Welkom gast, aub log in of registreer om volop van het forum te genieten.

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: leeftijd loops worden en symptonen  (gelezen 1485 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
sabine
AdviesRaad
Gravertje

Geslacht: Vrouw

« Gepost op: Januari 29, 2009, 23:52:27 »

--------------------------------------------------------------------------------
Titel: leeftijd loops worden en symptonen
Bericht door: yvy op November 25, 2008, 05:44:59
--------------------------------------------------------------------------------

hmm
Kan er mij iemand vertellen op welke leeftijd teefjes loops worden,en hoe zie je dat aankomen en wat zijn de symptonen van loops worden.
Het is maar omdat ons Hoska nu 8 maand geworden is en dat ze de laatste
dagen weinig of niet eet.
Ook haar oren staan niet zoals ze moeten.
Normaal staan die altijd mooi naar voor geplooid ,maar nu liggen ze gekreukt als het ware naar de zijkant.
 weetniet :help: weetniet
Groeten Yvy

Titel: Re: leeftijd loops worden en symptonen
Bericht door: saskia op November 25, 2008, 07:15:06

Even zien of de vulva al gezwollen is, minder eten kan een teken zijn ...
Keukenpapiertje gebruiken
zo vind ik loopse teefjes in mijn roedel daar ze zo proper zijn dat er ver nooit bloed ligt

Bericht door: Robritt op November 25, 2008, 07:52:59

Ben ik ook benieuwd naar heb hier een teefje van 4.5 maand rondlopen

groejtes
Kathleen

Bericht door: binno op November 25, 2008, 09:16:58

De leeftijd kan nogal variëren, ik lees weleens vanaf een maand of 6 tot zelfs wel 18 maanden.
Binno was nog geen 7 maanden, wat redelijk vroeg is, maar het zou dus zeker kunnen dat Hoska loops gaat worden en ze zich wat minder goed voelt.
Bij Binno merk ik er altijd heel weinig van dat het eraan zit te komen, ze heeft ook weinig bloedverlies (soms zelfs helemaal niks) en weinig of geen zwelling, ik zie het meestal als eerste aan de reactie van de reuen.
Mijn vorige teef verloor veel meer bloed en had ook duidelijke zwelling.

Bericht door: Riet op November 25, 2008, 09:17:48

Citaat
Wanneer wordt mijn teef loops?
Een teef wordt voor de eerste keer loops tussen de 5-18 maanden leeftijd. Wanneer ze voor het eerst loops wordt hangt van veel factoren af:
# de grootte. Hoe groter een hond wordt, hoe later ze loops wordt.
# erfelijkheid. De fokker kan vaak goed vertellen wanneer uw teef voor het eerst loops wordt.
# als er een loopse teef bij u in huis of in de buurt is stimuleert dat uw teef om ook loops te worden .
De eerste loopsheid kan normaal verlopen maar kan ook kort duren of juist erg lang. Het vloeien kan practisch afwezig zijn of juist heel erg heftig. Honden worden om de 5-8 maanden loops, dit kan steeds b.v. om de 6 maanden zijn maar kan ook voortdurend veranderen.

bron; http://www.hondenpage.com/honden-encyclopedie/wid_28-Loopsheid.php

Citaat
Verschijnselen.
# de vulva zwelt op.
# de reuen raken erg geïnteresserd in de teef (wat de teef niet leuk vindt)
# na enkele dagen begint de teef te vloeien (= 1ste dag van de loopsheid, de pro-oestrus). deze uitvloeiing is in het begin bloederig en gaat later over in een bruin waterige uitvloeiing.
# tussen de 9e-12de dag van de loopsheid is de hond vruchtbaar, de oestrus: is de periode waarin ze kan drachtig worden. In deze periode worden reuen niet meer door de teef weggejaagd. De teef probeert zelfs te ontsnappen om op zoek te gaan naar de reu !
# na de vruchtbare periode gaat de uivloeiing stoppen, de vulva gaat weer slinken en de teef snauwt weer de reuen af: de metoestrus is begonnen.
# 3 weken na het begin van de loopsheid stopt de loopsheid. Tijdens de loopsheid zwelt de baarmoeder (uterus) op, ook de bloedvaten van de baarmoeder zwellen op. Pas 8-10 weken na het einde van de loopsheid is de baarmoeder weer tot rust gekomen. Dan gaat de met-oestrus over in de an-oestrus (de rustperiode) Soms treedt er dan nog wat taaie melkachtige uitvloeiing uit de baarmoedermond op ged. 1-2 dagen.

Bericht door: charmed op November 26, 2008, 10:19:56

Loopsheden kondigen zich vaak aan met wat meer gaan plassen,  sommige honden hebben buikpijn, dat merk je ook doordat ze wat zieligjes zijn of minder gaan eten. De vulva gaat langzaam opzetten en op een gegeven moment komt er bloed uit. Dan zijn ze loops. Tussen de 9 en 16 dagen is er een moment dat de honden op een hoogtepunt komen, ze zijn dan dekrijp. Ze zijn dan ook aantrekkelijk voor reuen. Dit "hoogtepunt" kun je merken doordat ze gaan staan met de staart opzij. (Vooral als je meerdere honden hebt merk je dit snel)

De oren kunnen ook gaan prikken, je moet dit gelijk bij gaan houden, je hebt een optie om kauwgum in het puntje te plakken of masseren met wit ledervet. Dan masseer je de oren op de vouw (voorzichtig) en met een beetje ledervet. Dit moet je vaak herhalen in het begin. Op het moment dat de oortjes weer omhoog komen moet je weer masseren. Dit is heel erg intensief even, maar dan heb je wel de meeste kans dat de oortjes blijven staan. Heb je daar geen tijd voor. Zou ik toch voor buddies of kauwgum (niet suikervrij maar de echte stimorol, goed uitkauwen, zodat er bijna geen smaak en geur meer aanzit)

Honden kunnen tussen de 5 en 22 maanden loops worden. Wij hebben ze gehad die werden met 6 maanden loops, maar ook met 7 maanden hebben wij gezien. Maar het kan ook met 9 maanden of met 18 maanden voor de eerste keer zijn. De tussentijden tussen de loopsheden kunnen ook heel verschillend zijn dat kan ook varieren van 5 maanden tot zelfs 1 jaar of 1 1/2 jaar er tussen.

Er zijn veel dingen die invloed kunnen hebben op loopsheid, verandering van roedel kan ook invloed hebben op de loopsheden. Ik heb het meerdere keren gehad dat ze wat vroeger of later loops waren dan normaal, omdat de roedel weer versterkt was met 1 of 2 honden. Een verhuizing kan ook van invloed zijn, wat stress bijvoorbeeld.

Ik had ooit een sheltie die om de drie maanden loops was, ze wilde met elke loopse teef, samen loops zijn, dat was vermoeiend. ;)
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: