Welkom gast, aub log in of registreer om volop van het forum te genieten.

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Chemische castratie  (gelezen 1534 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
sabine
AdviesRaad
Gravertje

Geslacht: Vrouw

« Gepost op: Januari 29, 2009, 23:34:15 »

--------------------------------------------------------------------------------
Titel: Chemische castratie
Bericht door: Sheltiefun op December 12, 2008, 02:24:00
--------------------------------------------------------------------------------

Chemische castratie, wat houd dat in ? Voor en nadelen ?

Flynn is nu sedert een maand chemisch gecastreerd, maar eigenlijk ken ik daar niets van en het interesseert me wel.

Aanrader voor Whisper of niet ? Ik ken er niks van  weetniet

Groetjes

Titel: Re: Chemische castratie
Bericht door: Emmanuelle op December 12, 2008, 02:59:24

Ik weet dat chemische castratie het testosterongehalte verlaagt.
Dikwijls wordt een chemische castratie gedaan om te kijken of een castratie het gewenste effect zal hebben.
Maar verder weet ik er ook niets over... Ik weet ook niet of ze dan onvruchtbaar zijn  weetniet

Ik denk gehoord te hebben dat dat maar voor tijdelijk werkt, je dan terug op nieuw moet laten inspuiten.
En naar't schijnt heeft dat ook wel wat nevenwerkingen  weetniet

Bericht door: Copin op December 12, 2008, 03:09:17

mijn vorige collie is ook chemisch gecastreerd geweest (15 j geleden dus)
ik heb dat laten doen tijdens zijn (heftige) puberperiode, werkt een goei 2 maand,
maar met nawerking tot 6 maand.
Hij heeft er zo 2 gehad, nadien was hij verleerd hoe hij heftig moest reageren op de teefkes  hihi
ik vind het een goei oplossing voor heftige reu's als je niet wil castreren.

Hoop dat Ziggy hier ook reageert, zij heeft toch onlangs eene laten chemisch castr.??

Bericht door: Emmanuelle op December 12, 2008, 03:12:41

Citaat van: Copin op December 12, 2008, 03:09:17
mijn vorige collie is ook chemisch gecastreerd geweest (15 j geleden dus)
ik heb dat laten doen tijdens zijn (heftige) puberperiode, werkt een goei 2 maand,
maar met nawerking tot 6 maand.
Hij heeft er zo 2 gehad, nadien was hij verleerd hoe hij heftig moest reageren op de teefkes  hihi
ik vind het een goei oplossing voor heftige reu's als je niet wil castreren.

Hoop dat Ziggy hier ook reageert, zij heeft toch onlangs eene laten chemisch castr.??

En weet jij dat soms, of ze dan ook onvruchtbaar zijn? Want dat lijkt me wel belangrijk in SF haar geval  wink

Allé misschien is dat niet zo belangrijk als ze geen goesting meer hebben, maar lijkt me gewoon veiliger...    weetniet  Ik ken er dus ook niks van  hihi

Bericht door: Copin op December 12, 2008, 03:20:19

Neeje, dat weet ik niet,
maar...

als je denkt om je hond ooit te laten dekken, vind ik dat er zo weinig mogelijk "brol" moet ingespoten/toegediend worden.

Ik ken een colliereu die door een antibiotica kuur onvruchtbaar is geworden...
zijn drift wil je toch niet onderdrukken als dekreu?

Bericht door: Sheltiefun op December 12, 2008, 03:28:14

Flynn mag niet meer dekken. Zijn stamboom wordt terugestuurd naar Sint-Hubertus en die krijgt een stempel dat hij niet meer mag dekken omdat hij van eigenaar wijzigt ...

Inderdaad wat mij vooral aanspreekt is of ze dan volledig onvruchtbaar zijn of niet ?

Schijnt dat een chemische castratie inderdaad 6 maanden werkt, maar wat houd het allemaal in hé ?

Bericht door: Xtreme Taz op December 12, 2008, 03:53:45

Ik heb Fredje indertijd chemisch moeten laten castreren omdat die zo hevig werd dat er zelfs bloed uitkwam  bang Hij was inmiddels te oud en te zwak van hart voor een narcose en dus was chemisch castreren de enige oplossing.

De werktijd van de chemische castratie is afhankelijk van de intensiteit van de hevigheid zeg maar. De 1ste keer heeft het bij Fredje 9 maand geholpen, de 2de keer maar 1 1/2de maand, de laatste keer waren ook alweer 7 maanden voorbij, erg wisselend dus.

Of ze echt onvruchtbaar worden weet ik niet, maar bij Fredje was het geval dat zijn goesting compleet over was.

Bericht door: Heavenlysaints op December 12, 2008, 04:11:40

niet doen please, het is zo kanker verwekkend en er zijn al zoveel  honden met kanker,
het is echt niet aan te raden please,
onze vorige teef heeft zo de prikpil gehad en lymfeklierkanker gekregen
en een vriendin haar reu heeft botkanker gekregen na zo'n castratie, ik vind het geen toeval en onze da ook niet  :sad2:

Bericht door: binno op December 12, 2008, 04:43:11

Citaat
Tijdelijk met een injectie met het hormoon delmadinonacetaat.
Het hormoon delmadinonacetaat bezit een tijdelijk remmende werking op
het seksueel gedrag van de reu,
de zaadcelproductie en
de goedaardige groei van de prostaat en de peri-anaalklieren.
De werking begint in het algemeen na 2 tot 4 dagen en houdt 3 tot 4 weken aan.
Vroeger noemden we dit ook wel een 'chemische castratie'.
Deze hormoneninjectie wordt niet aanbevolen voor dieren die bestemd zijn voor de voortplanting, omdat een kleine kans bestaat dat de vruchtbaarheid blijvend wordt verminderd. Dit kan trouwens ook gebeuren bij gebruik van andere hormonen, zoals anabole steroïden en corticosteroïden.
Na verscheidene herhaalde toedieningen van deze hormoneninjectie kunnen borstkanker en suikerziekte ontstaan.
bron: dierenartsabc.nl

bijsluiter Tardak (delmadinonacetaat):

Citaat
Productnaam
Tardak

Leverancier
Pfizer Animal Health
Postbus Postbus 37
Postcode 2900 AA  Capelle a/d IJssel
Land NL
Telefoon 010 - 4064600
Fax 010 - 4064293

Farmaceutische vorm
Suspensie voor injectie.

Samenstelling
Per ml 10 mg delmadinonacetaat.

Eigenschappen
Tardak heeft een sterk anti-androgene werking; het bezit een inhiberende, reversibele werking op het seksueel gedrag en op de spermatogenese. De inhiberende werking op de spermatogenese duurt 3-4 weken en is indirect merkbaar door een vermindering van de libido en een verkleining van het volume van het ejaculaat. De werking is reversibel, 8 weken na de behandeling van het mannelijk dier kan een normale coïtus plaatsvinden.

Doeldier
Honden, katten.

Indicaties
Mannelijke honden: hyperseksualiteit, prostaathypertrofie, goedaardig peri-anaal adenoom. Mannelijke katten: hyperseksualiteit.

Contra-indicaties
Infectie van de genitaaltractus; niet-geslachtsrijpe dieren; fokdieren; dieren met mammatumoren, diabetes mellitus of dieren die lijden aan extreme vetzucht.

Bijwerkingen
Bij s.c. toediening kan haarverkleuring of haaruitval op de plaats van injectie optreden. Stimulatie van de proliferatie van reeds aanwezige mammatumoren kan optreden. Tijdelijke gewichtstoename. Gedragsveranderingen. Kans op het ontstaan van mammatumoren, acromegalie (hond) of diabetes mellitus.

Dosering/Toediening
S.c. of i.m. De suspensie krachtig schudden voor gebruik. Dieren met een lichaamsgewicht tot 10 kg 2 mg/kg, van 10-20 kg 1,5 mg/kg, zwaarder dan 20 kg 1 mg/kg. De gunstige effecten van de behandeling treden in het algemeen na 2 tot 4 dagen op. Indien geen verbetering is waargenomen binnen de eerste 8 dagen, de behandeling herhalen met ten minste de gelijke dosering.
Houdbaarheidstermijn
Bij 15-25°C bewaren.
Verpakking
Flesje à 10 ml.
Registratienummer/Kanalisatiestatus
REG NL 1771 UDD

bron: repertorium.fidin.nl

Bericht door: greatballsoffire op December 13, 2008, 07:05:41

Citaat van: Sheltiefun op December 12, 2008, 03:28:14
Flynn mag niet meer dekken. Zijn stamboom wordt terugestuurd naar Sint-Hubertus en die krijgt een stempel dat hij niet meer mag dekken omdat hij van eigenaar wijzigt ...

Dat je dat op een stamboom kon laten plaatsen als hij naar een nieuwe eigenaar gaat wist ik niet.

Bericht door: saskia op December 13, 2008, 07:11:06

Citaat van: greatballsoffire op December 13, 2008, 07:05:41
Citaat van: Sheltiefun op December 12, 2008, 03:28:14

Dat je dat op een stamboom kon laten plaatsen als hij naar een nieuwe eigenaar gaat wist ik niet.

'k vind dat ook bizar en nog nooit van gehoord trouwens

Bericht door: greatballsoffire op December 13, 2008, 07:38:12

Ik dus ook niet. Ik dacht dat ik achter was met mijn info  hihi

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: