--------------------------------------------------------------------------------
Titel: Hoe je hond aanleren dat jij de baas bent in huis?
Bericht door: Dogsfriendly op Januari 16, 2007, 09:28:37
--------------------------------------------------------------------------------
Hoe leer ik mijn hond dat ik de baas ben in huis?
Door vanaf de eerste dag de zes privéleges van de opvoeding toe te passen:
1 De leider heeft de beste plaats
* Laat nooit toe dat je hond jouw plaats inneemt, zelfs al heb je net opgestaan en ligt hij nu op jouw plaats. Indien je dit wel zou toestaan dan geef je je plaats aan hem af! Wees in een dergelijke situatie altijd zelfzeker, duw hem onmiddellijk weg!
(bij een dominante hond is het beter de hond ook niet in de zetel te laten liggen, want hierdoor kan de hond de indruk krijgen dat hij jouw van je ranghogere positie heeft verdreven)
2 Leider eist de onmiddellijke aandacht op
* Negeer hem als hij je om aandacht komt vragen, ga nooit in op het vragen van aandacht, negeer de hond en geef hem pas aandacht indien de hond rustig positief gedrag vertoont, hierdoor zal hij dit gedrag na een eindje vanzelf vertonen, werkt belonend...
3 Leider staat altijd hoger
*Laat de hond nooit toe dat hij hoger komt te staan dan jou, laat hem niet voorlopen op de trap, laat hem niet op de leuning van de zetel liggen.
4 Leider krijgt respect van de lagere in rang:
*Waar hij bijv in het deurgat ligt of in de weg, dan moet hij plaats maken voor jouw (deurgat is soms strategische ligging), ook bij bv door het deurgat gaan, moet jij als eerste dan pas je hond. Jij gaat voor!!!
5 De leider eet eerst en dan pas de lagere in rang:
*De hond eet pas nadat jullie hebben gegeten. Je hoeft je hond daarvoor niet af te zonderen. Hou er rekening mee dat je nooit iets van tafel geeft. Het is niet de ranghogere die voedsel afstaat aan de ranglagere, maar omgekeerd. Neem na zo'n kwartiertje de voeding van de hond weg, op die manier leert de hond zijn voeding onmiddelijk op te eten.
6 De leider begint, wint en beëindigt het spel
*Speel nooit met je hond als hij zelf het initiatief neemt. Bepaal zelf wanneer je het spel start, het wint en het beëindigd. Zorg bij jonge pups ervoor dat er geen schoenen of wat dan ook op de grond blijven slingeren, want wanneer je wil afnemen kan dat voor je pup het teken van spel zijn. Dan legt hij de asociatie: 'als ik wil spelen moet ik maar de handtas van 't vrouwke nemen en dan begint ze te spelen'.
Bron: Het Blaffertje - Clubblad De Gezellige Blaffers
geschreven door: Sale Môme - gedragsconsulent.
Bericht door: els op Januari 16, 2007, 09:32:12
Ik heb alleen problemen met dat deurgat

.
Bericht door: Riet op Januari 16, 2007, 09:43:45
En langs de andere kant moet je ze leren te blijven liggen als je over hen stapt (gebeurt soms in HS) met Charlie kan ik dat, Kobbe moet ik zo ongeveer vast plakken

Bericht door: Dogsfriendly op Januari 16, 2007, 09:45:05
awel eh
daarover heb ik dus eens een ferme discussie gehad met de lesgever...
ik weigerde die oefening uit te voeren, omdat dat totaal indruist tegen de hond z'n natuur...
Chucky gaat dus gewoon uit de weg...
Bericht door: Riet op Januari 16, 2007, 09:47:50
Ik vind het ook idioot, zeker gezien mijn lompigheid soms, ze zijn veiliger als ze uit de buurt van mijn voeten blijven :roll:
Bericht door: els op Januari 16, 2007, 10:13:43
't is de énige oefening die ik met ons Zohra NOOIT heb kunnen doen
de andere tillen er niet aan 8)
Bericht door: stefany op Januari 16, 2007, 10:26:38
Heb eigenlijk vooral problemen met die schoenen

Nu ja, ondertussen staan alle schoenen buiten het bereik van puppytandjes...
Dat over de hond stappen... Is het niet logischer dat de lagere in rang plaats maakt voor de hogere in rang? Maw, als jij door moet, dan moet de hond aan de kant gaan?
Btw: wat stond er in dat blad over bijten? Puur uit curieuzentijd, want mijn handen staan vol met markeringen en ik krijg het haar niet afgeleerd... ('t is bij wijze van spreken zelfs nog zo erg niet na een vechtspelletje met poeslief :roll:)
Bericht door: Riet op Januari 16, 2007, 10:56:59
Van zodra ze bijt heel hard en hoog ai roepen, stoppen met spelen. Tot ze leert zachtjes te bijten. Met Charlie hebben we haar bijtenergie uiteindelijk in kunnen tomen door met dikke handschoenen aan te spelen met haar. Voor haar is het een teken, hebben we die handschoenen aan mag ze proberen om te bijten (ze vindt het nog altijd leuk om naar onze handen te happen, vandaar die handschoenen dat ze zich kan uitleven).
Bij gewone trekspelletjes wordt er gestopt als ze 'per ongeluk' in onze handen bijt.
Met Kobbe hebben we op dat gebied geen problemen gehad.
Bericht door: Dogsfriendly op Januari 16, 2007, 11:02:57
dat blad werd door mij gemaakt met medewerking van gedragsconsulent SM en een dierenarts
maar ik zou eens moeten zoeken of SM ooit wat heeft geschreven over pups die hun tandjes uittesten

Bericht door: stefany op Januari 16, 2007, 11:08:02
Met het risico dat 'k even heel erg off-topic ga... (of misschien niet?)
Dat hoge ai roepen, daar word ik ondertussen alleen maar schor van. Nee zeggen en haar weg duwen vind ze leuk en ziet ze als een spelletje, dus ook een grote no-no.
Had in m'n boek gelezen dat een vuist maken (zodat het moeilijker kauwt?), ai roepen en dan 'verontwaardigd' weglopen ook zou kunnen helpen.
Nu stop ik gewoon met spelen als ze bijt, ga weg en neem het speeltje mee. (dus eigenlijk is het al na 2-3 minuten gedaan met spelen, als het al zo lang duurt) Geen idee of het iets zal uithalen, maar wie niet waagt niet wint zeg maar.
Probleem is dat ze eigenlijk voornamelijk in mijn handen bijt. Ze hapt er ook specifiek naartoe en niet alleen tijdens het spelen...
Bericht door: Dogsfriendly op Januari 16, 2007, 11:09:39
(nee, das ni offtopic, zolang het maar over 'hondenmanieren' gaat

waarom neem je het speeltje mee?
Bericht door: Riet op Januari 16, 2007, 11:13:50
Citaat
Nu stop ik gewoon met spelen als ze bijt, ga weg en neem het speeltje mee. (dus eigenlijk is het al na 2-3 minuten
Wij riepen ai, stopten met spelen (zeker niet wegduwen want dat is ook spelen) en negeerden haar. Je handen worden door een hond beschouwd als ook een kop (mensen hebben er dus drie

) en pups bijten naar elkaars kop

Bericht door: els op Januari 16, 2007, 11:19:57
ik zou daar eigenlijk niet te zwaar aan tillen...gewoon iets anders in haar mond stoppen
Borus hebben we dat proberen af te leren... en hij doet het nog steeds
Elbee heb ik min of meer laten begaan (dus wel een flos ofzo in de plaats gegeven) en daar is het zo bij overgegaan :hihi
Bericht door: stefany op Januari 16, 2007, 11:21:00
@DF: Awel, omdat ik er (misschien verkeerd) van uit ga dat als ik alleen stop met spelen, wegga en het speeltje laat liggen, ze eigenlijk nog kan spelen met dat speeltje en dus uiteindelijk geen 'negatieve' ervaring er aan heeft. Allé, 'k wil zeggen: dan kan zij oordelen van 'ok, die stopt met spelen maar ik heb toch lekker het speeltje'
Vooral omdat ik het al eens laten liggen heb en toen ging madam er maar vrolijk op gaan kauwen
Heb eigenlijk een vermoeden dat ze 'denkt' dat er snoep in mijn handen zit en ze er daarom naar hapt. 't is misschien vergezocht he, maar als ik haar dingen leer zoals 'zit' (wat ze ondertussen al goed kan) dan wéét ze dat er een snoepje volgt uit één van mijn handen.
'gaat dus als volgt he: Ik roep Féline, Miss komt aangelopen, ik zeg 'zit', Fé gaat zitten, ik geef haar een snoepje en zeg flinke meid en nog eens een aai over haar kop. Oefening afgelopen. Ik trek mijn handen weg en Féline springt daarop naar m'n handen... Volgens mij dus op zoek naar nog een snoepje ofwel wil ze gewoon spelen, I don't know :( ('t is bij momenten wel verdomd pijnlijk). Als 'k dan m'n handen wegtrek zodat ze er niet bij kan, dan zie je haar werkelijk happen en uiteindelijk hapt ze dan in m'n broek of m'n enkels of wat ze dan maar te pakken kan krijgen

Zelfs als ik wegloop hapt ze naar m'n broek/benen...
Toen ze in het begin beet in m'n handen stopte ik een speeltje in de plaats, maar dat haalde niks uit. Die liet ze vallen en hapte weer naar m'n handen...
Bericht door: Dogsfriendly op Januari 17, 2007, 12:13:37
niet weglopen, want je gaat haar leren dat je een prooi bent?
blijven staan en haar berispen door woorden zoals 'neen' 'dat mag niet' of iets dergelijks, tot ze stopt.
Haar belonen... eventueel enkel met een aai en geen snoepje.
als ze dat nog doet, abrupt stoppen en de 'oefening' opnieuw doen, totdat ze beseft dat er geen pret aan is om in iemands benen te happen.
Wij leerden vroeger aan dat we een stampje achteruit moesten doen, zodat ze dat bijten asocieerde met een 'plots' iets dat niet zo plezierig was. (deden de pup wel geen pijn eh)
Bericht door: stefany op Januari 17, 2007, 12:41:27
Citaat
Haar belonen... eventueel enkel met een aai en geen snoepje.
Had ik ook al aan gedacht, (of eventueel met een speeltje)
Citaat
niet weglopen, want je gaat haar leren dat je een prooi bent?
blijven staan en haar berispen door woorden zoals 'neen' 'dat mag niet' of iets dergelijks, tot ze stopt.
als 'k blijf, blijft ze natuurlijk happen he...
en tegen dat ze op dat moment reageert 'neen' ziet mijn hand er zo ongeveer uit als haar kauwkluif :hihi
Heb nu eenmaal ook een 'harde kop', spreek dus uit ervaring
Gek, want als ze iets anders doet luistert ze (in 90% van de gevallen) wel naar het woordje 'neen'
Citaat
als ze dat nog doet, abrupt stoppen en de 'oefening' opnieuw doen, totdat ze beseft dat er geen pret aan is om in iemands benen te happen.
Gaat ze die oefening dan niet als een straf gaan aanzien?
Citaat
Wij leerden vroeger aan dat we een stampje achteruit moesten doen, zodat ze dat bijten asocieerde met een 'plots' iets dat niet zo plezierig was. (deden de pup wel geen pijn eh)
Euh, handig als ik ben, ben ik dus wel bang dat ik haar per ongeluk pijn zou doen... maar kan het natuurlijk altijd eens proberen
Mouloud heeft haar een tik tegen haar neus als ze naar hem bijt/beet, maar dat krijg ik als softie dus niet over mijn hart. En lokt agressie meestal geen agressie uit?
Ben momenteel gewoon bang dat ik het haar niet afgeleerd krijg en dat ze het dus nog gaat doen als ze groter wordt, met alle gevolgen vandien
Erger nog, ik ben bang dat ik haar niet opgevoed krijg, dat ik het helemaal verkeerd aanpak
Laat ons zeggen dat 'k even een acuute aanval van faalangst krijg (en dat al na een week :( )
Ben vandaag eens gaan kijken en horen op de hondenschool en donderdag ga 'k haar inschrijven Benieuwd wat dat gaat geven.
Nu ja, geef niet gemakkelijk op, dus met een beetje geluk, goeie tips en goede moed zal 'k er wel geraken zeker :roll:
Bericht door: Dogsfriendly op Januari 17, 2007, 07:28:59
heb aub geen faalangst, want dat zet je over op je hond

Bericht door: hobie op Januari 17, 2007, 10:35:52
Toen in Tipsy pas had paniekeerde ik ook geregeld, gewoon alles vragen op het forum, dan voel je je al rustiger, bij mij hielp dat toch.
Tipsy stak ik zo een kauwbeen tussen haar kaken als ze wou bijten, ook als ze de meubels viseerde.
Een andere truk is in plaats van je hand weg te trekken ze juist verder in haar muil duwen, dan is de lol er ook snel af.
Bericht door: Bezoeker op Januari 17, 2007, 10:41:42
Citaat
Een andere truk is in plaats van je hand weg te trekken ze juist verder in haar muil duwen, dan is de lol er ook snel af.
doe dat ook met Dizzy ...
ik begin gewoon heel vervelend te doen tegen hem ... het helpt niet altijd want soms denkt hij dat ik wil spelen hé :roll:
Bericht door: Isabelle-MadDogs op Januari 17, 2007, 11:39:11
Wij hebben dat probleem hier nooit gehad. De mopsen zijn zowiezo geen bijters en Riet en Minoes hebben Frodo zodanig goed opgevoed dat hij wel nog bijt maar heel zachtjes.
Van zodra wij AI roepen dan stop hij gewoon.
Bericht door: stefany op Januari 18, 2007, 08:13:13
Citaat van: "Cathy"
Citaat
doe dat ook met Dizzy ...
ik begin gewoon heel vervelend te doen tegen hem ... het helpt niet altijd want soms denkt hij dat ik wil spelen hé :roll:
Helpt dus idd niet

Hou er alleen pijnlijke handen aan over
Maar...ik heb vandaag iets uitgeprobeerd wat ik altijd bij m'n katten deed. Als madam bijt dan blaas ik lichtjes tegen haar neus(gaten) en wonder boven wonder vandaag ben ik zo goed als bijtvrij gebleven

weet niet of dat 't een slim idee was, want een hond en een kat spreken nu eenmaal niet dezelfde taal... wie weet wat ik hiermee aan ons madam zeg :roll:
'k ga in elk geval nog niet te luid juichen, eerst kijken wat het de volgende dagen zegt he

Bericht door: Riet op Januari 18, 2007, 08:36:23
Citaat
Bij Charlie kon je zo ongeveer je hand tot in haar maag steken :roll: en nog bleef ze bijten, heb dat dus vlug opgegeven
Maar dat trukje van te blazen was ik al helemaal vergeten, de meeste honden hebben daar een hekel aan.Moet er morgen aan denken, op mijn werk is er ook iemand met zo'n bijtgrage pup

@ Isabelle-MD; bedankt voor het compliment

maar Frodo was wel een snelle leerling

Bericht door: binno op Januari 18, 2007, 08:47:39
Citaat van: "Riet"
Maar dat trukje van te blazen was ik al helemaal vergeten, de meeste honden hebben daar een hekel aan.Moet er morgen aan denken, op mijn werk is er ook iemand met zo'n bijtgrage pup

Hangt van de hond af of dit een goeie methode is, je loopt namelijk het risico om als reactie meteen een hap in je gezicht te krijgen. (
http://www.cosgan.de/images/smilie/konfus/g030.gif)
Bericht door: Riet op Januari 18, 2007, 08:50:19
Citaat van: "binno"
Citaat van: "Riet"

Hangt van de hond af of dit een goeie methode is, je loopt namelijk het risico om als reactie meteen een hap in je gezicht te krijgen. (
http://www.cosgan.de/images/smilie/konfus/g030.gif)
Zal zeggen dat ze het voorzichtig moeten proberen

Bericht door: stefany op Januari 18, 2007, 08:54:23
Ik blaas terwijl mijn hand nog tussen haar tandjes zit, kwestie van mijn gezicht te beschermen en 't is ook makkelijker om haar kopje naar mijn gezicht te draaien

Bericht door: Happyke op Januari 21, 2007, 12:30:31
héhé... ken da ook.
Shadow proeft ook graag aan mijn handen en ook ik heb al van alles geprobeert. Ook da neusblazen maar spijtig genoeg vind hij dat leuk.
Het luid *ai* roepen daar verschiet hij wel es van maar 2 sec erna is hij alles terug vergeten en herbegint hij. Gelukkig heeft hij nog nooit in mijn meubels gebeten.
Hij heeft nochtans van alles om op te bijten maar mijn handen smaken toch beter dan al da speelgoed

alleen als ik hem een leeg plastieke colaflesje geef dan ben ik een tijd bijtvrij

Bericht door: Bezoeker op Januari 21, 2007, 08:17:04
Bij Elmo hielp die "ai" ook niet... 'k Had zelfs de indruk dat hij er nog wilder van werd :s
'k Heb ook zodanig veel geprobeerd met hem dat ik nu niet meer weet wat precies heeft geholpen
Negeren hielp bij de meeste problemen...