Hier ben ik dan nog eens....(weeral,hoor ik jullie al zeggen)
Het is natuurlijk weer over het geval Hoska.
Zoals velen onder jullie weten is ons Hoska een beetje een probleemgeval.
De laatste week doet ze weer heel raar en het was nogtans heel veel verbeterd.
Sinds een week heeft ze weer de neiging om naar ons te 'snakken'!
Ook heeft ze zaterdag 3x Zita aangevallen zonder ook maar één reden.
Gisterenavond toen ik wou vertrekken naar mijn werk en de hondjes in hun box wou steken,was het weer prijs.
Toen ik Hoska's deur niet dicht kreeg van haar slaapbox,omdat haar dekentje ertussen zat,wou ik haar dekentje
wat verleggen en toen snakte ze de eerste maal naar mij.
Heb onmiddellijk mijn hand weggetrokken en toen ik daarna de bovenste sluiting wou dichtdoen snakte ze een tweede
keer.
Ik vraag mij werkelijk af hoe dat nu zo ineens komt.
Overdag wil ze ook regelmatig in de garage in haar slaapbox,aleen.
Het is net alsof ze aleen wil zijn en dat ze met rust gelaten wil worden.
Het is me ook al opgevallen dat ze als het ware angstig is en daarom zo naar ons zou snakken als wij
met onze handen haar benaderen.
Volgens mij voelt ze zich bedreigd,maar waarom .......??

Ze is 4 weken terug voor de tweede maal loops geweest en dan waren er weinig of geen problemen naar ons of naar Zita
Vijf maanden terug was het wel wa anders,remember haar agressieaanvallen naar Zita!
Wat denken jullie ?
Ach ja wij hebben de test gedaan als ze loops was met een anti-strss halsband van Beaphar en de resultaten waren goed.
Heb deze band vorige week verwijderd omdat hij maar een maand effectieve werking heeft.
Wat is jullie mening over het snakken van Hoska ?
Alle raad en tips zijn welkom

Yvy
U P D A T E 2 0 / 1 1 / 2 0 0 9 ! Zoals vele van jullie wellicht reeds weten hebben wij al geruime tijd problemen met het gedrag van
onze Manchester Terrier Hoska.
Het is net alsof ze een hersenkronkel heeft omdat ze zeer lief kan zijn en op andere momenten agressief gedrag kan vertonen.
Ze is heel intilligent en leergierig maar...... ze kan ook haar eigen willetje doorduwen en agressie aanvallen hebben naar vreemde mensen en honden toe.
Dit uit zich door te knappen naar ons bij berispingen en zeer zware agressieaanvallen naar ons Zita,de Chihuahua.
Deze problemen zijn volgens ons begonnen bij de eerste loopsheid van Hoska.
Tengevolge van Hoska's gedrag zijn wij al geruime tijd een oplossing en hulp aan het zoeken.
Daarvoor hebben wij eerst en vooral hulp gezocht bij mensen die er iets van afweten en of zouden moeten weten.
In mei van dit jaar zijn we dan ten rade gegaan bij een eesrte therapeut ; namelijk Redgy Vergracht.
Daar hebben wij dan verschillende privélessen gekregen en is Hoska dan ook voor 3 weken
daar geweest voor interne training.
We hebben heel veel raad gekregen en hulp,en dat was al een heel stuk beter,maar omdat we nog niet helemaal tevreden waren en er soms nog agressie verschijnselen opdoken zijn we blijven trainen en zoeken naar de oorzaken
die dit gedrag zouden uitlokken.
Doordat we er zelf niet in slaagden om de oorzaak ervan te vinden zijn we eerst eens naar een workshop
van Hilde Quisquater geweest te Sint-Niklaas.
Omdat wij daar heel wat hoorden over gedrag en opvoeding hebben we dan na enkele dagen contakt opgezocht
met haar via email,en de situatie hier uitgelegd.
Zoals je weet kan men alleen een mening geven over zo'n situatie,enkel als men de hond eerst ziet en evalueert.
Al vlug maakten wij dan een afspraak bij Hilde Q te Zoersel.
Om die afspraak vlot te laten verlopen en zo weing mogelijk tijd te moeten verspillen,moesten wij dan ook op voorhand de toegezonden vragenlijst van 6 pagina's invullen en eventueel terugsturen en of meebrengen bij ons bezoek.
Die vragenlijst was om Hilde te helpen over de afkomst,de ouders,karaktereigenschappen,haar dagelijkse
leefgewoontes enz.....
Afgelopen woensdag (18 nov.) was het dan zover.
Eenmaal binnen bij HQ begon Hoska onmiddellijk te blaffen en was ze zeer teughoudend.
Hilde begon dan ook met hele kleine snoepjes te gooien naar Hoska om zo het vertrouwen te winnen en
ook om Hoska op haar gemak te stellen.
Hilde Quisquater wist ons zeer vlug te vertellen dat Hoska zeer angstig gedrag vertoont in hoge graad.
Met andere woorden; ANGSTAGRESSIE
Na heel wat uitleg wat er in Hoska's hoofd allemaal omgaat gaf ze ons de raad om voorlopig haar uit de buurt van vreemde mensen en honden te houden.
Want wanneer een mens bang is van iets ,bvb donker ,dan verdwijnt die angst niet door die persoon in het donker te steken !!.
Eerst moeten we haar het medicijn Clomicalm geven en dit gedurende veertien dagen opbouwen.
Deze Clomicalm geven we gedurende 2 maanden en dan wordt Hoska geevalueerd.
Clomicalm is een medicijn dat gegeven wordt voor verlatingsangst,maar omdat daar verschillende stoffen
in zitten en die stoffen voor verschillende angsten werkbaar zijn ,word met deze gestart.
Clomicalm is dan ook het enige medicijn zonder bijwerkingen of nevenverschijnselen.
Slaat het medicijn na 2 maand niet aan of zien we geen verandering dan wordt in overleg met Hilde overgeschakeld op een ander medicijn
Ondertussen moet Hoska met zachtheid behandeld worden en bij berisping mag men zeker niet roepen enz.
Maar enkel berispen met rustige stem.
Het is dan ook de bedoeling om angst situaties te vermijden.
Hoska moet rust en vertrouwen krijgen in haar omgeving en leefwereld.
Na een tijdje moeten we dan proberen om via verschillende vreemde mensen (op afstand !)Hoska
te doen inzien dat mensen ook lief en betrouwbaar kunnen zijn en dat deze geen slechte bedoelingen met haar hebben.
Dit moeten we dan doen door die mensen van op grote afstand Hoska snoepjes toe te gooien ,afwisselend wat dichter en terug wat verder van haar om haar zo wat dichter bij die vreemde mensen te krijgen,maar wel heel geleidelijk te werk te gaan .