De laatste 2 weken doet Kai zijn plaatske niet meer goed.
Hij weet waar het plaatske is, maar gaat er niet direct naartoe, ik moet telkens een bijbevel geven. En dan gaat hij voor zijn leiband liggen, dus eigenlijk verkeerd dan, sinds hij erachter moet liggen, maar zoals hij het bekijkt ligt hij er dan ook achter, als je begrijpt wat ik bedoel

Met resultaat dus 1m te ver.
Het grote verschil is dat ik ineens Kai wel terug in beweging kan krijgen als hij verkeerd is gaan liggen door een bijbevel te geven, deed hij eerst niet. Als hij was gaan liggen dan kon je zeggen wat je wilde hij bleef daar liggen. Maar nu dus niet meer.
Nu was ik even aan het nadenken en dacht er ineens aan dat het plaatske de engie oefening is waar ik het niveau nog niet omhoog heb gedaan terwijl Kai het perfect kende (wilde dat tijdens de wedstrijd winterstop doen). Nu eergisteren ben ik dan begonnen met in de tuin het plaatske zonder leiband te doen, maar wel een zichtbaar herkenningspunt. Dus ik leg hem achter een bezemsteel, roep hem op en zend hem terug. Hij deed dat perfect. Dan naast een appel (boom in de tuin) gelegd en weer heel goed. Vandaag dan Kai op een stoel gelegd en weer ging hij terug naar zijn plaats op de stoel. Dan 2 stoelen naast elkaar (ik dacht eventjes aan toeval) en hij gaat naar de juiste stoel en gaat daar op liggen. Dan ook nog eens achter een ton en weer deed hij het

En snel dat hij was om daar naartoe te gaan, op een bepaald moment was hij zelfs weg naar zijn plaats zonder bevel. Terwijl tegenwoordig hij soms een tempo krijgt bij het teruggaan.
Zou ik nu zonder leiband gaan doen op training ook, maar dan zichtbare herkenningspunten gebruiken? Afbouwen van de leiband (verknippen dus) heb ik nooit nuttig gevonden, sinds je altijd op een punt komt dat de hond van iets naar niets gaat, wat ik uiteindelijk nu ook wel doe

Uiteindelijk is het wel de bedoeling dat hij op geur terug gaat werken (hij heeft dat gedaan, maar dat is verloren gegaan op een bepaald moment

). Ik was dan aan het denken dat wanneer hij het goed doet met die herkenningspunten en zonder leiband dus, om dan kleinere herkenningspunten te gebruiken (bijvoorbeeld beetje gras wegdoen op die plek) en ook veel dezelfde herkenningspunten bijeen, een rij kegels bijvoorbeeld. Het is wel dan de bedoeling om de herkenningspunten altijd af te wisselen en bijna nooit iets hetzelfde te gebruiken, want anders is het vervanging voor de leiband

Het plaatske is eigenlijk heel nieuw voor mij. Dus misschien iemand die er meer vanaf weet, die denkt dat dit een goede manier is of toch maar niet?