaha geen koppige honden !!! 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Binno
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: Oktober 13, 2009, 19:10:42 » |
|
Wij hebben op cursus geleerd dat er geen koppige honden bestaan (dus ook geen terriers met bananen in hun oren) Dat zijn intellegente en/of zelfreddende honden  ah zo, ja Gianneke... ik wist dat je een intelligent ventje was, maar sorry dat ik je ook altijd koppig genoemd heb hé 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ilero
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: Oktober 13, 2009, 21:07:12 » |
|
Die signalen hebben we geleerd tijdens de puppycursus met Zino. En we zijn eens naar een lezing ( www.animale.nl) geweest in Nederland over dieren en kinderen. Hier kwamen die signalen ook in voor.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Riet
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: Oktober 13, 2009, 21:15:35 » |
|
Bestaat een heel interessant boekje over, denk wel dat je de referenties terugvindt op het forum. Ik heb dus ook heel intelligente honden die zichzelf goed kunnen redden. Vooral Charlie in haar jonge jaren zorgde goed voor de fitheid van haar baasje 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Borderfan
Deugenietje
Geslacht: 
A woman's best friend is her Border Collie!
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: Oktober 16, 2009, 18:28:40 » |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Michel
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: November 05, 2009, 08:27:26 » |
|
Ik heb eens zo 'n boekje gelezen over kalmerende signalen, heel interessant. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sale Môme
Puppedup
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: November 05, 2009, 10:13:44 » |
|
Er moet bij kalmerende signalen steeds rekening gehouden worden dat het signaal op zich meerdere functies kan hebben. Wegdraaien bvb: confliktvermijdend, dominantie, onderdanigheid.. Verder moet men er rekening mee houden dat een bepaald kalmeringsignaal in de ene situatie kan dienen om de zender te kalmeren maar er ook kans is dat datzelfde kalmeringsignaal in een andere situatie de ontvanger dient te kalmeren. 1 van de beste boekjes over kalmeringsignalen is volgens mij het boekje van Turid Rugaas.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Michel
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: November 05, 2009, 10:57:36 » |
|
Twasda wat ik gelezen had. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ziggy
Ploeteraartje
Geslacht: 
www.dogvision.be
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: November 05, 2009, 14:28:22 » |
|
heb dat boek ook liggen ik vind t goed om de signalen te herkennen, vnl tussen honden onderling of te zien wanneer mijn honden ze vertonen. wat echter absoluut geen effect had was zelf signalen proberen uitzenden. heb dat een tijd getest toen Vas zo geflipt deed... zonder succes. Hoogstens mezelf belachelijk gemaakt.  - kan natuurlijk wel aan mijn technieken liggen-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Michel
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: November 05, 2009, 14:30:23 » |
|
- kan natuurlijk wel aan mijn technieken liggen-

|
|
|
|
|
|
|
|
|
ximmeke
Deugenietje
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: November 06, 2009, 06:53:29 » |
|
lijkt me heel intressant die kalmerende signalen
ik zal da boekje ook eens moeten kopen , kan me misschien helpen met Siebe
een workshop of lezing zou nog beter zijn ,,, maarja die zijn altijd al volgeboekt tegen da ik het hoor
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Josephien
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: November 07, 2009, 19:40:18 » |
|
Ik heb het overlaatst eens uitgetest bij een hond die me normaal altijd bijna aanvalt (overdreven hevige begroeting) als ik daar binnen kom, nochtans zonder kwade bedoelingen. Hij wist gewoon niet dat dat overdreven enthousiast gedoe niet gewenst was. Het werkte perfect. De eigenaar en de hond zelf wisten niet goed wat er gebeurde maar hij had de boodschap begrepen. Hij ging prompt liggen toen ik bijna alle kalmerende signalen na elkaar deed. Ik ben toen in een mege boog naar hem gewandeld weg draaiend met mijn kop en aan mijn mond likkend. En hij was rustig... Ik heb toen het boekje van Turid Rugaas wat ik pas gelezen had bij hun gelaten.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
heavenlysaints
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: November 09, 2009, 10:06:41 » |
|
en wat had je dan juist in het begin gedaan?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|