Eventjes een situatieschets, aangezien Laika niet helemaal ‘onze’ hond is.
Een dik jaar geleden stond ze o.a. op dit forum als herplaatsertje. Een zwart labrador teefje. Het bleek een derdehands hondje te zijn, de eerste eigenaars konden haar niet fatsoenlijk de baas, de tweede eigenaar was Sale Môme, die haar probeerde op te leiden tot blindegeleidehond. Laika bleek echter voor zulke zware taak niet stressbestendig genoeg.
Hoewel in de herplaatsingstopic niet verwezen werd naar dat laatste : om eventuele geïnteresseerden geen vals beeld te geven.
Het leek me ideaal voor wat ik zocht : een nieuwe hond voor mijn ouders, die wel een hond willen maar er verder nogal een verouderde visie op na houden waardoor wij voor een groot deel zouden instaan voor het ‘bezighouden’ van die hond. En Laika was goed opgevoed en gewend om ‘te werken’ dus konden wij daar nog wel iets leuks mee doen

Na een reeks pb’s waren we het erover eens dat het haalbaar moest zijn, beetje onconventioneel allemaal maar gaandeweg werd voor alle struikelblokken een oplossing gevonden en spraken we af.
Al direct was duidelijk dat die Laika geen ‘gewone’ was, springen, huppelen, kwispelen,…de vrolijkheid droop eraf. Eventjes bekroop mij een paniekerig gevoel – stel dat ze die vrolijkheid bij ons verliest

…
Maar wie niet waagt, niet wint, dus namen we Laika mee … en alles verliep vlekkeloos. Het zou wel kunnen dat dit een beetje eigen is aan het ras, ik vind Laika redelijk ‘zelfstandig’ (beetje op het eigenwijze af) en dan is aanpassen aan een nieuw baasje niet zo’n probleem denk ik.
In huis is ze rustig, ze ‘waakt’ wel en ’t is dus een ‘goeie’ hond Hihi. Ze is behulpzaam, heeft weinig angst en voldoet eigenlijk aan al wat van haar verwacht wordt als huishond :winkthumb:
En belofte maakt schuld dus zorgen wij er voor dat Laika genoeg activiteit heeft, want je merkt wel dat ze dat nodig heeft. Soms gaat ze mee wandelen en 3 keer op de week gaat ze met ons mee naar de HS. Trainen in de A2 klas

... met het oog op het behalen van het brevet etc…
Ze wil wel werken maar al vlug stak een probleem de kop op : balletjes gooien als beloning was ondoenbaar want ze ging dan steevast de hort op - spelen en uitdagen. En dan is het een geweldig nadeel dat dat je eigen hond niet is, je kan heel moeilijk werken op vlak van rangorde en zo... en een labrador mag dan wel ‘een makkelijke’ hond genoemd worden, m.i. hebben die toch nood aan duidelijke leiding 8). Ik moet toegeven dat we dat in het begin wat onderschat hebben. Net als de kracht die ze hebben en de explosieve energie. Niet min …Heel allert ook, beetje ongeduldig…
Sociaal is ze zeker en vast – zowel naar mensen als naar honden, al zal ze niet op haar kop laten zitten en moeten we ze soms toch intomen bij het spel.
Ze gebruikt ook haar neus nogal veel en soms is ze even potdoof, als er water of een konijn in de buurt is. …
Maar ondertussen werd Laika wel gepromoveerd tot wedstrijdhond, aangezien ze haar gehoorzaamheidsbrevet behaalde. Sport is dus goed doenbaar.
Hoe ver we er gaan mee geraken blijft een vraagteken maar Laika is nog steeds haar vrolijke zelf en schijnt te aarden in het ingewikkeld leven dat wij haar voorschotelen

Qua verzorging is het nogal simpel : enkel wat last van ruiperiodes, water en slijk hebben er weinig vat op. En dat kan een behoorlijke tijdsbesparing zijn
--------------------------------------------------------------------------------
Titel: Re: Laika - Labrador Retriever
Bericht door: Dogsfriendly op Juni 19, 2007, 10:05:23
--------------------------------------------------------------------------------
Goeie topic

Bericht door: saskia op Juni 19, 2007, 10:08:21
Zo weten we dat ook weer hé

Mooi om te lezen en mooi van jullie

Bericht door: Riet op Juni 19, 2007, 10:26:57
Ik hoop dat Laika tot het einde van haar leven een vrolijke, kwispelende hond blijft.

Daar ben ik gek op :lachen:
Bericht door: Hans op Juni 19, 2007, 10:30:36
Bedankt voor de info. Ik wil zoveel mogelijk bijleren over die hondjes hier...
.
.
.
en over de baaskes ook wè :twisted:
Bericht door: saskia op Juni 19, 2007, 10:36:24
Citaat van: Hans op Juni 19, 2007, 10:30:36
Bedankt voor de info. Ik wil zoveel mogelijk bijleren over die hondjes hier...en over de baaskes ook wè :twisted:
'k Zal dan maar ook eens zien voor een topic van mijn kastaars
Bericht door: Lab-Borderfan op Juli 04, 2008, 07:39:40
Citaat van: els op Juni 19, 2007, 09:51:59
Het zou wel kunnen dat dit een beetje eigen is aan het ras, ik vind Laika redelijk ‘zelfstandig’ (beetje op het eigenwijze af) en dan is aanpassen aan een nieuw baasje niet zo’n probleem denk ik.
Emmy is ,net als Laika, ook redelijk zelfstandig, als we haar roepen en ze heeft iets geroken dan heeft ze plots geen oren meer.

Mooie Labrador die Laika. :love5: