--------------------------------------------------------------------------------
Titel: Hoe leer je opspringen af?
Bericht door: Dogsfriendly op Januari 21, 2007, 02:17:16
--------------------------------------------------------------------------------
Happyke vertelde me dat haar hondje blijft opspringen tegen bezoekers... ze krijgt het niet afgeleerd. Shadow is ondertussen vier maand.
Heeft iemand 'positieve' tips om haar wat te helpen?
Bericht door: binno op Januari 21, 2007, 02:36:28
Telkens omdraaien of stokstijf blijven staan, het bevel "af" of "laag" of iets dergelijks aanleren.
De hond pas aandacht geven als hij met zijn vier poten op de grond blijft. Ongewenst gedrag (opspringen) mag de hond geen aandacht (=belonend, dus instandhoudend van ongewenst gedrag) opleveren.
Wij hebben de honden ook geleerd met commando wanneer ze wèl tegen ons mogen opspringen, maar misschien is dat op dit ogenblik nogal verwarrend voor de hond.
Bericht door: Happyke op Januari 21, 2007, 03:21:07
Al vanaf shadow is beginnen springen zijn we bezig van *af* maar volgens mij verstaat hij geen nederlands
Hij blijft mor op mensen springen zowel hier in huis alsook als we er mee gaan wandelen probeert hij op het op de voorbijgangers maar door het feit dat hij dan aan de leiband is kan hij het natuurlijk niet, zelfs op de kleinkinderen springt hij ook en altijd gebruiken we het woordje *af* en soms steken we hem dan in de keuken want die kleine kinderen zijn nog ni bestemd tegen zijn springen. Na een tijdje proberen we het dan terug en vanaf hij weere springt zeggen we weer *af* en helpt het niet na enkele keren doen we hem terug een tijdje in de keuken. Hopelijk doen we daar niets mis mee?
Gelukkig hebben we geen buren want die zouden denken dat we alleen *af* kunnen zeggen... zoveel keren moeten we dat per dag gebruiken.
Nochtans belonen we hem altijd als hij flink is door es ferm te aaien of iets dergelijks maar toch moet hij het nadien toch terug doen :|
Volgens mij is hij kort van geheugen
't is nochtans een hele lieve hond en sommige dingen leer hij dan wel goed zoals als we vragen te zitten dan doet hij dat wel, of als we eten gaat hij zijn bench in en wacht hij tot we gedaan hebben
Wat kunnen we doen om hem da springen af te leren??
Bericht door: Dogsfriendly op Januari 21, 2007, 03:29:10
wat doet het bezoek als ze binnenkomen?
Bericht door: Happyke op Januari 21, 2007, 03:48:21
ja wa denk je... ge kent da wel hé zo van ooohh wat een mooie hond en dan strelen ze hem en mr shadow profiteer dan natuurlijk
Dan zeg ik gewoonlijk dat hij ni mag springen maar soms blijven ze em strelen dan en ik maar *af* zeggen want bezoek vergeet dat hij nog groter zal worden é
Bericht door: binno op Januari 21, 2007, 03:48:50
Citaat van: "Happyke"
Al vanaf shadow is beginnen springen zijn we bezig van *af* maar volgens mij verstaat hij geen nederlands

Heb je hem het bevel "af" ook echt aangeleerd, of ben je ervan uitgegaan dat hij het wel zal snappen?
Dus, als je het bevel "af" gegeven hebt, en hij stond weer met zijn vier pootjes op de grond, zei je dan ook iets in de aard van "da's flink "AF"" ?
Blijft hij na het bevel toch opspringen dan zou ik de hond proberen te negeren, geen tien keer het bevel herhalen (zo leer je hem alleen dat hij jouw bevel kan negeren) maar hem negeren, meestal vinden ze dat echt niet leuk.
En pas terug aandacht geven als hij rustig is en niet springt.
Tja, en ik denk dat je (en iedereen zou dan moeten meewerken)gewoon consequent moet volhouden, zodat hij leert dat het nooit mag, bij niemand.
Later kan je eventueel nog de regeltjes wat versoepelen, maar nu heeft hij duidelijkheid nodig, dus opspringen levert niks op, nooit, en op de grond blijven wel.
Alleen is dat met kinderen en toevallige wandelaars niet altijd mogelijk, want die reageren wel, en dan wordt hij onbewust toch weer beloond voor het opspringen.
Bericht door: Happyke op Januari 21, 2007, 04:05:10
euh... ik denk dat ik het hem goed aangeleerd hebt want als hij *af* ging zei ik iedere keren *das flink* maar mss ist zoals je zegt dat we hem teveel *af* zeggen, zal de nu es op letten en hem meer negeren als hij iets verkeerd doet ofzo
Bericht door: muffin en emma op Januari 21, 2007, 04:32:53
het is het allereerste dat ik een hond aanleer of afleer, springen is totaal niet toegelaten, nooit, jamais, never. Ik haat het.
Wat ik doe : knie opheffen en voor mijn lichaam en heel streng NEE zeggen.
Stokstijf blijven staan bij begroeting, ook mijn zoon die toen 8 was aangeleerd dat hij bleef staan als een paal en negeren, de hond gewoon negeren. De fun is er dan snel af. Of binnenkomen en gewoon doorlopen, hond negeren, schoenen uit, jas uit en dan hond begroeten.
Ik heb het alweer gemakkelijk denk ik want ze hebben het beiden misschien een keer of 3 geprobeerd en daarna nooit meer.
Met iemand die je kent oefenen : hond aan de lijn en heel kort houden zodat hij onmogelijk kan springen.
Sommige honden leren het nooit af, ik hoor dat soms mensen zeggen, ik denk dat zij niet streng genoeg zijn geweest.
Bericht door: biegel op Januari 21, 2007, 07:27:23
hier ook vanalles geprobeerd, omdraaien, nee roepen, knie zetten, negeren, en op d'n duur helpt dat dus het beste: een combinatie van de vier. Alleen m'n buurvrouw heeft dat zo nooit begrepen

, met als gevolg dat zij zowat de enige is die ze zowat blijven omver springen... bij ons proberen ze wel maar houden ze er toch mee op na een paar pogingen... meestal proberen ze nèt dan als je propere kleren aanhebt en dringend moet vertrekken en vergeten bent de honden éérst in de kennel te zetten :roll: :roll:

Bericht door: Dogsfriendly op Januari 21, 2007, 08:33:44
je EIST van je bezoek dat ze je hond negeren
ze strelen hem niet, ze buigen niet voorover om dat te kunnen doen, ze laten hun handen niet 'per toeval' over hem heen glijden, ze kijken zelfs niet in zijn richting
Bericht door: biegel op Januari 21, 2007, 08:44:05
Citaat van: "Dogsfriendly"
je EIST van je bezoek dat ze je hond negeren
ze strelen hem niet, ze buigen niet voorover om dat te kunnen doen, ze laten hun handen niet 'per toeval' over hem heen glijden, ze kijken zelfs niet in zijn richting
correctie Tim, je PROBEERT dat te eisen, niet iedereen luistert, zo'n pupsel is toch zooooooooooooooooooooooooo schattig

Bericht door: els op Januari 21, 2007, 10:00:56
ik leer dat niet af - bezoek is spannend en dan zijn ze opgewonden en doen ze druk 8)
maal 4 in ons geval...
ik zet ze dus eventjes in de keuken tot ze afgekoeld zijn en dan laat ik ze binnen maar moeten ze nog op hun plaats blijven
afhankelijk van wie het is mogen ze daarna rustig gaan begroeten

als ik op wandeling een bekende tegenkom zijn ze aangelijnd en doe ik ze zitten - soms ontsnapt er eens eentje aan mijn aandacht en dan stel ik voor dat ik de besmeurde kleren was
Laika heeft echt springveren maar raakt meestal niks

ik vind opspringen dus niet zo'n probleem - niks zo leuk als een vrolijke hond
Bericht door: Happyke op Januari 23, 2007, 01:39:03
euhmm... geloof het of niet é maar shadow is plots veranderd
Gewoon door naar vitaya naar een program te kijken, waar ze een hond in een hele korte tijd zijn karakter volledig veranderden van een wilde niet luisterende hond naar een echte leuke hond. Als shadow opsprong heb ik gewoon es kort en luid op een fluitje gefloten en jaaa.... het helpt

zelfs begint hij het te verstaan dat als we *kom* roepen en op de borst slaan dat hij dan wel mag springen... ongelooflijk
Hij heeft nog nooit zoveel beloningen als vandaag gekregen :handjes:
Zelfs op de zetel spring hij nimeer... en ik heb maar 2 keren moeten fluiten
da verdient een :31_dogsfriendly (
http://www.misthys-voeders.nl/images/art/Koekjes2.jpg)
Bericht door: muffin en emma op Januari 23, 2007, 04:14:29
Citaat
ik vind opspringen dus niet zo'n probleem - niks zo leuk als een vrolijke hond
Ik wel, ik HAAT het. Mijn honden zijn vrolijk genoeg, ze lopen iedereen vrolijk tegemoet. Emma is één keer tegen een man opgesprongen omdat ze overenthousiast was (twee dagen niet gewandeld, pas uit de auto) die vent vond het nodig haar een schop te geven (het vervolg bespaar ik je).
Het mag niet, nooit, ik verdraag het niet van andere honden, ik verwacht ook dat anderen hun honden berispen als die het doen.