Sinds zondag is Hoska voor de tweede maal loops en dit met een tussentijd van bijna vijf maanden (voorlopig nog geen agressie tov Zita).
Dit is dan ook waarschijnlijk te danken aan ons Zita die nu op het einde zit van haar eerste loopsheid.
Sinds eergisteren heeft onze Hoska last van diaree,en ik had al een keer of twee gezien dat ze met haar poep over de grond schuurde .
Toen wij deze middag thuis kwamen van ons werk en we beide honden buiten lieten
zagen we ineens een gezwel op haar poep op dezelfde plaats van de bijtwonde van de Mechelse herder (mei 2009) (
http://www.dogsfriendly.be/mijnforum/index.php/topic,2183.0.html).
Onmiddellijk hebben we haar muilband aangedaan om van dichtbij te bekijken en meteen zagen we dat deze zeer rood zag en etterde.
Wij hebben deze dan ook onmiddellijk ontsmet met Isobetadine.
Omdat ik het niet betrouwde hebben we de DA gebeld en mochten we deze avond gaan om 18hr.15 .
Hij kon eerst moeilijk zeggen wat het juist was maar dacht dan ook aan de bijtwonde en zei dat dat mischien al een tijdje inwendig kon bezig zijn,omdat het een plaats is die je moeilijk kan afdekken met verband enzo evt.bacterien kunnen binenndringen.
Om toch maar niets uit te sluiten heeft hij ook de anaalklieren geledigd maar één ervan was in orde .
Toen we Hoska juist hadden had hij dat ook al eens gedaan,maar toen kwam er een indringende geur uit wat nu veel minder was bij de tweede klier.
Hij heeft ze dan ook een inspuiting gegeven met antibiotica en antibiotica pillen(Clavaseptin 250mgr.) voorgeschreven en daarvan moeten we haar 2 maal per dag een halve van geven,s'morgens en s'avonds.
Hij wist ons te vertellen dat honden dat niet te veel mogen hebben,en waneer het te veel wordt zouden de anaalzakjes moeten verwijderd worden(anaalzaksectie of zoiets).
Het genezen van het gezwel zou wel enige dagen kunnen duren omdat het groot is en op een gevaarlijke plaats zit,kwestie van bacterien enzomeer.
In ieder geval we moeten het heel goed in de gaten houden en veel ontsmetten.
Nu is mijn vraag hier ; zijn er hier mensen op het forum die meer weten over het verwijderen van de anaalzakjes,of die deze ingreep reeds bij hun honden hebben laten doen