Welkom gast, aub log in of registreer om volop van het forum te genieten.

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Te gefixeerd op balletje. UP. Bijkomende vraag.  (gelezen 1003 keer)
0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic.
Borderfan
Deugenietje
*

Geslacht: Vrouw

A woman's best friend is her Border Collie!

« Gepost op: Juli 14, 2009, 13:55:25 »

Hoi
Als mijn papa met Emmy aan het spelen is, dan zit ze te blaffen in haar kennel.
Maar als ze losloopt rent ze met Emmy mee, maar ik ben bang dat, als dit te vaak gebeurd, ze niet meer wil apporteren. Gelukkig gebeurt dit laatste niet vaak.
Maar het vervelendste vind ik dat als we de apporteeroefening gaan, en mijn papa Emmy gek maakt van haar balletje, Hinta totaal geen aandacht meer voor me heeft.
Ze is dan veel te fel gefixeerd op dat balletje. Dan moet ik echt een eind met haar weg gaan staan, voor ik haar aandacht heb. Dan zal ze wel met speeltje spelen dat ik haar voorhoudt. Op een keer gebeurde het dat mijn papa bezig was om Emmy gek te maken van het balletje. Omdat ik moest apporteren vroeg ik hem het balletje weg te steken, wat hij ook deed. Maar Hinta deed haar apporteeroefening toen niet goed, ze liet hem vallen en ging kijken of mijn papa het balletje nog vast had.
Gelukkig blaft ze niet en wil ze soms maar mee rennen.
Ik vind het alleen heel erg vervelend, want ik ben maar bang, dat als er ooit iemand op wedstrijd met een balletje apporteert, mijn hond totaal geen aandacht voor me heeft als ik aan de beurt ben en daar mag ik niet een eindje weg van de bal gaan staan om haar aandacht te vragen.
Maar het vreemde is dat, als ik haar meeneem naar een flyball wedstrijd (om te supporteren voor haar mama en papa) ze rustig ergens gaat liggen en alleen maar overeind komt als er een balletje in de buurt komt. .
Maar op de HS wil ze dus mee rennen als er iemand met een balletje aan 't spelen is.  
Hoe zorg ik ervoor dat Hinta aandacht voor mij heeft als mijn papa een balletje vast heeft?
Alvast bedankt voor jullie antwoord.
Grtjes Dorien
« Laatste verandering: Juli 14, 2009, 17:03:40 door Borderfan » Gelogd

els
AdviesRaad
Keffertje

« Antwoord #1 Gepost op: Juli 14, 2009, 16:18:54 »

Veel op oefenen ... kritische afstand zoeken eerst en dan opbouwen.

't gaat volgens mij altijd wel wat blijven maar normaal krijg je haar wel zover dat ze ondanks het iets minder opletten toch haar 'werk' gaat doen.

Citaat
Maar als ze losloopt rent ze met Emmy mee, maar ik ben bang dat, als dit te vaak gebeurd, ze niet meer wil apporteren
denk je moet enkel opletten met een border dat die niet gaat drijven ... dus bij ons is het principe dat iets dat weggegooid wordt ook gehaald én afgegeven moet worden - er wordt bij ons niet vaak samen gespeeld (of ik gooi echt voor de ene hond naar links en voor de andere naar rechts - met Laika erbij is dat wat moeilijker want die wil alles  grijns)

Borderfan
Deugenietje
*

« Antwoord #2 Gepost op: Juli 14, 2009, 16:58:13 »

Dank je wel voor de tips Els.
Ik zal het zeker proberen.
't Is niet dat haar gedrag echt storend is, maar het is gewoon vervelend dat, als ik moet gaan apporteren, en onze papa staat daar met dat balletje op en neer te gooien mijn hond meer aandacht heeft voor dat balletje dan voor haar eigen apport.  ojee Ik zou haar eigenlijk zover willen krijgen dat ze op de HS en andere terreinen waar ze moet 'werken' ze de bal negeert.
Maar, buiten de hondenschool, mag ze nog spelen met een bal.
Of is dat te verwarrend voor haar?

Linsey
Blaffertje

« Antwoord #3 Gepost op: Juli 14, 2009, 19:48:48 »

En wat als je nu een bal als apport gebruikt?

Ik weet dat het heel moeilijk is om zo'n gedrag eruit te krijgen, bij ons bij de debutanten zitten ook zo enkele honden en dat zijn ook allemaal verschillende rassen. Ze zijn er allemaal al heel lang mee bezig om dat hevige op andermans apporten eruit te krijgen, maar zover heeft niemand daar echt succes in. Wat ze wel doen is omdraaien en voor de hond gaan staan en dan zo ver mogelijk van de apport weg gaan staan. Op wedstrijd hoef je ook niet in een rij blijven staan, je mag wel wat weg gaan staan, ze hebben zelfs liever dat je dan wat afstand neemt  wink Maar echt eruit krijgen dat gedrag, dat gaat erg moeilijk zijn.
Ik zou eigenlijk zelf ook niet meer apporteren thuis als er iemand dichtbij met de andere hond met een bal bezig is.
« Laatste verandering: Juli 14, 2009, 19:50:20 door Linsey » Gelogd
els
AdviesRaad
Keffertje

« Antwoord #4 Gepost op: Juli 15, 2009, 09:38:58 »

Ik gebruik de bal als beloning - maw onmiddelijk na een oefening (en dus ook na het apporteren) gooi ik zijn bal of mag hij er naar springen ofzo (als gooien niet kan)
In de hoop dat hij geduld genoeg heeft om op zijn bal te wachten  hihi

Thuis spelen moet kunnen vind ik ... als 't kan wel afzonderlijk en ik maak ook heel duidelijk onderscheid tss spelen en apporteren (bevel wachten doe ik nooit bij het spelen en trekspelletjes bij het terugbrengen altijd met rechterhand terwijl lossen met beide handen is etc....)

Linsey
Blaffertje

« Antwoord #5 Gepost op: Juli 15, 2009, 10:48:04 »

Als ik thuis speel met Kai laat ik hem ook nooit wachten, wachten is bij Kai geen mondeling bevel bij de apport, maar een aai aan de zijkant betekend wachten en dat doe ik dus niet als ik gewoon met hem speel, wat ik wel soms doe is hem heel zot maken op een speelgoedje en dat dan weggooien en Kai dan tegenhouden, dan zie je hem vliegen nadien tonge Ik zeg ook nooit het woordje 'apport' thuis. Ik speel ook altijd appart met de honden hier, de ene binnen en dan de andere buiten spelen.

Ziggy
Ploeteraartje
*

www.dogvision.be

« Antwoord #6 Gepost op: Juli 15, 2009, 13:56:40 »

is een correctie wanneer ze daar naartoe wil geen optie?
bv een cordate Neen, gevolgt door een opdracht die ze moet uitvoeren. Ze heeft wel minder aandacht, maar mss als je ze kan entertainen dat jij veel boeiender blijft.

waarom denk je dat ze mss niet meer zal willen apporteren? beu, of gewoonte om mee te lopen zonder het terug te brengen en dus meer drijven van andere honden dan effectief apporteren? dat haalde ik niet goed uit je tekst.
Borderfan
Deugenietje
*

« Antwoord #7 Gepost op: Juli 15, 2009, 17:13:14 »

of gewoonte om mee te lopen zonder het terug te brengen en dus meer drijven van andere honden dan effectief apporteren?
Ja, daar ben ik eigenlijk bang voor.
Ik zal het eens proberen met een verbale correctie.

Zorrathello
dikkopske

ik hou van jou

« Antwoord #8 Gepost op: Juli 18, 2009, 15:42:19 »

Sloeber(ke) is ook enorm gefixeerd op ballen. Ik ben gestopt met agility met hem omdat hij steeds wegrent en de speeltjes (balletjes) van de andere honden gaat stelen en ermee wegrent heel het terrein rond en geen oren meer heeft naar de bevelen. Als ik met hem wandel en hij 'hoort' nog maar een bal bv. tennis, schiet hij er als een pijl vandoor richting balletje, hij duwt zich onder de omheining van het veld en steelt de dichtsbijzijnde ballen. Overlaatst is hij op een voetbalveld waar ze, als training  aan het doelschieten waren,  gerend en is hij achter de ballen beginnen crossen. Hij is een echte ballenzot en ik denk niet dat ik dat eruit krijg, trouwens waarom zou hij zijn enthousiasme en speelsheid moeten afleren?

Goed getrainde honden doen geen poging je lunch te delen, ze geven je alleen zo veel schuldgevoel dat je er niet van kunt genieten
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: