Welkom gast, aub log in of registreer om volop van het forum te genieten.

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Vragen qua opvoeding  (gelezen 652 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Sarah
Snuffeltje

Geslacht: Vrouw

« Gepost op: Juni 04, 2009, 15:08:00 »

Na wat gelezen te hebben over rangorde (hond en baas) ben ik mij een paar vragen beginnen stellen over de opvoeding die ik en mijn vriend aan Muna geven en de effecten daarvan op de rangorde.

Muna mag bij ons in de zetel
Muna slaapt bij ons in de slaapkamer, soms mag ze op bed (als we bv. boven nog een film of serie ofzo kijken, eens ze goed slaapt of serie is gedaan, leg ik haar op haar kussen naast mijn bed met een dekentje over haar  :bloos:)
Mijn vriend speelt soms trekspelletjes met haar waardoor ze begint te grommen, iedereen kent dat wel.

Dat is het voornaamste denk ik zo.

kan dit kwaad of niet?

Ziggy
Ploeteraartje
*

www.dogvision.be

« Antwoord #1 Gepost op: Juni 04, 2009, 16:51:09 »

ik zie er geen graten in, op voorwaarde dat je geen problemen hebt met je hond.

Ik zie die regels persoonlijk slechts als hulpmiddelen om een nieuwe hond, of hond met wat puberkuren of dominantie een richtlijn te geven. Om grenzen te stellen aan honden die dat nodig hebben. Of om baasjes te helpen die niet goed weten hoe en waar te beginnen.

Maar als er geen spanningen zijn lijkt me dat totaal overbodig. Honden onderling tonen wel respect voor elkaar maar lezen kunnen ze niet en die boeken gaan ze dan ook niet volgen.

Bij onze honden slapen de hoogste en laagste in rang ook bij elkaar op de zetel of bed. Vaak slaapt zelfs de laagste in rang met haar kopje bovenop de andere. Tijdens het spelen grommen ze ook naar elkaar. Of tijdens een trekspelletje met ons ook.
Er is een verschil in grommen wanneer er een twistpunt is of van opwinding tijdens het spel. De eerste klinkt heel diep vanuit de buik, de speelgrom is eerder opppervlakkig vanuit de keel.
Riet
AdviesRaad
Lang Tongblad

« Antwoord #2 Gepost op: Juni 04, 2009, 22:34:34 »

Charlie gromt heel erg als ze speelt, altijd al gedaan en ik vermoed dat ze het altijd zal blijven doen  hihi
Zolang er geen problemen zijn ben je volgens mij goed bezig  duim omhoog

Linsey
Blaffertje

« Antwoord #3 Gepost op: Juni 05, 2009, 10:17:28 »

Het is vooral wanneer de hond het aan kan van veel privileges te hebben dan is er geen probleem. Dat merk je snel hoor dat de hond niet aan kan, Kai kon dat niet aan bang
Kai gromt ook altijd met trekspelletjes en nog geen beetje. Ik moet met Kai altijd wel oppassen dat opwinding niet over gaat in agressie, ik weet nu juist wanneer hij dit punt gaat bereiken als pup was dat anders. Maar zoiets merk je ook wel snel  wink
els
AdviesRaad
Keffertje

« Antwoord #4 Gepost op: Juni 05, 2009, 10:38:43 »

Bij ons wordt het principe toegepast dat een pup niks mag vanzelfsprekend vinden.
Dus zetel en bed toestanden hoegenaamd niet tot ze als volwassen hond (2 jaar) hun plaats kennen.
Trekspelletjes is wat anders vind ik, zolang je zelf de controle houdt over het spel (zelfs al is dat met 'truukjes').

greatballsoffire
Bolletje Wol

« Antwoord #5 Gepost op: Juni 05, 2009, 11:34:24 »

Zolang er geen problemen zijn ben je volgens mij goed bezig  duim omhoog

Dat vind ik ook.
Het is niet omdat een hond op het bed of de zetel mag dat hij meer kapsones zal hebben dan een hond die dit niet mag.
Alles hangt weer af van hond tot hond.

De meeste Nederlanders die wij kennen kopen bvb een goedkoop bankstel dat ze heel vaak "inruilen" voor een ander , maar, de honden mogen er altijd lekker op liggen.
Zijn al die honden bij hen onhandelbaar ? Neen , zeker niet  hihi .

Als jullie dit fijn vinden en , je hebt er geen problemen mee.Verder doen zo. Ik weet heel goed hoe lekker zalig en leuk het is om die zalige momenten met je 4-voeter(s) te beleven  hihi.

Xtreme Taz
Verjaardagsbazin
Lang Tongblad

« Antwoord #6 Gepost op: Juni 05, 2009, 13:13:39 »

De meeste Nederlanders die wij kennen kopen bvb een goedkoop bankstel dat ze heel vaak "inruilen" voor een ander , maar, de honden mogen er altijd lekker op liggen.

Doen wij ook inderdaad. Barney heeft nu een heel groot gat in de 3-zit gegraven, nu gaan we weer eens op`t gemak zoeken naar ene andere. Het enige meubelstuk waar we ruw mee omgaan is de bank, die is voor het gemak en voor Barney om zich een weg te graven naar Chakkamakka hihi

http://www.bloggen.be/cairn/

Enkel echte vrienden laten hun pootafdruk achter in je hart.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: