Welkom gast, aub log in of registreer om volop van het forum te genieten.

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: aanleren plaatske sturen  (gelezen 1021 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
ximmeke
Deugenietje
*

« Gepost op: Oktober 08, 2009, 08:10:27 »

Hallo Iedereen ,,,

kunnen jullie mij tips geven bij het aanleren van plaatske sturen

ik heb hier een berner sennnen Dannou die eigenlijk klaar is voor brevet ,buiten het plaatske sturen
alleen is het wel een paar jaar geleden dat we naar een HS zijn geweest ,
dus ik moet terug een hondenschool gaan zoeken , want ik zou wel graag hebben dat ze haar brevet haald

intussentijd is er wat verandert en is er plaats sturen in de plaats van onderbreken gekomen
is er nog iets verandert .....buiten voedsel weigeren

Nu ben ik thuis Dannou plaatske aan het leren met de leiband , omdat je die blijkbaar op brevet mag gebruiken
dus laat ik haar zitten naast mij doe de leiband af , leg die neer en zeg plaatske en dan gaat ze liggen
dan ga ik een 4 tal meter vooruit roep haar op in zit voor , dan naar voet , even wachten en dan plaatske
nu geef ik haar nog een zeer sterke hulp met mijn linkerarm ,, hoe bouw je die af ,,,
ik heb echt schrik dat ze die straks gaat blijven nodig hebben , Dannou werkt heel sterk op lichaamssignalen
clicker heb ik intussen afgebouwd ,,,

iemand tips hoe ik verder moet
of ga ik gewoon te snel ,,
els
AdviesRaad
Keffertje

Geslacht: Vrouw

« Antwoord #1 Gepost op: Oktober 08, 2009, 10:01:35 »

gewoon steeds minder duidelijk die armbeweging - op den duur zijn ze zo geroutineerd in heel de oefening dat ze dat gebaar niet meer nodig hebben (of een heel flauw afkooksel ervan onzichtbaar voor de keurders - ik heb zo heel mijn debutanten een BBG gebruikt voor de onderbreking  stil)

(en anders kost dat gewoon punten hé - normaal hou je nog wel genoeg over)

ik weet ook niet zeker of ze al mogen gaan liggen op 'hier is uw plaatske' - in 't begin met de nieuwe reglementen mocht dat niet, moest de hond dus blijven zitten tot je echt het bevel 'liggen' of 'af' gaf...
ik doe dus voor de zekerheid 'voet' - 'hier plaats' - en dan 'liggen' (maar is dus zonder leiband in programma 2)

succes !

Linsey
Blaffertje

« Antwoord #2 Gepost op: Oktober 08, 2009, 16:11:42 »

Ik heb het plaatske bij Kai aangeleerd door iemand een snoepje bij de leiband te laten leggen. Dan moet je ook je arm niet gebruiken en dus niet afbouwen ook niet (al gebruik ik die arm soms onbewust wel ojee). In het begin ga je enkele malen mee moeten lopen, maar als de hond doorheeft dat er daar iets lekkers te rapen valt dan gaan ze al snel terug naar de leiband, althans toch als ze verzot op eten zijn. tonge

Plaatske op wedstrijd bij de debutanten(ik vermoed dat het hetzelfde is als op brevet dan):
Je komt op de plaats en zegt voet, dan zegt keurder 'ja' en leg je de leiband neer, dan zegt hij nog eens 'ja' en dan zeg ik tegen Kai 'hier plaats' en dan gaat Kai liggen en weet dat het zijn plaats is. Eerst ging Kai niet liggen op de 'hier plaats', dan keek ik nog eens naar de keurder en zei hij nog eens 'ja' en dan zei ik lig (dit is wel de laatste 'ja' anders kost het punten). Een bevel mag 2 woorden hebben, dus is het het beste van het te houden op 'hier plaats' in plaats van 'hier is uw plaats' want als de hond dan gaat liggen mag dat niet, maar op 'hier plaats' wel.
Kai doet zijn plaatske nu zonder leiband op training, gaat als volgt dan: komt aan op de plaats, in voet, men zegt 'ja' en ik zeg 'hier plaats' waarop Kai gaat liggen.
« Laatste verandering: Oktober 08, 2009, 16:15:27 door Linsey » Gelogd
Borderfan
Deugenietje
*

Geslacht: Vrouw

A woman's best friend is her Border Collie!

« Antwoord #3 Gepost op: Oktober 08, 2009, 20:45:46 »

Je hebt al veel goede tips gehad.
Ik wens je veel succes.

ximmeke
Deugenietje
*

« Antwoord #4 Gepost op: Oktober 09, 2009, 08:32:29 »

zucht  Ik zal wel weer te snel willen zijn ,,,
Dannou doet het eigenlijk al redelijk goed , nu de afstand nog wat groter maken
en gewoon even volhouden en niet te snel willen gaan

ik heb het met de clicker geleerd en heb nooit meegelopen naar het plaatske
die manier van iemand een snoepje bij de leiband laten leggen had iemand me al gezegd ,,
maar had daar eigenlijk meer schrik als Dannou niemand zou zien staan ze niet naar haar plaatske zou lopen
omdat ze haar beloning dan niet zou krijgen ,,,dus daarom had ik het met de clicker aangeleerd

misschien moet ik het nog eens een paar dagen trainen met de clicker en dan mijn arm niet gebruiken ,,
moet normaal toch ook gaan ,,,

bedankt voor de tips ,, als ze plaatske kent ,,,is ze klaar voor brevet ,, klap
Linsey
Blaffertje

« Antwoord #5 Gepost op: Oktober 09, 2009, 13:51:45 »

Citaat
ik heb het met de clicker geleerd en heb nooit meegelopen naar het plaatske
die manier van iemand een snoepje bij de leiband laten leggen had iemand me al gezegd ,,
maar had daar eigenlijk meer schrik als Dannou niemand zou zien staan ze niet naar haar plaatske zou lopen
omdat ze haar beloning dan niet zou krijgen ,,,dus daarom had ik het met de clicker aangeleerd

Ik heb daar met Kai weinig problemen mee gehad omdat er altijd wel iemand in de buurt van het plaatske stond. Op training de instrcuteurs, op wedstrijd de keurders en als ik alleen trainde fungeerde iemand die mee ging als hulppersoon tonge Na verloop van tijd heb ik dan het snoepje afgebouwd en eigenlijk dan pas stond er niemand meer bij het plaatske en oefende ik het wel eens echt alleen, maar er gaat dikwijls iemand mee als ik alleen ga oefenen en dan staat ze bij op het terrein. Snoepje bij de leiband fungeert eigenlijk ook meer als lokmiddel (plaatske is leuk en hond gaat er zo snel mogelijk terug naartoe) en minder als beloning, ze krijgen dus nog een extra snoepje als ze eenmaal op de plaats zijn of als je met de clicker werkt nog altijd een click/snoepje, ook al hebben ze daar dat snoepje al opgegeten. Is ook de bedoeling dat je dat niet te lang blijft doen.

Wat ik met Kai wel had, mede door dat ik te lang dat snoepje als lokmiddel heb gebruikt, toen ik het snoepje begon af te bouwen en hij liep naar zijn leiband maar er lag geen snoepje dan had hij de slechte gewoonte van dan terug naar mij te komen. Er valt niks te rapen dus ga ik maar bij mijn baasje iets halen zal hij gedacht hebben.  lol Dat heeft wel een hele tijd geduurd om dat eruit te krijgen. Ik heb gewoon doorgedaan met af en toe een snoepje erbij te leggen, Kai had zelfs na tijd zo goed door, dat hij op voorhand al wist ofdat er een snoepje ging liggen of niet, tja hondenneuzen é die werken soms ietsje te goed. Is wel even moeilijk geweest om hem duidelijk te maken dat hij nog altijd wel een snoepje krijgt zolang hij op zijn plaats blijft. Plaatske is ook 1 van enige oefeningen die altijd nog beloon met een snoepje als hij ze goed uitvoert, zelfs nu nog nu ik het op training zonder leiband doe. Hij krijgt altijd nog zijn snoepje als de oefening afgelopen is.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: