Welkom gast, aub log in of registreer om volop van het forum te genieten.

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Border terrier  (gelezen 1614 keer)
0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic.
Michel
Krullebolleke

Geslacht: Man

« Gepost op: Mei 26, 2009, 15:01:48 »

Eyki, border terriër teef en...

Fonske, border terriër reu met hoog puppy gehalte.  wink

Border terriërs zouden volgens de boekjes rustig in huis en actief buitenshuis zijn. Dat is dan ook zo. lol Ze liggen hier alle twee te maffen voor de kachel. blij
Hier in België is dit ras niet zo bekend, dit was één van de criteria toen ik mezelf een nieuwe hond wou aanschaffen. Ik wou ook een hond van een niet-agility-kennel. De reden hiervoor is dat dat dan verwachtingen schept en dat wou ik niet. Ik wou gewoon een hondje dat ik graag kon zien op de éérste plaats en agility mee kon doen op de tweede plaats. lach
Border terriërs zijn ruwharig en moeten 2-3 keer per jaar geplukt worden. De grootte kan nogal variëren. Volgens de rasstandaard zouden ze altijd bij de mini maat van agility moeten behoren. Bij Eyki is dit ook zo, ze meet 32.5 cm schofthoogte. Ons Fonske daarentegen, een 1 jarige reu, meet nu al een dikke 41 cm schofthoogte. Waarschijnlijk de uitschieter in de familie.  wink Van karakter schelen ze alletwee als water en vuur. Eyki kan een echte bitch zijn en Fonske is de onschuld zelve.
Sommige mensen vragen wat ik in godsnaam met drie terriërs aanmoet? Je weet wel, koppig en zo.... In alle eerlijkheid hebben wij dat karakter trekje hier met onze honden nog niet ervaren. Ze zijn alletwee wel héél aanhankelijk en knuffelig. Daar krijgen ze niet genoeg van. En van snoepjes ook niet.  wink
Zo, mijn inspiratie is op. Wanneer je nog vragen hebt stel je ze maar. lach

Eyki aan het slapen bij de fokker.  grijns (Ze is de linkse slaapkop)

Eyki's eerste dag thuis. Je kunt zo al zien dat het een zelf zekere dame is.  wink

)
De 2e dag thuis sliep ze al knusjes bij oma Osca, onze Leonberger.  

Leentje had zelfs speciaal schoenen gaan kopen om voor Eyki een nestje te kunnen maken.   hihi

Eyki kon en kan altijd overal in slaap vallen. grijns

Zelfs bij mij.... shitvinger

Ook héél romantisch, pipi in the snow....  

Mijn piteloeteke...  headbang

Wat mij vooral aantrekt in dit ras is dat het terriers zijn, een beetje grover gebouwd en het ruwe aan hun vind ik wel fijn. Wat ook wel leuk is is dat bt's toverballen zijn. Je weet nooit welke kleur ze krijgen wanneer je ze plukt. grijns Eyki is al van een donkere snoet, zwarte rug en grijze flanken naar gewoon heel lichbruin gegaan. blij
Oh ja, en ik was absoluut van plan om er agility mee te gaan doen. Eenmaal door het virus gebeten... wink

Volgende sessie gaat over Fonske, de pup van 13 maanden oud.... grijns

Fonske héééél moekes... grijns

Half uit zijn doosje....

En helemaal uit zijn doosje....  tonge

Fonske kan ook goed slapen met grote zus. lach

Grote zus ook met Fonske. lach

Tiens?..... eehm

Andere slaap poses van Fonske.

De fiere mama. blij

En Fonske op stap. headbang

Den deze is nen bijhouder. lach

Schoonspringen, een nieuwe sport.  grijns

« Laatste verandering: Mei 26, 2009, 15:06:05 door Michel » Gelogd

Riet
AdviesRaad
Lang Tongblad

Geslacht: Vrouw

« Antwoord #1 Gepost op: Mei 26, 2009, 15:10:10 »

Wat zijn ze toch schattig.
En ja terriërs hebben een heel hoog knuffelgehalte  hihi

Xtreme Taz
Verjaardagsbazin
Lang Tongblad

« Antwoord #2 Gepost op: Mei 26, 2009, 17:42:06 »

Veel herkenning met de cairn terrier ook. Bv dat het vrouwke de bitch is en het manneke net wat rustiger, binnenhuis kalm buitenhuis actief en natuurlijk de bekende toverballen na het plukken  hihi

De border is een ras dat mij zeker ook charmeerd en inderdaad het knuffelgehalte is groot  duim omhoog duim omhoog

http://www.bloggen.be/cairn/

Enkel echte vrienden laten hun pootafdruk achter in je hart.
marijke
Snoepertje

« Antwoord #3 Gepost op: Mei 26, 2009, 22:42:05 »

mmmmmmmmhhhhhhhhhhhhhhhhh  liefde

vind ze zalig mooi maar zou dat niet aandurven van karakter  grijns
Michel
Krullebolleke

« Antwoord #4 Gepost op: Mei 27, 2009, 07:35:20 »

Nochtans hondjes die je héél zacht moet aanpakken hoor. blij Mensen verschieten daarvan wanneer ik dat vertel. "Allee, das toch nen terriër? Moette daar dan nie op roepen en tieren en zo?"  :lachje: Het zijn honden die heel hard voor zichzelf kunnen zijn en wanneer het hun baasje betreft van marsepein zijn. Postkaarten zoals ze hier zeggen.  grijns Juist met andere honden moest ik vroeger met Eyki opletten. Dat gaat nu al stukken beter. Behalve met border collies.  grijns
« Laatste verandering: Mei 27, 2009, 07:37:59 door Michel » Gelogd

christelbalou
Kwijlbakske
**

« Antwoord #5 Gepost op: Mei 27, 2009, 08:07:24 »

IK VIND ZE SUPERMOOI

marijke
Snoepertje

« Antwoord #6 Gepost op: Mei 27, 2009, 12:17:13 »

mm , dat wist ik niet van die postkaarten  blij
maar ze zijn toch wat eigenwijs en willen toch wat moeilijker werken voor hun baas dan een doorsnee apporteer jachthond of is dat ook een vooroordeel ? denk
Michel
Krullebolleke

« Antwoord #7 Gepost op: Mei 27, 2009, 13:36:58 »

Vooroordeel.  grijns
Vergeleken met een terriër zal een herder of sommige jacht honden gemakkelijker werken (met werken bedoel ik dan gehoorzaamheids oefeningen) voor zijn baas. Met een herder kan je ook goed gehoorzaamheids wedstrijden gaan spelen. Met een terriër niet zo goed, de meesten vinden dat heel vlug veel te vervelend. Die moeten kunnen lopen, crossen, springen. Kortom bewegen. Wat niet wil zeggen dat een terriër niet kan luisteren he? We krijgen regelmatig complimentjes dat onze hondjes zo goed luisteren. Das het foute van vooroordelen, je begint ergens aan en je weet zogezegd al tot waar je kan gaan. De terriër word beoordeeld als een koppige en eigenwijze hond. Dit door diegenen die hun terriër niet opgevoed krijgen (dat is ook het gemakkelijkste, je kan het je hond niet geleerd krijgen en hupla: "jamajaaa, het is een terriër he, die zijn ZO koppig, da kunde nie geloven...") of diegenen die nog nooit met een terriër gewerkt hebben en dit dan weten van horen zeggen. wink  Dat is de fout die de meesten maken met een terriër (volgens mij dan he? blij ) Een terriër is het schoolvoorbeeld is van ruwe bolster, blanke pit. Die honden kunnen ongelooflijk blij zijn voor hun baasje. En ze zijn ook heel vlug gekwetst in hun egotje. Dit is allemaal ten opzichte van hun baasje.
Ten opzichte van andere honden is het andere koek.  grijns Dan hebben ze een ego zo groot als een huis. Daar moet je dan wel even bij de pinken zijn. Eyki heb ik geleerd van andere honden te tolereren door middel van koekjes. Niks straffen of op de hond duvelen. Gewoon, wanneer ze niet naar een andere hond blafte of snauwde: koekje. lach Een van de dingen die je leert wanneer je met terriërs (eigenlijk geld dit voor alle honden) werkt: belonen werkt beter als straffen. Wanneer je zo met een terriër werkt krijg je er heel veel van gedaan hoor. lach

Riet
AdviesRaad
Lang Tongblad

« Antwoord #8 Gepost op: Mei 27, 2009, 13:40:39 »

Ben je zeker dat je over Eyki bezig bent en niet over Charlie?  hihi

Viper
Snuffeltje

« Antwoord #9 Gepost op: Mei 27, 2009, 16:08:10 »

Prachtige foto's en heel mooie Leonberger.
heb er vroeger zelf 3 gehad lach
marijke
Snoepertje

« Antwoord #10 Gepost op: Mei 27, 2009, 22:37:05 »

goed dat nieuwe inzicht  lach

nog iets dat ik mij afvraag , als die loslopen in bossen en weides , hoe is dan hun loopgedrag ; hangen die zo wat rond u of doen die zoals de meeste jachthonden en lopen die zowat in de buurt in de bosjes te snuiven ?

ik weet wel dat elke hond anders is en het ook wel een beetje afhangt van hoe je ze opgevoed hebt maar ik zie toch meestal wel een overeenkomsten in gedrag tussen herdershond los ,waakhond of jachthond ed
Michel
Krullebolleke

« Antwoord #11 Gepost op: Mei 28, 2009, 07:21:52 »

Ik hou die van mij toch goed in de gaten hoor. lach Ze mogen alléén op en langs de kanten van de paden lopen. En zeker niet zomaar in het veld of bos rondlopen. Wanneer ik dat toelaat dan gaan ze hun instincten volgen. De ene al wat vlugger dan de andere he?  hihi En meestal lopen die 2 van ons zo'n metertje of 5-10 voor ons. Wanneer ze te ver gaan roep ik "staan!" en dan blijven ze daar wachten tot ik hun ingehaald heb en zeg dat ze weer verder mogen gaan. lach

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: