Welkom gast, aub log in of registreer om volop van het forum te genieten.

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Plaats zenden zonder leiband  (gelezen 1248 keer)
0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic.
Linsey
Blaffertje

« Gepost op: Augustus 31, 2009, 19:28:07 »

De laatste 2 weken doet Kai zijn plaatske niet meer goed.
Hij weet waar het plaatske is, maar gaat er niet direct naartoe, ik moet telkens een bijbevel geven. En dan gaat hij voor zijn leiband liggen, dus eigenlijk verkeerd dan, sinds hij erachter moet liggen, maar zoals hij het bekijkt ligt hij er dan ook achter, als je begrijpt wat ik bedoel lol Met resultaat dus 1m te ver.
Het grote verschil is dat ik ineens Kai wel terug in beweging kan krijgen als hij verkeerd is gaan liggen door een bijbevel te geven, deed hij eerst niet. Als hij was gaan liggen dan kon je zeggen wat je wilde hij bleef daar liggen. Maar nu dus niet meer.

Nu was ik even aan het nadenken en dacht er ineens aan dat het plaatske de engie oefening is waar ik het niveau nog niet omhoog heb gedaan terwijl Kai het perfect kende (wilde dat tijdens de wedstrijd winterstop doen). Nu eergisteren ben ik dan begonnen met in de tuin het plaatske zonder leiband te doen, maar wel een zichtbaar herkenningspunt. Dus ik leg hem achter een bezemsteel, roep hem op en zend hem terug. Hij deed dat perfect. Dan naast een appel (boom in de tuin) gelegd en weer heel goed. Vandaag dan Kai op een stoel gelegd en weer ging hij terug naar zijn plaats op de stoel. Dan 2 stoelen naast elkaar (ik dacht eventjes aan toeval) en hij gaat naar de juiste stoel en gaat daar op liggen. Dan ook nog eens achter een ton en weer deed hij het krab En snel dat hij was om daar naartoe te gaan, op een bepaald moment was hij zelfs weg naar zijn plaats zonder bevel. Terwijl tegenwoordig hij soms een tempo krijgt bij het teruggaan.
Zou ik nu zonder leiband gaan doen op training ook, maar dan zichtbare herkenningspunten gebruiken? Afbouwen van de leiband (verknippen dus) heb ik nooit nuttig gevonden, sinds je altijd op een punt komt dat de hond van iets naar niets gaat, wat ik uiteindelijk nu ook wel doe tonge Uiteindelijk is het wel de bedoeling dat hij op geur terug gaat werken (hij heeft dat gedaan, maar dat is verloren gegaan op een bepaald moment weetniet ). Ik was dan aan het denken dat wanneer hij het goed doet met die herkenningspunten en zonder leiband dus, om dan kleinere herkenningspunten te gebruiken (bijvoorbeeld beetje gras wegdoen op die plek) en ook veel dezelfde herkenningspunten bijeen, een rij kegels bijvoorbeeld. Het is wel dan de bedoeling om de herkenningspunten altijd af te wisselen en bijna nooit iets hetzelfde te gebruiken, want anders is het vervanging voor de leiband  lol

Het plaatske is eigenlijk heel nieuw voor mij. Dus misschien iemand die er meer vanaf weet, die denkt dat dit een goede manier is of toch maar niet? tonge
« Laatste verandering: Augustus 31, 2009, 19:43:24 door Linsey » Gelogd
Riet
AdviesRaad
Lang Tongblad

Geslacht: Vrouw

« Antwoord #1 Gepost op: Augustus 31, 2009, 21:36:58 »

Geen idee, hoop dat iemand je kan helpen.

els
AdviesRaad
Keffertje

« Antwoord #2 Gepost op: Augustus 31, 2009, 22:05:49 »

Citaat
Hij weet waar het plaatske is, maar gaat er niet direct naartoe, ik moet telkens een bijbevel geven

ik zou dat dan niet meer alleen trainen en iemand anders laten helpen, hij wacht op je bijbevel en heeft zo de touwtjes in handen

trouwens ik kijk zo schok als ik lees hoe dikwijls je dat na elkaar doet ?  krab

Hoe wij dat aanleren, met een mini-tuperware potje met vlees in  eehm In Kais geval lijkt me dat ook geen slecht idee - het doorbreekt misschien het slechte vertrek  weetniet - wel ook opletten met dat vertrekken voor bevel, ook blijven belonen voor het komen én voor de voet maw..

Elbee werkt op zicht, die schat gewoon zijn afstand tov mij en de rest van de omgeving. Voordeel is, hij richt zich niet op 1 bepaald referentiepunt en laat zich nooit vangen als er iets verplaatst wordt. Nadeel is dat dat niet helemaal nauwkeurig is en dus zou ik hem ook graag nog beter met zijn neus leren werken. Helaas heb je daar ook een assistent voor nodig...

Linsey
Blaffertje

« Antwoord #3 Gepost op: Augustus 31, 2009, 23:02:56 »

Dat is over 3 dagen verspreid wat ik allemaal zeg hoeveel keer ik het plaatske met hem doe. Ik doe het maximaal 2 keer na elkaar.  wink

Het probleem met Kai is, dat als er iemand gaat helpen met het plaatske het dan iemand moet zijn die hij heel hard vertrouwt. Dat wachten op bijbevel doet hij nu sinds zo'n 2 weken op groepstraining. En op groepstraining is de enige persoon die kan helpen een instructeur, Kai is al heel erg verbetert met zijn angst voor instructeurs, maar als ze optreden tijdens een oefening (bv lokken bij plaatske) dan komt die angst terug. ojee

Normaal gezien oefen ik het plaatske thuis niet meer, oefen ik er heel weinig op (2x in de week op training), maar ik dacht het gaat achteruit dus meer oefening nodig en meer afwisseling in moeilijkheidsgraad, want Kai doet zo'n dingen ook als hij zich verveelt en wel weet wat er komen gaat eehm Als we op training nieuwe dingen doen, dan zie je hem ook veel enthousiaster worden.

Het verplaatsen van dingen bij het plaatske heb ik al eens gezien op wedstrijd bij P2, eigenlijk nog niet zo dikwijls en nog nooit bij P1. Komt dat veel voor bij P1 of is dat enkel iets voor P2?  denk
els
AdviesRaad
Keffertje

« Antwoord #4 Gepost op: Augustus 31, 2009, 23:22:59 »

Ah ja - dat van de instructeur was ik vergeten  ojee

Zonder leiband is doorgaans niet zo'n probleem hoor - en variatie kan je genoeg maken, als dat idd helpt - probeer dan ook zijdelings en achteruit en zo ... maar je zou hem wel correct moeten kunnen belonen, dat hij er zelf geen spelleke van gaat maken...

Dingen verpaatsen zal enkel in programma 2 zijn waarschijnlijk ja  eehm

Ziggy
Ploeteraartje
*

www.dogvision.be

« Antwoord #5 Gepost op: September 01, 2009, 08:55:10 »

wij leren dat zonder leiband op geur. voor mijzelf heb ik dan wel een visueel herkenningspunt, bv een m naar links vanaf de kale plek bv. Of een paardenbloem. Plaats kan bij ons bv ook onder een tafel, op een stoel enz zijn.
Linsey
Blaffertje

« Antwoord #6 Gepost op: September 01, 2009, 13:17:29 »

Het plaatske is zowat 1 van de enige oefeningen die ik altijd nog beloon met een snoepje als hij het correct uitvoert, ik leg dan een snoepje op de grond als de oefening gedaan is, heel af en toe laat ik iemand een snoepje bij het plaatske leggen wanneer ik Kai oproep. De andere oefeningen is afwisselend zodat het een verassing blijft wanneer hij een snoepje krijgt.
Ik denk dat Kai momenteel ook wat aan het kijken is van hoe kan ik het anders doen en toch beloond worden lol Want met het plaatske als hij er niet direct naartoe gaat krijgt hij geen beloning. Ik wil dan altijd toch dat hij de oefening goed gedaan heeft dus doe ik na de groepstraining nog eens snel dat plaatske en dan doet hij het dus wel van de eerste keer en dan krijgt hij een snoepje. Dus ik hoop dat hij snel zal doorhebben dat het met bijbevel niets oplevert.  tonge

wij leren dat zonder leiband op geur. voor mijzelf heb ik dan wel een visueel herkenningspunt, bv een m naar links vanaf de kale plek bv. Of een paardenbloem. Plaats kan bij ons bv ook onder een tafel, op een stoel enz zijn.

Zo ga ik dat met de volgende hond ook doen over een aantal jaar, maar dan echt met visueel herkenningspunten in het begin en dan die herkenningspunten altijd afwisselen en kleiner maken (een bloempje bijvoorbeeld). Met de leiband vind ik eigenlijk niet zo goed, maar ja ik zat met Kai in de overgangsfase van het nieuw reglement, dus was allemaal nieuw voor mij dat plaatske.

Kai vind het plaatske ineens een heel leuke oefening terug, vandaag het plaatske 1 maal geoefend in de tuin, plaatske was in een opblaasbootje. En hij deed het weer heel goed en superenthousiast.
Het zal wel weer aan mij liggen hoor dat hij achteruit ging met het plaatske, ik durfde eigenlijk niet goed de moeilijkheidsgraad verhogen, ik heb lang ook het plaatske korter gemaakt totdat een instructeur eens zei waarom gaat ge nu niet wat verder staan. En Kai deed het zonder problemen. Ik heb soms te weinig vertrouwen in Kai, hij staat dikwijls verder dan ik denk. Zo was er bij de laatste training een zak met blikjes in en daarop moest de houding liggen. Ik al van tevoren Kai gaat dat nooit doen met zijn verleden van angst voor toestellen. Ik aan de beurt en Kai ging met zijn voorkant zonder twijfelen op de zak liggen  eehm
Riet
AdviesRaad
Lang Tongblad

« Antwoord #7 Gepost op: September 01, 2009, 21:39:17 »

hihi

Linsey
Blaffertje

« Antwoord #8 Gepost op: September 02, 2009, 15:15:19 »

En ja hoor het bijbevel is een gewoonte geworden, zo snel gaat dat  fluit

Vandaag op de hondenschool alleen gaan oefenen sinds ik vanavond met Kai niet kan gaan (te donker al om 21-22u en dus teveel schaduwen van de lichten wat Kai niet goed snapt  hihi). Zonder leiband doet hij het heel goed, alleen een meter voor zijn plaats maakt hij aanstalten om te gaan liggen, ik zeg dan vooruit en dan gaat hij perfect op zijn plaats liggen, dan pas ook gaat zijn neus in de grond (zijn neus werkt terug lol). Nu dat bijbevel er terug uit krijgen denk
Borderfan
Deugenietje
*

A woman's best friend is her Border Collie!

« Antwoord #9 Gepost op: September 02, 2009, 15:22:11 »

Dat bijbevel er uit krijgen weet ik ook niet zo goed.
Mijn papa had dit met Emmy ook voor.
Hij merkte dat ze wachtte op de instructeur. (Die soms met haar meeging, omdat ze soms stopte of ging snuffelen)
Papa heeft Emmy enkele keren een zachte tik tegen haar bips gegeven.
Sindsdien loopt ze sneller naar haar plaatske. Maar bij Hinta zou ik zelf die methode nooit toepassen.
En ik denk dat deze ook niet geschikt is voor Kay.
En wat doet hij als je die 'vooruit' niet zegt?

Linsey
Blaffertje

« Antwoord #10 Gepost op: September 02, 2009, 15:26:30 »

Dan gaat hij helemaal liggen, ik weet niet of hij zichzelf gaat herstellen, heb ik eigenlijk nog nooit op gewacht, ik zeg al vooruit voordat hij helemaal ligt.
Een paar maanden geleden heeft hij wel eens 1 keer zichzelf hersteld, hij zakte door zijn poten om te gaan liggen op de verkeerde plek en toen sprong hij recht en liep door naar de goede plek. Heeft hij maar 1 keer gedaan. Maar toen ging hij altijd direct naar zijn plaats, nu dus niet meer, een meter ervoor wilt hij gaan liggen.  denk Heeft hij trouwens enkel op de grond, op een toestel meestal niet.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: